سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
کد خبر: 1032358
۱۱ تیر ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۳
دوچرخه سواری بانوان

حوزه/ رهبر معظم انقلاب اسلامی به استفتائی پیرامون «دوچرخه سواری بانوان» پاسخ گفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله خامنه ای به استفتائی پیرامون «دوچرخه سواری بانوان» پاسخ گفتند .

* دوچرخه سواری بانوان

سؤال: مدتی است در فضای مجازی خبری از دفتر جنابعالی منتشر شده که دوچرخه سواری بانوان با رعایت نکات شرعی جایز اعلام گردیده ... اگر امکانش هست پیرامون این حکم و صحت و سقم آن توضیحی فرمایید. آیا دوچرخه سواری بانوان در خیابان جایز است ؟

جواب: دوچرخه‌سواری بانوان در مجامع عمومی و نیز در جایی که در معرض دید نامحرم باشد، حرام است.

احکام شرعی | دوچرخه سواری بانوان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رضائی IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    5 4
    سلام علیکم با این فتوای صریح که حرمت آن را اعلام کرده است، چرا همه روزه باید شاهد استفاده دختران و خانم ها از دوچرخه در جامعه بخصوص شهر گناهان کبیره (تهران) باشیم؟ چرا نیروی انتظامی جلوگیری نمی کند؟ متأسفانه خبرگزاری های داخلی با افتخار تصاویر خانم های دوچرخه سوار را در فضای مجازی و مطبوعات درج می کنند و از همه تأسف بارتر اینکه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه کمرنگ شده و نادیده گرفته می شود. «خدایا صاحب اصلی مملکت را خودت برسان»
    • کریمی TR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      2 3
      فرمودند: «حرام است» یعنی در آخرت، عقاب الهی دارند نه این که «جرم» است. لطفاً فرق «حرام و گناه» با «جرم» را درک کنید. چیزی که پلیس باید در آن دخالت کند، «جرم» است. یعنی جایی که انسانی با رفتار و گفتارش موجب تضییع حق انسان‌های دیگر شود. ولی در «حرام»، پلیس نباید دخالت کند و روحانیت و متدیّنین، باید با امر به معروف و نهی از منکر، حرام بودن اینگونه اعمال را متذکر شوند تا کسانی که اعتقادی به آخرت دارند، مراعات کنند. اجباری کردن رفتن به بهشت، چیزی جز تنفر از بهشت در پی ندارد. لطفاً آگاه شوید و زور را از روی دینداری مردم بردارید.
    • پاسخ به کریمی IR ۰۷:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
      3 0
      جناب کریمی، هر گناهی جرم است، و اگر حد معین شرعی نداشته باشد، تعزیر دارد. بنگرید نظر امام راحل رضوان الله تعالی علیه را: تحریر الوسیله،ج۲، ص۵۱۴، طبع نشر آثار. «... ولو ارتكب شيئاً من المحرّمات- غير ما قرّر الشارع فيه حدّاً- عالماً بتحريمها لا مستحلًاّ عزّر؛ سواء كانت المحرّمات من الكبائر أو الصغائر.»
  • هماهنگی حال و آینده IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    3 3
    و حرمت مجامع عمومی و در دید نامحرم، به معنای خوبی در جاهای دیگه نیست. خرید دوچرخه برای دخترکان بنای خوبی نیست. اسباب بازی متناسب با آینده کودک بخریم.
  • من نه منم IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    1 1
    به نظرتون خیلی سختگیری نشده حکم به حرام بودن در ملاعام..اگر کسی طوری لباس بپوشد که هیج برجستگی...یا هیچ تحریکی..از سوی او سر نزند چرا باید حرام باشد....ظاهرا رهبر از این جهت حکم داده اند که با مصادیق نمی توانیم حکم کلی بدهیم چون خیلی نادرند کسانیکه رعایت شرایط حجاب را حین دوچرخه سواری انجام بدهند.
    • اجوبه IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
      0 0
      اولا خودتون جواب خودتون رو دادید ثانیا تحریک کنندگی رو باید از دید مردان مورد توجه قرار داد نه زنان ثالثا تحریک غالبی و نوعی ملاکه نه شخصی و گر نه شاید کسی یا کسانی به واسطه مسایلی اصلا و در هیچ موردی تحریک نشوند
  • رضا IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    0 0
    اختلافات عمده ای بین شرع و قانون وجود دارد فی المثل خرید و فروش برده در ادیان ابراهیمی مجاز دانسته شده ولی برده فروشی در تمام جهان جرم است یا خرید و فروش مواد مخدر در شرع منعی ندارد ولی این کار خلاف قانون است یک نکته مهم این است که شرع باید به یک عرف قوی در جامعه تبدیل و سپس تبدیل به قانون شود در ضمن پلیس فقط قانون را اجرا میکند و شرع و عرف در وطایفش معنی ندارد
    • خ US ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
      0 0
      عرف جامعه خخخخخ باز پیدات شد یه زمانی عرف جامعه لواط پذیرفت اکثریتشان کنارگذاشتن را نمی خواستن عرف واکثریت ملاک نیست بلکه رضایت خداست .
  • کریمی TR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    4 0
    در پاسخ به عزیزی که این جواب را به نوشته من داده‌اند: جناب کریمی، هر گناهی جرم است، و اگر حد معین شرعی نداشته باشد، تعزیر دارد. بنگرید نظر امام راحل رضوان الله تعالی علیه را: تحریر الوسیله،ج۲، ص۵۱۴، طبع نشر آثار. «... ولو ارتكب شيئاً من المحرّمات- غير ما قرّر الشارع فيه حدّاً- عالماً بتحريمها لا مستحلًاّ عزّر؛ سواء كانت المحرّمات من الكبائر أو الصغائر.» عرض می‌کنم: اولاً: منظور از حرام، حرام اجتماعی است نه حرام فردی. حرام فردی، محدوده‌ی انسان و خداست و پلیس و حکومت را در آن راهی نیست. ثانیاً: به فرض که منظور ایشان در این عبارت، حرام فردی باشد، نظر امام راحل و مقام معظم رهبری و مراجع انقلابی‌ای که قائل به ضرورت تشکیل حکومت اسلامی در دوران غیبت هستند، نمی‌تواند نشان‌دهنده نظر اسلام و جمهور علمای اسلام باشد. اگر لطف کنید و همین مطلب را از آثار بزرگان فقه همچون شیخ الطائفه طوسی و شیخ اعظم انصاری بیاورید، ادعای شما اثبات خواهد شد. در غیر این صورت، همچنان معتقد خواهیم ماند که حکومت، اجازه ورود به حق الله ندارد و گناهان فردی، باید با امر به معروف و نهی از منکر توسط متدیّنین (و نه حکومت و پلیس) علاج شود.
    • اطلاق IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      0 0
      «اولاً: منظور از حرام، حرام اجتماعی است نه حرام فردی. حرام فردی، محدوده‌ی انسان و خداست و پلیس و حکومت را در آن راهی نیست.» این منظور رو از کجا آوردید؟ اتفاقا حرام اطلاق دارد و شامل فردی و اجتماعی هر دو می شود، فقها و از جمله امام راحل رضوان اللّٰه تعالی علیه، تفکیکی قائل نشده اند و مطلق حرام را موضوع قرار داده اند. حرام فردی هم منهی خداست و موضوع منکر در آیات و روایات شامل کلیه منکرات اعم از فردی و اجتماعی می شود، حکومت و ابزار آن از جمله نیروی انتظامی بیش از دیگر مکلفان موظف به اعمال امر به معروف و نهی از منکرند. اما عجیب است که شما دوچرخه سواری زنان در مجامع عمومی را فعلی فردی می انگارید! هر کنش و واکنش در مرعی و منظر عمومی امکان تاثیر اجتماعی دارد و عملی اجتماعی محسوب می گردد.
    • امکانات IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      0 0
      «نظر امام راحل و مقام معظم رهبری و مراجع انقلابی‌ای که قائل به ضرورت تشکیل حکومت اسلامی در دوران غیبت هستند، نمی‌تواند نشان‌دهنده نظر اسلام و جمهور علمای اسلام باشد.» اساسا برای درک نظر اسلام در مورد شئونی که به حکومت و حاکمیت برمی گردد، چه کسانی توان بیشتر و بهتری نسبت به استنباط موارد این چنینی در مقایسه با فقهای کنونی دارند؟ اینجا تجربه فقهای گذشته باضافه کاوشهای جدید و بعلاوه اشراف بر اطلاعات روز، همه، امکاناتی هستند که، در اختیار گذشتگان نبوده است. فرموده اند: «رب حامل فقه إلی من هو أفقه منه».
    • شیخ طوسی رحمة الله علیه IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      0 0
      نظر شیخ طوسی رحمة الله علیه در کتاب مبسوط، ج ۸، ص ۶۹: «كل من اتى معصية لا يجب بها الحد فإنه يعزر». نظر شیخ انصاری رحمة الله علیه، نفیا یا اثباتا نیافتم. مرحوم آیت الله خویی چنان که از ایشان نقل شده، تعزیر مرتکب گناه را قول مشهور فقها می دانند.
    • همگانی بالاخص حاکمیت IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      0 0
      امر به معروف و نهی از منکر همگان را در بر می گیرد، اختصاص به روحانیت و ... ندارد، تازه شیخ طوسی رحمة الله علیه آن را واجب عینی می داند، بنگرید کتاب الاقتصاد (صفحه ۱۴۷) ایشان را: «و اختلفوا في كيفية وجوبه: فقال الأكثر انهما من فروض الكفايات إذا قام به البعض سقط عن الباقين، و قال قوم هما من فروض الأعيان. و هو الأقوى عندي». امر به معروف و نهی از منکر ذو مراتب هست، که شیخ طوسی قلبی، لسانی و یدی می داند، و در باره یدی در کتاب نهایه (صفحه ۳۰۰) می فرماید: «وإنكار المنكر يكون بالانواع الثلاثة التي ذكرناها: فأما باليد، فهو أن يؤدب فاعله بضرب من التأديب: إما الجراح أو الالم أو الضرب، غير أن ذلك مشروط بالاذن من جهة السلطان حسب ما قدمناه.» طبعا اگر نهی از منکر به برخورد فیزیکی برسد این وظیفه حاکمیت و زیر مجموعه آن است، تا هرج و مرج پیش نیاید، اما همان تذکر لسانی هم در شرایط تمردی مسلما وظیفه قوای انتظامی است، چرا که هم امکان اعمال قدرت دارند، و هم از مشاجرات مضر پیشگیری می شود.
    • ممانعت از ارسال به جهنم IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      0 1
      جناب کریمی در نوشته قبلی صحبت از اجبار به بهشت رفتن کرده بودید، صحبت از این است که اگر کسانی رفتار جهنم و عذاب آور دارند، و ما نتوانیم نجاتشان دهیم، حد اقل از اغوایشان نسبت به دیگران و سوق آنها به سوق جهنم حسب امکان ممامعت کنیم.
  • رضا IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    2 2
    استاد عزیز خ از امریکا ، شرع اعتقاد گروهی از افراد خاص است ولی عرف مورد پذیرش کل جامعه است حتی ارشاد افراد را امر به معروف میگویند یعنی رفتاری که مورد پذیرش اکثر جامعه است فی المثل در مسئله حجاب تمام توان قهریه ی نظام در مدت 43 سال به کار گرفته شد جواب چی شد از طرفی حجاب شده ابزاری برای اعتراض چون عکس العمل نظام در این مورد شدید است اگر با این روند پیش برویم 10 سال دیگه چه از اعتقاد مردم باقی می ماند
    • باور IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      0 1
      شرع اعتقاد هر مسلمانی است. شریعت الهی برای اصلاح منکرات معروف انگاری شده آمده است. تاریخ برخورد با بزه هایی همانند سرقت و قتل به چه زمانی برمی گردد؟ کسی قائل به رها کردن دزدی و قتل هست؟ سرافرازی انسان در پایان امتحان زندگی دنیایی، بستگی به از پا ننشستن در مصاف با بزه ها و بزهکاران است.
  • کریمی TR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
    1 0
    اولاً: از حوزه نیوز تشکر می‌کنم که بستر این گونه بحث‌های سالم و علمی را فراهم می‌کنند. / ثانیاً: درخواست دارم تدبیری بیندیشند تا مطالب دیدگاه‌ها، پشت سر هم نمایش داده نشود. من در تمام جاهایی که علامت ممیز گذاشته ام، اینتر زده‌ام و باید در سطر جدید نمایش دهد. اگر چنین نیست، هنوز اشکال برطرف نشده است. / ثالثاً: پایه‌ی بحث امر به معروف و نهی از منکر، «احتمال تأثیر» است بدان حد که اگر احتمال تأثیر داده نشود، اصلاً این دو فریضه‌ی الهی، واجب نمی‌شود. حالا در جایی که پلیس محترم ورود کند و با تذکر لسانی یا جریمه‌ی نقدی یا زدن و بازداشت کردن بخواهد نهی از منکر کند، به نظر می‌رسد نه تنها تأثیر مثبتی ندارد، بلکه تأثیر منفی داشته و همان اندک ایمان و عمل صالح شخص گناهکار را نیز نابود می‌سازد. معمولاً وقتی نهی از منکر همراه با زور و اِعمال قانون باشد، ایجاد عقده‌ی روانی کرده و فرد خاطی را مصرّ بر انجام گناهش می‌نماید. / به نظر من، با فرهنگ‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در میان مردم متدیّن، می‌توان با قدم اول آن یعنی «امر و نهی لسانی»، به قدری جامعه را به نرمی اصلاح کرد که هیچ وقت با پلیس و بازداشت و پلاک در گردن انداختن، چنین امری میسّر نخواهد شد. / البته این نظر من است و نظر دوستان هم محترم است؛ اگر نقدی بر این سخن دارند، بفرمایند تا استفاده کنیم.
  • نگار IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۷
    0 0
    سلام مخالفم چرا با پوشش کامل باز هم حرام است دوچرخه برای بانوان در گذشته زنان اسب سواری می‌کردند چرا حرام نبود؟
  • علی IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۲
    0 0
    اگه امام خامنه ای دوچرخه سواری بانوان را حرام اعلام فرمودند چرا بانوان مسابقات دوچرخه سواری را با کشورهای دیگر برگزار میکنند؟ ضمنا برام سئواله آیا زنی که با پوشش اسلامی دوچرخه سواری میکند فرقش با خانمی که پشت سر شوهرش بنشیند دوچرخه یا موتور ، فرقش چیه؟