جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
پارلمان عراق

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

آژیر وحشت در ایلات و هولون به صدا درآمد

ساعاتی پس از به صدا در آمدن آژیر خطر در برخی مناطق شهر اورشلیم (قدس اشغالی) در سرزمینهای اشغالی، این بار این آژیر خطر در شهرهای ایلات و هولون به صدا در آمد. آژیر خطر در قدس اشغالی حدود ۵۰ دقیقه ادامه داشت! ساکنان ایلات و هولون نیز همچون اورشلیم با توهم حمله موشکی به پناهگاه‌ها می‌گریزند. آژیرهای خطر «نیر دوری» سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی را مجبور کرد به ساکنان سرزمین‌های اشغالی توضیح دهد که علت به صدا در آمدن این آژیرها در دست بررسی است. این مسئله مقامات اسرائیل و ساکنان را با سردرگمی مواجه کرده است. آنها دچار این تردید هستند که کدام آژیر خطر واقعی است و در چه وضعیتی باید به پناهگاه‌ها بروند.

منبع: تسنیم

«الحلبوسی» به عضویت نمایندگان صدر در پارلمان عراق پایان داد

رئیس پارلمان عراق فرمان پایان عضویت نمایندگان فراکسیون صدر در پارلمان این کشور را امضا کرد. «محمد الحلبوسی» با امضای فرمان، به عضویت «حاکم الزاملی» نایب رئیس اول پارلمان و ۷۲ عضو دیگر فراکسیون صدر در پارلمان عراق پایان داد. این نمایندگان در تاریخ ۱۳ ژوئن به خواست «مقتدی صدر» رهبر جریان صدر استعفانامه‌های خود را تقدیم رئیس پارلمان عراق تقدیم کرده بودند. الحلبوسی رئیس پارلمان با بیان اینکه تلاش زیادی برای منصرف کردن مقتدی صدر رهبر جریان صدر از این تصمیم کرده است، با استعفای نمایندگان فراکسیون صدر موافقت کرد. قرار است نمایندگان جدیدی به جای نمایندگان مستعفی جریان صدر از لیست‌های مختلف به عضویت مجلس این کشور درآیند و سوگند یاد کنند.

منبع: مهر

هرج و مرج ۱۵۰۰ پرواز درآمریکا را لغو کرد

اداره امنیت حمل و نقل آمریکا با صدور بیانیه ای اعلام کرد که شرایط جوی نامساعد و کمبود پرسنل مشکلاتی را در آخر این هفته ایجاد و حدود یک هزار و ۵۰۰ پرواز به همین دلیل لغو شده اند. در بیانیه صادره از سوی اداره امنیت حمل و نقل ایالات متحده آمریکا در این خصوص آمده است که لغو و تاخیر در پروازها باعث ایجاد هرج و مرج در فرودگاه ها شده و بسیاری از مسافران را سرگردان کرده است. بر اساس داده های «FlightAware» که پروازها را ردیابی می کند، حدود یک هزار و ۵۰۰ پرواز در روز ۱۷ ژوئن لغو و نزدیک به ۹ هزار پرواز نیز با تاخیر انجام شده است. در همین حال «پیت بوتیگیگ» وزیر حمل و نقل ایالات متحده در دیدار با نمایندگان شرکت های هواپیمایی اعلام کرد که دولت احتمالاً اقدامات تنبیهی از جمله جریمه را علیه خطوط هوایی که استانداردهای لازم را رعایت نمی کنند، اتخاذ کند.

منبع: مهر

اسلحه های آمریکایی بازهم قربانی گرفتند

رسانه‌های آمریکا از برجا ماندن چند کشته و زخمی براثر تیراندازی در ایالت تگزاس این کشور خبر دادند. بر اساس این گزارش، درپی تیراندازی در شهر «سن آنتونیو» ایالت تگزاس ۲ نفر کشته و ۵ نفر دیگر زخمی شدند. این حادثه در زمان برگزاری مهمانی یک خانواده در حیاط خانه آنها روی داد و یک مهاجم ناشناس به سمت آنان تیراندازی نمود. از وضعیت زخمی شدگان این حادثه اطلاعاتی در دست نیست و جزئیاتی در خصوص هویت فرد مهاجم و انگیزه وی اخباری منتشر نشده است. این در حالی است که منابع خبری پیش از این هم از تیراندازی در یک مرکز خرید در منطقه فیرفکس ایالت ویرجینیا خبر داده بودند. در حالی که حوادث و تیراندازی‌های مرگبار در آمریکا همیشه رخ می‌دهد و بسیاری از شهروندان این کشور و دموکرات‌ها خواستار اصلاح قانون حمل سلاح و کنترل سلاح هستند، انجمن ملی سلاح آمریکا، درنشست سالانه خود در تگزاس، ضمن رد پیشنهاد کنترل سلاح در این کشور، حمل اسلحه را یک حق انسانی اولیه عنوان کرد. مردم آمریکا حدود نیمی از اسلحه‌های دنیا را در اختیار دارند. با این وجود ناامنی جز اصلی‌ترین معضلات خانواده‌های آمریکایی است. طبق آخرین برآوردها و گزارش‌ها، در هر ۸ روز در یکی از مدارس ایالات متحده آمریکا تیراندازی رخ می‌دهد. گزارش‌ها حاکی از آن هستند که تا ماه ژوئن سال جاری میلادی، ۸ هزار نفر در تیراندازی‌های آمریکا کشته شده‌اند. گفتنی است که آمریکا همیشه شاهد تیراندازی‌های مکرر با انگیزه‌های مختلف بوده و موضوع گسترش سلاح یکی از بحث برانگیزترین موضوعات در میان مردم این کشور است.

منبع: مهر

افزایش قیمت سوخت عدن را آشفته کرد

منابع یمنی از تظاهرات در شهر عدن واقع در جنوب یمن در اعتراض به افزایش قیمت سوخت و نبود خدمات رسانی در این شهر خبر دادند. بر اساس این گزارش، شهر عدن شامگاه یکشنبه شاهد تظاهرات در اعتراض به بالا رفتن قیمت‌های سوخت بود. این اعتراضات پس از آن انجام شد که شرکت نفت عدن اعلام کرد که این شرکت تصمیم گرفته است قیمت بنزین را به میزان ۱۴ درصد افزایش دهد. طبق اعلام این مقام یمنی، اجرای این تصمیم از روز یکشنبه آغاز شده است. طبق اعلام شاهدان عینی، معترضان به افزایش قیمت سوخت و مواد غذایی در عدن، با آتش زدن لاستیک، معابر اصلی در بخش المنصوره را مسدود کردند. معترضان تهدید کردند در صورتی که به مطالبات آنها توجه نشود، اعتراضات را تشدید خواهند بخشید. تظاهرات کنندگان همچنین بهبود خدمات رسانی از جمله در زمینه برق را که شاهد افزایش قابل توجه ساعات قطع برق است، خواستار شدند. تظاهرات کنندگان در عین حال تأمین فرآورده‌های نفتی به قیمت قبل و صرف نظر کردن از تصمیم غیرقابل توجیه افزایش قیمت‌ها را که خارج از توان خرید شهروندان و رانندگان خودروهاست، خواستار گردیدند. این در حالی است که منابع آگاه در دولت مستعفی یمن پیش از این اعلام کرده بودند که عربستان گروه شبه نظامی جدیدی را به عنوان جایگزین گروه‌های شبه نظامی وابسته به نیروهای اماراتی را در عدن تشکیل داده است. طبق اعلام منابع مذکور، نیروهای جدید که با عنوان «قوات الیمن السعید» از آن نام برده می‌شود، قرار است کنترل شهر عدن را بر عهده داشته باشند.

منبع: مهر

حکم اعدام ضارب روحانیون حرم مطهر رضوی اجرا شد

حکم اعدام «عبداللطیف مرادی» ضارب روحانیون رمضان حرم مطهر رضوی در محل زندان وکیل آباد مشهد اجرا شد. رئیس کل دادگستری خراسان رضوی با اشاره به گردش کار این پرونده، گفت: پس از وقوع حادثه ناگوار تروریستی علیه سه تن از روحانیون جهادی در شانزدهم فروردین سال جاری، مصادف با ایام ماه مبارک رمضان در حرم مطهر رضوی که منجر به جانبازی یک تن و شهادت ۲ تن دیگر از این عزیزان شد، پرونده قضائی با فوریت تشکیل و تحقیقات همه جانبه و گسترده در این زمینه آغاز شد. غلامعلی صادقی افزود: پس از انجام تحقیقات دامنه دار قضایی– امنیتی، پرونده به صورت ویژه در یکی از شعب بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب مشهد مورد رسیدگی دقیق قرار گرفت و پس از صدور کیفرخواست، جهت ادامه رسیدگی به دادگاه انقلاب اسلامی مشهد ارسال شد. وی گفت: در این مرحله از دادرسی، دادگاه پس از بررسی کلیه اسناد و مدارک مربوط به این حادثه، به صورت فوق العاده اقدام به برگزاری جلسه علنی رسیدگی به اتهامات متهم عبداللطیف مرادی فرزند محمد طاهر مبنی بر محاربه از طریق کشیدن (تجرید سلاح) بر روی مردم به قصد ازهاق نفس و ایجاد رعب و وحشت که موجبات ناامنی در محیط حرم و حتی خارج از آن را فراهم نموده است، تفهیم اتهام شد.وی تصریح کرد: در این جلسه علنی خانواده شهدا و وکلای آنها به طرح شکایت خود علیه متهم پرداخته و متهم و وکیل وی نیز به دفاع از اتهام انتصابی پرداختندرئیس کل دادگستری خراسان رضوی افزود: پس از اتمام فرایند رسیدگی به اتهامات متهم و صدور رأی توسط شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی مشهد، پرونده جهت فرجام خواهی به دیوانعالی کشور ارسال و رأی صادر شده توسط دادگاه انقلاب مشهد مبنی بر اعدام نامبرده، توسط شعبه نهم دیوانعالی کشور تأیید و پس از مراحل تشریفات قانونی، جهت اجرا به دادستانی مرکز خراسان رضوی ارسال شد. وی افزود: براین اساس و با هدف اجرای سریع و دقیق این رأی، جلسات هماهنگی و شورای تأمین برگزار و حکم اعدام عبداللطیف مرادی به اتهام محاربه، صبح امروز یعنی ۳٠ خردادماه ۱۴٠۱ در حضور جمعی از شهروندان و مسئولان از طریق چوبه دار در محل زندان وکیل آباد مشهد به مرحله اجرا در آمد. رئیس کل دادگستری خراسان رضوی خاطر نشان کرد: در این پرونده تمامی جهات شرعی و قانونی مورد توجه بود و کلیه فرایندهای قانونی و مراحل دادرسی به طور کامل و با رعایت سه اصل صحت، دقت و سرعت و در مدت زمانی برابر با ۷۷ روز (از زمان حادثه، تشکیل پرونده، انجام تحقیقات در شعبه ویژه بازپرسی، رسیدگی و برگزاری جلسه علنی در دادگاه انقلاب اسلامی مشهد، فرجام خواهی در دیوانعالی کشور، بررسی درخواست عفو نامبرده در کمیسیون مربوطه، آماده سازی شرایط اجرای حکم و اجرای حکم) صورت پذیرفت. غلامعلی صادقی افزود: از شعبه ویژه بازپرسی، دادگاه انقلاب اسلامی مشهد، کلیه نیروهای امنیتی و انتظامی و سایر مراجع ذیربط از جمله آستان قدس رضوی، حوزه علمیه، ستاد و فعالان حاشیه شهر، شورای تأمین استان و شهرستان و خانواده معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران تقدیر می‌کنم.

منبع: مهر

صهیونیست ها به کرانه باختری یورش بردند

سلسله اقدامات خصمانه نظامیان صهیونیست علیه شهروندان فلسطینی در اراضی اشغالی همچنان ادامه دارد. نظامیان صهیونیست به مناطق مختلف کرانه باختری یورش بردند. بر اساس این گزارش، به دنبال یورش گسترده نظامیان صهیونیست به کرانه باختری درگیری شدیدی میان آنها و شهروندان فلسطینی درگرفت. شاهدان عینی اعلام کردند که شماری از شهروندان فلسطینی توسط صهیونیست‌ها بازداشت شدند. این درحالی است که روز گذشته اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس گفته بود: تحولات داخلی و خارجی مستلزم ایجاد چشم انداز استراتژیک برای آینده است. همان گونه که شاهد هستید بار دیگر این روزها روح انتفاضه و مقاومت در کرانه باختری دمیدن گرفته است. وی افزود: کرانه باختری همواره به عنوان میدان اصلی نبرد فلسطینی‌ها علیه اشغالگران باقی خواهد ماند چون قدس جزئی از آن است و سیاست‌های نژادپرستانه رژیم صهیونیستی از جمله شهرک سازی و ساخت دیوار حائل در این منطقه رخ می‌دهد و همچنان نیز جریان دارد. کرانه باختری به عقب باز نمی‌گردد و آرام نمی‌گیرد، مگر با آزادی فلسطین.

منبع: مهر

بایدن برای احیاء برجام دست به کار شد

وزیر امور خارجه پیشین آمریکا در گفت‌وگویی با تکرار ادعاهایش علیه ایران، باری دیگر به انتقاد از سیاست دولت جو بایدن در قبال توافق هسته‌ای پرداخت. مایک پمپئو،‌ وزیر امور خارجه پیشین آمریکا باری دیگر با انتقاد از سیاست دولت جو بایدن در قبال توافق هسته‌ای، در گفت‌وگویی با این شبکه گفت که بایدن با تلاش برای رسیدن به توافقی با ایران، ثباتی را که در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ در خاورمیانه ایجاد شده بود، بر هم زده است. او مدعی شد، رفتن به سراغ توافق هسته‌ای «احمقانه» باعث بالاتر رفتن قیمت انرژی و «بدتر شدن وضع زندگی‌ آمریکاییان» شده است به ادعای پمپئو، در حالی که دولت بایدن امیدوار است بتواند ایران را راضی نگه دارد، امکان این وجود دارد که ایران تنگه هرمز را ببندد و این کار موجب بالاتر رفتن قیمت انرژی شود. وزیر امور خارجه دولت دونالد ترامپ که با در پیش گرفتن سیاست «فشار حداکثری» علیه ایران، به طور یک‌جانبه از توافق هسته‌ای خارج شد و علاوه بر بازگردانی تحریم‌های پیشین، تحریم‌های جدیدی هم علیه ایران اعمال کرد، در بخش دیگری از این گفت‌وگو مدعی شد، تلاش‌های دولت بایدن برای بازگشت به توافق هسته‌ای همچنین ممکن است بر روابط آمریکا و دیگر کشورها در منطقه اثر بگذارد. پمپئو در ادامه مدعی شد: وقتی در قبال اسراییل، عربستان سعودی و امارات متحده عربی، طرف ایران را بگیرید، وقتی طرف بزرگ‌ترین حامی تروریسم جهان را بگیرید، رهبران آن‌ها[اسراییل، عربستان و امارات] دیگر به آمریکا اعتماد ندارند و احتمال این که به جو بایدن لطفی بکنند، به شدت کم است.

منبع: ایسنا

کلمبیا اولین رئیس جمهور چپگرای تاریخ خود را برگزید

گوستاوو پترو، نامزد چپ‌گرای انتخابات کلمبیا، موفق شد رودولفو هرناندز، شهردار سابق شهر «بوکارامانگا» و رقیبش در انتخابات ریاست‌جمهوری روز یکشنبه را شکست داده و رئیس‌جمهور بعدی این کشور شود. داده‌های اداره ثبت ملی نشان می‌دهد براساس شمارش ۹۹ درصد از آرا، پترو، سناتور فعلی و شهردار سابق پایتخت، که زمانی یکی از اعضای جنبش شورشی M-۱۹ بود، ۵۰.۴۷ درصد آرا را به دست آورد، در حالی که هرناندز ۴۷.۲۷ درصد آرا را به دست آورد. وی با اختلاف ۷۰۰ هزار رای از رقیبش پیشی گرفته و در انتخابات پیروز شد. دور دوم انتخابات ریاست جمهوری کلمیبا روز یکشنبه برگزار شد. حدود ۲۰ میلیون نفر در سراسر کلمبیا رای دادند. پترو پس از اعلام پیروزی گفت: امروز روز مردم است...بیایید اولین پیروزی مردم را جشن بگیریم. هرناندز نیز در اظهاراتی گفت: "امروز اکثر شهروندان نامزد دیگر را انتخاب کردند. من نتیجه را همانطور که هست می پذیرم. امیدوارم گوستاوو پترو بداند که چگونه کشور را رهبری کند و به لفاظی‌های ضد فساد خود وفادار باشد." به نوبه خود، ایوان دوکه، رئیس‌جمهور مستعفی کلمبیا گفت: با گوستاوو پترو تماس گرفتم تا به او به عنوان رئیس‌جمهور منتخب مردم کلمبیا تبریک بگویم. وی افزود: «ما توافق کردیم در روزهای آینده با یکدیگر دیدار کنیم تا انتقالی آرام و شفاف را آغاز کنیم.» به دنبال اعلام نتایج آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، پیروزی گوستاوو پتروی چپگرا در انتخابات ریاست جمهوری کلمبیا را تبریک گفت. بلینکن در بیانیه‌ای که توسط وزارت امور خارجه آمریکا منتشر شد، گفت: ما مشتاقانه منتظر همکاری با رئیس جمهور منتخب (کلمبیا) برای تقویت بیشتر روابط بین ایالات متحده و کلمبیا و پیشبرد دو کشور به سوی آینده‌ای بهتر هستیم.

منبع: ایسنا

روسیه موشک‌های جدید را وارد نبرد کرد

ارتش روسیه از موشک‌های جدید با دقت بالا و با برد پروازی ۱۴.۵ کیلومتر در نبرد اوکراین استفاده کرده است. یک منبع به خبرگزاری ریانووستی گفت که روسیه شروع به استفاده از موشک‌های جدید بالگرد با دقت بالا «محصول ۳۰۵» در یک عملیات ویژه در اوکراین کرد. این موشک برای اولین‌بار در Army-۲۰۲۱ ارائه شد، برد پروازی آن ۱۴.۵ کیلومتر است، وزن کلاهک انفجاری آن بالای ۲۵ کیلوگرم (و در مجموع ۱۰۵ کیلوگرم) است. این موشک حالت‌های هدایت متفاوتی دارد: گزینه «آتش - فراموش کردن» زمانی که بالگرد در حالت تعلیق است، مورد را هدف قرار می‌دهد؛ حالت «کنترل از راه دور - پرتاب» زمانی است که با توجه به مختصات ارسال شده هدف خارج از دید قرار دارد و هنگام نزدیک شدن به هدف دوربین آن روشن و تصویر به اپراتور سلاح‌ها در کابین خلبان منتقل می‌شود. روز گذشته نیز «ایگور کوناشنکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه در خصوص حملات موشکی تازه روسیه به مقر نظامیان روسیه اعلام کرد در یکی از این حملات موشکی بیش از ۵۰ ژنرال و افسر اوکراینی کشته شدند. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای روس یک پست فرماندهی اوکراین را در حالی که افسران ارشد ارتش در حال برگزاری جلسه بودند هدف قرار دادند. این حمله نزدیک «دنیپرو» چهارمین شهر بزرگ اوکراین بود که طی آن از راکت‌های «کالیبر» دریا پایه استفاده کرده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نخستین قطار کانتینری قزاقستان از ایستگاه تهران عازم اروپا شد

نخستین قطار کانتینری قزاقستان به مقصد ترکیه و اروپا با ورود به کریدور شبکه سراسری ریلی ایران، امروز از ایستگاه راه‌آهن تهران عازم ترکیه شد. اعزام این قطار بر اساس مذاکرات و هماهنگی‌های قبلی انجام شده بین آقای سید میعاد صالحی مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با مدیرعامل راه‌آهن کشور قزاقستان و باهدف فعال‌کردن کریدور ترانزیتی KTI (قزاقستان - ترکمنستان - ایران) و در ادامه حمل به مقصد ترکیه و اروپا، در چارچوب نشست رؤسای جمهور دو کشور ایران و قزاقستان صورت پذیرفته است. این قطار کانتینری روز سه‌شنبه ۲۴ خرداد از مبداء اکتائو قزاقستان بارگیری و به مقصد در نظر گرفته شده، مطابق برنامه تنظیمی اعزام شده است.طول این مسیر ریلی ۶ هزار و ۳۳۶ کیلومتر است که از این میزان، حدود ۳ هزار و ۱۸۵ کیلومتر در قلمرو قزاقستان، ۷۰۰ کیلومتر در قلمرو ترکمنستان، یک هزار و ۵۱۷ کیلومتر در قلمرو ایران و ۹۳۴ کیلومتر آن در قلمرو ترکیه قرار دارد. آقای سید میعاد صالحی، مدیر عامل راه آهن کشور در صفحه شخصی خود نوشت: ‏به لطف خدا و با هم افزایی ‎میدان و ‎دیپلماسی، پس از مذاکرات و توافقات چندماهه، امروز ‎کریدور ریلی قزاقستان-ترکمنستان-ایران-ترکیه با هدفگذاری اولیه جابجایی سالانه ۵ میلیون تن بار به منظور بهره‌مندی از ‎مزیت ژئوپلتیک کشور راه‌اندازی شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مرغ بر سراشیبی قیمت قرار گرفت

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: طی ۲۰ روز گذشته به سبب مازاد عرضه شاهد کاهش قیمت مرغ زنده بوده‌ایم. آقای حبیب اسداله نژاد گفت: قیمت کنونی هر کیلو مرغ زنده ۳۰ تا ۳۱ هزار تومان است که براین اساس عرضه مرغ گرم با نرخ ۵۳ تا ۵۴ هزار تومان در مغازه ها منطقی نیست‌. اسداله نژاد می گوید: روزانه ۵ هزار و ۵۰۰ تا ۵ هزار و ۶۰۰ تن مرغ در بازار عرضه می شود که بررسی ها حاکی از آن است که بدلیل کاهش سرانه مصرف نیاز بازار کمتر از این رقم است. مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: علی رغم تاکید وزیر جهاد بر رفع موانع دریافت تسهیلات همچون چک برگشتی و بدهی معوق، اما همچنان روش های قبل اعمال می شود، با این تفاوت که تسهیلات به حساب سامانه بازارگاه واریز می شود که مورد توافق بهره برداران نیست. با اصلاح نظام یارانه ها قرار شد وزارت جهاد به منظور حمایت از تولیدکنندگان تسهیلات با حذف موانع قبل پرداخت و مازاد تولید را خرید حمایتی کند . بررسی ها از سطح بازار نشان می دهد که قیمت کنونی هر کیلو ران مرغ ۴۵ تا ۵۴ هزار تومان، سینه ۹۰ هزار تومان، فیله مرغ ۱۰۰ هزار تومان و مرغ ۵۰ تا ۵۴ هزار تومان است که مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی ضعف در نظارت ها را علت اصلی عرضه مرغ با نرخ های فعلی می داند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ایران بر سکوی جهانی ایستاد

تیم ملی هندبال ساحلی نوجوانان ایران با غلبه بر فرانسه، در رده سوم مسابقات جهانی ایستاد. تیم ملی هندبال ساحلی نوجوانان ایران در دیدار رده‌بندی رقابت‌های قهرمانی جهان به مصاف فرانسه رفت و با نتیجه ۲ بر صفر به پیروزی رسید و در رده سوم این مسابقات قرار گرفت. در نیمه نخست این دیدار ایران با نتیجه ۲۰ بر ۱۶ به پیروزی رسید و نیمه دوم را هم با نتیجه ۱۹ بر ۱۸ به سود خود کرد. ملی‌پوشان نوجوان هندبال ساحلی کشورمان با کسب مدال برنز رقابت‌های قهرمانی جهان، به اولین تیم ملی هندبال ایران تبدیل شدند که به مدال جهانی دست یافتند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مکرون در انتخابات پارلمانی شکست خورد

منابع خبری و نظرسنجی‌ها بیانگر آن است که ائتلاف رئیس‌جمهور فرانسه اکثریت خود در انتخابات پارلمانی از دست داده است. خبرگزاری فرانسه در گزارشی اعلام کرد پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، اکثریت پارلمانی را از دست داده است. همچنین نشریه لوموند گزارش داد حزب مکرون در کسب اکثریت مطلق در انتخابات پارلمانی فرانسه شکست خورد. یک وزیر فرانسوی نیز در واکنش به این خبر گفت: «نتیجه انتخابات پارلمانی فرانسه به دور از آن چیزی است که ما انتظار داریم.» همچنین «ژان لوک ملانشُن» سیاستمداری فرانسوی، در واکنش به این خبر گفت :«رای پارلمان نشانگر شکست انتخاباتی برای مکرون است.» «مارین لوپن» نیز با تمجید از انتخابات امروز نتایج انتخابات پارلمانی فرانسه را «سونامی» خواند. مکرون ۴۴ ساله برای کسب اکثریت مطلق به حداقل ۲۸۹ کرسی نیاز داشت؛ اما پیش‌بینی‌های چندین نظرسنجی از جمله نظرخواهی آیپسوس نشان می‌دهد که مکرون بین ۲۰۰ تا ۲۶۰ کرسی داشته باشد. پیش از این نیز اعلام شد که آمارها نشان داده است میزان مشارکت در دور دوم انتخابات پارلمانی فرانسه نیز ضعیف بوده است. وزارت کشور فرانسه اعلام کرد: «میزان مشارکت در دور دوم انتخابات پارلمانی تا ساعت ۵ بعد از ظهر (به وقت محلی) به ۳۸.۱۱ رسیده است.» انتخابات در فرانسه برای ۵۷۷ کرسی مجلس ملی یک فرآیند ۲ دوری است که برای کسب اکثریت باید ۲۸۹ کرسی کسب شود. نتیجه نهایی این انتخابات پس از دور دوم مشخص خواهد شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اردوغان به ارتباط با اسرائیل افتخار کرد

رئیس‌جمهور ترکیه در مکالمه‌ای با همتای صهیونیست خود بر حفظ روابط میان دو طرف تاکید کرد. «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، در مکالمه‌ای با «اسحاق هرتزوگ» همتای صهیونیست خود، درباره روابط میان دو طرف بحث کرد. به نوشته اسرائیل هیوم، هرتزوگ بار دیگر مدعی شد عوامل ایرانی برای آسیب رساندن به مسافران صهیونیست در ترکیه تلاش می‌کنند و ادعا کرد: «تهدید از جانب آن‌ها هنوز متوقف نشده است.» هرتزوگ در بخشی دیگر از اردوغان به خاطر تلاش‌های ترکیه برای مبارزه با تروریسم قدردانی کرد. در مقابل رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز بر حفظ مذاکره درباره روابط و ادامه همکاری برای صلح و ثبات تاکید کرد. اظهارات این مقام صهیونیست در حالی مطرح می‌شود که روسیه امروز اعلام کرد قصد دارد، به دنبال حملات مداوم جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به خاک سوریه و نقض تمامیت ارضی این کشور، در شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه‌ای را در محکومیت رژیم صهیونیستی ارائه کند. در همین ارتباط، رسانه های صهیونیستی اعلام کردند یائیر لاپید، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی برای دیدار با «مولود چاووش اوغلو» همتای ترکیه ای خود روز پنجشنبه به ترکیه سفر می کند. وزارت امور خارجه ترکیه نیز اعلام کرد: وزیر امور خارجه اسرائیل ۲۳ ام ماه جاری به ترکیه سفر می‌کند. رژیم صهیونیستی هفته گذشته در یک تجاوز هوایی تأسیسات نامشخصی را در جنوب دمشق هدف قرار داد. گفته می‌شود که این حمله یک غیرنظامی را مجروح کرده و خسارات مادی به بار آورده است، با این حال، پدافند هوایی سوریه اکثر موشک‌ها را رهگیری و سرنگون کرد. از طرفی روز گذشته «فیصل المقداد» وزیر امور خارجه سوریه، هشدار داد رجب طیب اردوغان به دنبال اسکان تروریست‌ها در شمال سوریه است. او گفت: «غرب وحشی یک کلمه هم در محکومیت تجاوزگری اخیر اسرائیل به تاسیسات غیرنظامی و فرودگاه غیرنظامی و هواپیماهای غیرنظامی، علاوه بر هواپیماهای وابسته به سازمان ملل، حرفی نزد، این واقعیتی است که ما در سوریه با آن روبرو هستیم.»

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

چسب زخم گیاهی ابداع شد

محققان به این نتیجه رسیدند که می‌توان از چسب درخت دارواش برای بستن زخم‌ها استفاده کرد. گیاه دارواش، گیاهی همیشه سبز و انگل درختان است که در درمان تشنج، آرتریت، مشکلات قلبی، سرطان، پوست، آسم، تب و ... موثر است. این گیاه، به منظور انتشار به سایر درختان میزبان، انگلی دارای دانه‌های بسیار چسبنده است که به پر، پوست و سایر مواد پرندگان می‌چسبد. بر اساس یک مطالعه اخیر، "چسب" روی این دانه‌ها می‌تواند الهام بخش چسب‌های زیست پزشکی جدید باشد.دانه‌های دارواش، توسط ماده‌ای موکوس مانند به نام ویسین احاطه شده اند، که از نانوالیاف سلولزی معلق در یک ماتریکس ژلاتینی تشکیل شده است. ایده اصلی این است که وقتی پرندگان در حال خوردن توت‌ها هستند، دانه‌ها به منقار یا پرهایشان می‌چسبند و سپس به پوست درختان دیگر منتقل می‌شوند. در آنجا، آن‌ها به گیاهان دارواش دیگر تبدیل می‌شوند. دانشیار پروفسور متیو هرینگتون، از دانشگاه مک گیل کانادا، پس از دیدن دخترش در حال بازی با توت دارواش چسبندهبه دستش، در مورد کاربردهای بالقوه ویسین در انسان کنجکاو شد. او با همکاری همکارانش از مؤسسه کلوئیدها و رابط‌های ماکس پلانک آلمان، تکنیکی را ابداع کرد که در آن الیاف ویسین خیس‌شده را می‌توان به لایه‌های نازک یا ساختارهای سه‌بعدی تبدیل کرد. چسب به دست آمده روی تعدادی مواد مختلف اعمال شد، سپس اجازه داده شد تا خشک شود. همانطور که این کار را انجام داد، الیاف سلولزی با یکدیگر هم تراز شدند و به یکدیگر متصل شدند. در نتیجه، مشخص شد که این چسب به خوبی به مواد مصنوعی مانند فلز، پلاستیک و شیشه، همراه با بافت‌های بیولوژیکی مانند پوست و غضروف می‌چسبد. همانطور که گفته شد، افزایش رطوبت نسبی چسب (با قرار دادن آن در معرض بخار آب) باعث می‌شود الیاف متورم شوند و چسبندگی خود را روی یکدیگر آزاد کنند؛ بنابراین چسب را به راحتی از مواد مختلف جدا می‌کند و به عنوان یک امتیاز دیگر، زیست سازگار و زیست تخریب پذیر است. در یک آزمایش، یک فیلم از چسب مبتنی بر ویسین با موفقیت برای مهر و موم کردن زخم‌های بریده شده بر روی پوست حیوان غیر زنده استفاده شد. در حالی که آن فیلم به اندازه‌ای انعطاف‌پذیر بود که بدون شکستگی با پوست حرکت کند، همچنان می‌توان آن را در صورت لزوم جدا کرد.اکنون برنامه‌ها مستلزم انجام تحقیقات بیشتر برای درک بهتر مواد شیمیایی در چسب هستند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

شهردار کرج برکنار شد

رئیس شورای شهر کرج از برکناری شهردار این شهر خبر داد. آقای چپردار گفت: جلسه استیضاح شهردار کرج امروز با طرح سوال از وی در صحن علنی شورای شهر برگزار شد و با نظر و رای اعضای شورای شهر برکنار شد. او می گوید: ۱۱ نفر از اعضای شورای شهر کرج موافق استیضاح بودند و ۲ نفر مخالف، بدین ترتیب مصطفی سعیدی سیرایی از شهرداری کرج کنار گذاشته شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

هوشمندسازی یارانه آرد و نان اجرا شد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران از اجرای مرحله نخست طرح هوشمند سازی یارانه آرد و نان در استان تهران از امروز (دوشنبه) خبر داد. طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان در استان تهران اجرایی می شودبه گزارش خبرگزاری صداوسیما، حشمت الله عسگری با اشاره به تغییر نکردن قیمت نان اظهار داشت: قیمت نان همان نرخ مصوب سال ۱۴۰۰ است و هرگونه افزایش خارج از مصوبه، غیرقانونی است و با متخلفان برخورد خواهد شد. وی افزود: در مرحله نخست اجرای طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان در سطح نانوایی‌های استان، ۶۸۰۰ دستگاه کارتخوان آماده شده و تحویل داده خواهد شد. معاون اقتصادی استاندار تهران با اشاره به ضرورت اجرای این طرح عنوان کرد: اجرای این طرح در سطح کشور باعث کاهش هدررفت سالانه بیش از حدود چهار میلیون تن نان می شود و از طرف دیگر با توجه به یارانه‌ای بودن آرد مورد استفاده نانوایی‌ها از قاچاق آن در سطح گسترده‌ای جلوگیری خواهد شد. عسگری اجرای این طرح را عامل مهمی در مدیریت مصرف و برنامه ریزی برای جلوگیری از سوء مصرف این کالای راهبردی دانست. وی همچنین از دستگاه‌های اجرایی و نظارتی ذی ربط خواست با تشدید فعالیت گشت‌های بازرسی، نظارت لازم را در زمینه‌های بهداشتی و قیمت نان به عمل آورند و مانع از هرگونه سوءاستفاده و تخلف شوند.

منبع: شبکه خبر

مجلس با بررسی استیضاح وزیر صمت موافقت کرد

عضو هیات رئیسه مجلس گفت: با موافقت هیات رئیسه، طرح استیضاح وزیر صنعت معدن و تجارت برای بررسی به کمیسیون صنایع و معادن مجلس ارجاع شد. موافقت هیات رئیسه مجلس با بررسی استیضاح وزیر صمتعلیرضا سلیمی در گفتگو اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ در این باره تصریح کرد: در جلسه بعد از ظهر امروز هیات رئیسه مجلس، تصمیم گرفته شد تا طرح استیضاح سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت معدن و تجارت برای بررسی به کمیسیون صنایع و معادن ارجاع شود. وی افزود: این کمیسیون یک هفته فرصت دارد تا با حضور نمایندگان متقاضی و وزیر صمت، طرح استیضاح را بررسی و گزارش خود را به هیات رئیسه ارائه دهد. سلیمی گفت: چنانچه پس از آن، تعداد امضاهای طرح استیضاح حد نصاب لازم - یعنی ۱۰ امضا - را داشته باشد، هیات رئیسه در جلسه علنی مجلس طرح استیضاح وزیر صمت را اعلام وصول خواهد کرد. وی ادامه داد: پس از اعلام وصول، آقای فاطمی امین ۱۰ روز فرصت دارد تا برای دفاع از خود در صحن حاضر شده و به عبارتی باید دوباره از مجلس رأی اعتماد بگیرد. لازم به ذکر است؛ ساعاتی پیش خبرگزاری خانه ملت خبری اشتباه با عنوان «اعلام وصول استیضاح وزیر صمت» منتشر کرده بود.

منبع: شبکه خبر

زمین لرزه مراوه تپه را لرزاند

زمین لرزه‌ای به بزرگی ۴.۹ ریشتر گلستان - حوالی مراوه تپه را لرزاند.بر اساس اعلام مرکز لرزه نگاری کشور این زلزله در عمق ۱۶ کیلومتری زمین، در تاریخ ۱۴۰۱/۰۳/۳۰ ساعت ۰۷:۳۴:۵۴ در گلستان - حوالی مراوه تپه به وقوع پیوست. غریب آبادی مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان گلستان گفت: ۲ تیم ارزیاب به محل زلزله اعزام شدند و در بررسی‌های اولیه مشخص شد این زلزله تا کنون خسارت جانی و مالی نداشته است.

منبع: شبکه خبر

آتش‌سوزی هتل ستاد حج و زیارت ایران در مکه تکذیب شد

دود متصاعد شده بر اثر اتصال برق در طبقه M هتل «بلد الطیب» در شهر مکه، با اقدام به موقع نیروهای آتش نشانی برطرف شد. غروب یکشنبه بر اثر اتصال برق در طبقه M هتل بلد الطیب در شهر مکه که ستاد حج در آن مستقر است دودی متصاعد شد که بلافاصله در تماس با آتش نشانی شهر مکه این مشکل برطرف شد.یک منبع آگاه در خصوص خبر منتشر شده مبنی بر وقوع آتش سوزی در هتل اعلام کرد: آتش سوزی اتفاق نیفتاده است. وی افزود: به لحاظ اینکه دود ناشی از این اتصالی برق پرحجم بود؛ شاید عده‌ای تصور می‌کردند که در هتل آتش سوزی رخ داده است، اما با اقدام به موقع مسئولان و حضور نیروهای آتش نشانی شهر مکه هتل یاد شده برای دقایقی تخلیه و مشکل برطرف شد. این منبع آگاه افزود: هم اکنون مشکل برطرف شده و تمام افراد و اعضای ستاد در سلامت کامل در هتل مستقر هستند.

منبع: شبکه خبر

حماس اسرائیل را تهدید به انتقام کرد

«محمد حماده» سخنگوی جنبش حماس در شهر قدس اشغالی گفت که موضع این جنبش و سایر گروه‌های فلسطینی روشن است؛ قدس خط قرمز است. وی افزود: ملت فلسطین و مقاومت هرگز در قبال تعرضات روزانه صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی سکوت نخواهند کرد. حماده تأکید کرد که مقاومت فلسطین در قبال جنایات رژیم اشغالگر صهیونیستی علیه قدس و مسجدالاقصی سکوت نخواهد کرد و پاسخ این جنایات را خواهد داد. سخنگوی حماس در قدس اشغالی گفت: تلاش‌های اسرائیل برای یهودی‌سازی مسجدالاقصی به‌دلیل مقاومت مدافعان این مسجد به شکست انجامید. وی افزود که اقدام برخی از رژیم‌های عربی مبنی بر عادی‌سازی روابط با اسرائیل، این رژیم را به ادامه تعرض به مسجدالاقصی تشویق کرده است. حماده اظهار داشت: ادامه تعرضات به مسجدالاقصی عبور از خطوط قرمز است و مقاومت به آن پاسخ خواهد داد.

منبع: تسنیم

داغ «سربرنیتسا» تازه شد

در ماجرای قتل عام سربرنیتسا، ۸ هزار مرد و جوان مسلمان به دست صرب‌ها کشته شدند و نیروهای هلندی سازمان ملل نیز تنها نظاره‌گر این ماجرا بودند. در حالی که بعد از گذشت حدود۲۷ سال از نسل‌کشی مسلمانان در اروپا، نیروهای حافظ صلح هلندی به دلیل کوتاهی و حتی همراهی با جنایتکاران، مورد انتقاد جدی افکار عمومی و نهادهای حقوق بشری قرار دارند، نخست وزیر هلند در سخنانی عجیب، از این نیروها عذرخواهی کرد. «مارک روته» نخست‌وزیر هلند از نیروهای هلندی مستقر در سربرنیتسا عذرخواهی کرد. روته مدعی شده که به واحد داچ بات III «وظیفه‌ای غیرممکن» برای حفظ صلح در شرق بوسنی بدون آتش و نیروی انسانی کافی محول شده است. نیروهای حافظ صلح، دولت هلند و سازمان ملل به دلیل عدم موفقیت در جلوگیری از کشتار با انتقاد شدید روبرو شده‌اند. در ماجرای قتل عام سربرنیتسا، ۸ هزار مرد و جوان مسلمان به دست صرب‌ها کشته شدند و نیروهای هلندی سازمان ملل نیز تنها نظاره‌گر این ماجرا بودند. هم اکنون ۲۷ سال از نسل کشی صرب‌ها و حامیان غربی آن‌ها در سربرنیتسا می‌گذرد، اما قاتلان و عوامل اجرایی این جنایت بزرگ، آزادانه در خاک کشورهای اروپایی می‌گردند. در این میان، هلند به عنوان کشوری که اصلی‌ترین نقش را در وقوع این جنایت داشته، بیشترین سهم را در جلوگیری از اجرای عدالت در خصوص قاتلان هزاران مسلمان بی‌گناه دارد.در یازدهم جولای ۱۹۹۵ یکی از اردوگاه‌های حمایت از آوارگان بوسنیایی که یگان پاسداری از صلح ارتش هلند مأموریت حفاظت از آن را به نمایندگی از سازمان ملل در منطقه سربرنیتسا بر عهده داشت، با محاصره نیروهای تندرو و خودسر «چتنیک» روبرو شد و نیروهای ارتش هلند با فشار ملادیچ فرمانده آن زمان نیروهای صرب به مردم شهر سربرنیتسا اطمینان می‌دهند درصورتی‌که شهر را تسلیم کنند، آن‌ها را به نقاط امن منتقل خواهند کرد و مردم شهر به‌ناچار به آن‌ها اعتماد کردند. اما پس از سقوط شهر اردوگاهی که نظامیان هلندی مسئولیت نگه‌داری آن را داشتند به نیروهای افراطی تحویل داده شد. پس از خروج نیروهای هلندی حافظ صلح، اتوبوس‌هایی برای بردن زنان و کودکان وارد سربرنیتسا شدند و گروهی از چتنیک‌ها، زنان و کودکان را با ماشین‌هایی از مردان جدا کردند و پس‌ازآن بیش از ۱۰ هزار بازمانده اردوگاه با پای پیاده متواری شدند، اما ازآنجاکه گروهی در تمامی مسیرها در کمین آن‌ها بودند کمتر کسی از سربرنیتسا جان سالم بدر برد و عموماً در مسیر و در داخل جنگل به قتل رسیدند و در گورهای دسته‌جمعی دفن شدند. در طول سه روز، حدود ۸ هزار مسلمان در جریان این واقعه قتل‌عام شدند.

منبع: تسنیم

زلزله تایوان را به لرزه درآورد

مرکز لرزه نگاری اروپا - مدیترانه روز دوشنبه اعلام کرد که که زلزله‌ای به قدرت ۶ درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) سواحل شرقی تایوان را به لرزه درآورده است. به گزارش روز دوشنبه ایرنا از رویترز، این زلزه در عمق ۶.۸ کیلومتری زمین اتفاق افتاده و مرکز آن منطقه هوالین بوده است. هوالین یک جزیره کم جمعیت است اما این زلزله باعث به لرزه درآمدن ساختمان‌های مناطق دیگر تایوان شده است. مقام‌های محلی هشدار دادند که ممکن است یک زلزه دیگر رخ دهد. تایوان در نزدیکی محل اتصال دو گسل قرار دارد و مستعد زلزله است. در زلزله سال ۲۰۱۶ در جنوب تایوان بیش از ۱۰۰ نفر کشته شدند، در حالی که یک زلزله ۷.۳ ریشتری در سال ۱۹۹۹ جان بیش از ۲ هزار نفر را در این منطقه گرفت.

منبع: ایرنا

شبه نظامیان در اتیوپی جنایت سرخ به راه انداختند

مقام‌های محلی در اتیوپی اعلام کردند که در حمله یک گروه شبه نظامیان به قبیله آمهارا در منطقه آرومیای کشور اتیوپی بیش از ۲۰۰ نفر کشته شدند.این یکی از مرگبارترین حملات اخیر در اتیوپی همزمان با ادامه تنش‌های قبیله‌ای در دومین کشور پرجمعیت آفریقا است. عبدالسید طاهر یکی از ساکنان شهرستان گیمبی که از حمله شبه نظامیان نجات یافته است به آسوشیتدپرس گفت: «من توانستم اجساد ۲۳۰ نفر را شمارش کنم. این مرگبارترین حمله علیه غیرنظامیان است. ما اجساد را در گورهای دسته جمعی دفن می‌کنیم و همچنان در حال جمع آوری اجساد هستیم. یگان‌های ارتش اتیوپی وارد عمل شده‌اند اما ما نگرانیم پس از خروج ارتش از منطقه این حملات باز هم تکرار شوند.» اتیوپی شاهد تنش‌های قومی گسترده‌ای در چندین منطقه است که بیشتر آن‌ها به خاطر نارضایتی‌های تاریخی و تنش‌های سیاسی است. مردم آمهارا دومین گروه قومی بزرگ در میان جمعیت بیش از ۱۱۰ میلیونی اتیوپی، اغلب در مناطقی مانند ارومیا مورد هدف قرار گرفته‌اند. کمیسیون دولتی حقوق بشر اتیوپی روز یکشنبه از دولت مرکزی این کشور خواست راه حلی پایدار برای جلوگیری از کشتار غیرنظامیان بیابد و از آن‌ها در برابر چنین حملاتی محافظت کند. به گزارش ایرنا، بحران تیگرای به عنوان بحرانی قومی، از زمان روی کار آمدن «ابی احمد» نخست وزیر اتیوپی در سال ۲۰۱۸ آغاز شد و این امر سبب بروز خشونت‌هایی در مناطق شمالی اتیوپی در مرز با «اریتره» و «سودان» شده که این کشور را به شدت بی‌ثبات کرده است. همچنین گروه تروریستی الشباب نیز در اتیوپی فعال است. الشباب یک گروه مسلح تروریستی وابسته به شبکه القاعده است و بسیاری از عملیات‌ تروریستی را که منجر به جان باختن صدها نفر در آفریقا شده، پایه‌ریزی کرده است. الشباب بارها به نظامیان دولتی و نیروهای صلحبان اتحادیه آفریقا در موگادیشو پایتخت سومالی یورش برده‌ و چند عملیات‌ خونبار را هم در سایر نقاط آفریقا اجرا کرده است.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha