جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
قیام ۱۵ خرداد

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: قیام ۱۵ خرداد، آغاز حرکت مردم غیور و مؤمن ایران برای شکست طاغوت شاهنشاهی بود.

حجت الاسلام و المسلمین محمد ملک زاده در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مظلوم یوم الله ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ ابراز داشت: پانزدهم خرداد، آغاز حرکت آزادی بخشی ملت ایران است که در حمایت از حضرت امام (ره) شروع شد و پس از سختی ها و مرارت های بسیار، در نهایت به ۲۲ بهمن سال ۵۷ و شکست نظام طاغوت ختم گردید.

وی افزود: در این روز مردم در تبعیت از امام و در دفاع از ایشان و در واقع در اعتراض به دستگیری این مرد الهی، وارد صحنه اعتراضات شدند که البته از سوی رژیم شاه این قیام مردمی به شدت سرکوب شد و در نتیجه جمع کثیری از هموطنان ما در قم و تهران و ورامین و دیگر نقاط به شهادت رسیده و یا مجروح شدند.

عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه همچنین گفت: در این ماجرا، رژیم شاه برای سرکوب قیام مردمی، نیروهای نظامی خود را وارد میدان کرد و با خشونت تمام رفتار نمود، به طوری که حتی تعداد دقیق شهدا هیچ گاه مشخص نشد.

وی با اشاره به این که حرکت اعتراضی مسالمت آمیز مردم با وجود سرکوب شدید عمال رژیم به روشی فراگیر در سال های دیگر در جریان انقلاب تبدیل شد، بیان داشت: عده ای همان زمان می گفتند که به جای راهپیمایی اعتراض آمیز باید حرکت های مسلحانه علیه رژیم شاه انجام داد، اما اعتقاد امام (ره) بر لزوم آگاهی بخشی به همه مردم از طریق راهپیمایی مسالمت آمیز بود؛ ضمن آن که از آن سو نیز برخی مذهبی ها تحت تأثیر اختناق ایجاد شده از سوی حکومت شاه در سال ۴۲ سکوت و انفعال داشته و یا این که راهپیمایی مردمی را چندان تأثیرگذار نمی دانستند.

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین افزود: با این حال حضرت امام (ره) همین روش را ادامه دادند و در سال های ۵۶ و ۵۵ نیز در همه اطلاعیه هایی که از سوی ایشان صادر می شد، همواره بر این مساله تأکید می شد که مردم باید در صحنه حاضر باشند، چرا که روش امام این بود که مردم در صحنه بیایند و این مساله البته تأثیر بسزایی داشت به این جهت که به تدریج باعث آگاهی و بصیرت مردم از اوضاع سیاسی و اجتماعی و فرهنگی شد.

وی خاطرنشان کرد: ما اگر قضایا را درست بررسی و تحلیل کنیم، متوجه می شویم که رشد سیاسی مردم در سال ۵۷ به هیچ وجه قابل قیاس با سال ۴۲ و دیگر سالها نیست چرا که به تدریج با هدایت امام و نقش آفرینی روحانیت مبارز و آگاه، مردم به درک و شناخت بالایی از ماهیت رژیم طاغوتی شاه و حامیان آن ها از جمله آمریکا و اسرائیل غاصب دست یافتند، ضمن آن که همان زمان نیز رشد سیاسی و فکری مردم ایران قابل قیاس با دیگر کشورهای اسلامی نبود و این ها همه به برکت روش امام (ره) در پیشبرد اهداف نهضت و انقلاب بود.

حجت الاسلام ملک زاده همچنین اظهار داشت: اساساً در حرکت هایی که وابسته به توده مردم نیست، جمع خاصی نقش آفرینی دارند و اگر اطلاعات سیاسی نیز کسب می کنند همین ها هستند اما با بدنه مردم چندان ارتباط ندارند و حال آن که در قیام ها و انقلاب ها وقتی مردم وارد صحنه می شوند که معلومات و اطلاعات سیاسی آن ها بیشتر شده و به درک مناسبی رسیده اند.

وی گفت: به تعبیر رهبر معظم انقلاب، راز بزرگ پیروزی امام خمینی(ره)، کشاندن مبارزه به سطح مردمی و استفاده از ظرفیت توده های مردم در مقابله با رژیم شاه بود و لذا امروز هم برای تقویت پشتوانه نظام باید بر روی عنصر مشارکت مردم تأکید کرد و آگاهی و بصیرت آن ها را ارتقا داد.

وی افزود: آنچه مهم است این که باید روز به روز این باور و اعتقاد در مردم ما راسخ تر شود که این کشور و انقلاب و نظام مربوط به خودشان است و برای غلبه بر مشکلات باید روی پای خود بایستند نه این که چشم به کمک بیگانه داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha