جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی

حوزه/ اگر در حوزه های مختلف معماری، فنی مهندسی، ارتباطات اجتماعی و سایر حوزه ها بخواهیم پیشرفت داشته باشیم می بایست در حوزه صنایع خلاق و فناوری های نرم توسعه پیدا کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق پیش از ظهر امروز در نشست خبری با موضوع «توسعه خانه های خلاق و نوآوری و شرکت های خلاق و دانش بنیان» که در سالن کنفرانس علامه طباطبایی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، گفت: حمایت های مقام معظم رهبری از دانش بنیان از سال ۱۳۸۲ آغاز شد و امسال به نقطه اوج خود رسیده است.

وی با اشاره به اتفاقات مختلفی که در پی آمدن فناوری های دیجیتال واقع شد، افزود: این فناوری ها به عرصه های اقتصاد، فرهنگ و سایر حوزه های حیات فردی و اجتماعی مردم جهان رسید.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی، با اشاره به نسل های مختلف فناوری ها افزود: فناوری یک اتفاق بزرگ می باشد که در طول حیات بشر، به دست او و با کمک استعدادهایی که خداوند در اختیار انسان قرار داده به دست آمده است؛ نسل اول فناوری ها متکی به ابزارهای مکانیکی بود و تقریباً امروزه جزو ساده ترین فناوری ها محسوب می شود.

وی، خاطرنشان کرد: نسل دوم فناوری ها زمانی شکل گرفت که انرژی الکتریکی و برق آمد؛ این موضوع خط زندگی بشر را دگرگون کرد، میزان قدرتی را که فناوری های نسل دوم از انسان می گیرد بسیار کمتر از نسل اول آن ها دانست و گفت: با آمدن این نسل وقایعی همچون خط تولید، تولید انبوه و تعاملات اجتماعی و حمل و نقل آسان رایج شد.

مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق، تصریح کرد: در نسل سوم فناوری ها که با زیرساخت های دیجیتال به وجود آمدند، دگرگونی وسیعی در زندگی بشر اتفاق افتاد؛ فناوری های دانش بنیان نسل چهارم فناوری ها هستند که تکنولوژی های هایتِک و بسیار پیچیده ای را در اختیار بشر قرار داده است.

وی گفت: اینترنت در نسل سوم فناوری ها یک وسیله در اختیار انسان بود اما در نسل چهارم نقش قوه عاقله در مدیریت جامعه بشری را ایفا می کند؛ این اتفاق بوسیله عرصه هایی همچون هوش مصنوعی و بلاک چین به وقوع می پیوندد و با رشد و ارتقای جایگاه آن در طول زمان همراه است.

مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق اظهار کرد: در نسل اول فناوری قدرت بازو کفایت می کرد و در نسل دوم مهارت کافی بود؛ اما در نسل سوم فناوری تحصیلات علمی لازم بود و در نسل چهارم علاوه بر همه این ها دانشی که به دست می آید باید تبدیل به سیستم شود تا بر هوش مصنوعی فائق شده و به عنوان قوه عاقله جامعه عمل کند؛ به عبارتی اگر در عصر امروز دانش انباشت شده بشر در رشته های مختلف دانش بنیان نشود در سطح زندگی مردم بی استفاده می شود.

وی با تأکید بر نیاز و اقتضای به روز بودن دانش بنیان عنوان داشت: دانش بنیان در زمانه ما از مهمترین ضرورت ها و اولویت هاست و بی تفاوتی نسبت به آن یعنی خود را به هلاکت انداختن.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی، گفت: دانش بنیان یک ضرورت در بستر تاریخ تطورات علمی حیات بشری است و او در حال حاضر به این نقطه رسیده است؛ لازم است که کشور ما نیز به امر توجه ویژه داشته باشد.

وی ادامه داد: نقش رسانه ها در آگاهی بخشی به جامعه حول موضوع دانش بنیان بسیار مهم است؛ باید رسانه ها سبک زندگی مردم را به سمت سبک یادگیرنده سوق دهند، دانش بنیانی در این سبک قابل اجراست.

مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق، اظهار کرد: فناوری های نرم قبل، حین و بعد از راه اندازی فناوری های سخت استفاده دارند؛ تبلیغات و عرضه محصولات فناوری های سخت در حوزه فناوری های نرم و صنایع خلاق مورد بحث قرار می گیرند.

وی گفت: اگر در حوزه های مختلف معماری، فنی-مهندسی، ارتباطات اجتماعی و سایر حوزه ها می خواهیم پیشرفت داشته باشیم می بایست در حوزه صنایع خلاق و فناوری های نرم توسعه پیدا کنیم.

مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق فهم صحیح نسبت دانش بنیان با زیست بوم خلاق را مهم برشمرد و خاطرنشان کرد: آنچه عرف امروز تعریف می کند، دانش بنیان را به سمت تکنولوژی و فناوری های سخت برده است؛ هرچند که دانش بنیان به فناوری های سخت محدود نمی شود.

وی گفت: اگر ما دانش بنیان را حوزه استفاده از علم در عرصه فناوری های سخت بدانیم، آنچه در حوزه فناوری های نرم به دنبال تولید محتوا و ثروت است، صنایع خلاق نامیده می شوند.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی بیان داشت: مقام معظم رهبری بر تعریف دقیق دانش بنیان تأکید داشته اند؛ صنایع خلاق و فناوری های نرم پیشران و پیش قدم فناوری های سخت هستند.

وی ضمن بیان نسبت های صنایع خلاق و فناوری های نرم با فناوری های سخت افزود: قبل از راه اندازی فناوری های سخت می بایست از طریق فناوری های نرم ایده پردازی ها، سیاست گذاری، آموزش، توسعه منابع انسانی و ارزیابی آن ها انجام گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی با تأکید بر فناوری های نرم و صنایع خلاق باید در همه امور توأم با صنایع سخت باشد، عنوان داشت: باید بر این ادبیات توأم تأکید داشته و این ها را در کنار هم زیرمجموعه دانش بنیان بدانیم تا در ادبیات و فرهنگ جامعه هر دوی این ها با هم ترویج و رشد یابند.

وی با اشاره به ظرفیت های استان قم، ادامه داد: با توجه به وجود مرکز حوزه های علمیه و دانشگاه های بزرگی که در این استان هستند، قم می تواند مغز فناوری های فرهنگی کشور باشد.

مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق در پایان با برشمردن انواع اقتدار در جوامع مختلف خاطرنشان کرد: سه اقتدار مبتنی بر قانون، پول و ثروت و علم و دانش در دنیا وجود دارد؛ در حال حاضر در دنیا هر سه این نوع اقتدارها در دست حاکمیت ها است. اما دانش بنیان آمده تا اقتدار در حوزه های «پول و ثروت» و «علم و دانش» را به مردم واگذار نماید. خوشبختانه این امر از سوی نظام جمهوری اسلامی ایران نیز پذیرفته شده و این نقطه قوتی برای کشور ماست.

خبرنگار: سلمان میرزایی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha