پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کتاب

حوزه/ کتاب «آرایش های نوپدید (پژوهش فقهی در طهارت های سه گانه)» به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب «آرایش های نوپدید (پژوهش فقهی در طهارت های سه گانه)» اثر اکرم تفتی در مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه (خواهران) تهیه و به همت موسسه بوستان کتاب در ۱۷۶ صفحه منتشر شد.

امروز محصولاتی عرضه می‌شود که استفاده از آنها برای انسان متعهد به دستورهای دینی می تواند مانع کسب طهارت و پاکیزگی به حساب آید. از جمله این موانع، ظهور و بروز آرایش های نوپدید در جهان پیچیده و صنعتی امروز است.

آرایش هایی که به علت جذابیت های بصری، توانسته بخشی از زنان جامعه مسلمان را به خود جذب کند و این پرسش را مطرح نمایید که آیا استفاده از چنین زینت هایی اشکالی در صحت طهارت های سه گانه (وضو، غسل و تیمم) است؟

اثر پیشرو از همین منظر به «بررسی مانعیت یا عدم مانعیت آرایش های نوپدید در طهارت ثلاث» پرداخته و با شمردن و با برشمردن برخی آرایش های جدید همچون کاشت ناخن، مژه و موی مصنوعی، و با تکیه بر اندیشه های فقهی و اصولی علمای امامیه، مانعیت یا عدم مالکیت آنها را در صحت طهارت های سه گانه بررسی کرده است.

ساختار اثر

این اثر در سه فصل و هفت گفتار تألیف شده است؛ در ابتدای فصل اول به مفهوم شناسی پرداخته شده و در ادامه مقدار واجب شستن اعضا و شرایط صحت وضو و غسل تبیین گردیده است.

نویسنده در دومین فصل از این اثر که با عنوان «موضوع شناسی آرایش های نوپدید» تألیف شده، در سه گفتار «ناخن مصنوعی»، «مو، مژه و ابروی مصنوعی»، «تاتو و هاشور ابرو» را مورد بحث و بررسی قرار داده است؛ برخی از اهم مباحث این فصل می توان به انواع روش کاشت ناخن، مانیکور، گزارش مکتوب از مشاهدات عینی کاشت ناخن، کاشت یا پیوند مو و روش ها و مراحل مختلف آن، کاشف موقت مژه یا همان اکستنشن مژه یا مژه مصنوعی و انواع و مراحل آن، میکروپیگمنتیشن ابرو و تفاوت آن با تاتو اشاره کرد.

«طهارت در آرایش های نوپدید از منظر فقه اهل بیت(ع)» عنوان سومین فصل از این اثر است که در قالب دو گفتار به «حکم فقهی استفاده از آرایش های نوپدید در حال اختیار» و «حکم فقهی وضو و غسل جبیره ای با وجود مانع اختیاری» پرداخته شده است.

برشی از اثر

فقها به استناد آیات و روایات اتفاق نظر دارند که شرط صحت وضو و غسل نبودن مانع در اعضای آنهاست و از طرفی بسیاری آرایش های جدید جرمیت دارند و مخلّ شرط صحت وضو و غسل اند. از دیدگاه علم اصول، مقدمه واجب، واجب است و مکلف در مورد برخی مقدمات مسئولیت دارد و اگر ترک مقدمه، موجب ترک واجب در زمان وجوب گردد، حتی قبل از وقت وجوب، مکلف می تواند خود را در اضطرا قرار دهد.

در صورت وجود مانع اختیاری، وضو و غسل جبیره کافی نخواهد بود زیرا جبیره در مواردی است که مکلف، معذور از تکلیف اختیاری است. از این رو با وجود مانع اختیاری، حصول طهارت ممکن نیست، بلکه رفع مانع واجب است در صورتی که در شرایط خاص به دلایلی مانع برداشتنی نباشد، اضطرار به سوء اختیار است که منافی خطاب می باشد اما منافی عقاب نخواهد بود.

علاقه مندان جهت خرید اینترنتی این کتاب می توانند به نشانی اینترنتی www.bustaneketab.ir مراجعه نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha