جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
علی نژاد

حوزه/ علی نژاد گفت: هدف از طرح «هر مسجد یک حقوقدان» تسهیل دسترسی مردم به حقوقدان‌های آموزش دیده‌ در مسجد است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، ابراهیم علی نژاد امروز در همایش «هر مسجد یک حقوقدان» که در مصلای امام خمینی(ره) ارومیه برگزار شد، اظهار داشت: طرح «هر مسجد یک حقوقدان» در راستای فرمایش رهبری است که فرمودند با استفاده از شیوه های عالمانه و با تدابیر می‌توان عدالت را در جامعه مستقر کرد. و صرفا با داشتن دغدغه و معنویت حل برخی مشکلات امکان پذیر نیست.

وی افزود: میلیون‌ها پرونده در دادگاه وجود دارد که هر کدام از آن‌ها نشان‌گر وجود یک آسیب است و این برای ما خوشایند نیست و در آسیب‌هایی که ملموس و بصری است مثل کرونا، زلزله، سیل و ... همه مردم وارد می‌شوند و آن‌ها را جمع می کنند، اما در مسائل مربوط به علوم انسانی فقط انسان های هوشیار می توانند جامعه را درست هدایت کنند.

معاون قضایی دادگستری آذربایجان‌غربی ادامه داد: مردم ایران جزو صالح‌ و شریف‌ترین انسان ها هستند و مشکل در سازوکارها و روش‌هاست که جامعه به نحو درست با قوانین آشنا نشده اند و در دنیای حکمرانی امروز باید کارها با تخصص پیش برود.

وی تصریح کرد: در علوم روز اجازه داده نمی شود افراد غیر متخصص وارد شوند، اما در عرصه های حقوقی غفلت هایی صورت گرفته و بنگاه های مختلفی در دست افراد غیر متخصص افتاده است که مشکلات زیادی ایجاد می کنند.

علی‌نژاد با بیان این که اگر یک پدیده ای در افکار عمومی روشن نشود و بستر سازی صورت نگیرد هیچ عالم و پیامبری هم نمی‌تواند با آن پدیده مبارزه کند، گفت: امروز افکار عمومی در اثر عدم روشن گری و آگاه سازی برخی قواعد اشتباه را وارد عقودی از جمله ازدواج کرده اند که مشکلات متعددی را به وجود می آورد و لازم است با روشنگری و آگاه کردن مردم توسط روحانیون و نخبگان جامعه این قواعد غلط از بین برود.

وی بیان کرد: بخشی از مباحث قضایی به خود مردم سپرده شده است و هزاران حقوقدان برای تنظیم قرار داده‌های حقوقی تربیت شدند، اما آن قراردادها به دست افراد غیر متخصص بسته می شود و مردم هم برای حل و فصل آن به دادگستری رجوع می کنند.

معاون فرهنگی دادگستری استان آذربایجان غربی اضافه کرد: هدف از طرح «هر مسجد یک حقوقدان» این است که هر هفته در ساعات مشخص حقوقدان‌های دادگستری در مساجد حضور پیدا کنند و به مردم مشاوره بدهند. باید دسترسی مردم به حقوقدانان در مسجد تسهیل شود.

وی گفت: جزئیات طرح کاملا بررسی شده است و از ظرفیت روحانیون و ریش سفیدهای محلات استفاده خواهیم برد.

علی نژاد بیان کرد: تلاش می کنیم مسائل حقوقی و نزاع ها را به هیئت صلح مساجد ارجاع دهیم تا با استفاده از ظرفیت روحانیون و هیئت امناء، حل و فصل گشته و به دادگاه‌ها کشیده نشود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha