پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
رئیس دیوان عالی کشور

حوزه/ رئیس دیوان عالی کشور با بیان اینکه کار صلح یاوران سبب می شود که کار دستگاه قضا کمتر شود، گفت: روحانیت نقش بسزایی در ساخت جامعه سالم دارد؛ ائمه جماعات در مساجد و ادارات نیز این نقش را می توانند به نحو مطلوب اجرا کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از شیراز، حجت الاسلام والمسلمین سید احمد مرتضوی مقدم، پیش از ظهر امروز در اجلاسیه صلح‌یاوران که در حرم مطهر شاهچراغ(ع) شیراز برگزار شد، با اشاره به اینکه جامعه سالم و مطلوب باید دارای چهار رکن باشد، اظهار کرد: یکی از مواردی که جامعه سالم می ماند ایمان و عمل صالح که پایداری این دو تواصی به حق و صبر را دارد، وظیفه ما ساخت جامعه سالم است، ایجاد و صلح و آشتی میان مومنین فرع بر این موضوع است.

وی اضافه کرد: خداوند متعال در قرآن کریم به عصر قسم یاد می کند؛ هنگامی که خداوند قسم یاد می کند می خواهد در واقع امر مهمی را بیان کند، و آن این است که انسان دائما در خسر و زیان است مگر اینکه چهار شاخصه از جمله ایمان را داشته باشد، البته ایمان تنها کافی نبوده بلکه عمل صالح نیز نیاز است که برای دو هدف اصلاح خود و اصلاح جامعه است.

رئیس دیوان عالی کشور تصریح کرد: عمل صالح نیاز به تداوم دارد و باید در جامعه دارای ارزش باشد؛ تواصی به حق گاهی در یک محدوده کوچک مانند خانواده اجرا می شود که اگر اجرا شود همیشه خوشبخت باقی می ماند. این همه اختلافات خانوادگی به این معنا بوده که تواصی به حق از سوی زن و شوهر صورت نمی گیرد.

وی با اشاره به این که برخی خانواده ها به جای فرزند، سگ در خانه نگه می دارند، گفت: عرصه تواصی به حق باید فعال بماند، اگر دستور الهی اجرا نشود ایمان باقی نمی ماند، بنابراین تواصی به حق ایمان را قوی می کند و هرکجا که دستور الهی به درستی اجرا شده جامعه سالم بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضوی مقدم افزود: مساجد زمانی خالی می شوند که دستور الهی یعنی همان تواصی به حق صورت نگیرد؛ حفظ ارزش های دینی و اسلامی با توصیه به حق مانند صله رحم انجام می شود.

رئیس دیوان عالی کشور ادامه داد: زمینه های رسیدن به خطا در جامعه امروزی زیاد شده که در واقع ثمره فضای مجازی است؛ هنگامی جوانان از ارزش های دینی تهی شوند جامعه ما سالم نخواهند بود.

وی گفت: روحانیت نقش بسزایی در ساخت جامعه سالم دارد؛ ائمه جماعات در مساجد و ادارات نیز این نقش را می توانند به نحو مطلوب اجرا کنند. بیان مطالب از سوی ائمه جماعات باید سازنده باشد در واقع به معنای واقعی تواصی به حق باشد.

رئیس دیوان عالی کشور بیان کرد: در مدارس و آموزش و پرورش باید ارزش های دینی فرهنگ سازی شود.

وی به رسالت بسیج نیز اشاره و خاطرنشان کرد: بسیج در تربیت و تواصی به حق نقش برجسته ای دارد. مومنین هم نباید نسبت به از بین رفتن ارزش های دینی بی تفاوت باشند؛ اگر به وظایف خود عمل نکردیم همه مسئول هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضوی مقدم بیان کرد: کار صلح یاوران سبب می شود که پرونده های دستگاه قضا کمتر و کار مردم راحت تر انجام شود.

رئیس دیوان عالی کشور با تاکید بر این که اطاله های دادرسی بر اثر توقعات بیجا ایجاد می شود، افزود: اطاله دادرسی به دلیل برخی قوانین اجتناب ناپذیر است؛ وظیفه ما این است که در قبال حقوق مردم بی تفاوت نباشیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha