جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
جلسه کمیته امور بانوان کنگره شهدای استان قم

حوزه/ جلسه کمیته امور بانوان ستاد کنگره ملی شهدای استان قم با حضور مدیر جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها و نمایندگان امور بانوان سازمان‌ها و نهادهای استان قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، جلسه کمیته امور بانوان ستاد کنگره ملی شهدای استان قم با حضور نمایندگان ۲۰ نهاد و سازمان عضو این کمیته در سالن جلسات مدیریت جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار شد.

در این جلسه، نمایندگانی از جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها، بسیج جامعه زنان، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، استانداری قم، شهرداری قم، تیپ مستقل امام صادق علیه‌السلام، دانشگاه علوم پزشکی قم، صدا و سیمای استان قم، جامعةالمصطفی‌العالمیه، اداره کل آموزش و پرورش استان قم، پژوهشکده تحقیقات زن و خانواده، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برادران، سازمان تبلیغات اسلامی قم، بنیاد شهید و ایثارگران، مسجد مقدس جمکران، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، امور فرهنگی بانوان حرم مطهر، نیروهای انتظامی قم، بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس و اداره ورزش و جوانان استان قم حضور داشتند.

لزوم فعالیت شبکه ای برای معرفی سیره شهدا در جامعه

سرکار خانم سیده زهره برقعی مدیر جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام جواد علیه‌السلام، عنوان کرد: امام محمد تقی علیه‌السلام می‌فرماید: «مَن شَهِدَ أمرا فکَرِهَهُ کانَ کمَن غابَ عَنهُ، و مَن غابَ عَن أمرٍ فرَضِیَهُ کانَ کمَن شَهِدَهُ؛ کسی که شاهد کاری باشد و آن را ناخوش بدارد مانند کسی است که شاهد آن نبوده است و کسی که شاهد کاری نباشد اما به آن راضی باشد، مانند کسی است که شاهد آن بوده است».

مدیر جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها تصریح کرد: اگر ما به امر شهدا و به امر عاشورا راضی باشیم، مصداق این آیه شریفه است که «یَا لَیْتَنِی کُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزًا عَظِیمًا؛ ای کاش ما هم با آنها بودیم، و به رستگاری (و پیروزی) بزرگی می‌رسیدیم».

برقعی با بیان اینکه شهدا حاضران روزگار و شاهدان بر اعمال ما هستند، تأکید کرد: طبق آیات قرآن کریم، اگر به اعمال و رفتار شهدا راضی باشیم، با آنها هستیم و اگر کار آنها را ناپسند بپنداریم و به کار آنها راضی نباشیم، قطعا از آنها غایبیم و هیچگاه از آنها نخواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: کار برای شهیدان توفیق است و نصیب هر کسی نمی‌شود؛ مشکلات به دست شهدا حل می‌شود، نمونه‌های زیادی می‌شناسیم که با توسل خیلی کوچک مشکلات آنها حل شده است.

مدیر جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها با تصریح بر اینکه شهدا حاضرند و ما غایبیم، عنوان کرد: هر یک از شما نماینده یک سازمان و نهاد هستید، بیایید با شهدا عهد ببندیم خالصانه در این مسیر فعالیت کنیم و برای شهدا کاری شبکه ای، جمعی و گروهی انجام دهیم.

برقعی خاطرنشان کرد: ما کارهای فردی زیادی انجام می‌دهیم، اما اثر آن کم است، اگر کارها به صورت جمعی و شبکه ای باشد، آثار آن ماندگارتر خواهد بود.

وی یادآور شد: بسته ای پیشنهادی از سوی جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها برای فعالیت‌های این کنگره تهیه شده که نمایندگان سازمان‌ها و نهادها می‌توانند نظرات خود را پیشنهاد دهند.

مدیر جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها تصریح کرد: امروز ما باید عملیاتی وارد شویم، این فعالیت‌ها باعث می‌شود که اثر حضور شهدا را در زندگی خود ببینیم و این فعالیت‌ها قطعا زندگی ما را متحول خواهد کرد.

برقعی تأکید کرد: اگر با هم کار کنیم و شهدا را به عنوان واسطه‌های خود و اهل بیت علیهم‌السلام قرار دهیم، قطعا به نتیجه خواهیم رسید.

ارائه برنامه‌های پیشنهادی کمیته امور بانوان

خانم حقانی نیز در این جلسه ضمن ارائه برنامه‌های پیشنهادی کمیته امور بانوان جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها، بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار دست اندرکاران کنگره شهدای استان زنجان را مورد توجه قرار داد که فرمودند: «این کارِ بزرگداشت شهیدان و کارهایی را که در اطراف این قضیّه انجام میگیرد، نباید یک کار معمولی و عادی دانست؛ نه، این حقیقتاً یک حسنه‌ی بزرگی است که شما دارید انجام می‌دهید».

وی تصریح کرد: امروز الگوسازی زندگی شهدا وظیفه ما است که در این راستا، بسته پیشنهادی از سوی جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها ارائه شده است تا فعالیت‌های مؤثری انجام شود و افقی را مشخص کنیم تا فعالیت‌ها پس از اختتامیه کنگره ادامه داشته باشد.

ارائه گزارشی از عملکرد کمیته بانوان کنگره ملی شهدای استان قم

خانم ابراهیم آبادی دبیر کمیته امور بانوان ستاد کنگره ملی شهدای استان قم اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب مدظله العالی در پیامی به کنگره «هفت هزار زن شهید کشور» فرمودند: «زن مسلمان ایرانی، تاریخ جدیدی را پیش چشم زنان جهان، گشود و ثابت کرد که می‌توان زن بود، عفیف بود، محجبه و شریف بود، و درعین حال، در متن و مرکز بود. می‌توان سنگر خانواده را پاکیزه نگاه داشت».

دبیر کمیته امور بانوان ستاد کنگره ملی شهدای استان قم در این جلسه، به ارائه گزارشی از عملکرد کمیته بانوان کنگره ملی شهدای استان قم پرداخت و برگزاری ۴ کارگاه تخصصی، ۴ نشست علمی فرهنگی، دیدار با خانواده شهدا، تألیف کتاب‌های مرتبط با شهدا به همت جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها، ۱۲ جلسه هم اندیشی، غبارروبی شهدا، تهیه ۱۳ جهیزیه به نیت شهدا به ارزش ۶۷ میلیون تومان، ۱۱ نشست تخصصی، ۴ آیین کاشت نهال به نیت زنان شهیده و غیره را از جمله این اقدامات برشمرد.

ابراهیم آبادی تصریح کرد: هر کاری که برای شهدا انجام دهیم، برای رشد خودمان است. برکاتی که شهدا برای ما دارند چه در زندگی شخصی و چه زندگی اجتماعی غیرقابل توصیف است.

وی بیان داشت: نمایندگان دستگاه‌های استان قم هر کار فرهنگی که مربوط به زن و خانواده و کنگره ملی شهدای استان قم باشد، می‌توانند ارائه کنند.

کنگره ملی شهدای استان قم ۲۷ آبان برگزار می‌شود

جناب آقای موسوی قائم مقام ستاد کنگره ملی شهدای استان قم در ابتدای سخنان خود به بازخوانی حادثه شهادت ۱۸ بانوی قمی در مجلس روضه حضرت زهرا علیهاالسلام در حمله هوایی سال۶۵ پرداخت و اظهار داشت: تا کنون ۱۷۱ شهیده و به عبارتی ۱۷۷ شهیده از قم تقدیم انقلاب شده است که به گردن ما حق دارند.

قائم مقام ستاد کنگره ملی شهدای استان قم با بیان اینکه نخستین کنگره ملی شهدای استان قم در سال ۱۳۷۳ رقم خورد، یادآور شد: تا کنون کنگره ای برای معرفی شهدای قم برگزار نشده است.

موسوی تصریح کرد: یکی از کارهایی که شروع کردیم، آثار و تولیداتی است که در کمیته‌های مختلف رقم خورد که باید مستند کنیم تا نمایشگاهی از این آثار را به دفتر نهاد رهبری ارائه دهیم.

وی با بیان اینکه نمایندگان امور بانوان دستگاه‌های مختلف استان قم در کمیته امور بانوان این کنگره حضور دارند، گفت: کنگره ملی شهدای استان قم روز ۲۷ آبان همزمان با سالروز شهادت شهید زین الدین به که نام «روز قم» نامگذاری شده است، برگزار می‌شود.

قائم مقام ستاد کنگره ملی شهدای استان قم ادامه داد: برای این کنگره، ۶ اجلاسیه تعریف شده که یکی از اجلاسیه‌ها که اوایل آبان برگزار می‌شود، اجلاسیه بانوان است. از هفتم مهر فصل شیدایی را در قم داریم که هر شب برگزار می‌شود. اجلاسیه و رونمایی از تولیدات و برنامه‌های دیگر در این کنگره برنامه ریزی شده است.

موسوی با بیان اینکه هزار و ۳۰۰ شهید از ۹ ملیت در ایران داریم، گفت: ما ۹ خلبان شهید داریم که مردم آنها را نمی شناسند، اگر ما بیش از هر زمان دیگر، مردم را به سبک زندگی شهدا تمسک دهیم، خیلی از مشکلات جامعه حل می‌شود که امید است منشأ اثر یک حرکت خوب و تأثیرگذار باشیم.

قائم مقام ستاد کنگره ملی شهدای استان قم بیان داشت: علت اینکه با این همه موفق نشدیم بر نسل امروز تأثیر بگذاریم به جز تلاش‌ها و حرکت‌های دشمن، جزیره ای کار کردن است.

موسوی تصریح کرد: همه دستگاه‌ها ذیل نام شهدا جمع شوند و به صورت جمعی و شبکه ای این رخداد را برای شهدا رقم بزنند.

نسل جدید باید با سیره شهدا آشنا شوند

خانم صباغی، نماینده امور بانوان جامعةالمصطفی در این جلسه بیان داشت: ما ۱۳۰۰ شهید بین الملل داریم که قرار است اجلاسیه ای برای آنها برگزار شود، پیشنهاد می‌شود در حاشیه این اجلاسیه خانواده‌های ایثارگر بین الملل معرفی شوند.

خانم زهرا کرمانی نماینده امور بانوان شهرداری قم نیز با اشاره به اقدامات شهرداری در ارتباط با سیره شهدا از جمله خانه موزه‌های شهدا در قم، خانه حضرت امام، نامگذاری سالن‌های ورزشی، میادین و معابر که به نام شهدا، به ظرفیت‌های شهرداری در معرفی شهدا به مردم اشاره و تصریح کرد: نسل جدید باید با سیره شهدا آشنا شوند.

همچنین خانم اسکندری مدیر فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی قم به شهدای سلامت در دفاع مقدس و شهدای مدافع سلامت در استان قم اشاره کرد و با اشاره به اقدامات صورت گرفته در این راستا از جمله غبارروبی مزار دو شهیده سلامت استان قم و دیدار با خانواده شهدا، اظهار داشت: این بسته پیشنهادی که از سوی جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها ارائه شده است، می‌تواند به ما برنامه عملیاتی بدهد.

در این جلسه، کلیپ‌هایی از سخنان رهبر معظم انقلاب، درباره شهدا و معرفی طلبه شهیده شهناز حاجی شاه، اولین زن شهید مقاومت خرمشهر منتشر شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha