جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
بررسی اعتبار سنجی منابع در شهادت امام رضا(ع) در قم- حجت الاسلام محمد رضا جباری

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین جباری گفت: دلیل تغییر ولادت امام کاظم (علیه السلام) از ایام صفر به ایام ذی الحجه اختلاف نقل ها است و با وجود منطق علمی و تاریخی امام در ایام ذی الحجه متولد شده اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه حجت‌الاسلام والمسلمین محمد رضا جباری ، عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در برنامه این هفته تلویزیون اینترنتی پاسخ ،با موضوع «پاسخ به شبهات پیرامون امام موسی کاظم علیه السلام»، درباره تغییر ولادت امام موسی کاظم (ع) از ایام صفر به ایام ذی الحجه گفت: این اختلاف به اختلاف نقل ها بر می‌گردد ، چنانچه این اختلاف در باره دیگر معصومین علیهم السلام نیز صادق است.

وی خاطرنشان کرد: منطق تاریخی و علمی وجود دارد که امام در ذی الحجه متولد شدند، برای مثال ؛ در جلد اول کتاب کافی و محاسن البرقی چند روایت در این باره آمده و زمان ولادت امام را در ماه ذی الحجه و موقع برگشت امام صادق (علیه السلام) از حج عنوان کرده است.

استاد حوزه علمیه افزود: وقتی نامی از امام کاظم (علیه السلام) می‌آید تصور همه بر این است که حضرت عمده عمر شریفشان را در زندان گذراندند و بعضی معتقدند تعدد فرزندان با زندانهای حضرت قابل جمع نیست، آنچه در تاریخ آمده نشان می‌دهد حضرت چهار سال اخیر عمر شریفشان یعنی از ۱۷۹ه.ق تا ۱۸۳ ه.ق را در زندان به سر بردند و ۲۲ سال در مدینه زندگی کرده اند.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) ضمن اشاره به موضع حضرت در قبال حاکمان به ویژه هارون الرشید عنوان کرد: امام در مقابل حاکمان ظالم به خصوص هارون الرشید موضع فعالانه داشته و به طوری نبود که مدام تقیه کنند و اعتراض و تذکر نداشته باشند.

وی در ادامه به مواجهه امام با مهدی عباسی اشاره و بیان کرد: در جلد اول کتاب کافی در باب فیء و انفال و خمس آمده روزی مهدی عباسی برای دادخواهی و رد مظالم و رفع مشکلات مردم نشسته بود و امام نیز در مجلس حضور داشتند و امام رو به مهدی عباسی گفت ،چرا به ظلمی که به ما شده و آن غصب فدک است رسیدگی نمی‌شود و حضرت در باره فدک و غصب آن در آن جلسه توضیحاتی دادند و مهدی عباسی گفت که به آن رسیدگی می‌شود و ب راحتی از کنار آن گذشت ، امام با زیرکی هم حق غصب شده از مسلمانان را بیان کرد و هم اینکه بیان کرد فدک فقط یک مزرعه کوچک نبوده.

حجت‌الاسلام والمسلمین جباری اضافه کرد: ائمه اطهار علیهم السلام مظلوم بودند ولی هیچ‌گاه ظلم را نپذیرفته و سر خم نکردند و شیعه را با اصل ظلم ستیزی تربیت کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha