جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
امام جمعه قزوین

حوزه / نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت:ما منشأ همه برکات را از برکه غدیر خم و ولایت امیرالمؤمنین(ع) می‌دانیم و غدیر حلقه اتصال امامت و نبوت و استمرار زحمات رسول اکرم(ص) است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، ظهر امروز در دیدار با امیر جلالی رئیس و قضات سازمان قضایی نیروهای مسلح استان قزوین، اظهار داشت: ما منشأ همه برکات را از برکه غدیر خم و ولایت امیرالمؤمنین(ع) می‌دانیم و غدیر حلقه اتصال امامت و نبوت و استمرار زحمات رسول اکرم(ص) است.

وی با اشاره به آیه ۵۵ سوره مائده، خاطر نشان کرد: بنا بر این آیه اگر کسی از امر ولایت و امامت، از روی آگاهی و شناخت تخطی کند، از دین برگشته است.

امام جمعه قزوین با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب بارها بر موضوع شناسایی و پیدا کردن معرفت نسبت به نظام امامت و ولایت تأکید داشته‌اند، گفت: هر جامعه‌ای یک اصل را نماد نظام خود می‌داند و نماد نظام ما نیز امامت و ولایت است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با بیان اینکه در قرآن کریم ما هم بحث نظام امامت را داریم که می‌فرماید «وَلْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَی الْخَیْرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَأُولَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» یعنی باید برخی از شما مسلمانان، خلق را به خیر و صلاح دعوت کنند و امر به نیکوکاری و نهی از بدکاری کنند و اینها که واسطه هدایت خلق هستند رستگار خواهند بود، خداوند در این آیه پایه‌های نظام امامت را مطرح می‌کند.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین خاطرنشان کرد: نظام ولایت هم شباهت‌ها و تفاوت‌هایی با نظام امامت دارد، خداوند می‌فرماید «اللَّهُ وَلِیُّ الَّذینَ آمَنوا یُخرِجُهُم مِنَ الظُّلُماتِ إِلَی النّورِ وَالَّذینَ کَفَروا أَولِیاؤُهُمُ الطّاغوتُ یُخرِجونَهُم مِنَ النّورِ إِلَی الظُّلُماتِ أُولئِکَ أَصحابُ النّارِ هُم فیها خالِدونَ» یعنی خداوند، ولی و سرپرست کسانی است که ایمان آورده‌اند، آن‌ها را از ظلمت‌ها، به سوی نور بیرون می‌برد اما کسانی که کافر شدند، اولیای آن‌ها طاغوت‌ها هستند که آن‌ها را از نور به سوی ظلمت‌ها بیرون می‌برند، آن‌ها اهل آتشند و همیشه در آن خواهند ماند، این آیه نشان می‌دهد که نظام دینی با محوریت ولایت بنا می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی با تاکید بر اینکه در مقابل نظام دینی، نظام کفر قرار دارد، مطرح کرد: ما در دنیا انسانی را پیدا نمی‌کنیم که اهل عبادت نباشد، همه اهالی دنیا اهل عبادت هستند اما اینکه چه کسی را عبادت می‌کنند مهم است، بنابراین قرآن نیامده تا اصرار کند که مردم را اهل عبادت کند، چون می‌گوید همه عبادت می‌کنند، اما می‌گوید که چه کسی را باید عبادت کنیم، اصرار خدا این است که ای عبادت کنندگان، فقط خدا را عبادت کنید.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: در نظام ولایت هم این‌گونه است، یعنی هر آدمی در دنیا اهل ولایت است اما اینکه ولایت چه کسی را پذیرفته مهم است و لذا خدا اصرار دارد که ولایتتان باید توحیدی باشد.

وی تأکید کرد: خداوند در آیات سوره بقره که معروف به آیه‌الکرسی است، گویی مشغول یارگیری است و می‌فرماید همه دنبال ولایت هستند، هر کس ولایت خدا را نپذیرفت در ولایت کفر و طاغوت است، سپس می‌فرماید اگر ولایت خدا را بپذیری فقط یک ولی دارد و آن هم خداست، پیغمبر هم مجری ولایت خداست، امام هم مجری ولایت خداست، قرآن هم مجرای ولایت الهی است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: در آیه ۱۹۶ سوره اعراف فرمود «إِنَّ وَلِیِّیَ اللَّهُ الَّذِی نَزَّلَ الْکِتَابَ وَهُوَ یَتَوَلَّی الصَّالِحِین»، یعنی ولی من فقط خداست، آن خدایی که کتاب را نازل کرد، چون خدا این آیه را با شروع ولایت گفته است، یعنی که ولایتش را در این کتاب گسترده است، یعنی قرآن نمایشگاه ولایت خداست، این خداست که ولایت شایستگان و صالحین را بر عهده دارد.

وی افزود: این صالحین همان‌هایی هستند که خدا در آیه ۱۰۵ سوره انبیا فرمود «وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ»، خداوند خیلی با این صالحین کار دارد، مصلح کل سرکرده این صالحان است که می‌آید و همه عالم را به گونه‌ای دیگر مدیریت می‌کند.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: خداوند در آیه ۱۴۲ سوره مبارکه اعراف می‌فرماید «وَوَاعَدْنَا مُوسَی ثَلَاثِینَ لَیْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیْلَةً وَقَالَ مُوسَی لِأَخِیهِ هَارُونَ اخْلُفْنِی فِی قَوْمِی وَأَصْلِحْ وَلَا تَتَّبِعْ سَبِیلَ الْمُفْسِدِین» یعنی ما با موسی سی شب وعده قرار دادیم و ده شب دیگر بر آن افزودیم تا آن‌که زمان وعده پروردگارش به چهل شب تکمیل شد و موسی به برادر خود هارون گفت تو اکنون جانشین من در قوم من باش و راه صلاح پیش گیر و پیرو راه اهل فساد مباش، این آیه را در نماز دهه نخست ذی‌الحجه می‌خوانیم، یعنی خداوند می‌گوید بناست که تو یار مصلح کار باشی.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین تصریح کرد: اکنون موسی زمان ما امام زمان (عج) است و نایب امام زمان(عج) نیز رهبر ماست و از آنجایی که رهبر نمی‌تواند به تک‌تک استان‌ها بیاید و همه مسئولیت‌ها را انجام بدهد، بنابراین این مسئولیت‌ها را توزیع می‌کند و لذا کسانی که این مسئولیت‌ها را می‌پذیرند، برادران رهبر ما می‌شوند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: همه چشم امید رهبری به جوانان عدالت‌خواه است و از سوی دیگر نیز شاخص‌ترین دغدغه امیرالمؤمنین(ع) عدالت‌خواهی است، بنابراین جوانانی که فریاد عدالت‌خواهی‌شان بلند است، فرزندان پا به میدان امیرالمؤمنین (ع) هستند، اگر ما بیاییم به این‌ها یک حرفی بزنیم و روحیه‌شان را بشکنیم، یا فریاد عدالت‌خواهی‌شان را خاموش کنیم، این برای جامعه ما خسارت است، چرا که این‌ها سرمایه اجتماعی ما محسوب می‌شوند و باید از آنها حمایت کنیم.

وی اظهار کرد: در مجموعه شما نیز اگر جوانانی پیدا شدند و عدالت‌خواهی کردند، بر آن‌ها نظارت داشته و از آنان مراقبت کنید، چون جوان هستند و نیاز به همراهی برادرانه و مراقبت دارند، اما ما باید این‌ها را به عنوان یک فرصت بشناسیم، با حمایت و راهنمایی، قوانین را به آن‌ها یاد بدهیم و از روح آزادی، عدالت‌خواهی، عدالت‌طلبی برای تقویت جایگاه مجموعه استفاده کنیم.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین عنوان کرد: امام صادق (ع) فرمودند سه دسته از قضات اهل دوزخ و یک دسته اهل نجات هستند، آن سه دسته‌ای که اهل دوزخ هستند، یک دسته آن‌هایی که می‌دانند و با آگاهی و دانایی خلاف قضاوت می‌کنند، دسته دوم آن‌هایی هستند که نمی‌دانند و خلاف قضاوت می‌کنند، این چقدر خسارت وارد می‌کند و اعتمادها را نابود می‌کند، دسته سوم کسانی هستند که نمی‌دانند ولی به حق قضاوت می‌کنند، ممکن است یک قاضی تیری در تاریکی بیندازد و از قضا به هدف بخورد، اما مگر عرصه قضا عرصه‌ای است که راحت بیاییم شلیک کنیم، فقط کسانی که با عدالت و آگاهانه قضاوت می‌کنند اهل نجات هستند.

در ابتدای این دیدار نیز امیر جلالی رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان قزوین گزارشی از فعالیت‌های این سازمان ارائه کرد.

غدیر حلقه اتصال امامت و نبوت و استمرار زحمات رسول اکرم (ص) است

غدیر حلقه اتصال امامت و نبوت و استمرار زحمات رسول اکرم (ص) است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha