جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
رزمایش هسته ای در روسیه

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

رزمایش هسته‌ای مسکو آغاز شد

رسانه‌ها از آغاز رزمایش هسته‌ای روسیه با حضور هزار نیروی نظامی و بیش از ۱۰۰ وسیله نقلیه جنگی و موشک‌های بالستیک قاره پیما خبر دادند.نیروهای هسته‌ای این کشور در حال برگزاری رزمایشی در استان ایوانوفو هستند. این خبرگزاری به نقل از این نهاد دولت روسیه گفت حدود ۱۰۰۰ نیروی نظامی با استفاده از بیش از ۱۰۰ خودروی هسته‌ای از جمله پرتابگرهای موشک بالستیک بین قاره‌ای یارس (Yars) در حال برگزاری این مانور هستند. پیش از جنگ اوکراین نیز، روسیه یک رزمایش هسته‌ای با پرتاب‌های چندگانه موشک‌های بالستیک قاره‌پیما و موشک‌های کروز انجام داده بود. رزمایش هسته‌ای روسیه احتمالا در پاسخ به افزایش «نظامی‌گری» در اروپا صورت می‌گیرد. روز گذشته صدر اعظم آلمان اعلام کرد با در نظر گرفتن بودجه ۱۰۰ میلیارد یورویی برای حوزه نظامی، قصد دارد ارتش آلمان را به قدرتمندترین ارتش اروپایی ناتو تبدیل کند. سال گذشته، برای اولین بار در جهان هزینه‌های نظامی از ۲ هزار میلیارد دلار در سال فراتر رفته و به نظر می‌رسد با تقویت نیروهای مسلح کشورهای اروپایی در پاسخ به حمله روسیه به اوکراین، بیشتر هم بشود. بر اساس گزارشی که موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم منتشر کرده است، کشورها در سال ۲۰۲۱ در مجموع دو هزار و ۱۱۳ میلیارد دلار برای ارتش خود هزینه کرده اند که در مقایسه با سال پیش از خود هفت دهم درصد افزایش داشته است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

حج گران‌تر شد

سازمان حج و زیارت با اشاره به اقدام عربستان برای افزایش هزینه‌های حج به بیش از ۳۰۰ درصد، درباره تغییر قیمت حج زائران ایرانی توضیحاتی داد و از آن‌ها خواست مابه‌التفاوت هزینه سفر حج را پرداخت کنند.در اطلاعیه سازمان حج و زیارت آمده است: وزارت حج و عمره عربستان در روزهای اخیر در اقدامی دیرهنگام افزایش قابل توجهی را در هزینه‌های ارزی خدمات حج در حوزه مشاعر مقدس، خیام (چادرهای اقامتی مسافران در منطقه منا) و خدمات عمومی، اعلام کرده است و لزوماً باید این هزینه‌ها همزمان با دریافت ویزا پرداخت شود. از آنجا که سازمان حج و زیارت بعد از اعلام برگزاری عملیات حج تمتع در امسال برنامه‌ریزی لازم را با سرعت در دستور کار خود قرار داده و با توجه به ضیق وقت فرایند ثبت‌نام کاروان‌ها را آغاز کرده است، بنابراین مراتب اعتراض خود را درباره افزایش هزینه اعلام کرده و در مذاکرات و گفت‌وگوهای صورت‌گرفته با بررسی موضوع و کارشناسی که توسط کمیته نرخ‌گذاری سازمان حج و زیارت انجام شده مقرر شده است با هدف رعایت حال زائران ارجمند بخش قابل توجهی از این هزینه‌ها با تدابیر اندیشیده شده توسط سازمان حج و زیارت تأمین شود و بخش دیگری نیز با رایزنی همکاران اعزامی به عربستان کاهش یابد و بخش اندک آن را نیز زائران محترم پرداخت کنند. از این رو، با توجه به محدودیت زمانی به منظور دریافت ویزا تقاضا دارد در اسرع وقت با راهنمایی مدیران محترم کاروان‌ها نسبت به پرداخت فیش تکمیلی مابه‌التفاوت اقدام مقتضی را به عمل آورند تا اختلالی در دریافت ویزا به عمل نیاید.» صادق حسینی، رییس سازمان حج و زیارت نیز در توضیحات دیگری درباره افزایش هزینه سفر حج گفته است: به طور غیر منتظره با افزایش ۳۰۰ درصدی هزینه خدمات و نیز افزایش ۲۰ تا ۴۰ درصدی اقلام تدارکاتی مواجه شده‌ایم که بعد از اعزام همکاران حج و زیارت به عربستان اعلام شد. البته مراتب اعتراض از این افزایش هزینه‌ها کتبا به وزارت حج عربستان اعلام شده و منتظر پاسخ کشور میزبان هستیم، اما به منظور برنامه‌ریزی مقرر شد بخش اندکی از این هزینه‌های تحمیلی را زائران متحمل شوند، بر همین اساس از زائران درخواست همراهی داریم، این در حالی است که برخی از کشورها مجبور به انصراف از حج شده‌اند. حج پس از دو سال توقف به خاطر کرونا، امسال با حدود یک میلیون نفر زائر قرار است برگزار شود. سازمان حج و زیارت با توجه به سهمیه محدود حج ایران، اولویت حج امسال را به گروهی از زائران اختصاص داده که در سال ۹۸ ثبت‌نام کرده و هزینه این سفر را کامل پرداخته کرده بودند و بارها نیز به آن‌ها اعلام شده بود با توجه به تثبیت نرخ ارز، هزینه حج تغییری نخواهد کرد. قیمت حج سال ۱۴۰۱ قبلاً رقمی بین ۳۴ میلیون و ۳۴۱ هزار تومان تا ۳۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان اعلام شده بود که اکنون این قیمت تا حدود ۳۷ میلیون تومان و ۴۵ میلیون تومان افزایش یافته است.

منبع: ایسنا

بایدن حرفش را پس گرفت

جو بایدن در مقاله ای که در روزنامه انگلیسی «تایمز» منتشر شد، نوشت: به خاطر حمله به اوکراین، آمریکا برای برکناری ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه از قدرت تلاش نمی کند. وی تصریح کرد: ما دنبال جنگ بین ناتو و روسیه نیستیم. رئیس جمهوری آمریکا گفت: باوجودی که با آقای پوتین مخالفم و اقدامش را تجاوز می دانم، آمریکا برای برکناری وی از قدرت کاری نخواهد کرد. بایدن خاطرنشان کرد: تا زمانی که آمریکا و متحدانمان هدف حمله قرار نگرفته اند ما به صورت مستقیم درگیر این جنگ نخواهیم شد و نیروهای آمریکا برای جنگ به اوکراین اعزام نخواهند شد و نظامیان روس مورد حمله واشنگتن قرار نخواهند گرفت. اظهارات بایدن در ورشو در ماه های ابتدایی شروع جنگ اوکراین درباره لزوم کناره گیری پوتین از قدرت دردسرساز شد. وی در ماه مارس(اسفند) اعلام کرده بود که پوتین نمی تواند در قدرت بماند. اگرچه در آن زمان، کاخ سفید تلاش کرد تا اظهارات بایدن را نظر شخصی وی اعلام کند و در بیانیه ای تصریح کرد که واشنگتن دنبال تغییر رژیم در روسیه نیست اما بایدن در آن زمان روی حرفش ایستاد و اعلام کرد که اظهاراتش نوعی «خشم اخلاق مدارانه» بوده است. اظهارات بایدن نوعی عقب نشینی از اظهارات قبلی محسوب می شود. بایدن در مقاله خود در روزنامه «تایمز»، از ارسال سیامانه های پیشرفته پرتاب راکت به اوکراین خبر داد و هدفش را کمک به ایجاد یک اوکراین دموکراتیک، مستقل و خوشبخت عنوان کرد. وی تصریح کرد که به کی یف برای واگذاری بخشی از قلمرو خود به مسکو جهت پایان دادن به جنگ، فشار وارد نخواهد کرد اما از مذاکره اوکراین برای پایان دادن به نزاع حمایت خواهد کرد. آمریکا از ابتدای بحران اوکراین، حمایت مالی، تسلیحاتی و دیپلماتیک از کی یف را بخشی از سیاست خود عنوان و ارائه ۷۰۰ میلیون دلار کمک دیگر به این کشور، آخرین بسته حمایتی در دست اقدام کاخ سفید در حمایت از دولت ولودیمیر زلنسکی است. کنگره آمریکا ارائه ۴۰ میلیارد دلار کمک امنیتی، اقتصادی و بشردوستانه به اوکراین را تصویب کرده است. ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه(دوم اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. وی سه روز پس از آن نیز پنجشنبه ۵ اسفند آغاز عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین را اعلام کرد و روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضع داد. درگیری ها در اوکراین و نیز واکنش ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

منبع: ایرنا

درخواست مجوز حمل سلاح در اسرائیل به اوج خود رسید

در پی موج عملیات‌های اخیر فلسطینیان در اراضی اشغالی، درخواست حمل سلاح توسط صهیونیست‌ها افزایشی بی‌سابقه پیدا کرده است. در همین ارتباط، روزنامه «معاریو» اعلام کرد که درخواست صهیونیست‌ها برای حمل سلاح به‌میزان 600 درصد افزایش یافته است. این روزنامه عبری‌زبان افزود: پس از موج عملیات‌های اخیر در ماه مارس گذشته، میانگین درخواست‌ مجوز حمل سلاح به 600 درخواست در ماه افزایش یافته است. بنا به این گزارش، از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون 32000 درخواست مجوز حمل سلاح توسط صهیونیست‌ها ارائه شده است.

منبع: تسنیم

اتحادیه اروپا برای خروج بانک بزرگ روسیه از سوئیفت توافق کردند

سران اتحادیه اروپا توافق کردند تا ششمین بسته تحریمی علیه مسکو شامل اقدامی در زمینه خارج کردن بانک Sberbank روسیه از سیستم مالی سوئیفت باشد.«شارل میشل» رئیس شورای اروپا اعلام کرد، ۲۷ کشور اتحادیه اروپا، دوشنبه شب، با تحریم نفت روسیه، که بیش از دو سوم از واردات نفت از این کشور را در برمی گیرد، موافقت کردند.

منبع: شبکه خبر

کانادا جایگزین ایران را پیدا کرد

تیم ملی فوتبال ایران قرار بود روز ۱۵ خرداد در شهر ونکوور کانادا به مصاف تیم ملی این کشور برود. این بازی در واقع شبیه سازی مسابقه با آمریکا، حریف ایران در جام جهانی قطر بود و می‌توانست کمک زیادی به ایران کند. با این حال و با افزایش فشارهای سیاسی از یک سو و نامه بازیکنان کانادا به فدراسیون این کشور برای دیدار با ایران، کانادا سرانجام این مسابقه دوستانه را لغو کرد تا برنامه آماده سازی هر دو تیم لطمه بزرگی بخورد. فدراسیون کانادا در آن زمان با انتشار بیانیه‌ای، ضمن توضیح درباره دلیل لغو بازی با ایران، از تلاش برای پیدا کردن حریف جدید خبر داد: «فدراسیون کانادا بهترین نیت را در تلاش برای اطمینان از کسب تجربه مهم تیم ملی مردان در برابر تیم‌های جام جهانی را دارد. در هفته گذشته، وضعیت غیرقابل دفاع ژئوپلیتیک میزبانی ایران به میزان قابل توجهی دچار اختلاف شد و در واکنش به آن، این مسابقه لغو شد. در حالی که ما عوامل خارجی را در انتخاب حریف بهینه در فرآیند تصمیم گیری اصلی خود در نظر گرفتیم، ما تلاش خواهیم کرد برای موارد بعد بهتر عمل کنیم.» کانادا در نهایت برای پیدا کردن تیمی به جای ایران دست به کار شد و حالا با پاناما برای انجام یک بازی تدارکاتی در شهر ونکوور به توافق رسیده است. طبق اعلام سایت ctvnews، کانادا اکنون به مصاف پانامایی می‌رود که در رده بندی فیفا ۴۰ پله از ایران پایین‌تر است و در رده شصت و هفتم جهان قرار دارد؛ در حالی که کانادا خودش در جایگاه ۳۸ فیفا است. قیمت بلیت‌های طبقه اول ورزشگاه برای تماشاگران ۳۰ دلار تعیین شده است تا به نوعی از هواداران بابت لغو بازی با ایران دلجویی شده باشد.تیم ملی ایران هم بعد از لغو بازی با کانادا، برنامه آماده سازی خود را تغییر داد. این تیم امروز راهی قطر می‌شود و در صورت نهایی شدن توافق با فدراسیون اروگوئه، برای انجام بازی تدارکاتی راهی این کشور خواهد شد. از سوی دیگر این احتمال هم وجود دارد که ایران در قطر با یک تیم آفریقایی بازی تدارکاتی انجام بدهد.

منبع: مهر

حماس خواسته های میانجی گرها را نپذیرفت

جنبش حماس بار دیگر تاکید کرد که در سایه تشدید اقدامات رژیم صهیونیستی و تعرض صهیونیست‌ها به امکان مقدس اسلامی و مسیحی در شهر قدس اشغالی، با هر گونه تعهد به طرف‌های میانجی در زمینه عدم تشدید اوضاع میدانی کاملاً مخالف است. حازم قاسم سخنگوی جنبش حماس در بیانیه‌ای تاکید کرد: طرف‌های میانجی تلاش می‌کنند از حماس در مورد عدم تشدید اوضاع تعهد بگیرند و چنین خواسته ای در سایه اقدامات رژیم صهیونیستی مردود است. وی با بیان اینکه در سایه تداوم رفتارهای متجاوزانه رژیم صهیونیستی نمی‌توان از آرامش اوضاع سخن گفت، اظهار داشت: طرف‌های میانجی در سایه تجاوزهای اخیر رژیم صهیونیستی در قدس اشغالی و برپایی راهپیمایی تحریک آمیز پرچم، تماس‌های زیادی با رهبران حماس برقرار کرده‌اند. وی تاکید کرد که جنبش حماس به طرف‌های میانجی اعلام کرده است که ملت فلسطین با هرگونه تجاوز به مقدسات تسامح نخواهد کرد. وی ادامه داد: طرف‌ها تلاش می‌کنند با حماس ارتباط برقرار کنند، چرا که این جنبش نماینده مقاومت و نیرویی تأثیرگذار است و طرف‌های میانجی برای آگاهی از مواضع مربوط به اوضاع میدانی فلسطین از حماس کسب اطلاع می‌کنند. سخنگوی حماس کابینه رژیم صهیونیستی را مسئول کامل هر گونه تشدید اوضاع دانست و گفت: تل آویو خواسته‌های طرف‌های میانجی را نادیده می‌گیرد و از تشدید اقدامات شهرک نشیان حمایت می‌کند. پیش از این اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس با اعطای هرگونه ضمانت به طرف‌های میانجی مخالفت کرد. گفتنی است، تنش‌ها در اراضی اشغالی فلسطین در پی برگزاری تظاهرات توسط شهرک نشینان صهیونیست در قدس اشغالی افزایش یافته است. علاوه بر این شهرک نشینان صهیونیست یورش‌های روزانه به مسجد مبارک الاقصی را تشدید بخشیده و همین امر منجر به وقوع درگیری و زخمی شدن ده‌ها شهروند فلسطینی شده است. برغم هشدارهای نیروهای مقاومت فلسطین در مورد انفجار اوضاع، مسئولان امنیتی رژیم صهیونیستی اجازه برگزاری راهپیمایی پرچم را صادر کردند و در همین راستا حدود سه هزار نیروی پلیس این رژیم در شهر قدس و شهرهای اطراف مستقر شدند. بر همین اساس، رسانه‌های رژیم صهیونیستی در مورد پیامدهای راهپیمایی پرچم، سناریوی شلیک موشک و درگیری‌های نظامی را مطرح کردند.

منبع: مهر

احداث نیروگاه خورشیدی ماهان آغاز شد

محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به اینکه جلسه شورای اداری بخش ماهان با حضور فرماندار شهرستان کرمان و تعدادی از مدیران کل و مسئولان ماهان برگزار شد، اظهار داشت: بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان ظرفیت سرمایه گذاری در فاز اول این پروژه است و تا سقف ۲۵ هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت و سالانه حدود ۳ هزار مگاوات تولید خواهد داشت که بزرگ‌ترین مجموعه خواهد بود و می‌توان ناطرازی برق در حوزه انرژی‌های پاک را تأمین کرد. پورابراهیمی تصریح کرد: پیش بینی می‌شود حدود ۳۰۰۰ نفر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم این پروژه باشد که یک تحول در زمینه اشتغال جوانان منطقه خواهد بود و با توجه به دانش بنیان بودن پروژه، هماهنگی‌های لازم برای انعقاد قراردادهای تخصصی با پارک علم و فناوری ماهان و دانشگاه هایتک در دستور کار است و از مهم‌ترین تصمیمات اجرایی منطقه ماهان است. نماینده مردم کرمان و راور در مجلس بیان کرد: کمک به تأمین آب شرب شهر ماهان و روستاهای دارای تنش آبی منطقه از دیگر موضوعات جلسه بود و مجوز حفر چاه جدید امروز نهایی شد. ضمن اینکه مدیریت منابع آب از دیگر مسائل مهم است و با همه واحدهایی که اتصالات پشت کنتور دارند و بیش از حد مجاز آب مصرف می‌کنند، براساس قانون اقدام و برخورد می‌شود. وی با بیان اینکه درباره موضوعات مربوط به زیرساخت‌های آب، برق و گاز روستاها افزود: مقرر شد برای گازرسانی به واحدهای کمی که باقی مانده به زودی اقدام و پیش بینی می‌شود تا پایان سال روستای بدون گاز در منطقه ماهان نداشته باشیم. همچنین مصوب شد برق رسانی روستاهایی که تأمین برق از مسیر اصلی برای آنها طولانی است و زیر ۲۰ خانوار هستند، از طرق واحدهای خورشیدی تأمین شود. پورابراهیمی تصریح کرد: در بحث آسفالت نیز تصمیم گرفته شد در اختیار همه روستاهای نیازمند آسفالت معابر، قیر رایگان قرار بگیرد و با بنیاد مسکن به صورت مشارکتی انجام شود. نماینده مردم کرمان و راور در مجلس بیان کرد: برای طرح‌های اقتصادی که به زودی از طرف شهردار و شورای شهر ماهان اجرا شود، آمادگی داریم با سازمان شهرداری‌های کشور هماهنگی کنیم و کار عملیاتی شود. وی افزود: در بحث محیط زیست بابت دامداری‌های اطراف ماهان که مشکلاتی ایجاد کرده و همچنین درباره ظرفیت‌های بخش‌های مختلف از جمله مخابرات و … مصوبات خیلی خوبی داشتیم و امیدواریم توسط فرماندار و بخشدار پیگیری و در هفته‌های آینده نتیجه به اطلاع مردم برسد.

منبع: مهر

بزرگترین گیاه جهان کشف شد

محققان استرالیایی بزرگترین گیاه جهان را شناسایی کرده اند که در حقیقت یک نوع علف دریایی است که در مساحت ۲۰۰ کیلومتر مربع رشد کرده است. حدود ۴۵۰۰ سال قبل یک دانه که از دو گونه مختلف علف دریایی به وجود آمده بود در مکانی ایده آل که اکنون خلیج کوسه ها در غرب استرالیا نامیده می شود، رشد کرد. محققان متوجه شده اند این دانه که به تنهایی و بدون مزاحمت انسانی رشد کرده، اکنون بزرگترین گیاه در کره زمین است و مساحتی در حدود ۲۰۰ کیلومتر مربع یا معادل ۲۰ هزار زمین راگبی را در بر می گیرد. گونه علف دریایی «پوزیدونیا استرالیا» ( Posidonia australis) یا علف نواری نامیده می شود به طور معمول در سواحل جنوب استرالیا دیده می شود. اما هنگامیکه محققان تمایزهای ژنتیکی میان علف نواری در سراسر خلیج کوسه را بررسی کردند کمی سردرگم شدند. نمونه های برگرفته از منطقه ای که ۱۸۰ کیلومتر دورتر نشان می داد در آنجا انواع مختلفی از پوزیدونیا استرالیا وجود ندارد، بلکه فقط یک گیاه رشد کرده است. مارتین برید یکی از اکولوژیست های دانشگاه فلیندرز در این باره می گوید: ما گفتیم در آنجا چه اتفاقی افتاده است. واقعا گیج شده بودیم. به گفته جین اجلو دانشجوی دانشگاه وسترن استرالیا، محققان حدود ۱۸ هزار نشانگر را بررسی کردند. آنها به دنبال تمایزها در گونه هایی بودند که به انتخاب نمونه هایی برای استفاده در پروژه های احیای محیط زیست به کار می روند. اما در عوض آنها متوجه شدند یک گیاه با استفاده از ساقه های زیرزمینی و همان روشی که چمن گسترده می شود، گسترش یافته است. او می گوید: علف دریایی ۲۰۰ کیلومتر مربعی به نظر می رسد از یک دانه رشد کرده باشد. این گیاه مانند یک چمنزار گسترش یافته و مکانی برای سکونت طیف وسیعی از گونه های مختلف موجودات دریایی از جمله لاک پشت، دلفین، خرچنگ و ماهی ها را فراهم کرده است. ساقه های زیرین علف نواری سالانه ۳۵ سانتیمتر رشد می کند. محققان پژوهش مذکور با در نظر گرفتن این امر تخمین می زنند حداقل ۴۵۰۰ سال طول کشیده تا بزرگترین گیاه زمین رشد کند. این پژوهش در نشریه Proceedings of the Royal Society B منتشر شده است.

منبع: مهر

پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به پاپ ابلاغ شد

آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه روز گذشته و در ادامه سفر به کشور ایتالیا با پاپ فرانسیس رهبر مسیحیان کاتولیک دیدار کرد. درر این دیدار آیت الله علیرضا اعرافی ضمن تقدیر از مواضع پاپ در کاهش تنش میان ادیان و دفاع از مظلومین گفت: سبک شما در معاشرت با مردم از امتیازات شماست. خاستگاه شما آمریکای لاتین است که موجب جاذبه بیشتر شده است. وی افزود: ما از طریق سفیر ایران در واتیکان جویای احوال شما بودیم و در مناسبت‌های گوناگون و آغاز دوران شیوع بیماری کرونا مکاتباتی با شما داشتم و شما هم توجه داشتید و از توجه تان تشکر می‌کنم. آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: من از جوانی در جریان مسائل ادیان الهی و مسیحیت و مذهب کاتولیک بودم و به اینجا سفر داشتم و در طول چند دهه گذشته نیز در نقاط گوناگون دنیا ترویج کننده گفتمان گفت و گو، تعامل و هم افزایی ادیان بوده‌ام. وی افزود: در بسیاری از سفرهایی که به عنوان حوزه و جامعة المصطفی العالمیة رفته‌ام از اصل گفت‌وگو و تعامل دفاع نموده و مسلمانان و شیعیان را به این امر فراخوانده‌ام. رهبر معظم انقلاب اسلامی و مراجع عظام بر تعامل و هم اندیشی تاکید کردندمدیر حوزه‌های علمیه تصریح کرد: گرچه به عنوان حوزوی به اینجا آمده‌ام اما آنگاه که رهبر معظم انقلاب اسلامی و مراجع عظام و نهادهای حوزوی از این سفر مطلع شدند استقبال کرده و سلام رساندند و بر تعامل و هم اندیشی تاکید کردند. رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای به شما سلام رساندند و پیشینه شما و ارتباطتان با آمریکای لاتین را ستوده و برخی از مواضعی که در تلطیف روابط بین اسلام و مسیحیت و دفاع از مظلومان اتخاذ نموده‌اید را تحسین و تأکید نمودند ما انتظار داریم که شما همچنان در دفاع از مظلومان عالم و بویژه فلسطین و یمن تلاش کنید و مواضع روشن و شفافی داشته باشید. مدیر حوزه‌های علمیه همچنین نکاتی را از مراجع عظام تقلید نقل و تاکیدِ آنان بر فعالیت‌های علمی و همکاری‌های دینی را به پاپ منتقل کرد. وی با اشاره به آشنایی پاپ با حوزه‌های دینی جهان تشیع افزود: بن مایه‌های معرفتی و فلسفی محکمی در بیانات ائمه (ع) ما و تراث علمای شیعه وجود دارد؛ در مکتب امامان شیعه مباحث توحیدی و معرفتی با دقت و ظرافت بالا مطرح شده و در حوزه‌های علمیه هم همواره مشعل تفکر عقلی و مکاتب فلسفی و حکمت روشن بوده است. آیت الله اعرافی بیان داشت: مکاتب مهم فلسفی در حوزه‌های ما شکل گرفته‌اند و بخش مهمی از معارف حکمی و فلسفی ما می‌تواند بن مایه اشتراکات شود و مذاهب را در جبهه مشترک توحیدی و معنوی در کنار هم قرار دهد و مرتبط کند. وی گفت: از سوی دیگر در مکتب تشیع مباحث اخلاقی و عرفانی در طراز بالایی در روایات و تراث حدیثی و اندیشه بزرگان شیعه مطرح است. البته همه مسلمانان در یک مجموعه و امت واحده‌اند، اما مذهب اهل بیت علیهم السلام از ویژگی تفکر عقلی، اخلاقی، اجتماعی و معنوی عمیق برخوردار است و حوزه‌های علمیه بر گفت‌وگو میان ادیان و شکل گرفتن یک جبهه مشترک توحیدی تأکید دارند و رویکرد مطالعات تطبیقی اسلام و ادیان و مسیحیت در نظام‌های حوزوی و برنامه‌های جامعة المصطفی العالمیة همواره مدنظر بوده است.

منبع: مهر

کنسانتره انار گران تر از نفت شد

دبیر انجمن صنایع آبمیوه و کنسانتره گفت که یک بشکه کنسانتره انار به مراتب قیمت بالاتری از یک بشکه نفت دارد و اگر بر صادرات این گونه محصولات که ارزش افزوده بالایی دارند تاکید شود به نفع واحدهای کشاورزی هم هست. ولی الله داوود آبادی با اشاره به تعطیلی برخی کارخانجات به دلیل کمبود سرمایه در گردش، اظهار کرد: دولت باید آمار تولید و مصرف را داشته باشد تا ریشه تعطیلی واحدها و کم و زیاد شدن سرانه مصرف را بداند. اما حتی از صادرات هم رقم دقیقی در دسترس نیست. فقط می‌دانیم بیشترین صادرات در بخش کنسانتره است. به طور کلی اکثر کارخانجات برای تولید کنسانتره ایجاد شدند، اما در کنار آن به تولید آبمیوه هم روی آوردند. وی با بیان اینکه صادرات آبمیوه محدود به کشورهای اطراف است، تصریح کرد: اما کنسانتره زمانی به اروپا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و آمریکا هم صادر می‌شد که بعد از اعمال تحریم ها تقریبا محدود شد. در حال حاضر بیشتر ترکیه کنسانتره در ایران را می‌خرد و خودش صادر می‌کند. عراق، پاکستان، روسیه و آلمان نیز به مقدار کمتر، خریدار کنسانتره ایران هستند. اما آبمیوه به افغانستان، عراق و سایر کشورهای همسایه صادر می‌شود. به گفته دبیر انجمن صنایع آبمیوه و کنسانتره سالانه حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار تن کنسانتره در کشور تولید می‌شود که ۲۰ تا ۳۰ هزار تن از آن در داخل مصرف و مابقی صادر می‌شود. وی با اشاره به ارزش بالای کنسانتره انار، گفت: یک بشکه کنسانتره انار به مراتب قیمت بالاتری از یک بشکه نفت دارد. برای مثال ممکن است قیمت هر بشکه نفت حدود ۱۰۰ دلار باشد، اما یک بشکه انار ارزش بیشتری دارد. قیمت هر دانه انار در آمریکا حدود سه دلار است که کیفیت انار ایران را هم ندارد. اگر روی صادرات این گونه محصولات که ارزش افزوده بالایی دارند تاکید شود به نفع واحدهای کشاورزی هم هست. داوود آبادی ادامه داد: در یک مقطع زمانی آمریکا یکی از مشتریان پر و پا قرص کنسانتره انار ایران بود و در مقاطع دیگری هم ژاپن حتی در داروخانه های خود کنسانتره انار می فروخت. کره هم از دیگر مشتریان کنسانتره انار ایران بود. اما بعد از سالی که سرما به باغات انار زد برخی از مشتریان از دست رفتند. این در حالی است که وزارت جهاد کشاورزی در چنین شرایطی باید رسیدگی می‌کرد و به طور کلی باید به دنبال افزایش باغ‌های انار باشد. به گفته دبیر انجمن صنایع آبمیوه و کنسانتره ظرفیت تولید بالاست و صادرات به مشتریان و قوانین کشور بستگی دارد. به طور کلی اگر تمام ظرفیت کارخانجات کشور فعالیت کنند و قوانین ثبات داشته باشند، ظرفیت صادرات خیلی بیشتر از شرایط فعلی است. همچنین افزایش صادرات نیاز به حل مسائل و مشکلات بانکی، امکان استفاده از ال سی و رفع تحریم ها دارد. در سال های اخیر به دلیل این که پول باید به صرافی یک کشور واسطه می‌رفت، مشکلات زیادی برای تولیدکنندگان ایجاد کرد و پول های زیادی با این روش از بین رفتند. در سال‌های اخیر به طور کل جابجایی پول مسئله مهمی بوده که باعث شده برخی مشتری ها را از دست بدهیم و جایگزین کردن آن‌ها نیز زمان بر است.

منبع: ایسنا

قیمت پروازهای حج اعلام شد

رییس سازمان هواپیمایی کشوری قیمت بلیت پروازهای حج را پنج میلیون و ۹۰۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: این قیمت همان نرخی است که دو سال پیش توافق شده بود و ایران‌ایر موافقت کرد که بر اساس همان قیمت امسال پروازهای حجاج را انجام دهد. محمدی بخش اظهارکرد: با هماهنگی که با سازمان حج و زیارت اتفاق افتاد. رقمی به توافق رسید که بر اساس آن بسته سفر حج گران‌تر نشود بنابراین وزارت راه‌وشهرسازی و شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران مقرر شد تا به همان تعهد دو سال قبل خود برای انجام پروازهای حج امسال عمل کند. وی افزود: مبنای تعیین قیمت بلیت هواپیما از مبداء تهران در نظر گرفته و بر این اساس مقرر شد تا قیمت بلیت پروازهای حج به صورت رفت و برگشت پنج میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شود. رییس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: با توجه به اینکه قرار است پروازهای حج از ۱۶ فرودگاه کشور انجام شود، ممکن است قیمت مبنایی در نظر گرفته شده کمی تغییر کند اما مبنای قیمت بلیت هواپیما برای این پروازها از تهران به مقصد عربستان پنج میلیون و ۹۰۰ هزار تومان تعیین شده است. البته نرخ تعیین شده مربوط به توافق دو سال گذشته برای پروازهای حج است که به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو شد. محمدی بخش گفت: اگر بخواهیم با هزینه‌های امروز قیمت بلیت هواپیما برای پروازهای حج را محاسبه کنیم به بیش از ۱۰ میلیون تومان می‌رسد اما توافق صورت گرفته در این راستا عملی خواهد شد که زائران با هزینه کمتر و قیمت مناسب‌تری سفر زیارتی خود را انجام دهند. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر زائران در طول سفر حج خود با مشکلی مواجه شدند باید چگونه آن را پیگیری کنند؟ اعلام کرد: اگر مشکلی در حوزه سازمان حج و زیارت به وجود بیاید، همین سازمان پاسخگو خواهد بود اما موضوعات مربوط به مشکلات فرودگاهی را شرکت فرودگاه‌ها و مشکلات در زمینه پرواز به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران بر می‌گردد و آن‌ها با تعیین مسئول مخصوص حج پاسخگو هستند. اما اگر زائران خانه خدا از این طریق نتوانستند به مشکلات‌شان رسیدگی کنند، می‌توانند آن را به اطلاع سازمان هواپیمایی کشوری برسانند تا به عنوان نهاد ناظر این مشکلات را رسیدگی کنیم.

منبع: ایسنا

مانور ناتو در دریای سیاه لغو شد

وزیر امور خارجه ترکیه در مصاحبه‌ای گفت که آنکارا برخی از مانورهای برنامه‌ریزی شده ناتو در دریای سیاه را بابت الزامات پیمان مونترو و در بحبوحه تنش‌ها میان روسیه و اوکراین، لغو کرده یا به تعویق انداخته است. او همچنین از آمریکا خواست تکلیف ترکیه در برنامه اف۳۵ها را مشخص کند.«مولود چاووش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه سه‌شنبه در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی گفت: اگر ما به تحریم‌ها ملحق شده بودیم، نمی‌توانستیم نقش میانجیگری را که اکنون داریم، انجام دهیم. ما کنوانسیون مونترو را در مورد کشتی‌های جنگی اعمال کردیم، اما حریم هوایی و آن کریدور را باید باز نگه داریم. خارج از کنوانسیون، از روسیه و آمریکا درخواست‌هایی برای عبور کشتی‌ها وجود داشته است. ما طبق کنوانسیون رزمایش‌های برنامه‌ریزی شده ناتو را لغو یا به تعویق انداخته‌ایم. ما نقش مهمی داریم و به تعهدات خود عمل می‌کنیم. چاووش‌اوغلو یادآور شد که آنکارا "از همان ابتدا گفته بود که تنها در صورتی به تحریم‌های سازمان ملل می‌پیوندد که به طور رسمی علیه روسیه اعمال شوند." او گفت: اکنون هر کسی می‌تواند هر کسی را که بخواهد تحریم کند. این کار آنهاست. ما نقش میانجی را انتخاب کرده‌ایم و سعی می‌کنیم کارها را آسان‌تر کنیم. و این موضع در اتحادیه اروپا و در جهان مورد استقبال قرار گرفت. با این حال، سیاست ترکیه مبنی بر عدم پیوستن به تحریم‌ها علیه روسیه به این معنا نیست که امکان دور زدن تحریم‌ها از طریق آنکارا وجود دارد. در ۲۴ فوریه، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه دستور حمله به اوکراین را صادر کرد و این جنگ امروز (چهارشنبه) وارد نود و هشتمین روز خود شده است. به دنبال آن، آمریکا و اتحادیه اروپا و انگلیس و برخی از دیگر کشورها تحریم‌هایی را علیه شخصیت‌ها و نهادهای حقوقی روسیه اعمال کردند. وزیر امور خارجه ترکیه در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت که آنکارا از واشنگتن می‌خواهد یا تصمیم خود درباره تامین جنگنده‌های اف-۳۵ را تغییر داده یا پول ترکیه را پس دهد. او گفت: کنگره باید در تصمیم خود درباره اف‌۳۵ها تجدیدنظر کند یا اینکه پولی که ما سرمایه‌گذاری کردیم، برگرداند. سال ۲۰۱۹ ایالات متحده مشارکت ترکیه در برنامه اف۳۵ها را به خاطر خرید سامانه‌های هوایی اس۴۰۰ از روسیه توسط آنکارا به حالت تعلیق درآورد. این اقدام واشنگتن پس از مدتی به حذف کامل ترکیه از پروژه اف۳۵‌ها انجامید.

منبع: ایسنا

کاخ سفید بر بازگشایی کنسولگری در قدس را تاکید کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که دولت جو بایدن، رئیس جمهور این کشور همچنان به بازگشایی کنسولگری آمریکا در قدس متعهد است.ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری گفت: "مراحلی وجود دارد که باید هنگام بازگشایی یک مرکز دیپلماتیک رعایت شود. همانطور که می‌دانید، در صورت صحت، حساسیت‌های ویژه ای در رابطه با این مرکز خاص وجود دارد" . وی اخبار منتشر شده درباره انصراف آمریکا از بازگشایی کنسولگری خود در قدس اشغالی و تلاش برای ارائه جایگزین برای این مساله را رد کرد. پرایس همچنین افزود: ما برای حل این موضوع با شرکای فلسطینی و اسرائیلی خود تلاش می‌کنیم. جو بایدن در جریان رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری متعهد شده بود کنسولگری را که در سال ۲۰۱۸ توسط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا بسته شد، برای فلسطینیان بازگشایی کند. ماه مه سال گذشته، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که دولت روند بازگشایی کنسولگری در قدس را آغاز خواهد کرد اما ایالات متحده با مخالفت فوری بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر وقت اسرائیل و پس از آن نفتالی بنت، جانشین وی، مواجه شد.

منبع: ایسنا

پلیس آمریکا زن باردار را تیرباران کرد

یک شاهد عینی می‌گوید پلیس در کانزاس سیتی ایالت میزوری آمریکا بارها به یک زن باردار غیرمسلح شلیک کرده است افسران اداره پلیس «کانزاس سیتی» در پارکینگ یک فروشگاه با دو نفر مواجه شدند که ظاهرا مظنون بودند. مظنون مرد از ماشین بیرون پریده و فرار کرده، اما زن مانده و در حالی که دستش را بالا گرفته بود، تسلیم شده است. با این وجود، نیروهای پلیس به این زن که ۲۶ ساله، باردار و سیاه‌پوست بوده پنج بار شلیک کرده اند. به گزارش نشریه انگلیسی ایندیپندنت، شاهدی که نام کوچک خود را «شدانجا» معرفی کرده، گفت این زن غیرمسلح بوده و اسلحه‌ای روی پلیس نکشیده است. به گفته این شاهد: «او حتی یک چوب در دست نداشت. آن‌ها پنج بار شلیک کردند. به یاد دارم که دیدم او به زمین افتاد و من یخ زدم».ظاهرا افسرها به خانم هیل دستور داده اند روی زمین بنشیند، اما او توضیح داد نمی‌تواند این کار را انجام دهد، زیرا باردار است. در نهایت زن که ظاهرا وحشت زده بود، سعی کرد به سمت یک حصار فرار کند، اما سه قدم جلوتر پلیس به او ۵ بار شلیک کرد. شاهد می‌گوید تعداد شلیک‌ها را فراموش نکرده، زیرا به دفعات تکرار شده است. در ویدیویی که شاهد عینی ضبط کرده، زن روی زمین دراز کشیده و دستانش پشت سرش است و به نظر می‌رسد روی پیراهنش خون جاری باشد. نام زن مجروح «لئونا هیل» بوده و هنوز زنده است؛ اما آسیب جدی دیده و به بیمارستان منتقل شده است. گفتنی است پلیس آمریکا هر ساله حدود هزار نفر را به قتل می‌رساند که در این میان ۲۵ تا ۳۰ درصد آن‌ها آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار هستند. این در حالی است که سیاه‌پوستان تنها ۱۳ درصد از جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهند. تحقیقات جدیدی که در دانشگاه هاروارد آمریکا در این خصوص انجام شده نشان می‌دهد افزون بر تاثیر مستقیم بر سلامت جسمی، این امر باعث آسیب‌های روحی و احساس تبعیض در بین سیاه‌پوستان آمریکایی شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

تابوت‌های ۲۵۰۰ ساله در سقاره کشف شدند

باستان‌شناسان مصری صدها تابوت چوبی و مجسمه‌‎ برنزی ۲۵۰۰ ساله در گورستان باستانی سقاره کشف کردند.باستان‌شناسان مصری دو ماه بعد از کشف ۵ مقبره تاریخی سقاره در نزدیکی قاهره، یک گنجینه تاریخی دیگر کشف کردند.رئیس شورای عالی آثار باستانی مصر، گفت: بزرگترین نهانگاه مجسمه‌های برنز در قبرستان بوباستیان کشف شد که نامش را از ایزدبانوی باستانی به نام باستت می‌گیرد، ایزدبانویی که معمولا به عنوان زنی با سر گربه تصویرمی‌شد.آقای مصطفی وزیری افزود: در این عملیات کاوش، ۱۵۰ مجسمه برنزی از خدایان مصر باستان از جمله باستت، آنوبیس، اوزیریس، آمون، ایزیس، نفرتوم و حاثور کشف شد.

منبع: شبکه خبر

بلیط‌های فینال لیگ قهرمانان اروپا تقلبی از آب درآمد

بدترین و آشفته‌ترین میزبانی فینال لیگ فوتبال قهرمانان اروپا به نام فرانسه به ثبت رسید و پس لرزه‌های آن همچنان سوژه نخست رسانه‌ها و محافل سیاسی اروپاست.توزیع و فروش ۳۰ تا ۴۰ هزار بلیط تقلبی و محروم شدن هزاران تن از طرفداران تیم انگلیسی لیورپول از ورود به ورزشگاه استددوفرانس، پرونده سیاهی برای برگزارکنندگان فرانسوی و دولت این کشور رقم زده است. برخورد خشن نیروهای ویژه پلیس فرانسه با طرفداران تیم لیورپول که بلیط‌های مسابقه را در دست داشتند خشم مردم انگلیس و محافل اروپایی را برانگیخته است. پیش از مسابقه؛ برخی از سازمان‌ها و رسانه‌های فرانسه درباره بلیط‌های تقلبی و فروش آن به طرفداران باشگاه لیورپول انگلیس هشدار داده بودند و حال پرسش مطرح شده در نزد افکار عمومی اینست که با وجود این اخطارها چرا وزارت کشور فرانسه و مسئولان مربوطه چاره اندیشی نکرده و اقداماتی صورت نداده اند. ژرارد دَرمَنَن وزیر کشور فرانسه که این روزها به شدت مورد انتقاد رسانه‌ها و محافل سیاسی قرار گرفته می‌گوید تقلب گسترده‌ای صورت گرفته؛ ۷۰ درصد بلیط‌های ورودی به ورزشگاه تقلبی بوده است. در مقابل مقامات و رسانه‌های انگلیسی این اظهارات را دروغ پردازی مسئولان فرانسوی عنوان کرده و معتقدند آن‌ها در صددند ناکارآمدی بسیار آشکار خود را در برگزاری مسابقه فینال به گردن طرفداران تیم لیورپول بیاندازند. وزیر فناوری انگلیس در واکنشی تند گفت طرفداران لیورپول که بلیط در دست داشتند با گاز اشک آور پلیس فرانسه مورد استقبال قرار گرفتند. به اعتقاد کارشناسان فوتبال، بلیط‌های الکترونیکی از نظر ایمنی بر بلیط‌های کاغذی بسیار ارجحیت دارد پس چگونه هزاران بلیط کاغذی که خیلی از آن‌ها تقلبی بوده در میان طرفداران فوتبال توزیع و با قیمت بسیار گزاف به فروش رفته است. دادسرای پاریس تحقیقاتی را درباره کلاهبرداری باندهای مافیایی جعل و فروش بلیط‌های این مسابقه و اتحادیه اروپایی فوتبال (یوفا) نیز تحقیقات مستقلی را آغاز کرده اند. این رسوایی و ناهماهنگی‌های بوجود آمده در حالی رخ داده که اولا فینال فوتبال لیگ قهرمانان اروپا به خاطر بحران اوکراین از سن پترزبورگ روسیه به پاریس منقل شد و ثانیا فرانسه سال آینده میزبان جام جهانی راگبی و دو سال آینده یعنی ۲۰۲۴ میزبان رقابت‌های المپیک خواهد بود.

منبع: شبکه خبر

کارخانه مواد شیمیایی در نبراسکا آتش گرفت

رسانه‌های آمریکایی از وقوع آتش‌سوزی گسترده در کارخانه مواد شیمیایی در ایالت نبراسکای آمریکا خبر دادند.بر اساس گزارش‌ها، این آتش‌سوزی در کارخانه مواد شیمیایی در شهر اوهاما در ایالت نبراسکای آمریکا رخ داده و هزاران نفر را مجبور به ترک خانه‌های خود کرده است. در پی این آتش‌سوزی، برق بیش از دو هزار و 500 خانه در این منطقه قطع شده است. مقام‌های محلی گفته‌اند که آتش‌سوزی را مهار کرده‌اند اما هنوز علت دقیق آن مشخص نیست و در حال تحقیق در این زمینه هستند. بررسی‌های اولیه خرابکاری بودن این آتش‌سوزی را رد می‌کند. این در حالی است که چند کپسول پروپان در این آتش‌سوزی منفجر شده و تا ارتفاع زیاد به هوا پرتاب شده است.

منبع: تسنیم

واشنگتن به طرح ضد نفتی علیه روسیه پاسخ مثبت داد

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصرسه شنبه به وقت محلی گفت: ما از اقدامات متحدان و شرکای اروپایی خود را برای کاهش وابستگی آنها به نفت و گاز طبیعی روسیه از طریق تنوع بخشیدن به منابع انرژی و کاهش مصرف در راستای اهداف مشترک اقلیمی استقبال می کنیم. وی همچنین گفت: آمریکا همچنان نگران اقدامات روسیه برای نهادینه کردن کنترل بر قلمرو مستقل اوکراین، به ویژه در منطقه خرسون این کشوراست. وی توضیح داد: کرملین احتمالا چند رویکرد را می سنجد. این رویکردها شامل به رسمیت شناختن به اصطلاح جمهوری مردمی مانند آنچه در در دونتسک و لوهانسک با اتکا به زور انجام داد تا تلاش برای الحاق این منطقه مانند کریمه می شود. روزنامه فایننشال تایمز گزارش داد که اتحادیه اروپا و انگلیس در مورد ممنوعیت بیمه محموله های حامل نفت روسیه به توافق رسیده اند.ممنوعیت بیمه بخشی از بسته تحریمی جدید اتحادیه اروپا است که صادرات نفت روسیه را هدف قرار می دهد. بروکسل اواخر روز دوشنبه با تحریم بیشتر محموله‌های نفت روسیه موافقت کرد، اما دخالت انگلیس ممنوعیت بیمه را نیز به این اقدامات اضافه کرد. پیش از این روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داده بود که اتحادیه اروپا قصد دارد بیمه کشتی های حامل نفت روسیه را ممنوع کند و این ممنوعیت در مراحل شش ماهه اعمال شود.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha