یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام نیکزاد، دبیرستاد همکاریها

حوزه/ دبیرستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش، گفت: تحقق آرمانهای تربیتی شهید بهشتی در گرو همکاری حوزه و آموزش و پرورش است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام حمید نیکزاد با گرامی داشت یاد و خاطره شهید مظلوم آیت الله بهشتی، تعبیر بلند امام خمینی(ره) که فرمود؛ "بهشتی به تنهایی یک ملت بود" را نشانه جامع الاطراف بودن این شهید والامقام دانست و گفت؛ وقتی به ابعاد شخصیتی شهید بهشتی نگاه می کنیم بیشتر به عظمت کلام امام خمینی پی می بریم.

وی با بیان اینکه گرچه ایام شهادت او به عنوان هفته قوه قضائیه نام گذاری شده است، اما نام و یاد و عملکرد او در دستگاه تعلیم و تربیت کشور نیز چون نگینی می درخشد، آنگاه که در قم و در عصر خفقان ستم شاهی مدرسه دین و دانش را تأسیس می کند و وزیر وقت آموزش و پرورش را علیرغم میل باطنی به کرنش در مقابل مدیریت دین و دانش محور خود وادار می کنند.

موانع تعلیم و تربیت دینی از دیدگاه شهید بهشتی(ره)

دبیر ستاد همکاریها با بیان اینکه چالش‌ها و موانع تعلیم و تربیت دینی از دیدگاه شهید بهشتی(ره) را می توان در چند محور یادآور شد، گفت: محور اول آسیب‌هایی نظیر بی‌توجهی به نیازهای جسمی، نقش الگویی والدین، دوستان نامناسب، ناهماهنگی و تضاد میان اهداف و برنامه ریزی‌های محیط اجتماعی، رسانه‌ و ...از آسیب های جدی برای عدم تحقق تربیت دینی می باشد.

مشاور وزیرآموزش و پرورش منابع و محتوا را دیگر محور آسیب‌هایی که تربیت دینی را تهدید می کند نام برد و افزود: از نگاه شهید بهشتی حذف عقل از منابع شناخت و نیز بی توجهی به اصول و روش هایی چون دعوت عملی و تأکید بر دعوت زبانی و بی‌اعتنایی نسبت به نقش آزادی و آگاهی درمیان اصول تربیتی از مهم‌ترین آسیب‌های این حوزه به شمار می‌آیند.

عضو شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش نشناختن زمان، بی‌بهره بودن از جاذبه و نداشتن الگوی مناسب و به تعبیر شهید بهشتی(ره)، تطابق نداشتن قول و فعل بیشترین آسیب را در این حوزه به دنبال دارد.

راهکارهای دفع آسیب های تربیت دینی

وی در ادامه با بیان راهکارهای دفع آسیب های تربیت دینی یاد آور شد: ارتقای سطح علم و ایمان نسبت به تربیت دینی برای مربیان، متربیان، خانواده‌ها وآحاد جامعه به طرق جذاب و کارآمد با استفاده از ظرفیت رسانه ملی و نیز شبکه عظیم روحانیت و موسسات علمی و فرهنگی حوزه علمیه قم با ایجاد کرسی های آزاد اندیشی و نظریه پردازی می تواند بخشی ازآرمان شهید بهشتی را محقق سازد.

حجت الاسلام نیکزاد با اشاره به رسالت سنگین نخبگان حوزوی و فرهیختگان عرصه تعلیم و تربیت از جهاد تبیین به عنوان یک راهکار موثر برای دفع شبهات و آسیب های تربیتی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی نام برد و اظهار کرد: تبیین وضع گذشته و حال، ارتقای آگاهی خانواده‌ها و مربیان، ارائه الگوی مناسب توسط والدین به عنوان افرادی بسیار تأثیرگذار، نظارت بردوستان فرزندان و راهنمایی آنها در انتخاب دوست، تهیه برنامه‌های رسانه‌ای منطبق با تربیت دینی، توجه ویژه به رسانه ها و شبکه های اجتماعی و استفاده از افراد دلسوز، متخصص و کارآمد می تواند آسیب ها را به حد اقل برساند.

تشویق خانواده‌های موفق

مشاور وزیر آموزش و پرورش شناسایی، تشویق خانواده‌های موفق و نیز معرفی مربیان و مراکز آموزشی موفق در تربیت دینی متربیان را حائز اهمیت دانست و افزود: به لطف الهی و همراهی مسئولین حوزه و آموزش و پرورش اجرای طرح ارتباط بین روحانی و مدرسه در قالب طرح فراگیر امین مورد استقبال مربیان و متربیان قرار گرفته و در سالهای اخیر شاهد ارتقا سطح همکارهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش هستیم به گونه ای که دغدغه اصلی هر دو نهاد تربیت دینی توام با بصیرت و آگاهی دانش آموزان است.

ظرفیت بی بدیل موسسات علمی و فرهنگی

وی با تاکید بر ظرفیت بی بدیل موسسات علمی و فرهنگی زیر نظر مراجع عظام تقلید و علمای بزرگ حوزه، ایجاد کارگاه‌های تخصصی و نشست های فرهنگی و آموزشی برای مراکز تعلیم و تربیتی از جمله دانشگاه فرهنگیان و معلمان سراسر کشور با اختصاص کد آموزش ضمن خدمت را گام مهمی در توانمند سازی اولیا و مربیان دانست که در سالهای اخیر انجام و در سالجاری با قوت و نگاه تحولی ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha