جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
نشست رویکرد معرفت‌شناسانه به علم در سنت علمی کلام در آراء فخر رازی

نشست «رویکرد معرفت‌شناسانه به علم در سنت علمی کلام در آراء فخر رازی»، ۸ خرداد، ساعت ۱۷ عصر به صورت مجازی برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، سومین سخنرانی از سلسله سخنرانی‌های گروه مطالعات علم موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با عنوان «رویکرد معرفت‌شناسانه به علم در سنت علمی کلام در آراء فخر رازی»، روز یکشنبه ۸ خرداد، ساعت ۱۷ عصر به صورت مجازی برگزار می شود.

در این نشست، دکتر بنفشه افتخاری به ارائه سخنرانی می کنند .

در تاریخ فلسفه اسلامی، متکلمان با کلیشه ضد عقل و ضد علم بودن در شناخته شده‌اند. در فلسفه طبیعی نیز، متکلمان اشعری با دفاع از اتم‌گرایی کلام، به ضدیت با میراث مشائی در طبیعیات و هندسه کلاسیک پرداخته‌اند. غزالی و فخر رازی در میان متکلمان اشعری، با سنت فلسفی به نقد آراء فلاسفه مشائی مبادرت ورزیده‌اند. در این جستار، با بررسی برخی از آراء متکلمان اشعری بخصوص فخر رازی، کوشش شده است تا مبانی تقابل و اختلاف آنها در مباحث هندسی و طبیعی روشن گردد.

فخر رازی، فیلسوف متکلم قرن هفتم هجری، نقش عمده‌ای را در ایجاد گفتمان بین دو نحله فلسفه و کلام ایفا کرده است. وی در خلال دفاع از اتم‌گرایی کلام، به نقادی بنیادین علوم متعارف روزگار خود نیز پرداخته است. با بررسی براهین وی، ضد طبیعیات و هندسه، می‌توان نتیجه گرفت که آنچه ضدیت وی با علم خوانده شده، در واقع ناشی از شکاکیتی است که از رویکرد معرفت‌شناسانه او به علوم طبیعی و هندسی نتیجه می‌شود.

لینک شرکت در نشست:

skyroom.online/ch/irip/mt۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha