پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت الله اعرافی-وزیر خارجه واتیکان

حوزه/ آیت الله اعرافی پس از ملاقات با پاپ، رهبر کاتولیک های جهان، با وزیر امور خارجه واتیکان، سر اسقف اعظم گالاگر به گفت و گو نشست.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله اعرافی پس از ملاقات با پاپ، رهبر کاتولیک های جهان، با وزیر امور خارجه واتیکان، سراسقف اعظم گالاگر به گفت و گو نشست.

بر اساس این گزارش، در این جلسه که سفیر جمهوری اسلامی ایران، حجت الاسلام سید طه هاشمی و حجت الاسلام حسینی کوهساری مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه نیز حضور داشتند، آیت الله اعرافی از ملاقات با شخصیت های واتیکان ابراز امیدواری نمود تا این سفر نقطه عطفی در تعاملات دنیای اسلام و مسیحیت باشد.

مدیر حوزه های علمیه ضمن ارائه گزارشی از ظرفیت های حوزه های علمیه، گفت: حوزه علمیه قم بزرگترین حوزه علوم اسلامی بر اساس معارف اسلام و تعالیم اهل بیت علیهم السلام می باشد.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به اشتراکات دنیای اسلام و مسیحیت، حوزه های علمیه را بهره مند از متخصصان و اساتید عرصه های متنوّع دانشی علوم اسلامی و علوم انسانی دانست که در تعامل با صاحب نظران بین المللی می توانند برای ارتقاء تعاملات ادیانی و حلّ مشکلات بشری همکاری نمایند.

آیت الله اعرافی بیان کرد: امروزه حوزه های علمیه و جامعة المصطفی العالمیة (ص) در بیش از یکصد کشور رویکرد گفت وگوهای بین الادیانی را پیگیری می نماید.
عضو شورای انقلاب فرهنگی ضمن اشاره به ملاقات خود با جناب پاپ فرانسیس، تأکید کرد: ارتقای نقش دین، اخلاق و معنویت، حمایت از نهاد خانواده و تکریم جایگاه زن و مادر و مقابله با اشغال و تحریم ملّت ها، به ویژه تحریم های ظالمانه علیه ملّت ایران، حمایت از محرومان عالم به ویژه ملّت فلسطین و توجه به مسایل محیط زیست از راهبردهای بین المللی حوزه های علمیه است.

مدیر حوزه های علمیه ضمن اشاره به استقبال جناب پاپ، از توسعه همکاری های میان حوزه و واتیکان سخن به میان آورد و ابراز داشت: دولت و وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز از توسعه همکاری ها استقبال نموده و امیدواریم ظرفیت های سیاسی واتیکان برای توسعه همکاری های آموزشی، پژوهشی و بین المللی به کار گرفته شود و به گام های عملی منجر گردد.

* فلسطین را به رسمیت می شناسیم

همچنین در این دیدار، وزیر امور خارجه واتیکان ضمن ابراز امیدواری نسبت به مؤثربودن دیدار با پاپ گفت: ما خوشحال هستیم که با مدیر حوزه های علمیه و نماینده جمهوری اسلامی ایران ملاقات می کنیم و با گسترش گفت وگوها و ملاقات های بین الادیانی موافق هستیم و در این راستا، ظرفیت های واتیکان را فعال خواهیم کرد.

وی با محکومیت تحریم ها علیه ایران گفت: ما معتقدیم طرفین باید به تعاملات برجام متعهد باشند.

وزیر امور خارجه واتیکان در پایان گفت: ما فلسطین را به رسمیت می شناسیم.

* بازدید از موزه و کتابخانه واتیکان

همچنین آیت الله اعرافی در واتیکان در ضمن ملاقات های خود از موزه و کتابخانه واتیکان هم بازدید کرد.
گفتنی است کتابخانه واتیکان دارای یکصد هزار نسخه خطی با بیش از یکصد زبان است و یک میلیون نسخه کتاب و اسناد فراوانی مربوط به تاریخ مسیحیت نیز در آن نگهداری می شود.

آیت الله اعرافی در کنار بازدید از کتابخانه، از موزه واتیکان به ویژه گالری تریمالوجا نیز بازدید داشته اند.

درب بخشی از این موزه بعد از ۲۵ سال به روی آیت الله اعرافی باز شد و حتی به برخی از رؤسای جمهور که برای بازدید از این موزه آمده بودند، اجازه حضور در این بخش از موزه که یکی از سالن های بسیار قدیمی مجموعه واتیکان است و حاوی نقاشی ها و تصاویر و مجسمه های تاریخی مجموعه واتیکان می باشد، داده نشد.

در این کتابخانه ۳۰۰ نسخه فارسی وجود دارد و همچنین در صدها کتاب دیگر به زبان عربی و ترکی، ارجاعات فارسی و متون فارسی وجود داشته است.

در این دیدار، از تعدادی از این نسخ خطی قدیمی مربوط به کتاب های فارسی رونمایی شد که از جمله آن، نقشه مربوط به خلیج فارس است که در این نقشه، خلیج فارس به وضوح مشخص است و این سند مربوط به ۶۰۰ سال قبل بوده و در واتیکان وجود دارد.

در این بازدید آیت الله اعرافی ابراز امیدواری کردند که همکاری مناسبی بین کتابخانه های حوزه و واتیکان صورت بپذیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha