جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
شهید ربانی املشی

حوزه/ شهید آیت الله محمد مهدی ربانی املشی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در ۱۷ تیر ماه سال ۱۳۶۴ به شهادت رسید.

به گزارش خبرگزاری حوزه، ۱۷ تیرماه سالروز شهادت روحانی شهید محمد مهدی ربانی املشی است.

سوم آبان ۱۳۱۳ در شهرستان قم به دنیا آمد. پدرش ابوالمکارم نام داشت. پس از دو سال تحصیل در مکتب راهی دبستان شد و تا پایان ابتدایی درس خواند. سپس به فراگیری علوم دینی و حوزوی تا (سطح ۴) پرداخت. و عضو شورای نگهبان بود. در سال ۱۳۳۱ ازدواج کرد و صاحب یک دختر شد. در مبارزات زمان انقلاب علیه شاه تلاش های بسیاری کرد. هفدهم تیر ۱۳۶۴ بنابر اعترافات مهدی هاشمی معدوم ایشان به وسیله او با سموم نامرئی مسموم شد و بعد از مدتی به واسطه این سموم مبتلا به سرطان شده و به این ترتیب شهید شدند.

سید مهدی هاشمی معدوم در آخرین اعتراف قبل از اعدامش، نوشت که ابتلاء شهید آیت‌الله ربانی املشی به سرطان توسط گروه او و به دلیل مخالفت آن شهید بزرگوار با مسأله قائم مقام رهبری آقای منتظری بود.

او در اعترافاتش می‌نویسد که از زمان انتقال مواد سرطان زا به آیت‌الله ربانی املشی دوسال طول کشید تا ایشان در اثر سرطان معده فوت کرد.

متن اعتراف مهدی هاشمی در کتاب خاطرات سیاسی آیت‌الله ری شهری موجود است.

مزار او در حرم مطهر حضرت معصومه (س) قرار دارد.

در بخشی از وصیت نامه وی اینگونه می‌خوانیم:

«با تمام تواضع و شرمندگی، به همه مسؤولین سفارش می‌کنم که خدای ناکرده از پیشرفت کارها، از فرامین الهی و تقوا و فضیلت و درستی منحرف نشوند و تصور نکنند که به این طریق می توانیم پیروز شویم. بدانند که تنها سلاح پیشرفت ما، اتّکا به خدا و اطاعت از فرمان اوست و اگر در کارها رضای او را نادیده بگیریم، این بهترین سلاح خویشتن را کُند ساخته ایم و به هر اندازه که از سبیل خدا منحرف شده ایم، به همان اندازه به ثبات نظام جمهوری اسلامی لطمه وارد نموده ایم. تنها با اسلام و تمسک به حبل اللّه پیروز می شویم و با تمسک به غیر آن ـ هرچه باشد ـ شکست می‌خوریم.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha