چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
جامعه المرتضی

حوزه/ پروفسور «احمد تاشکین» ابراز داشت: اساس دین، اعتقاد به توحید نبوت و فرشتگان است و اسلام بر اساس اعتقاد به دوازده امام(ع) شکل می گیرد و دین اسلام به برکت دوازده امام باقی مانده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، نشست «نگاه جامعه شناختی به علویان ترکیه» با حضور پروفسور «احمد تاشکین» از کشور ترکیه، استاد« سید ابوذر لب لبه چی» و همچنین اساتید برجسته شیعه پژوه و فرق شناس در موسسه بین المللی المرتضی علیه السلام در قم برگزار شد، زوایای مختلف عقائد و جامعه شناسی علویون مورد بررسی قرار گرفت.

در ابتدای جلسه استاد تاشکین به چالش های علوی پژوهی پرداخت و ابراز داشت: مستشرقین و دانش آموختگان غربی تلاش دارند شکاف بین فرقه های مسلمین ایجاد نمایند و یک گروه را از دایره اسلام خارج کنند که متاسفانه عده ای در داخل بدنه مسلمین از ایجاد این شکاف های ابراز رضایت می کنند.

وی ادامه داد: اگر یک غربی بگوید مثلا علویون مسلمان نیستند ما نباید خوشحال شویم؛دین اسلام از زمان حضرت آدم علیه السلام بوده است ما چیزی به نام قبل از اسلام و بعد از اسلام نداریم، همه انبیای الهی مسلمان بوده اند.

پروفسور «احمد تاشکین» ابراز داشت: اساس دین اعتقاد به توحید نبوت است و اسلام بر اساس اعتقاد به دوازده امام شکل می گیرد و بر این اعتقاد باور دارم، لذا دین اسلام به برکت دوازده امام باقی مانده است.

وی گفت: در بحث علویون و شناخت آنان شناخت اهل بیت(ع) می باشد و تربیتی که از کودکی و نوجوانی تا مرگ که در یک خانواده علوی اتفاق می افتد تماما سیره اهل بیت(ع) می باشد اگر این تربیت در قلبش نقش نگرفته باشد در راه حضرت زهرا(س) نیست.

سخنران جلسه گفت: علویون یک سیستم نظام مند در حوزه فقه و کلام ندارند و معتقدند معارف اهل بیت(ع) در قلب بزرگان است و ایشان توصیه های اهل بیت(ع) را در قلب خود پیاده کرده اند؛ تمرکز علویون بر مسائل تربیتی و اخلاقی و تفسیر باطنی از معارف دینی بوده و برای ایشان گزاره های اخلاقی، بسیار اهمیت دارد.

احمد تاشکین ادامه داد: علویون به اصول دین معتقدند، البته در جزییات اعتقاد ایشان تفاوتهایی وجود دارد به عنوان نمونه ایشان قائل به تحریف معنوی قرآن هستند و ارتباط با امام عصر (عج) را از طریق امامزاده ها می دانند.

وی، ضمن اشاره به اختلافات بین گروههای مختلف علوی در سوریه، ترکیه و عراق اشاره کرد و گفت: بیش از پنجاه درصد آموزه های این گروهها مشترک است.

این استاد در باب مسئله مناسک و آیین های حسینی(ع)، گفت : علویون در ایام سوگواری آب گوارا نمی نوشند، به حداقل طعام اکتفا کرده استحمام نمی کنند و بعد از ظهر عاشورا به مناسبت سلامت ماندن حضرت زین العابدین نذری را به دیگران می دهند؛ قائل هستند که موضوع عاشورا باید قلب مومن را حزین نماید و آیین ها باید شخصی و قلبی باشد.

خاطرنشان می شود: در طول جلسه اساتید و حاضرین سوالات و اشکالاتی را مطرح کردند که عمده آن مسئله چرایی نبود منابع و روش نظام مند علمی همچنین علل دوری علویون از فقه آل محمد علیهم صلوات الله بود که استاد تاشکین پاسخ هایی را ارائه نمود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha