سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
معصومه نصیری

حوزه/ کارشناس و تحلیلگر رسانه با اشاره به ناهنجاری های صورت گرفته در تجمع اخیر جمعی از نوجوانان در شیراز تصریح کرد: اگر سیاست گذاری های فرهنگی را اصلاح نکنیم، باید منتظر سونامی های فرهنگی دیگری در سطح جامعه باشیم.

دکتر معصومه نصیری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، اظهار داشت: چند روزی است رفتار برخی نوجوانان شیرازی که گفته می شود تجمع اسکیت بازان بوده اما پررنگ بودن کشف حجاب و رفتارهای در تضاد با عرف و قانون جامعه معنایی ویژه تری داشته، بازخوردهای مختلفی در شبکه های اجتماعی و میان افکار عمومی ایجاد کرده است.

وی افزود: البته این برای نخستین بار نیست که دهه هشتادی ها و دهه نودی ها در سطح جامعه و در امتداد آن در شبکه های اجتماعی هویت هایی را به رخ می کشند که هم تعجب برانگیز می شود و هم پرده از لایه های پنهانی برمی دارد که گوشزد می کند آقایان مسوول! پدران و مادران! نهادهای آموزشی و پرورشی! و آقای صدا و سیما! بهتر است سر خود را از زیر برف در بیاورید.

نصیری همچنین گفت: واقعیت آن است که جهت سیاستگذاری های فرهنگی با جهت زیست فرهنگی این نسل همخوانی ندارد و لذا باید نقطه تلاقی و اشتراکات را دریافت و گرنه می بایست منتظر سونامی های فرهنگی جدی تری در آینده بود.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: رصد دیتاک از بستر توییتر و بررسی میزان درگیری مخاطبان با این موضوع نشان از کنشگری ۱۰۵۶۶ کاربر در قالب نشر توییت دارد که ۱۰۱۲۳ کاربر دیگر نیز با ریتوییت و ۹۰۷۴۰ کاربر هم با لایک درباره این موضوع کنشگری داشته اند.

وی بیان داشت: کاربران بسترهای توییتر و اینستاگرام غالبا موضوع را در قالب کلیدواژه حجاب اجباری مورد توجه قرار داده اند و بر مبنای کنشگری آنها، #حجاب_اجباری، #کشف_حجاب، #شیراز، #حجاب و #شیرازی پرکاربردترین هشتگ های کاربران حول این موضوع بوده است.

نصیری افزود: پرلایک ترین توییت محتوای «امروز بلوار چمران بخاطر مخالفت با حجاب اجباری همه بی روسری و شیک و تر و تمیز اومدن بیرون. یعنی عاشق دهه ۸۰ و ۹۰ هام» بوده که نشان از عدم مواجهه انتقادی مخاطبان فضای توییتر با این رفتار بوده است.

وی همچنین گفت: فضای اینستاگرام به عنوان موضع بررسی افکار عمومی نسبت به این موضوع رویکردی متفاوت داشته و ضمن بازنشر ویدئوهای مرتبط با این رخداد، معتقد به شکست سیاست های فرهنگی در زمینه حجاب و ترویج آن هستند.

وی اضافه کرد: این رصد نشان می دهد برعکس فضای توییتر که غلبه کاربران حول رفتار این نوجوانان با رویکرد غیرسرزنشی بوده است، نقد در اینستاگرام به متولیان امر فرهنگ بازمی گردد.

مدرس و پژوهشگر سواد رسانه همچنین ابراز داشت: در فضای تلگرام ضمن نشر خبر و تصاویر این اتفاق، بر داشتن ابعاد پنهان اجتماعی و امنیتی این موضوع تاکید داشته اند و آن را به مثابه اعلام مخالفت و لجاجت فرهنگی دانسته اند که حالا موضوع حجاب را نشانه رفته است و ممکن است در آینده مبنایی دیگر پیدا کند؛ البته این بستر، نسبت به بازنشر اخبار تکذیبه های بازداشت برخی افراد حاضر در این تجمع نیز متمرکز بوده اند.

وی افزود: این رخداد در شیراز و رخدادی دیگر در قالب «بغل رایگان» در تهران توسط چند نوجوان و بررسی و رصد سایر روش های بروز و ظهور نوجوانان و جوانان کشور، نشان از آن دارد که در سایه غفلت و عدم درک نظام مسائل و اولویت بندی آنها توسط نهادهای مسئول، فرهنگ سازی برای این قشر توسط دیگرانی در حال انجام است و مسئولان تا بیایند از اتاق های جلسات خود خارج شوند، جوان و نوجوان کشور در حال برون داد فرهنگی هستند که سازنده آن شما نبودید.

وی تصریح کرد: پرسش دغدغه مندانه ای که مطرح است این که به راستی سهم این جوان و نوجوان در سبد تولیدات فرهنگی کجاست؟ در صدا و سیما کجاست؟ امروز زمان نقطه زنی در امور فرهنگی است نه تدوین سیاست های کلی که اکثراً نظام مسائلشان با نظام مسائل جامعه در تضاد است. روی سخن با آقایان مسئول این است که همین الان هم دیر است و این که سونامی فرهنگی موضوعی جدی است و این را بدانید که اگر دیر اقدام کنید آب همه را خواهد بُرد!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha