جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
خانم علاسوند حرم رضوی

حوزه / علاسوند با تأکید بر اینکه حوزه‌های علمیه از پیشرفت تکنولوژی و علوم روز نباید عقب بماند، تصریح کرد: امروز صرفاً سخنرانی در یک جمع پاسخگوی نیازهای نسل جدید نیست و نمی توان از آسیب‌های اینستاگرام گفت، ولی با کارکردهای آن آشنا نبود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، فریبا علاسوند، عضو هیئت‌علمی پژوهشکده زن و خانواده چهارشنبه ۱۵ تیرماه، در نشست «زن، خانواده، تربیت» در جمع بانوان حوزوی و کارشناسان پاسخگویی به سؤالات شرعی حرم رضوی با اشاره به تعاریف گوناگون غرب در دهه‌های مختلف نسبت به حقوق زنان، گفت: دولت‌های غربی با توجه سیاست‌هایی که داشتند تلاش کردند قدرت خود را توسعه دهند و جوامع غربی با استفاده از شعارهای دفاع از حقوق زنان، عدالت جنسیتی، مبارزه با تبعیض، نقش برابر زن و مرد در اجتماع، از حضور زنان و حقوق آن‌ها به نفع سیاست‌های خود بهره بردند.

وی با اشاره به تلاش رسانه ها در غرب برای تغییر مفهوم خانواده و روابط اجتماعی بدون مرز به بهانه آزادی، گفت: در سال‌های اخیر با ساخت فیلم‌ها و سریال‌های چند فصلی سعی در نهادینه کردن مفاهیم و عادی شدن مسائلی مانند ازدواج و روابط هم‌جنس‌گرایان، فرزند دار شدن بدون ازدواج و سقط‌ جنین هستند.

عضو هیئت‌علمی پژوهشکده زن و خانواده افزود: امروز خانواده‌های غربی برای مقابله باسیاست های آموزشی جنسیتی کشورهایی مانند آمریکا، فرزندان خود را از مدارس خارج می‌کنند تا سلامت بمانند و در خانه زیر نظر مستقیم پدر و مادر تحصیل کنند.

علاسوند افزود: متاسفانه در داخل کشور رسانه‌ها به‌خوبی واقعیت جریان‌های آموزشی غرب و آسیب‌های آن را بیان نمی‌کنند، حتی عده‌ای طرفدار تفکر و برنامه‌های آن‌ها برای خانواده‌ها هستند بدون آنکه نقشه اصلی آن‌ها که تخریب بنیان خانواده است را بدانند.

وی در ادامه به کارکردهای رسانه ای در خانواده اشاره کرد و افزود: با وجود فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، این فضا را هوشمند مدیریت کنند و اگر رسانه های مجازی را نشناسیم، به هویت و تربیت فرزندان آسیب می رسد.

عضو هیئت‌علمی پژوهشکده زن و خانواده بابیان اینکه ارتقای سواد رسانه ای در خانواده مهم است، افزود: خانواده ظرفیت منحصربه‌فردی دارد لذا رسانه باید وجوه تربیتی را آموزش بدهد؛ یادگیری فرهنگ و دانش در کنار استفاده از رسانه مسئله بسیار مهمی است.

علاسوند در ادامه نشست، در پاسخ به پرسش خبرنگار حوزه پیرامون نقش حوزویان در فضای مجازی، گفت: ساختار حوزه علمیه امروز با قبل از انقلاب اسلامی و ۵۰ سال پیش بسیار متفاوت است و ارتقا پیداکرده و برنامه‌ریزی‌های کلان و راهبردی در آن اتفاق افتاده که درگذشته نبوده است، نمونه آن تشکیل هیئت‌های اندیشه‌ورز حوزه علمیه خراسان است.

وی بابیان اینکه حضور فعال حوزویان در فضای مجازی دارای اهمیت فردی و اجتماعی است، افزود: حوزویان نباید منتظر ابلاغ دستگاه و نهاد خاصی برای حضور در فضای مجازی باشند، بلکه فعالیت موثر در فضای مجازی را به عنوان تکلیف فردی بدانند و حضور فعال داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه حوزه‌های علمیه از پیشرفت تکنولوژی و علوم روز نباید عقب بمانند، افزود: طلاب باید از روش‌های تأثیرگذاری در نسل جدید استفاده کنند و امروز صرفاً سخنرانی در یک جمع پاسخگوی نیازهای نسل جدید نیست.

علاسوند با تأکید بر اینکه امروز طلبه‌ها باید جهان خود را بشناسند و به‌روز عمل کنند، به بالا بردن کارآمدی حوزه اشاره کرد و افزود: امروز طلبه‌ها باید نسبت به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی اطلاع کافی داشته باشند، چرا که نمی توان از آسیب‌های اینستاگرام به جوان و نوجوان گفت، ولی با کارکردهای این شبکه اجتماعی آشنا نبود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • شهرام IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    0 0
    به قول استاد حوزه که میفرمورد در قدیم دین به گونه معرفی میشد که متعصبان از دین فرار میکردند و اکنون دین به گونه معرفی میشود که فقط متعصبان در دین باقی میمانند و مردم آزاده و پاک از آن خارج میشوند پس تا وصل به بدنه حکومت و متنعم از تقسیم بیت المال از طریق حکومت هستیم جزو متعصبان دین حکومتی هستیم و چنانکه از این قسم جدا میشویم به دین اسلام ملحق میشویم