سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
المصطفی

حوزه / نشست معاون پژوهش جامعةالمصطفی، با اساتید و کارکنان نمایندگی المصطفی در استان گلستان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه حجت الاسلام والمسلمین عبادی، معاون پژوهش جامعةالمصطفی امروز در نشست صمیمی با اساتید و کارکنان نمایندگی جامعةالمصطفی در گلستان، ضمن ابراز رضایت از مجموعه فعالیت‌ها و برنامه‌ها انجام شده در این نمایندگی، از ویژه برنامه‌ها و فعالیت‌های در هفته پژوهش سال گذشته تقدیر و اظهار داشت: فعالیت‌های پژوهشی در گرگان فرا مذهبی، فرامرزی و دارای رنگ و لعاب مقارنه‌ای و متفاوت از بقیه صفوف و البته دارای ارزش و اهمیت راهبردی برای جامعة المصطفی است.

وی با اشاره به آیه ۱۲۵سوره مبارکه النحل، سه عنصر اساسی حکمت، موعظه حسنه و جدال احسن را از جمله مهمترین شیوه‌ها برای رسیدن به مرجعیت علمی در منطقه و جهان اسلام توصیف کرد و گفت: این مهم باید در سایه عقلانیت و مبتنی بر راهبردهای اساسی و کلان جامعةالمصطفی شکل گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین عبادی، پژوهش را از مهمترین ارکان فعالیت‌های جامعةالمصطفی برشمرد و یادآور شد: لازم است که پژوهش در متن برنامه‌های آموزشی و تربیتی قرار داشته باشد و جزایر جداگانه مورد قبول نیست، موضوعی که راهبرد کلان ما در جامعةالمصطفی و در صفوف باید باشد.

حجت الاسلام سید کمال حسینی، رئیس نمایندگی جامعةالمصطفی در استان گلستان نیز در ابتدای این دیدار طی سخنان کوتاهی ضمن خیر مقدم به معاون و مدیران پژوهش جامعة المصطفی، با تاکید بر اهمیت توجه پژوهش‌های کاربردی، اظهار داشت: شهید مطهری به عنوان الگویی موفق در عرصه تحقیق و پژوهش، با دقت بسیار بالا و تدبر در معانی آیات و کنکاش در مفاهیم قرآنی به این نکته رسیدند که معنای تقوا پرهیزکاری نیست. بلکه تقوی سه مرحله دارد که مرحله اول آن تقوای پرهیز و دو مرحله دیگر آن گریز و ستیز نامیده می‌شود.

وی، آیه ۳۰ سوره نور را از مصادیق تقوای مرحله اول یعنی تقوای پرهیز عنوان کرد و افزود: بر اساس این آیه، دستور پرهیز از نگاه حرام، در واقع تقوا و زمینه ساز طهارت جوارح است.

حجت الاسلام حسینی، مرحله دوم و تقوای گریز را از آیه ۲۳ سوره یوسف وام گرفت و گفت: فرار یوسف نبی(ع) از مهلکه گناه نمونه تقوای گریز است که در این آیه مطرح شده.

وی از مقابله مومنان با معاصی در آوردگاه شیطان و نفس با عقل سلیم به عنوان مرحله سوم و تقوای ستیز یاد کرد و یادآور شد: موارد ذکر شده ماحصل تدبر، تحقیق و پژوهش شهید مطهری بود که نیاز است تا همه دانش پژوهان به تحقیقات و پژوهش‌های کاربردی و اثر بخش این استاد حوزه و دانشگاه اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

رئیس نمایندگی جامعةالمصطفی در استان گلستان خاطر نشان کرد: پژوهش‌ها زمانی دارای فایده هستند که خروجی آن بر صفحات کاغذ نقش بندد که این امر مستلزم تسلط به روش تحقیق و تدوین می‌باشد.

وی به تشریح فعالیت‌های پژوهشی این مرکز پرداخت و گفت: جهش خوبی در مجموعه فعالیت‌ها و برنامه‌ها اتفاق افتاده اما تا نقطه مطلوب فاصله داریم.

حجت الاسلام حسینی از رویکرد حجت الاسلام و المسلمین عبادی و مجموعه همکاران ستادی برای همکاری با نمایندگی‌ها در تحقق شعار المصطفی با نگاه راهبردی و کلان تقدیر و عنوان کرد: از آخرین دستاوردهای پژوهشی نمایندگی جامعةالمصطفی در استان گلستان، اخذ مجوز مجله کلام تطبیقی است که ان‌شاءالله با مقالات ارزشمند اساتید، به گونه‌ای وزین و فاخر عرضه خواهد شد.

گزارشی از نشست معاون پژوهش جامعة‌المصطفی با اساتید و کارکنان نمایندگی گلستان

همچنین در این نشست چند نفر از اساتید نمایندگی به طرح مطالبات و ارائه نقطه نظرات خود پرداختند که اهم مطالب مطروحه بدین شرح است:

تسهیل در انجام امور مربوط به نشریات علمی پژوهشی

تسریع در چاپ متون آموزشی

ضرورت بومی سازی متون

ضرورت ترجمه حداقل یک یا دو متن در سال برای طلاب ماتریدی، چرا که طلاب اغلب نمایندگی ماتریدی می باشند

ضرورت معرفی مجلات معتبر جهت ارسال مقاله

لزوم ارتقا کمّی و کیفی تجهیزات و تقویت کتابخانه‌ها

دریافت اشتراک مرکز نور برای اساتید و محققان

ضرورت ایجاد مرکز پژوهشی و احیاء گروه پژوهشی

ضرورت تشکیل پرونده پژوهشی برای اساتید محقق

لزوم حمایت از پژوهش‌های فرهنگی و مذهبی همانند ارزیابی فارغ التحصیلان و یا تقریب باوری، جواز اقتدا و رویت هلال

لزوم حمایت از تشکل‌ها

عدم تحقق مرجعیت علمی با اختصاص فقط ۴۰واحد برای دروس تخصصی در طرح تحول

مساعدت در پرداخت هزینه‌های شرکت در همایش

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha