چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
اجلاس آمریکایی عربی

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

غرب به افول نزدیک شد

«تونی بلر» نخست‌وزیر اسبق انگلیس درباره افول دوران سلطه غرب و حرکت جهان به سمت مفهوم دوقطبی و چندقطبی سخن گفت. «تونی بلر» نخست‌وزیر اسبق انگلیس در سخنرانی سالانه خود در رویداد بنیاد دیچلی گفت: دوران سلطه سیاسی و اقتصادی غرب رو به پایان است و جهان به سمت مفهوم دوقطبی و احتمالاً چندقطبی حرکت می‌کند. به گزارش ریانووستی، تونی بلر با بیان این که «بزرگترین تغییر ژئوپلیتیکی در این قرن از چین روی خواهد داد نه روسیه» گفت: «به پایان سیطره سیاسی و اقتصادی غرب نزدیک می‌شویم. جهان حداقل دو قطبی و احتمالاً چند قطبی خواهد بود.» این سیاستمدار، چین را «دومین ابرقدرت جهان» نامید. به نظر او «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین، قصد خود را برای بازگرداندن تایوان به کنترل پکن پنهان نمی‌کند. نخست‌وزیر سابق انگلیس همچنین گفت که چین تحت رهبری «شی جین پینگ» برای نفوذ می‌جنگد و این کار را «تهاجمی» انجام می‌دهد. بلر معتقد است که روسیه و احتمالا ایران به متحدان پکن تبدیل خواهند شد.نخست‌وزیر اسبق انگلیس از آنچه او از سیاست «قدرت به اضافه تعامل» در قبال چین می‌خواند حمایت کرد و گفت: «باید "به اندازه کافی قوی" بود تا بتواند با آنچه که موقعیت آینده چین به ارمغان می‌آورد مقابله کند، اما به دنبال جدا کردن کامل یا بستن خطوط تعامل یا همکاری نباشد.» بلر همچنین عقیده دارد که غرب باید هزینه‌های دفاعی را افزایش دهد و برتری نظامی خود را حفظ کند. علاوه بر این، او بر اهمیت «قدرت نرم» تأکید کرد. «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه پیش‌تر گفته بود که سیاست مهار و تضعیف روسیه یک استراتژی بلندمدت برای غرب است و تحریم‌ها ضربه جدی به کل اقتصاد جهانی وارد کرده است. به گفته وی، هدف اصلی غرب بدتر کردن زندگی میلیون‌ها انسان است.

منبع: خبرنگاران جوان

بایدن در آستانه عزل قرار گرفت

یک رسانه آمریکایی از احتمال عزل جو بایدن رئیس جمهور این کشور در صورت شکست دموکرات ها در انتخابات میاندوره ای کنگره که قرار است ماه نوامبر آینده برگزار شود، خبر داد. بر اساس این گزارش، مجله نیوزویک اعلام کرد: در صورتی که حزب بایدن سیطره بر دو مجلس را از دست دهد، این امر ممکن است به عزل وی منجر شود ضمن اینکه برخی از جمهوریخواهان پیش از این اشاره کرده بودند که اکثریت اعضای این حزب در این مسیر اقدام خواهند کرد. به نوشته نیوزویک، دموکرات ها در انتخابات میاندوره ای کنگره که طی آن سیاستمداران بر سر کسب کرسی های مجلس نمایندگان و مجلس سنا رقابت خواهند کرد، با ناکامی بزرگی مواجه خواهند شد. نیوزویک همچنین افزود که اقدامات برای عزل بایدن نیازمند آرای اکثریت اعضای مجلس نمایندگان و دو سوم آرای اعضای مجلس سنا است. این در حالی است که جوبایدن رئیس جمهور آمریکا مدتی است که با انجام حرکات و رفتارهایی خارج از عرف سوژه رسانه‌ها و مورد انتقاد طرفداران خود شده است. گاف‌ها، لغزش‌های زبانی، و حرکات نامعمول رئیس‌جمهور آمریکا به امری معمول در فضای سیاست بین‌الملل تبدیل شده، اما «تاکر کارلِسن»، مجری مشهور شبکه فاکس‌نیوز می‌گوید جو بایدن مواد و قرص‌های تقویت‌کننده شناختی (حافظه و هوشیاری) مصرف می‌کند تا این گاف‌ها به فاجعه‌ای تمام عیار تبدیل نشوند. وی با استناد به اظهارات افراد نزدیک به رئیس‌جمهور آمریکا افزود: جو بایدن در کارزار انتخاباتی ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰، برای افزایش عملکرد بهتر در مقابل جمعیت‌ها و انظار عمومی، قرص و مواد مصرف می‌کرد.

منبع: مهر

عملیات در عمق اراضی اشغالی وحشت را به اسرائیل برگرداند

رسانه‌های صهیونیستی صبح امروز یکشنبه گزارش دادند که یک نیروی پلیس رژیم اسرائیل از سوی جوان فلسطینی در منطقه رعنانا داخل اراضی اشغالی ۱۹۴۸ با خودرو زیر گرفته شده و کشته شده است. بعد از عملیات شهادت طلبانه شهید رعد حازم در قلب تل‌آویو در فروردین ماه گذشته، رژیم صهیونیستی تلاش کرد با سرکوب، حملات و یورش به کرانه باختری و بازداشت ده‌ها فلسطینی، بر شکست امنیتی خود سرپوش گذاشته و مانع از تکرار عملیات فلسطینی‌ها در اراضی داخل ۴۸ شود. عملیات امروز بیش از ۳ ماه و درست یک روز پس از سفر بایدن به اراضی اشغالی حائز اهمیت است. رسانه های رژیم صهیونیستی ساعتی بعد به نقل از پلیس این رژیم از بازداشت یک جوان فلسطینی خبر دادند.

منبع: تسنیم

اجلاس آمریکایی- عربی با بیانیه ضد ایرانی پایان یافت

شرکت کنندگان در نشست پایانی جده، بر جلوگیری ایران از توسعه سلاح هسته‌ای تأکید کردند. شرکت کنندگان در نشست آمریکایی- عربی جده در بیانیه پایانی خود بر تضمین امنیت به منظور تخلیه منطقه خلیج فارس از تمامی سلاح‌های کشتار جمعی تأکید کردند. شرکت کنندگان در این اجلاس همچنین بر مرکزیت تلاش‌های دیپلماتیک به منظور جلوگیری از توسعه سلاح‌های هسته‌ای از سوی ایران تأکید کردند. در بیانیه پایانی این نشست آمده: سران [شرکت کننده] راه‌های تشدید همکاری‌های مشترک برای تقویت بازدارندگی و توانایی‌های دفاعی کشورهای شورای همکاری خلیج [فارس] را مورد بحث و بررسی قرار دادند. در ادامه این بیانیه آمده است: رهبران [شرکت کننده]بر تعهد خود به توسعه همکاری‌های مشترک برای حمایت از تلاش‌ها در جهت بهبود اقتصاد جهانی تاکید کردند. آن‌ها همچنین از تصمیم اعضای اوپک پلاس در زمینه افزایش تولید در ماه‌های ژوئیه و اوت استقبال کردند. در ادامه این بیانیه آمده است: کشورهای شورای همکاری از تأکید بایدن بر اهمیتی که واشنگتن متولی آن برای شراکت راهبردی است، استقبال کردند. آن‌ها همچنین بر حفظ امنیت منطقه و حمایت از تلاش‌های دیپلماتیک برای آرام کردن تنش‌های منطقه‌ای تأکید کردند. در این بیانیه بدون اشاره به همکاری‌های ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی، چنین آمده است: سران [شرکت کننده]از ایران خواستند تا با آژانس بین المللی انرژی اتمی برای آنکه منطقه را خالی از تسلیحات کشتار جمعی نگه دارد، همکاری کند. در بیانیه پایانی نشست جده، بار دیگر مسأله تروریسم محکوم شد و از تصمیم شرکت کنندگان بر تقویت تلاش‌ها برای مقابله با آن سخن به میان آمد. شرکت کنندگان در این اجلاس، بار دیگر از حمایت شان از معاهده عدم گسترش تسلیجات هسته‌ای و جلوگیری از گسترش آن در منطقه سخن به میان آوردند. آن‌ها همچنین در بیانیه خود از نقش مثبت عراق برای تسهیل روابط و اعتماد سازی میان کشورهای منطقه استقبال کردند. شرکت کنندگان در این اجلاس بر حمایت از تلاش‌ها برای تحقق ثبات در سودان و موفقیت آمیز بودن مرحل انتقالی در این کشور، و نیز حمایت از حاکمیت لبنان، ثبات و تمامی اصلاحات به منظور تحقق بهبود اقتصادی و اهمیت توسعه کنترل دولت لبنان بر تمامی سرزمین‌های این کشور تأکید کردند. آن‌ها همچنین از امید خود برای دستیابی به آتش بس در یمن و تشکیل شورای رهبری ریاست جمهوری در این کشور سخن گفتند. رهبران شرکت کننده در این اجلاس همچنین از حمایت از امنیت آبی مصر و نیز تشدید تلاش‌ها برای کمک رسانی به افغانستان سخن گفتند. در بیانیه پایانی نشست جده، از آمادگی قطر برای میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ و حمایت از موفقیت آمیز بودن آن نیز استقبال شد.

منبع: خبرنگاران جوان

بازار ارز از روبل رونمایی کرد

مصطفی قمری‌وفا در حساب شخصی خود در توئیتر نوشت: با اضافه شدن نماد معاملاتی جدید و آغاز معاملات روبل در بازار متشکل ارزی، صادرکنندگان ایرانی از طریق بانک‌ها و صرافی‌های کارگزار بازار متشکل معاملات ارزی می‌توانند همانند اسکناس دلار و یورو، روبل را با نرخ توافقی در این بازار عرضه کنند. وی افزود: متقاضیان اسکناس روبل از جمله دانشجویان هم در چارچوب مقررات ارزی بانک مرکزی می‌توانند درخواست خود را در یکی از سرفصل‌های مصارف ارزی خدماتی (غیر بازرگانی) که از سوی بانک مرکزی تعیین شده است ثبت کنند. به گفته قمری‌وفا، جزئیات چگونگی انجام معاملات در نماد معاملاتی روبل به‌زودی توسط بازار متشکل ارزی منتشر خواهد شد.

منبع: مهر

جهاد آبرسانی آغاز شد

علی اکبر محرابیان شامگاه شنبه در جلسه شورای اداری دماوند با اشاره به اینکه مهم‌ترین دلیل سفرهای استانی و سفرهای رئیس جمهور و هیأت دولت، شناسایی اولویت‌ها و تکمیل طرح‌های نیمه تمام است اظهار داشت: در خصوص بودجه ۱۴۰۱ رشد بسیار خوب و ارزشمندی داشته‌ایم. محرابیان با اشاره به اینکه دماوند بعد از ۴۳ سال پس از انقلاب امروز اعلام می‌شود که ۳۰ یا ۴۰ روستا آب ندارد، جای شرمندگی دارد بیان داشت: برای رفع این معضل، وزارت نیرو طرح جهاد آبرسانی را در سراسر کشور آغاز کرد که در این طرح بکارگیری تمامی ظرفیت‌ها و فرصت‌های کشور برای اجرای یک طرح عظیم عمرانی است. وزیر نیرو با بیان اینکه اصلی ترین مشکل دماوند موضوع آب رسانی و فاضلاب است افزود: برای مشکلات آب رسانی و فاضلاب این شهرستان از ظرفیت خصوصی سازی و خیران کمک می‌گیریم و اعتبارات لازم را در اختیار قرار خواهیم داد. وی با اشاره به اینکه یکی از این حوزه‌های مهم که کار ناتمام محسوب می‌شود تأمین آب روستایی است گفت: در این راستا جهاد آبرسانی را آغاز کردیم و این طرح در ۱۰ هزار روستای کشور در حال انجام است و در دیگر شهرها و روستاها این طرح برای رفع مشکل کم آبی انجام می‌شود. محرابیان عنوان داشت: موضوع درمانی یکی دیگر از مشکلات اصلی دماوند است که در هیأت دولت مطرح و در این زمینه اعتبارات را افزایش خواهیم داد.

منبع: مهر

گروه ۲۰ به تحریم های آمریکا نه گفتند

نمایندگان کشورهای در حال توسعه، از جمله هند و برزیل در نشست وزرای دارایی و رؤسای بانک مرکزی گروه ۲۰ (G۲۰) تأکید کردند که وضعیت در اوکراین و تحریم‌ها علیه روسیه تأثیر نامطلوبی بر اقتصاد جهانی دارد. در حاشیه نشست گروه ۲۰، کشورهای گروه هفت (G۷) در جریان گفت‌وگوهای خود روسیه را عامل افزایش قیمت انرژی و اختلال در امنیت غذایی معرفی کردند، اما طرف روس با این استدلال مخالفت و تأکید کرد که تحریم‌ها علیه مسکو است که تأثیر منفی بر اقتصاد جهانی دارد. نشست دوره‌ای مقامات ارشد گروه ۲۰ دیروز بدون دست‌یابی به بیانیه مشترک در اندونزی پایان یافت. به نوشته خبرگزاری تاس، پس از این اظهارات نماینده روسیه، نمایندگان کشورهای در حال توسعه از جمله برزیل و هند نیز اعلام کردند وضعیت کنونی اوکراین و تحریم‌ها علیه روسیه تأثیر منفی بر اقتصاد جهانی دارد. گروه ۷ (G۷) متشکل از ۷ کشور صنعتی جهان (آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، انگلیس، آمریکا) در سال ۱۹۷۵ تشکیل شد. پس از فروپاشی شوروی، روسیه نیز به این گروه اضافه شد و به گروه ۸ تغییر نام داد، اما در سال ۲۰۱۴ به علت الحاق شبه‌جزیره کریمه به خاک روسیه، مسکو از این گروه حذف شد. هر ساله همزمان با برگزاری نشست سالانه سران گروه ۷، اعتراض‌های گسترده مردمی نیز در نزدیکی محل نشست برگزار می‌شود. معترضان، علت بسیاری از مشکلات جهان از جمله بی‌عدالتی و تغییرات اقلیمی را نتیجه سیاست‌های این ۷ کشور صنعتی می‌دانند.

منبع: مهر

هوای اصفهان به وضعیت زرد رسید

براساس اعلام سامانه برخط کنترل کیفیت هوا سازمان محیط‌زیست، هوای کلانشهر اصفهان امروز در ایستگاه‌های پایش فعال در خیابان‌های احمد آباد با شاخص ۶۶، استانداری با شاخص ۸۶، پروین با شاخص ۷۳ و رودکی با شاخص ۷۸ در وضعیت زرد و قابل قبول ثبت شد. همچنین شاخص کیفی هوا در ایستگاه بزرگراه خرازی با میانگین ۱۰۶ وضعیت نارنجی و ناسالم برای گروه‌های حساس را نشان می‌دهد. ۱۱ ایستگاه پایش در خیابان‌های جِی، باهنر، فیض، فرشادی، انقلاب، باغ غدیر، دانشگاه، رهنان، کاوه، میرزا طاهر و ورزشگاه میثاق نیز طی دو ماه اخیر قطع است. امروز وضعیت کیفیت هوای شهر صنعتی سگزی با شاخص ۱۱۴ ناسالم برای گروه‌های حساس، شاهین شهر با شاخص ۵۷ و مبارکه با شاخص ۶۶ در وضعیت قابل قبول ثبت شده و ایستگاه‌های منطقه صنعتی دولت آباد، خمینی‌شهر، نجف آباد و کاشان دائم قطع است. شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است. شاخص کیفی هوا ( Air Quality Index ) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، اوزون و ذرات معلق ( ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف است به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

منبع: مهر

شیوه نامه اجرایی ثبت نام دانش آموزان اتباع خارجی ابلاغ شد

شیوه‌نامه اجرایی ثبت‌نام دانش آموزان اتباع خارجی در مدارس جمهوری اسلامی ایران در سال تحصیلی ۱۴۰۱- ۱۴۰۲ از سوی مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج ابلاغ شد. بر اساس این شیوه‌نامه؛ دانش آموزان لازم التعلیم اتباع خارجی متقاضی تحصیل بین سنین ۶ تا ۲۰ سال تمام پسر و ۶ تا ۲۲ سال تمام دختر است؛ پدر دانش‌آموز ولی دانش‌آموز محسوب می‌شود و درصورتی‌که پدر به هر دلیل حضور نداشته باشد، مادر به‌عنوان ولی دانش‌آموز می‌باشد. بر همین اساس از اهداف این شیوه‌نامه؛ فراهم نمودن امکان دسترسی به آموزش پایه برای کودکان لازم التعلیم اتباع خارجی دارای مدرک قانونی اقامت، اجرای منویات مقام معظم رهبری در خصوص دانش آموزان لازم التعلیم اتباع خارجی غیرمجاز، ایجاد فرصت‌های برابر و عدالت آموزشی برای همه دانش آموزان و افراد لازم التعلیم من‌جمله اتباع خارجی در راستای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش، توسعه بهداشت در جامعه دانش آموزان، ازجمله اتباع خارجی با هدف حفظ سلامت دانش آموزان مدارس کشور از مهم‌ترین می‌باشد. الزاماً ثبت نام دانش آموزان اتباع به شرح زیر است: ۱- وزارت بهداشت موظف است پس از دریافت معرفی نامه سنجش سلامت از سوی دفاتر خدمات و یا مدرسه محل تحصیل ظرف مدت حداکثر یک هفته از طریق مراکز بهداشتی تعیین شده در استان‌ها نسبت به انجام معاینات پزشکی سنجش سلامت و اعلام نتیجه اقدام نماید. یادآوری: وزارت بهداشت هماهنگی‌های لازم در خصوص اجرای سنجش سلامت دانش آموزان توسط مراکز بهداشتی را از طریق دانشگاه‌های علوم پزشکی استان معمول و به ادارات اتباع استانی و مدرسه محل تحصیل اعلام نماید۲- ضوابط و شرایط ثبت نام و ادامه تحصیل دانش آموزان اتباع خارجی دارای مدرک هویت و اقامتی معتبر اتباع خارجی یک ساله می‌باشد. ٣- تحصیل دانش آموزان اتباع خارجی در مدارس غیردولتی، دولتی، استعدادهای درخشان و استثنایی مطابق دستورالعمل‌های ابلاغی در خصوص این مدارس و همانند دانش آموزان ایرانی خواهد بود. ۴- شرکت کلیه دانش آموزان تبعه خارجی مقیم جمهوری اسلامی ایران در مسابقات رسمی فرهنگی و ورزشی و مسابقات علمی (المپیادها) تا سطح استانی بلامانع است۵- دریافت کمک‌های مردمی از اتباع خارجی همانند دانش آموزان ایرانی خواهد بود. ۶- جداسازی دانش آموزان اتباع خارجی از دانش آموزان ایرانی ممنوع می‌باشد. ۷- مدارک صادره از مدارس خودگردان معتبر نبوده و ثبت نام دانش آموزان این مدارس در پایه‌های بعدی تحصیلی منوط به تعیین سطح تحصیلی ایشان است. ۸- کلیه استعلامات مربوط به ثبت نام دانش آموزان اتباع خارجی صرفاً از طریق سامانه سیام انجام پذیرد. ۹- به منظور شناسایی و متمایز نمودن مدارک تحصیلی اتباع خارجی و جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی به هنگام صدور مدارک تحصیلی به جای کد ملی شناسه اختصاصی با شناسه فراگیر پا کد ویژه شناسایی» در ردیف‌های محل صدور و محل تولد و تابعیت افراد درج شود. (به طور مثال: تبعه افغانستان - تبعه عراق) ۱۰- دانش آموزانی که نام خانوادگی ندارند و صرفاً فقط نام، نام پدر و نام جد در مدرک هویتی آنان ثبت شده است، همانند سازمان ثبت احوال کشور، تأهم پدر و نام جد به منزله نام خانوادگی محسوب شده و در سامانه یکپارچه دانش آموزی (سیدا) و مدرک تحصیلی آنها درج می‌گردد. ۱۱- به منظور تأیید مدارک تحصیلی دانش آموزانی که قصد خروج از کشور را دارند پس از تأیید واحد آموزشی اداره آموزش و پرورش منطقه مربوطه و اداره کل آموزش و پرورش استان‌ها و یا اداره مربوطه در وزارت امور خارجه ارجاع می‌شود. ۱۲- مناطق آموزش و پرورش و مدارس در امر ثبت نام دانش آموزان اتباع خارجی صرفاً ملزم به اجرای مفاد این شیوه نامه بوده و باید از پذیرش مکاتبات، دستورالعمل‌ها و معرفی نامه از هر سازمان، اداره و اکیداً خودداری نمایند. ۱۳- کلیه دستگاه‌های دخیل موظفند هوشیاری، تدابیر و اقدامات لازم را به منظور جلوگیری از سو استفاده برخی که صرفاً با هدف توجیه حضور غیرقانونی خود در کشور به دنبال دریافت برگ حمایت تحصیلی می‌باشند به عمل آورند. ۱۴- ادارات کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری‌های سراسر کشور نظارت و بازرسی بر انجام صحیح این دستورالعمل را بر عهده دارند.

منبع: مهر

هواپیمای اوکراین در یونان سقوط کرد

شبکه تلویزیونی ERT از سقوط یک فروند هواپیمای باری اوکراین از نوع «آنتونوف» در شرق یونان خبر داد. بر اساس این گزارش، این هواپیمای باری اوکراین که در حال عزیمت به سمت اردن بود، شامگاه شنبه در غرب شهر کاوالا واقع در شرق یونان سقوط کرد. این هواپیمای باری آخرین بار در ۱۰ مایلی غرب کاوالا رصد شده بود و خلبان آن درخواست فرود اضطراری داشت. شبکه تلویزیونی ERT افزود که این هواپیمای باری اوکراین از صربستان به پرواز درآمده و در مسیر خود به سمت اردن بود. این در حالی است که هنوز از سوی یونان یا اوکراین بیانیه رسمی در خصوص سقوط این هواپیمای باری منتشر نشده است.

منبع: مهر

یارانه‌ای شدن سوخت شناورهای مسافری ابطال شد

هیئت تطبیق مصوبات دولت با قوانین مجلس مصوبه هیئت دولت در خصوص اختصاص سوخت یارانه ای به شناورهای مسافری و تفریحی را ابطال کرد. در ۱۱ خرداد امسال هیئت دولت در مصوبه‌ای محاسبه نرخ سوخت کشتی‌ها یا شناورهای مسافری به قیمت یارانه‌ای را به وزرای نفت و گردشگری ابلاغ کرد. بر این اساس، وزارت نفت مکلف است سوخت یارانه‌ای به کشتی‌ها یا شناورهای مسافری یا تفریحی دارای مجوز از وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اختصاص دهد. این مصوبه برای همه شناورهای مسافری مسیرهای داخلی و اخارجی اعم از مبادی بنادر ایران یا به مقصد بنادر کشورمان و بدون در نظر گرفتن پرچم آن شناور قابل اجراست. بر این اساس، ۸۰ درصد قیمت سوخت مصرفی شناورهای مسافری یارانه‌ای و ۲۰ درصد آن به نرخ بانکرینگ خواهد بود.

منبع: مهر

تروریست ها ادلب را گلوله باران کردند

مرکز روسی آشتی در سوریه از زخمی شدن دو نظامی ارتش سوریه در حمله خمپاره ای گروه های تروریستی به منطقه کاهش تنش در ادلب خبر داد.درپی بمباران ادلب واقع در شمال غربی سوریه دو نظامی این کشور زخمی شدند. بر اساس این گزارش، گروه‌های تروریستی مواضع نیروهای دولتی سوریه در منطقه کاهش تنش در استان ادلب را هدف قرار دادند که درپی آن ۲ نظامی سوریه زخمی شدند. در همین راستا، «یفگینی گراسیموف» جانشین فرمانده مرکز روسی آشتی در سوریه وابسته به پایگاه حمیمیم گفت: در حمله خمپاره‌ای تروریست‌های جبهه النصره به منطقه آفس در اطراف منطقه سرکاب دو نظامی سوریه زخمی شدند. وی افزود: طی ۲۴ ساعت گذشته اصابت ۱۴ خمپاره به منطقه کاهش تنش در ادلب از سوی مواضع گروه تروریستی جبهه النصره ثبت شده که ۶ خمپاره به شهر ادلب اصابت کرده است.

منبع: مهر

ایران فهرست تحریمی حامی گروهک تروریستی منافقین را به‌روز کرد

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیرامون به‌روزرسانی فهرست تحریمی اشخاص آمریکایی حامی‌گروهک تروریستی منافقین بیانیه‌ای منتشر کرد. متن کامل این بیانیه به شرح زیر است: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران براساس قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه به ویژه ماده ۴ قانون مذکور، اشخاص زیر را به علت حمایت عامدانه از گروهک تروریستی منافقین از طریق مشارکت در نشست منافقین، تأیید اهداف و اقدامات تروریستی و حمایت سیاسی و تبلیغاتی از گروهک فوق، تحت تحریم‌های جمهوری اسلامی ایران قرار می‌دهد. طی دهه‌های اخیر، گروهک تروریستی منافقین با سازماندهی و اجرای اقدامات ترویستی بیشماری، بیش از ۱۷۰۰۰ شهروند بیگناه، به ویژه زنان و کودکان را به شهادت رسانده است. علی‌رغم ماهیت تروریستی و اقدامات سبعانه تروریستی گروهک منافقین و نیز فعالیت‌های تروریستی و نظامی خشونت‌آمیز آن، دولت ایالات متحده آمریکا با حمایت از این گروهک تروریستی، دوگانگی و دورویی خود را در این رابطه تداوم داده است. جمهوری اسلامی ایران با یادآوری تعهدات بین‌المللی در خودداری از تسهیل و تشویق اقدامات تروریستی، تأکید می‌نماید که سیاست و رویه دولت آمریکا در حمایت از گروهک تروریستی منافقین نقض تعهدات فوق بوده و به عنوان عمل متخلفانه بین‌المللی موجب مسئولیت بین‌المللی دولت یاد شده گردیده است. با عنایت به موارد فوق و مفاد قانون (مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه آمریکا در منطقه)، کلیه نهادهای ذی‌ربط، اقدامات لازم را جهت اجرای مؤثر تحریم‌های مندرج در قانون مذکور و معمول خواهند کرد. فهرست تحریمی اشخاص و مقامات آمریکایی حامی‌گروهک تروریستی منافقین:

مایک پومپئو (Mike Pompeo) رابرت توریسلی (Robert Torricelli) رودی جولیانی (Rudy Giuliani) ۴- جوزف لیبرمن ( Joseph Isadore "Joe" Lieberman) ۵- د. رابرت جوزف (Robert Joseph) ۶- مایکل میوکیزی (Michael Mukasey) ۷- لویی فری (Louis Freeh) ۸- جان بولتون (John Robert Bolton) ۹- مارک گینزبرگ (Marc Ginsberg) ۱۰- ژنرال جک کین (John M." Jack" Keane) ۱۱- ژنرال چاک والد (Charles F. Wald) ۱۲- نیتان سیلز (Nathan A. Sales) ۱۳- لینکن بلومفیلد (Lincoln Bloomfield) ۱۴- مری لندریو (Mary Landrieu) ۱۵- فرانسیس تاهنوند (Frances Townsend) ۱۶- جیمز کانوی (Gen. James T. Conway) ۱۷- دبورا لی جیمز (Deborah Lee James) ۱۸- گری لاک (Gary Faye Locke) ۱۹- پاتریک کندی (Patrick Kennedy) ۲۰- لیندا چاوز (Linda Chavez) ۲۱- میچل ریس (Mitchell Reiss) ۲۲- جو دانلی (Joe Donnelly) ۲۳- بیل ریتر جونیور (.Bill Ritter, Jr) ۲۴- استیو بولاک (Steve Bullock) ۲۵- فیل بردسن (Philip Noman " Phil Bredesen) ۲۶- تیموتی بروس (Timothy M. Boras) ۲۷- ترزا پیتون (Theresa Payton) ۲۸- دانا برزیل (Donna Lease Brazile) ۲۹- جیمز جونز (James Logan Jones Junior ) ۳۰- پیت سشنز (Pete Sessions) ۳۱- رائول روییز (Raul Ruiz) ۳۲-نیکول مالیوتاکیس( Nicole Malliotakis) ۳۳-ماریو دیاز بالارت (Mario Diaz Balart) ۳۴- انجی کریگ (Angie Craig) ۳۵-برد اشنایدر Brad Schneider) ۳۶- نام امر (Thomas Earl "Tom" Emmer) ۳۷- فرنچ هیل (French Hill) ۳۸- شیلا جکسون لی (Sheila Jackson-Lee) ۳۹- برایان فیتزپاتریک (Brian Fitzpatrick) ۴۰- جودی جو (Judy Chu) ۴۱- اسکات پری (Scott Perry) ۴۲- دان بیکن (Donald John Bacon) ۴۳- گاس بیلیراکیس (Gus Michael Bilirakis) ۴۴- کلی آیوت Kelly A. Ayotte) ۴۵- حکیم جفریز (Hakeem Jeffries) ۴۶- کوین مکارتی (Kevin McCarthy) ۴۷- برد شرمن (Brad Sherman) ۴۸- جو ویلسون (Joe Wilson) ۴۹- دین فیلیپس (Dean Philips) ۵۰- کوری بوکر (Cory Booker) ۵۱- روی بلانت (Roy Blunt) ۵۲- مگی حسن (Maggie Hassan) ۵۳- جونی ارنست (Joni Ernst) ۵۴- جان بوزمن (John Boozman) ۵۵- دد. داگ جونز (Doug Jones) ۵۶- تد کروز (Ted Cruz) ۵۷- جان کورنین (John Cornyn) ۵۸- تام تیلیس (Thom Tillis) ۵۹- ریک اسکات (Rick Scott) ۶۰- رابرت مندز (Robert " Bob" Menendez) ۶۱- جین شاهین (Jeanne Shaheen).

منبع: مهر

پژمانفر رئیس کمیسیون اصل نود شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی نصرالله پژمانفر را به عنوان رییس کمیسیون اصل نود در اجلاسیه سوم مجلس یازدهم انتخاب کردند.انتخاب رئیس کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در دستور کار جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی قرار داشت. هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی حسن شجاعی نماینده مردم ابهر و نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد را برای ریاست کمیسیون اصل نود در اجلاسیه سوم به صحن مجلس معرفی کردند. در نهایت با رای نمایندگان نصرالله پژمانفر، نماینده مردم مشهد به عنوان رئیس کمیسیون اصل نود در اجلاسیه سوم مجلس یازدهم انتخاب شد.

منبع: ایسنا

شمارشگرهای هوشمند برق رایگان شد

سخنگوی صنعت برق گفت: نمایندگان در تصویب ماده ۲۰ طرح مانع زدایی از صنعت برق، تصمیم گرفتند که هیچ هزینه ای از مشترکان خانگی در خصوص نصب شمارشگرهای هوشمند دریافت نشود. آقای مصطفی رجبی مشهدی گفت: با نظر نمایندگان اینگونه تصویب شد که از محل منابع ماده ۳ و ماده ۶ طرح توسعه و مانع زدایی از صنعت برق، برای تامین شمارشگرهای هوشمند در بخش های مختلف از جمله مشترکان پرمصرف و حتی پست های توزیع، استفاده شود. به گفته او، بر اساس این دو ماده، منابع حاصل از اصلاح تعرفه صنایع و همچنین افزایش تعرفه مشترکان پرمصرف که قبلاً مورد تصویب قرار گرفته بودند، به بخش هوشمندسازی کشور اختصاص پیدا کرد. آقای رجبی مشهدی گفت: می توانیم با استفاده از شمارشگرهای هوشمند، تعرفه‌های شناور و قابل انعطافی را داشته باشیم تا مصرف کننده بتواند متناسب با شرایطی که در شبانه روز امکان تامین برق را داریم، از تجهیزات برقی خود استفاده کند. طبق آمار شرکت مدیریت شبکه برق ایران، تاکنون بیش از یک میلیون شمارشگر هوشمند برق در کشور نصب شده و عمده آن‌ها به مشترکان دیماندی یا مشترکان بزرگی که در بخش های مختلف از جمله در بخش صنعتی و کشاورزی هستند، بر می گردد. تقریباً بیش از ۵۰ درصد از مصرف برق با شمارشگرهای هوشمند قرائت و اندازه گیری می شود که از راه دور قابل کنترل است. همچنین برآوردهای این شرکت نشان می دهد که در بخش خانگی،‌ می‌توان حدود ۶۵۰ هزار شمارشگر هوشمند نصب کرد و تاکنون حدود ۳۵۰ هزار شمارشگر هوشمند در این بخش نصب شده است. نمایندگان در جلسه علنی (شنبه ۲۵ تیرماه) مجلس، در جریان بررسی طرح توسعه و مانع‌زدایی از صنعت برق کشور، با ماده ۲۰ این طرح موافقت کردند. بر اساس این ماده قانونی، وزارت نیرو مکلف است، با نصب تجهیزات هوشمند ساخت داخل از جمله شمارشگرهای (کنتورهای) هوشمند و با رعایت ملاحظات پدافندی و سایبری و در بستر تبادل داده امن، نسبت به هوشمندسازی شبکه توزیع (رویت‌پذیری و کنترل‌پذیری) با اولویت پست‌های توزیع، مشترکین پرمصرف، با مصرف بیش از دو برابر الگو و سپس سایر مشترکین اقدام کند.

منبع: خبرنگاران جوان

قانون تأسیس مؤسسات بخت‌آزمایی لغو شد

عضو کمیسیون قضائی مجلس گفت: با مصوبه امروز کمیسیون قضایی قانون تأسیس مؤسسات بخت‌آزمایی لغو شد. حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون قضائی مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست امروز کمیسیون قضائی مجلس گفت: در جلسه امروز مصوبه مجلس درباره مجازات مدیریت سایت‌های قماربازی اعاده شده از سوی شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت. وی افزود: در جلسه امروز و پس از انجام بحث و بررسی‌ها سه ایراد وارده شده به مصوبه فوق‌الذکر توسط اعضای کمیسیون اصلاح شد. عضو کمیسیون قضائی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: براساس مصوبه امروز کمیسیون قانون مربوط به تأسیس مؤسسات بخت‌آزمایی مصوب سال ۱۳۴۸ لغو شد.

منبع: خبرنگاران جوان

کنگره برای قطع هرگونه کمک به افغانستان لایحه نوشت

کنگره آمریکا در طرحی پنتاگون را از هر نوع تبادل پول یا سایر اقلام کمکی حتی غذایی و تجهیزات پزشکی به افغانستان منع کرده است. کنگره آمریکا در تصویب بودجه جدید وزارت دفاع این کشور(پنتاگون) استفاده از منابع این وزارتخانه برای "انتقال ارز یا سایر اقلام با ارزش به طالبان، یا هر شرکت تابعه، عامل یا ابزار هر یک از این ها را منع می‌کند".بر اساس طرح کنگره آمریکا، پنتاگون از هر نوع تبادل پول یا سایر اقلام کمکی، حتی غذایی و تجهیزات پزشکی را به افغانستان تحت کنترل طالبان منع شده است. این در حالی است که ده‌ها میلیون نفر در افغانستان با گرسنگی و کمبود دارو مواجه هستند. به گزارش "اینترسپت"، پنتاگون اغلب برای ارائه پشتیبانی امنیتی و لجستیکی برای پروازهای کمکی و همچنین در حمل و نقل ارز فراخوانده می‌شود و اگر کاخ سفید تصمیم به آزادسازی ذخایر ارزی افغانستان بگیرد، قانون جدید روند تحویل امن آن را پیچیده خواهد کرد. با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۲ تعداد بیشتری از مردم افغانستان از گرسنگی جان خود را از دست بدهند، رأی‌گیری این هفته برای میلیون‌ها افغان عواقب سنگین و بزرگی خواهد داشت. "ایلهان عمر" نماینده مسلمان کنگره آمریکا نیز با انتقاد از این تصمیم و رد اصلاحیه خود برای جلوگیری از توقف کمک‌ها به افغانستان گفت: افغانستان با یکی از وحشتناک‌ترین بحران‌های انسانی روی کره زمین مواجه است. تقریباً ۹۵ درصد افغان‌ها غذای کافی برای خوردن ندارند که نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است. ایلهان گفت: ما باید تمام توان خود را برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان انجام دهیم، نه اینکه محدودیت بیهوده برای کمک‌های قابل عرضه، ایجاد کنیم. آمریکا پس از به قدرت رسیدن طالبان بیش از ۷ میلیون دالر از دارایی های مردم افغانستان را بلوکه کرد.

منبع: خبرنگاران جوان

آمریکا در خاورمیانه ماندنی شد

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفت که کشورش قصد دارد در خاورمیانه فعال بماند و قصد ترک آن را با باقی گذاشتن جای خالی که توسط کشورهایی مانند روسیه، چین یا ایران پر شود، ندارد. بایدن در یک کنفرانس مطبوعاتی در جده عربستان که از وب سایت کاخ سفید پخش شد، گفت: اجازه دهید واضح بگویم که ایالات متحده قصد دارد به عنوان یک شریک فعال و متعهد در خاورمیانه باقی بماند. بایدن تصریح کرد، با رقابتی‌تر شدن جهان و پیچیده‌تر شدن چالش‌ها، روشن است که "منافع آمریکا تا چه حد با موفقیت در خاورمیانه در هم تنیده است." رئیس جمهور آمریکا افزود: ما نمی‌رویم و خلائی که چین، روسیه یا ایران آن را پر کنند، باقی نمی گذاریم.

منبع: تسنیم

بوئینگ شیب تولید را کاهشی کرد

شرکت هواپیماسازی بوئینگ آمریکا تقاضای پیش‌بینی‌شده خود را برای هواپیما در ۲۰ سال آینده کاهش داد، اما اعلام کرد که انتظار دارد میزان تحویل به استثنای بازار روسیه پایدار باشد.چشم انداز جدید بازار بوئینگ که روز یکشنبه قبل از نمایشگاه هوایی فارنبرو منتشر شد، نسبت به پیش بینی ۲۰ ساله قبل خود که ۴۳۶۱۰ فروند تحویل بود، کاهش یافته است. خطوط هوایی پروژه های بوئینگ در سراسر جهان در طی ۲۰ سال به ۴۱۱۷۰ هواپیمای جدید نیاز خواهند داشت که هواپیماهای تک راهرو حدود ۷۵ درصد آن را تشکیل می دهند. تخمین جدید بازار روسیه و پیش بینی آن، ۱۵۴۰ هواپیما را به دلیل جنگ اوکراین و عدم اطمینان در مورد زمان فروش مجدد هواپیما به شرکت های روسی، حذف کرده است. دارن هالست، معاون بازاریابی بازرگانی بوئینگ، در یک نشست توجیهی پیش از انتشار روز یکشنبه به خبرنگاران گفت: «این کاهش تابعی از بازار راکد سال ۲۰۲۱ است.» بوئینگ همچنین نرخ رشد پیش‌بینی ترافیک مسافر در سراسر صنعت خود را اندکی از ۴ درصد به ۳.۸ درصد کاهش داد، اما پیش‌بینی رشد بار خود را از ۴ درصد در سال گذشته به ۴.۱ درصد افزایش داد. همچنین این شرکت سازنده هواپیماهای مسافربری، پیش بینی رشد ناوگان خود را از ۳.۱ درصد به ۲.۸ درصد کاهش داد. پیش بینی برای تحویل هواپیماهای بدنه پهن هم در طی ۲۰ سال آتی از ۷۶۷۰ به ۷۲۳۰ مورد کاهش یافت. بنا به گزارش رویترز، بوئینگ پیش‌بینی می‌کند که ناوگان هواپیمایی جهان تا سال ۲۰۴۱ تقریباً دو برابر می‌شود. هالست گفت: «صنعت جهانی هوانوردی هنوز در مسیر بهبود قرار دارد.» این شرکت همچنین پیش‌بینی می‌کند که ناوگان باری اش تا سال ۲۰۴۱ به میزان ۸۰ درصد رشد خواهد کرد. محموله های هوایی هنوز تنها ۱ درصد از تجارت جهانی را تشکیل می دهد.

منبع: شبکه خبر

درگیری قبیله‌ای در سودان ۱۴۱ کشته و زخمی برجای گذاشت

خبرگزاری فرانسه نیز از خارطوم گزارش داد که ده‌ها خانواده روز شنبه از درگیری قبیله‌ای در استان نیل آبی سودان، در مرز اتیوپی پا به فرار گذاشتند. یکی از مقامات شهرداری «الروصیرص» گفت: «من شاهد زخمی‌ها و صف‌های طولانی افرادی بودم که به پاسگاه‌های پلیس پناه می‌آوردند. یک پل «الروصیرص» را از الدمازین، مرکز استان نیل آبی که در ۸۰۰ کیلومتری جنوب خارطوم واقع است، جدا کرده است. یکی از ساکنان محلی به این خبرگزاری گفت که ده‌ها خانواده به ویژه زنان و کودکان برای فرار از نبردها از روی این پل گذشتند. مقام شهرداری الروصیرص افزود: ما برای کنترل دوباره اوضاع به نیروهای کمکی نیاز داریم. پزشکان بیمارستان الروصیرص نیز تقاضای نیروی کمکی دارند، شمار زخمی‌ها بی وقفه رو به افزایش است. احمد العمده استاندار نیل آبی در تلویزیونی دولتی سودان اعلام کرد وضعیت در قیسان بهتر شده، اما درگیری‌ها اکنون در الروصیرص ادامه دارد. در جریان درگیری بین روستاییان قیسان از روز دوشنبه تا جمعه که برای زمین رخ داد، ۱۶ مغازه به آتش کشیده شدند. مقامات محلی در آنجا مقررات منع رفت وآمد برای مغازه داران اعلام کردند و هر گونه تجمع یا راهپیمایی از روز جمعه به مدت یک ماه ممنوع شده است. سازمان ملل ۲۵ نوامبر (۴ آذر) نیز از کشته شدن ۴۳ نفر و آتش سوزی در ۴۶ روستا منطقه دارفور خبر داده بود. مناطق مختلف دارفور هر از چند گاه شاهد درگیری‌های خونین برای زمین و چراگاه‌ها و منابع آبی بین قبایل عرب و آفریقایی است.

منبع: ایرنا

آنکارا دست رد به سینه انگلیس زد

سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه شنبه شب در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر اینکه لیز تراس، وزیر امور خارجه انگلیس خواستار امضای توافقنامه مشابه انتقال پناهجویان به رواندا با ترکیه خواهد شد، اظهار کرد که ما برای هیچ کشوری اردوگاه پناهجویان یا مرزبان هیچ کشوری نخواهیم بود. به گزارش ایرنا از خبرگزاری آناتولی ترکیه، تانژو بیلگیچ در این باره افزود که کشورش به هیچ وجه تعهدات بین المللی سایر کشورها [درخصوص پناهجویان] را بر عهده نخواهد گرفت. وی اخباری در رسانه‌های انگلستان منتشر شده مبنی بر اینکه تراس در صورت انتخاب به سمت نخست وزیری، خواستار امضای توافقنامه‌ای با آنکارا برای انتقال مهاجران غیرقانونی به ترکیه خواهد شد، گفت: امیدواریم این ادعاهای رسانه‌های انگلیس بی‌اساس باشد. بیلگیچ اظهار کرد: ترکیه که بیش از هشت سال هست، میزبان بیشترین تعداد پناهجو در جهان بوده و نمی‌تواند بنا به درخواست کشورهای دیگر بار بیشتری به دوش بکشد. وی افزود: آنکارا همچنین نمی‌تواند رویکردی در پیش گیرد که مغایر با مقررات بین المللی در خصوص حق پناهندگی باشد. بیلگیچ گفت: ترکیه اردوگاه پناهجویان یا مرزبان هیچ کشوری نخواهد بود و تعهدات بین المللی کشورهای دیگر را به هیچ وجه بر عهده نخواهد گرفت. لیز تراس وزیر امور خارجه انگلیس قصد دارد تا طرح پرحاشیه و ضد مهاجرتی انتقال برخی از پناهجویان به کشور آفریقایی روآندا را به ترکیه تعمیم دهد. روزنامه تایمز چاپ لندن روز شنبه نوشت که تراس به طور خصوصی به نمایندگان مجلس گفته که مایل است از توافق منعقد شده با رواندا، در ترکیه نیز تقلید کند. یک منبع نزدیک به وزیر خارجه انگلیس گفته که ترکیه "نوع کشوری است که تراس به طور بالقوه در این خصوص مد نظر دارد". وی اضافه کرد: "اینکه ترک ها برای این کار آماده هستند یا خیر، سوال دیگری است. "کریستوفر شوپ، نماینده محافظه کار در این باره گفت که تراس در روزهای اخیر به او گفته که قصد دارد معاملات مهاجرتی مشابهی را با سایر کشورها داشته باشد و در این خصوص به ترکیه و اسپانیا اشاره کرده است. انگلیس برای اجرای طرح اخراج پناهجویان به رواندا ۱۲۰ میلیون پوند (۱۴۴ میلیون دلار) به عنوان بخشی از بودجه صندوقی به نام «صندوق تحول اقتصادی و ادغام» داده است، ضمن اینکه هزینه‌های عملیاتی را جداگانه پرداخت می‌کند. بر اساس یادداشت تفاهم بین دو کشور، رواندا متعهد به پذیرش پناهجویان از انگلیس است. این یک برنامه ۵ ساله است که هر دو طرف امکان تمدیدش را دارند. طبق این موافقتنامه، دولت انگلیس می‌تواند همه کسانی را که از اول ژانویه یعنی از آغاز سال میلادی جاری به طور غیرقانونی وارد کشورش شده‌اند، راهی رواندا کند.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha