سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
حجت الاسلام فؤادیان

حوزه/ حجت الاسلام فؤادیان گفت: داستان حضرت یوسف در دوران شعب ابی طالب بر پیامبر اکرم (ص) نازل شد و برای بیان اهمیت مقاومت در برابر سختی ها بود؛ مقام معظم رهبری در دوران سخت شیوع ویروس کرونا از همه ما خواستند که دعای هفتم صحیفه سجادیه را قرائت کنیم، چرا که حضرت امام سجاد علیه السلام امامی بودند که در اوج سختی ها زیستند و مقاومت نمودند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام محمدرضا فؤادیان پژوهشگر حوزه و صحیفه پژوه در نشستی از سلسله نشست های علمی صحیفه پژوهی که به همت بنیاد بین المللی صحیفه سجادیه و با موضوع «انتقال تجربیات، دستیابی به روش های تدریس و نظام نامه سرفصل های فرهنگ و معارف صحیفه سجادیه» برگزار شد، گفت: شاید در حال حاضر در حوزه علمیه قم چند مؤسسه با یک موضوع مشترک را مشاهده کنیم، اما وقتی به هرکدام از آن ها مراجعه نماییم، می بینیم که جهت آن ها کاملاً متفاوت با سایر است.

وی افزود: امروز همه مباحث، علمی-تخصصی شده اند؛ تخصص هایی که به طور همزمان در چند مؤسسه مختلف دنبال می شوند از باب بین رشته ای بودن آن است؛ هر تعداد مؤسسه در مورد کتاب شریف صحیفه سجادیه تشکیل شود برکات بیشتری را قطعاً به دنبال خواهد داشت.

حجت الاسلام فؤادیان خاطرنشان کرد: ما یک جبهه ای در مقابله با شرک و کفر تشکیل داده ایم و هرچه بر تعداد نیروهای این جبهه افزوده شود می تواند کمک کننده باشد.

وی زبان صحیفه سجادیه را بین المللی دانست و گفت: از آنجا که زبان این کتاب شریف دعاست، پس در هر کجای دنیا به راحتی قابل ارائه و پذیرش می باشد.

این صحیفه پژوه تصریح کرد: لازم و ضروری است که مؤسساتی برای جنبه های مغفول مانده صحیفه سجادیه تأسیس شود.

وی بیان داشت: هرکدام از عبارات و کلمات ادعیه دارای بار معنایی و روانی ویژه خود هستند و این موضوع در تمام دنیا ثابت شده است؛ یکی از بزرگان که از حضرات آیات هم بود، زمانی که یک بیمارستان را تأسیس کرد و در کنار پزشکی که برای معاینه بیماران نزد آنان می رفت به دعاخوانی می پرداخت؛ نتیجه این کار بهبود بیشتر بیمارانی بود که این عالم دینی به دعاخواندن برای آنان پرداخته بودند.

حجت الاسلام فؤادیان افزود: ما می توانیم برخی از ادعیه صحیفه سجادیه را برای مراکز علمی، اجرایی و فرهنگی کشور به عنوان راهکارهای علمی و کاربردی ارائه دهیم.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: قرآن درمانی به ما می گوید که چگونه بیماری های روانی و روحی شما را درمان می کنم؛ همه معتقدند که بسیاری از بیماری های روانی منجر به بیماری های جسمانی می گردند.

وی توصیه مقام معظم رهبری به خوانش دعای هفتم صحیفه سجادیه در زمان اوج شیوع ویروس کرونا را ناشی از نگاه عمیق ایشان به این کتاب شریف دانست و گفت: داستان حضرت یوسف در دوران شعب ابی طالب بر پیامبر اکرم (ص) نازل شد و برای بیان اهمیت مقاومت در برابر سختی ها بود؛ مقام معظم رهبری در دوران سخت شیوع ویروس کرونا از همه ما خواستند که دعای هفتم صحیفه سجادیه را قرائت کنیم، چرا که حضرت امام سجاد علیه السلام امامی بودند که در اوج سختی ها زیستند و مقاومت نمودند.

حجت الاسلام فؤادیان تصریح کرد: معارف کتاب صحیفه سجادیه بر لسان مبارک کسی جاری شده اند که در تاریخ و زمانه ای سرشار از سختی ها، با بزهکاری های فردی و اجتماعی مختلف زیست نموده است.

وی گفت: اگر در عصر حاضر می خواهیم از معارف اهل بیت علیهم السلام در شرایط مختلف زندگی استفاده کنیم کتاب صحیفه جوابگوی ماست.

این صحیفه پژوه بیان داشت: انسان ها معمولاً در طول حیاتشان سر دوراهی های متعددی قرار می گیرند و نمی دانند کدام راه را انتخاب کنند؛ امام سجاد علیه السلام در این جا راه نجات را به ما نشان می دهند و می فرمایند انتخاب راه درست- یعنی راهی که بر پایه معارف دین مبین اسلام می باشد- موجب خیر است.

وی گفت: باید بدانیم که صحیفه سجادیه فقط یک کتاب دعا نیست بلکه محتوایی غنی برای بهتر کردن و کارآمد نمودن روابط ما در حیات فردی و اجتماعی است.

حجت الاسلام فؤادیان اظهار کرد: در آموزش معارف این کتاب می توان به دو روش ترتیبی و موضوعی عمل نمود.

وی با تأکید بر لزوم انس خانواده ها با معارف صحیفه سجادیه عنوان داشت: این کار را می توان از خوانش و حفظ ادعیه کوتاه این کتاب شروع کرد؛ در قدم دوم خواندن و حفظ دعاهای کاربردی صحیفه توصیه می شود؛ مثلاً به سراغ این موضوع برویم که حضرت امام سجاد علیه السلام در هنگام صبح یا شب و یا هنگام کارهای مهم چه ادعیه ای را می خوانده اند؟

این استاد حوزه گفت: باید همه ما بدانیم که ارزش انسان به روح اوست؛ ارتباط ما با خدا بسیار مهم بوده و امام سجاد علیه السلام راه ایجاد این ارتباط را در صحیفه سجادیه به ما می آموزند.

وی ادامه داد: ادعیه صحیفه سجادیه دارای ساختار زیبایی شناختی و محتوایی هستند؛ تدبر در این کتاب باید ما را به این برساند که چرا هرکدام از عبارات آن در جایگاه خاصی به کار رفته است؟

حجت الاسلام فؤادیان در پایان ترجمه علمی، دقیق و قابل فهم صحیفه سجادیه را از کارهای دارای اولویت برشمرد و خاطرنشان کرد: بیش از ۷۰ ترجمه از این کتاب شریف داریم؛ اما متأسفانه تعداد زیادی از آن ها شاخص های علمی و نگارشی استاندارد را ندارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha