شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
غربالگری

حوزه/ رئیس اداره آموزش و فرهنگ سازی فضای مجازی حوزه های علمیه خواهران از تدوین و انتشار اینفوگرافی «بررسی نظرات کاربران فضای مجازی در مورد غربالگری» خبر داد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، غربالگری بارداری، شامل دو مرحله آزمایش است که به مادران باردار، برای اطمینان از سلامت جنین از سوی پزشکان و متخصصین مامایی، توصیه می‌شود. با این کار جنینی که احتمال وجود بعضی نقص‌های ژنتیکی در آن‌ وجود داشته باشد شناسایی و اگر این نقص‌های ژنتیکی با احتمال بالا تأیید بشوند، اجازه سقط قانونی به مادر داده می‌شود.

آقای محمدتقی جلیلی صفت، رئیس اداره آموزش و فرهنگ سازی فضای مجازی حوزه های علمیه خواهران در همین راستا با اشاره به بحث غربالگری و حاشیه های آن در فضای مجازی و حقیقی اظهار داشت: چند صباحی قبل، انتشار خبر و بخشنامه‌ای از سوی وزارت بهداشت مبنی بر حذف آزمایش‌های غربالگری در فرایند مراقبت‌های بارداری خانم‌ها، بحث‌ها و حرف و حدیث‌های فراوانی به دنبال داشت؛ گره خوردن این موضوع با طرح افزایش جمعیت و بحران فرزندآوری در ایران، که این روزها بحث بسیار داغی است، آتش مخالفین بحث غربالگری را تیز تر کرده و موافقین غربالگری هم، حذف غربالگری را حربه ای برای ازدیاد جمعیت به هر شکل ممکن می‌دانند.

وی افزود: بعد از رصد موضوع مربوطه در شبکه‌های اجتماعی توسط سامانه رهنما، مشخص شد جنجالی ترین پست‌ها را می توان در «صفحات پزشکی و مامایی» و «صفحات فعالان اجتماعی» مشاهده کرد.

رئیس اداره آموزش و فرهنگ سازی فضای مجازی حوزه های علمیه خواهران با بیان این که عمده نظرات درج شده ذیل صفحات پزشکی مخالف غربالگری هستند، ادامه داد: به عنوان نمونه در یک پست ۶۹ درصد مخالف غربالگری، ۱۳ درصد موافق و ۱۸ درصد هم نسبت به این مسئله دچار ابهام هستند یا پرسشی مطرح کرده اند؛ این دسته از مخالفین در اکثر موارد کسانی هستند که غربالگری را تجربه کرده و علاوه بر تحمل استرس و ترس زیاد به ایشان توصیه شده که جنین آنها دچار مشکل است و باید سقط شود اما ایشان جنین را نگه داشته اند و فرزند آنها بدون هیچ مشکلی به دنیا آمده است.

وی خاطرنشان کرد: در مقابل این جریان، کاربرانی که ذیل صفحات فعالان اجتماعی اظهار نظر کرده اند عمدتا موافق غربالگری بوده و حذف غربالگری را فاجعه تلقی می کنند؛ به عنوان نمونه در یک پست با این رویکرد ۸۱ درصد موافق غربالگری و ۱۹ درصد مخالف آن هستند.

آقای جلیلی صفت گفت: «این کار ضرر زیادی دارد»، «برای مادر استرس زیادی تولید می کند»، «تشخیص به این شیوه خطای بالایی دارد و مکرر اشتباه آن اثبات شده است» و «هدف از غربالگری کسب درآمد است» از گزاره های پرتکرار مخالفین در این رصد است.

وی مهم ترین دلیل موافقین را نیز مواردی همچون «با این کار از زندگی همراه با رنج و کمبود یک فرد معلول جلوگیری می شود»، «یک فرد معلول هزینه های مادی و روانی زیادی به خانواده و جامعه تحمیل می کند» و «یک فرد، با وجود نقص و معلولیت، زندگی خوبی نخواهد داشت» برشمرد.

رئیس اداره آموزش و فرهنگ سازی فضای مجازی حوزه های علمیه خواهران در پایان بیان داشت: در میان موافقین غربالگری، بخش قابل توجه افراد با مجموعه تصمیمات جمهوری اسلامی مخالف هستند و فرقی نمی کند که آن موضوع حول چه مسئله ای است و از جمله دلایلی که ذکر می کنند این است که می گویند حکومت می خواهد با تصویب مواردی از جمله حذف غربالگری، فقط جمعیت را زیاد کند حتی اگر معلول باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha