پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
امام جمعه قزوین

  حوزه / نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: خدا می خواست ادامه دادن حاکمیت پیغمبر و استمرار ولایت، حکومت، امامت و نبوت را به عهده امیرالمومنین بگذارد، و اگر این مأموریت انجام نمی‌شد دین در تاریخ بایگانی می‌شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، ظهر امروز در کارگاه سبک زندگی عفیفانه ویژه معلمان و مربیان تربیتی که در سالن اجتماعات سازمان تبلیغات اسلامی استان قزوین برگزار شد، با تبریک دهه ولایت و کرامت، اظهار کرد: پیشاپیش عید سعید غدیر را نیز تبریک می گویم، این مناسبت عیدالله اکبر برای مسلمان هاست. آنچه در غدیر اتفاق افتاد مأموریتی است که هر مسلمان در هر کجای دنیا وظیفه دارد این مأموریت را انجام دهد؛ این مأموریتی است که رسول خدا آن را بر عهده ما گذاشته است.

وی ادامه داد: زمانی که خداوند در آیه ۶۷ سوره مائده به پیغمبر ما دستور داد «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ»، یعنی آن مأموریتی را که خدا به تو داده به انجام برسان، اگر این مأموریت را به انجام نرسانی هیچ کاری برای خدا نکرده ای، خدا تو را از گرفتاری ها و شر و بدی ها حفظ می کند. خداوند این را زمانی به رسول خدا فرموده که ایشان ۲۳ سال از ماموریتشان را سپری کرده بودند، جنگ ها، نقشه ها، توطئه ها، گرسنگی ها، سختی ها و تحریم ها را سپری کرده بودند و سال آخر عمرشان بود.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: خدا می خواست ادامه دادن حاکمیت پیغمبر و استمرار ولایت، حکومت، امامت و نبوت را به عهده امیرالمومنین بگذارد، و اگر این مأموریت انجام نمی‌شد دین در تاریخ بایگانی می شد، اما به برکت این اقدام رسول گرامی اسلام دین ثبات و استمرار پیدا کرد. پیغمبر آمد غدیرخم را به پا کرد و امیرالمومنین (ع) را به عنوان جانشین معرفی کرد و فرمود «مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِیٌّ مَوْلَاهُ اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ وَ انْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَه».

نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: پیامبر با هنرمندی تمام این صحنه را به وجود آورد و در سخنرانی بسیار طولانی خود همه مسائل دین را برای مردم بازگو کرد، اینجا رسول خدا یک بار مسائل دین را برای مردم بازگو کرد، امیرالمومنین (ع) نیز در وصیت نامه آخرینشان یک دور همه دین را به طور خلاصه یادآوری کردند.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین خاطرنشان کرد: پیامبر وقتی همه مطالب را در غدیر خم بیان کرد در نهایت فرمود «هل بلَّغتُ؟» یعنی آیا من رسالتم را انجام دادم، آیا شنیدید و فهمیدید من چه گفتم؟ مردم نیز اظهار کردند بله یارسول الله، فهمیدیم.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین افزود: در آیه ۶۷ سوره مائده دو بار واژه تبلیغ به کار رفته است، حضرت محمد (ص) نیز دو بار این واژه را به کار بردند و فرمودند « بلَّغتُ؟» و در ادامه نیز فرمودند هر کس آن را فهمید مطلب من را به غایبین برساند، پدران و مادران نیز این را به فرزندان برسانند، این به معنای استمرار مسئله ولایت در طول تاریخ است، یعنی یکی از رسالت های مهم پدران و مادران این است که با حوصله به فرزندان خود موضوع ولایت را تفهیم کنند.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: برخی فرقه ها آمدند معنای ولایت را چیز دیگری بیان کرده و گفته اند ولایت به معنای دوست داشتن است، یکی از علمای اهل سنت که بسیار مطالعه کرد و در نهایت به این نتیجه رسید که باید ولایت امیرالمومنین (ع) را بپذیرد، می گوید من به این نتیجه رسیدم که معنای ولایت صرفا دوست داشتن نیست بلکه همان جانشینی و امامت و خلافت است، آیا پیامبر افرادی که مسیری طولانی را طی کرده بودند را برگرداند و منتظر ماند تا افراد دیگر به غدیر برسند تا صرفاً بگوید هر کس من را دوست دارد علی را دوست بدارد؟ طبیعتاً این گونه نیست.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین عنوان کرد: زمانی که پیامبر مأموریت خود را انجام داد خدا چطور این ماموریت را تحویل گرفت و چه نمره ای به حضرت داد؟ خداوند فرمود «الْیوْمَ یئِسَ الَّذِینَ کفَرُوا مِنْ دِینِکمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْن»، در این آیه خداوند فرموده امروز کافران از دین شما ناامید شدند پس از آن ها بیمناک نباشید و از من بترسید. وقتی پیامبر چراغ راه را خاموش نمی کند طبیعی است که کفار از دین اسلام مایوس می شوند، صرفاً دوستی که دین را کامل نمی کند، بلکه ولایت و امامت است که دین را کامل می کند و اکمال دین را به ارمغان می آورد، اسلام با این شرایط به عنوان دین مورد پسند خدای متعال مطرح می شود.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین عنوان کرد: ۲۱ تیر سالروز شهادت مظلومانه پاسداران حریم عفاف و حجاب توسط رضاخان بود، مبارزه رضاخان در حوزه عفاف و حجاب، صرفا به دلیل حساسیتش روی چادر و روسری نبود، برای این بود که پرچم حمایت از حق، قرآن، ولایت علی و اولاد او و نشان نبوت و رسالت را از جامعه بگیرد، او می خواست این پرچم را پایین بیاورد نه اینکه فقط حجاب را جابجا کند.

وی تصریح کرد: قرآن دو گروه را مقابل هم قرار می دهد، یک گروه این است که یک عده ای را می گوید که هم و غم آن ها این است که چراغ دین روشن بماند، این ها اگر در خیابان هم ببینند جایی دارد به دین آسیب می رسد حساسیت نشان می دهند اما یک عده هم تمام تلاششان این است که دین را خاموش کنند، خدا فرمود «یُرِیدُونَ لِیُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ» یعنی می‌ خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش کنند و حال آنکه خدا گرچه کافران را ناخوش افتد نور خود را کامل خواهد گردانید، گویا خدا به ما می گوید آیا شما اهلیت و آمادگی دارید که برای روشن ماندن دین خدا فعالیت کنید؟ ما هم لبیک می گوییم.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین تصریح کرد: خدا در مورد یک گروه دیگر می فرماید «وَمَنْ یُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَی الْقُلُوبِ» یعنی آن هایی که می خواهند شعائر الهی برجسته باشد، این از صفات دل های باتقواست، چادر و روسری شعائر الهی هستند، اذان مساجد، نمازهای جماعت، جمعه، عیدفطر و قربان، شبکه های صداوسیما وقتی حقایق دینی را نشان می دهند، راهپیمایی اربعین، عاشورا شعائر الهی است، روزه و رمضان و قدر نیز شعائر الهی هستند.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: آزمایشگاهی که می توان طبق آن فهمید که ما اهل تقوا هستیم یا خیر، همین جاست، آن هایی که انگیزه برای برجسته سازی شعائر الهی دارند، خدا می گوید این ها در جان و قلبشان تقوا نفوذ کرده است، یعنی این ها آدم های عاقل و با اراده ای هستند، دانای توانا هستند، آن ها که شعائر الهی را مهم می بینند، حقیقت تقوا را چشیده اند، هم در اندیشه دانا بوده و هم در اراده توانا هستند، این ها انسان های مستقل و باکرامتی هستند.

وی ادامه داد: در مقابل این ها خداوند فرمود که «إِنَّ الَّذِینَ یُحِبُّونَ أَنْ تَشِیعَ الْفَاحِشَةُ فِی الَّذِینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ فِی الدُّنْیَا وَالْآخِرَةِ وَاللَّهُ یَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ» یعنی کسانی که دوست دارند زشتکاری در میان مومنین که ایمان آورده‌ اند شیوع پیدا کند برای آنان در دنیا و آخرت عذابی پر درد خواهد بود و خداست می‌ داند و شما نمی دانید. گویا خداوند می گوید تو که عفاف و حجاب را رعایت می کنی، خودت نمی دانی قیمت کار تو چقدر است، فقط خدا می داند این در دنیا چه تاثیری دارد، تاثیر آن کم کم در دنیا آشکار می شود.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی بیان کرد: ما باید به شدت از دو قطبی شدن جامعه پرهیز کنیم، یعنی برای مثال اینکه بگوییم باحجاب ها یک طرف و بدحجاب ها یک طرف هستند، اولا اینکه نباید به بدحجاب ها بی حجاب بگوییم، ثانیا این بدحجاب ها نیز اغلبشان دل هایی مانند باحجاب ها دارند، فکر نکنید این ها معاند و کافر هستند، فکر نکنیم این ها با ما دشمن هستند، این ها خواهران و دختران ما هستند، این ها را مقابل خود قرار ندهیم، قرآن این اجازه را به ما نمی دهد، دین به ما اجازه این رفتار را نمی دهد، ما باید با نهایت عزت و کرامت با احترام با این ها ارتباط بگیریم و از این طریق از آن ها برای حجاب کامل دعوت کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: شاید دشمن خیلی خوشحال شود که ما یک دو قطبی درست کنیم، باید حواسمان باشد، این خواسته دشمنان است که باحجاب ها و بدحجاب ها را با هم دشمن بدانیم، ما نباید این گونه باشیم، ما همه بدحجاب ها را هم خواهر و دختر خودمان می دانیم، این ها اعضای خانواده ایمانی ما هستند و «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ» شامل حال آنان می شود.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین ادامه داد: در پیاده روی اربعین نیز گاهی دیده می شود کسانی که بدحجاب هستند برای امام حسین (ع) پای کار آمده‌اند و برای ولایت امیرالمومنین (ع) علاقه مندی محض نشان می دهند، چرا ما این ها را از خودمان ندانیم و با این ها رفتار مثبت نداشته باشیم؟

امام جمعه قزوین تاکید کرد: در خیابان وقتی با افراد بدحجاب برخورد می کنیم، این ها جزو خانواده ما هستند و باید به آن ها کمک کنیم تا فرهنگ عفاف و حجاب را با محبت و احترام ببینند، این گونه نیست که ما در وهله اول بخواهیم بگوییم با لحن تند برخورد کنیم، این گونه امر کردن شاید حرام باشد، برخی موارد باید تذکر با احترام داد، نباید امر کرد، دستور برای کسانی است که مخالفت علنی با دین می کنند، این بدحجاب های خیابان که مخالفت نمی کنند.

اگر غدیر اتفاق نمی افتاد دین در تاریخ بایگانی می شد | این که بگوییم باحجاب ها یک طرف و بدحجاب ها یک طرف اشتباه است

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha