پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
جهاد تبیین

حوزه/ جامعه ایران اسلامی پس از گذشت ۴۴ سال از پیروزی انقلاب و نیز سپری شدن ۳۳ سال از زمان ارتحال خمینیِ کبیر، مُدام در حال پوست اندازی است و تغییر نسل ها اگر همراه نشود با جهاد تبیین و روشنگری و ایضاً اقناع رسانه ای می تواند بسیار آسیب زا باشد.

خبرگزاری حوزه | یکی از سفارش ها و توصیه های اکید رهبر معظم انقلاب به نسل جوان و گروه های مختلف مردم در اجتماع بزرگ سالروز ارتحال امام خمینی(ره) این بود که نگذارید از انقلاب اسلامی، هویت زدایی کنند.

در سال های اخیر برای چندمین بار است که معظم له نسبت به خطر هویت زدایی از انقلاب هشدار می دهند و این مساله به خوبی نشان می دهد که حفظ هویت انقلابی تا چه حد برای کشور و نظام اسلامی ما، امری کلیدی، راهبردی و بنیادی است که البته باید ویژگی روزآمدی را نیز بدان ها افزود.

از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به خصوص بعد از ارتحال بنیانگذار کبیر آن، دشمنان و البته ایادی و مزدوران داخلی آن ها که ویژگی بارزشان همانا نفاق بوده است، بسیار کوشیده اند و همچنان می کوشند که از انقلاب هویت زدایی کرده و شعارها و آرمان های آن را دچار تحریف نمایند.

با این حال و با وجود رهبری حکیم، مدبّر و دوراندیش، نتوانسته اند به هدف خود دست پیدا کنند، منتهای مراتب خطر همچنان جدی است خاصه آن که جامعه ایران اسلامی پس از گذشت ۴۴ سال از پیروزی انقلاب و نیز سپری شدن ۳۳ سال از زمان ارتحال خمینیِ کبیر، مُدام در حال پوست اندازی است و تغییر نسل ها اگر همراه نشود با جهاد تبیین و روشنگری و ایضاً اقناع رسانه ای می تواند بسیار آسیب زا باشد.

به همین خاطر است که خطر هویت زدایی از انقلاب یک چالش جدی برای جمهوری اسلامی به شمار می رود، چرا که هویت زدایی به معنای کنار گذاشتن "ارزش‌های انقلابی" از خود انقلاب است.

مسلم است که خدای ناکرده در این صورت، تنها پوسته ای ظاهری و بی خاصیت از انقلاب باقی می ماند و از معنا و مفهوم اصلی تهی می شود.

در این میان باید توجه داشت که یکی از مهم ترین اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی، تقویت معنویت در جامعه بوده، چه آن که شاخصه ممتاز و محوری انقلاب، التزام به اسلام ناب و تلاش برای تحقق آن در همه ابعاد بوده و اساساً اسلامی بودن نظام ناظر به همین هدف متعالی است.

رهبر معظم انقلاب در همین زمینه تأکید می فرمایند: "فکر اسلام ناب، فکر همیشگی امام بزرگوار ما بود؛ مخصوص دوران جمهوری اسلامی نبود؛ منتها تحقق اسلام ناب، جز با حاکمیت اسلام و تشکیل نظام اسلامی، امکان پذیر نبود..."

از دیگر شاخصه ها و مؤلفه های هویتی انقلاب اسلامی، تأکید بر ظلم ستیزی و استکبارستیزی است که این مهم نیز خود ریشه در اصل حاکمیت اسلام ناب و نفی نظام سلطه دارد، ضمن آن که حمایت از مظلومان و ستمدیدگان، از دیگر شاخصه های مهم انقلاب اسلامی است تا آن جا که امام راحل می فرمود: "ما اعلام می کنیم که جمهوری اسلامی ایران برای همیشه، حامی و پناهگاه مسلمانان آزاده جهان است".

مردمی بودن، استقلال طلبی، عدالت خواهی و حق طلبی از دیگر شاخصه ها و مؤلفه های مهم هویتی انقلاب اسلامی است که اگر حتی یکی از این ها تضعیف شود، به اصل هویت انقلاب خدشه وارد آمده است.

متأسفانه گاهی از سوی برخی غافلین و یا مغرضین در داخل چنین سخن به میان می آید که هویت انقلابی، مخالف منافع ملی است و با ایجاد هزینه، تأمین معیشت مردم را سخت می کند و حال آن که برعکس، تأکید بر هویت انقلابی و حرکت جامعه و به خصوص مسئولان بر مدار روحیه و اندیشه انقلابی، عین عقلانیت است و باعث می شود بهتر و کامل تر به استیفای حقوق ملت نائل آمد.

مسلم است که در این راستا و در جهت بصیرت افزایی در جامعه بیش از هر چیز نیازمند اهتمام نسبت به جهاد تبیین هستیم؛ جهادی که به تعبیر رهبر عزیزمان، فوریت و قطعیت دارد.

یوسف شعبانعلی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha