یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
دکتر سید حسین شرف الدین

حوزه / دکتر شرف‌الدین در برنامه تلویزیونی اینترنتی پاسخ گفت:به تعبیر قرآن کریم غدیر روز اکمال دین و اتمام نعمت خداوند است آن چه در غدیر تبلور یافته معادل همه رسالت حضرت رسول (ص)است و این نشانه عظمت واقعه غدیر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، برنامه این هفته تلویزیون اینترنتی پاسخ با موضوع«غدیر و آسیب های انحراف از آن در حوزه فردی و اجتماعی » و حضور دکتر سید حسین شرف الدین، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) و به همت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه های علمیه برگزار شد.

دکتر شرف‌الدین با اشاره به جریان غدیر عنوان کرد: آسیب های انحراف از جریان غدیر در سطوح فردی و اجتماعی همان گونه که از عنوان آن بر می آید کارکردگرایانه و پیامدشناسانه است.

وی افزود: تلقی شیعیان این است که جریان غدیر به دلیل وجود انحرافات به نتایج و انتظارات مطلوب نرسیده و در تاریخ پیامدهایی داشته.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره)با اشاره به واقعه غدیر بیان کرد:اگرچه واقعه غدیر در یک مقطع تاریخی خاص به وقوع پیوسته اما واقعه تاریخی نیست که نیازی به یادمان سالانه داشته باشد بلکه قضیه غدیر موضوعی وراء این هاست،به تعبیر قرآن کریم غدیر روز اکمال دین و اتمام نعمت خداوند است، آن چه در غدیر تبلور یافته معادل همه رسالت حضرت رسول است و این نشانه عظمت واقعه غدیر است ،بر این اساس غدیر را نباید یک مناسبت تقویمی در نظر گرفت.

دکتر شرف‌الدین خاطر نشان کرد: غدیر بیش از هر چیز بعد کلامی و اعتقادی دارد و استمرار نبوت در قالب امامت است و جایگاهی دارد که امام معصوم در پیشبرد اهداف و آرمانهای اسلام به عنوان آخرین و کامل ترین دین الهی دارد.

وی با اشاره به جریان سقیفه عنوان کرد: جریان سقیفه آگاهانه یا نا آگاهانه منجر به اتخاذ یک سیاست بدیل و خطای راهبردی و انحراف سهمگین شد که به اعتقاد بسیاری تمام پروژه رسالت را به بیراهه برده و کم فروغ کرد.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) با بیان نتایج و آثار سقیفه تصریح کرد: در کنار غدیر باید به درستی و موشکافانه به نتایج و آثار جریان سقیفه دقت کرد، عمق هستی شناختی جریان سقیفه به حدی است که تقریبا می‌توان ادعا کرد همه برنامه های بعدی تحت تاثیر این جریان هستند و جریان سقیفه تمام برنامه های بعد از آن را از مدار اصلی خارج کرده و وارد یک ریل جدیدی در جامعه اسلامی کرده است.

وی با بیان تاثیر اعمال و رفتار بر سرنوشت هر جامعه و امت مطرح کرد: وزن و اعتبار هر عمل را باید با عطف توجه به پیامدهای آشکار و پنهان ،مادی و معنوی در گستره زمان ارزیابی کرد، افرادی که در جریان سقیفه انجمن کردند در عرض چند ساعت سرنوشت امتی را رقم زده و تغییر دادند.

وی در ادامه به پیامدهای جریان سقیفه اشاره و یاد آور شد: جریان سقیفه دارای پیامدهایی در جامعه بوده که آن پیامدها عبارتند از؛ کنار نهادن رسمی حضرت علی (علیه السلام)، ساختار خانه نشینی حضرت به مدت ۲۵ سال ، محروم کردن جامعه از تجربه حاکمیتی معصومین (علیهم السلام)، محروم کردن جامعه از برکات و فیوضات ائمه اطهار( علیهم السلام)، محدود شدن شعاع دعوت دین اسلام ، ظهور مکاتب کلامی و.... که مجموع این عوامل و پیامدها موجب حسرت جامعه اسلامی بعد از قرون متمادی است که همه به خاطر انحراف ایجاد شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha