پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
امام جمعه قزوین

حوزه / نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: اگر انسان به کرامت رسید، دیگر احساس حقارت نمی‌کند، چرا که همه سرمایه‌گذاری‌ها روی فطرت است. آن کسی که چشم دارد ولی نمی‌تواند چشم از حرام ببندد باید احساس حقارت کند؛ کسی که پا دارد اما در مسیر خلاف راه می‌رود باید احساس حقارت کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، عصر امروز در دیدار علی دهباشی‌پور مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: یکی از موضوعات بسیار مهم که لازم است از نظر ریشه‌ای و مبنایی به آن توجه داشته باشیم این است که از نظر دینی ما دو بعد داریم، یک بُعد جسمانی و یک بُعد روحانی؛ به‌عبارت دیگر ما طبیعت و فطرت داریم، تمام این نواقص جسمی به معنای نواقص بخش طبیعت است و ربطی به فطرت ندارد؛ طبیعت بخش حیوانی است، آن بخشی که انسانیت انسان را می‌سازد فطرت است.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: در بُعد جسمانی حیوانات اگر از ما قوی‌تر نباشند، ضعیف‌تر هم نیستند؛ گاهی فطرت انسان که روح انسان در آن فضا قرار دارد به‌خاطر کاستی‌های طبیعت نیرومندتر می‌شود، یعنی خدا به او عنایت می‌کند، برای مثال ملاحظه کرده‌اید عزیزانی که از نعمت چشم محروم هستند، حافظه فوق‌العاده‌ای دارند که کمبود چشم را جبران می‌کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: کاری که فطرت انسان می‌تواند انجام دهد فوق‌العاده است. عقل و روح انسان نیز در فضای فطرت است؛ ما باید تلاش کنیم همین معنا را در فرهنگ‌سازی به مددجویان خود انتقال دهیم تا آن‌ها ببینند از نظر انسانیت اگر از دیگران جلوتر نباشند عقب‌تر هم نیستند.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین خاطرنشان کرد: یکی دیگر از موضوعات مبنایی این است که مهم‌ترین محصول دینی برای هر انسانی تقوای الهی است، همه مسائل دین به تقوا ختم می‌شود، نماز، روزه و حج برای رسیدن به تقواست، هر ساز و کاری در دین ما وجود دارد برای این است که ما را به تقوا برساند، به عبارت دیگر خداوند می‌ فرماید همه جهان را برای انسان خلق کرده‌ام، انسان را هم برای عبادت آفریده‌ام، عبادت را هم برای تقوا آفریده‌ام، این در آیه ۲۱ سوره بقره آمده است، خداوند می‌فرماید تقوا را هم برای کرامت آفریده‌ام. در آیه ۱۳ سوره حجرات می‌فرماید «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ»، یعنی گرامی‌ترین شما نزد خدا باتقواترین شماست.

وی ادامه داد: اگر عبادت و تعالی روحی و معنوی نباشد انسان با حیوان فرقی نمی‌کند. اینکه سفره انسان را از حیوان جدا می‌کند، ایمان، تقوا و عبادت است. اگر این‌ها نباشند انسان حتی از حیوانات هم گمراه‌تر و پست‌تر می‌شود.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: اگر انسان به کرامت رسید، این انسان دیگر احساس حقارت نمی‌کند، چرا که همه سرمایه‌گذاری‌ها روی فطرت است. آن کسی که کرامت ندارد باید احساس حقارت کند، آن کسی که چشم دارد ولی نمی‌تواند چشم از حرام ببندد باید احساس حقارت کند، آن کسی که پا دارد اما در مسیر خلاف راه می‌رود باید احساس حقارت کند.

وی اظهار کرد : کسی که چشم یا پا ندارد یا در اعضای دیگر مشکل دارد، اما در کرامت انسانی از دیگران جلو زده است، چنین کسی باید سربلند باشد و افتخار کند که کرامت انسانی او محفوظ است، زیرا کسی که کرامت دارد صداقت دارد، امانت‌دار است، شجاعت دارد، رحمت و عطوفت دارد، جوانمردی دارد، اگر کسی کرامت داشت می‌تواند همه خوبی‌ها را داشته باشد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: اگر بخواهیم برای همه فضیلت‌های اخلاقی و روحیات متعالی الهی و فطری یک مادر تعریف کنیم، باید بگوییم کرامت ام‌الفضائل است؛ ریشه و مادر کرامت، تقواست، چنان که مادر تقوا، عبادت است، مادر عبادت هم اعتقادات محکم است، اگر ما این سیر و سامانه را دنبال کنیم و این حقیقت معنوی را مثل یک نرم‌افزار قوی در روحیات مددجویان نصب کنیم، ارتقای روحی پیدا می‌کنند و احساس کمبود نمی‌کنند.

وی اظهار کرد: اگر تقوا را از منظر قرآنی و دینی بررسی کنیم، تقوا دو چیز به انسان می‌دهد و به دو منطقه شخصیت ما خدمت‌رسانی می‌کند، ما یک منطقه عقلانی و یک منطقه ارادی داریم، هر دوی آن‌ها مربوط به فطرت هستند؛ منطقه عقلانی ما به وسیله تقوا دانایی پیدا می‌کند، عقل یک چیز خام و یک ظرفیت است و ممکن است این ظرف خالی باشد. عقلانیت داریم اما هیچ امکاناتی در این عقل نیست، تقواست که عقل را دانا می‌کند؛ خداوند در آیه ۲۹ سوره انفال می‌فرماید «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا إِن تَتَّقُوا اللَّهَ یَجعَل لَکُم فُرقانًا» یعنی ای کسانی که ایمان آورده‌اید! اگر از مخالفت فرمان خدا بپرهیزید، برای شما وسیله‌ای جهت جدا ساختن حق از باطل قرار می‌دهد، روشن‌بینی خاصّی که در پرتو آن، حق را از باطل خواهید شناخت، یعنی ما به خاطر تقوا به شما قدرت تشخیص می‌دهیم، یعنی عقلتان نورانی می‌شود.

وی افزود: خداوند در آیه ۲۰۱ سوره اعراف می‌فرماید «إِنَّ الَّذِینَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِنَ الشَّیْطَانِ تَذَکَّرُوا فَإِذَا هُمْ مُبْصِرُونَ» یعنی آن‌هایی که اهل تقوا می‌شوند اگر یک شیطانی بخواهد بیاید در آن‌ها رخنه کند، متوجه می‌شوند.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: آن‌هایی که اهل تقوا می‌شوند خدا به آنان اکسیر و نورانیت و بصیرتی می‌دهد که چیزهایی را می‌فهمند که دیگران بعدها باید بفهمند یا هیچ‌ وقت نمی‌فهمند، ولی کسی که اهل تقواست هر چه اندازه تقوایش قوی‌تر باشد زودتر و شفاف‌تر حقایق را می‌فهمد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: عقیده آمده که ما عبادت کنیم، عبادت آمده که ما با تقوا شویم، تقوا هم آمده که ما به کرامت برسیم، کرامت که بیاید همه فضائل می‌آیند، آن کسی که جامعه هدف شما باید توجه کنند این است که در این مسائل ایمانی و اعتقادی به مددجویان کمک کنیم.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین عنوان کرد: یکی از آورده‌های تقوا این است که به عقل دانایی می‌دهد؛ دومین آورده تقوا این است که به اراده توانایی می‌دهد، توانایی نیز در مسیر عزم و جزم است، اگر این دو آورده تقوا را معرفی کنیم، خیلی‌ها جذب اسلام می‌شوند، حتی اگر نتوانستیم این‌ها را معرفی کنیم، برای مددجویان خودمان با حوصله تفهیم کنیم، این به آن‌ها روحیه می‌دهد، زندگی آن‌ها نرم‌افزار معنایی قوی پیدا می‌کند و روی آن‌ها تأثیرگذار است، قبل از آن‌ها هم باید این آموزش‌ها را به خودمان القا کنیم تا بر روی دیگران تأثیرگذار باشد.

در ابتدای این دیدار علی دهباشی‌پور مدیرکل بهزیستی استان قزوین گزارشی از فعالیت های انجام شده ارائه کرد.

آثار فردی و اجتماعی تقوا

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha