جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
امام جمعه همدان

حوزه / امام جمعه همدان با تاکید بر اینکه فرهنگ و اقتصاد باید در کنار هم رشد کنند؛ گفت: اگر فرهنگ آسیب ببیند، هر چه در اقتصاد رشد کنیم نیز بازهم نمی‌توانیم رضایت اجتماعی کسب کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی امشب در نشست فعالان فرهنگی استان همدان که با حضور وزیر ارشاد برگزار شد، با بیان اینکه متاسفانه ساختار فرهنگی در کشور دارای شرایط ضعیفی است، اظهار داشت: با این مشکل در عرصه سیاسی نیز روبرو هستیم و لذا نیازمند مطالعه و آسیب شناسی وضع موجود می‌باشیم.

وی با تاکید بر اینکه لازم است نسبت به اصلاح ساختار فرهنگی توجه ویژه‌ای داشته باشیم، مطرح کرد: در سال ۹۸ و قبل از کرونا، تاکید شد که شورای فرهنگ عمومی با اعضا و چهارچوب فعلی، نمی‌تواند در عرصه فرهنگی استان موثر باشد و لذا مقرر شد تا آیین نامه و قوانین به صورت کشوری اصلاح شود.

امام جمعه همدان با اشاره به اینکه امروز پس از سه سال، هنوز قانون جدید و اعضای جدید ابلاغ نشده است، گفت: شورا لازم است که در راس همه فعالیت‌های فرهنگی باشد و برای جلوگیری از ساختار بی‌نظم فرهنگی و انسجام در کارها، شورای فرهنگ عمومی در راس فعالیت فرهنگی استان قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه فرمانده قرارگاه فرهنگی، لازم است در راس شورای فرهنگ قرار گیرد، یادآور شد: از دیگر مشکلاتی که با آن روبرو هستیم، عدم وجود نظارت بر بودجه‌های فرهنگی است.

نماینده ولی فقیه در همدان افزود: گاهی اوقات بودجه‌های فرهنگی برای اولویت‌های دست چندمی در جامعه هزینه می‌شود و لذا این سوال مطرح می‌شود که چه کسی باید تشخیص دهد که این بودجه در کجا لازم است هزینه شود.

وی با بیان اینکه شورا حتی نمی‌تواند به نهادهای فرهنگی برنامه دهد، چرا که ادارات مجبور هستند برنامه‌ای که از تهران به آنها ابلاغ شده را اجرا کنند، خاطر نشان کرد: امروز زمان آن نیست که تنها جلسه‌ برگزار کنیم، بلکه باید جلسات در جامعه برآیند داشته باشد و مردم شاهد ثمرات آن باشند.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی با تاکید بر لزوم حرکت به سمت اصلاح ساختارهای فرهنگی، عنوان کرد: متاسفانه نظام فرهنگی و نظام جامع منسجم مبتنی بر ارزش‌های اسلامی در کشور به خوبی تعریف نشده است.

وی تصریح کرد: به طور مثال در ماجرای حجاب و عفاف، اگر به دختران می‌گوییم حجاب داشته باشند لازم است اول به این سوال پاسخ دهیم که نظام ارزشی و فکری برای دختران جوان کجا ساخته شده است؟

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان همدان ادامه داد: در دانشگاه، تمدن غربی به عنوان تمدن برتر مطرح می‌شود و یا در جشنواره‌ها، سینما و تلویزیون نوع پوشش خاص به عنوان ارزش معرفی می‌شود، نوع پوشش‌هایی که تبدیل به ارزش در جامعه می‌شود و چندان با نظام ارزشی اسلام همخوانی ندارد.

وی با تاکید بر اینکه بر اینکه باید مراقب باشیم جامعه دچار شکاف اجتماعی نشود، گفت: اگر در همین مسئله حجاب، محجبه بودن را می‌توانستیم به ارزش اجتماعی تبدیل کنیم، امروز دیگر جامعه نیاز به صحبت‌هایی در این حوزه نداشت و خود به خود به سمت آن حرکت می‌کرد.

امام جمعه همدان با اشاره به اینکه جامعه و خصوصا جوانان به سمتی حرکت می‌کنند که آن را ارزش می‌دادند، یادآور شد: در طول ۴۰ سال گذشته نظام منسجم فرهنگی وجود نداشته و لذا جامعه دچار تضادهایی بوده که حرکت و اقدامات وزیر ارشاد بایت اصلاح این بخش قابل تقدیر است.

وی با بیان اینکه در مناظرات انتخابات ریاست جمهوری در سال‌های ۹۶ و ۱۴۰۰ در قسمت فرهنگی نیز مباحث اقتصادی مطرح شد، گفت: کار فرهنگی دارای سختی‌های بسیاری است و نمی‌توان انتظار داشت که دولتی در طول ۴ سال بتواند این نظام جامع و منسجم را طراحی کند.

رئیس شورای حوزه استان همدان با تاکید بر اینکه اگر امروز به دنبال رسیدن به نظام جامع منسجم باشیم، ۲۰ سال بعد جواب خواهیم گرفت، اظهار داشت: تحول در علوم انسانی با تولیدات در علوم دیگر دارای تفاوت است و با مشکلات خودش همراه است.

وی همچنین با اشاره به طراحی و نهایی شدن سند قرآنی استان، مطرح کرد: این سند که ساعت‌ها توسط کارشناسان این حوزه برای آن زحمت کشیده، نیازمند حمایت دستگاه‌ها است.

امام جمعه همدان با گلایه از اینکه هر گاه در سال‌های اخیر مشکل اقتصادی به وجود آمد، به فرهنگ فشار وارد شد، گفت: اگر فرهنگ آسیب ببیند، هر چه در اقتصاد رشد کنیم نیز بازهم نمی‌توانیم رضایت اجتماعی کسب کنیم.

وی با تاکید بر اینکه فرهنگ و اقتصاد در کنار هم باید رشد کنند، یادآور شد: اگر پل‌های سطح شهر را درست می‌کنیم لازم است که پل‌های فرهنگی را نیز به درستی ایجاد و مراقبت کنیم.

نماینده ولی فقیه در همدان تصریح کرد: از دولت انقلابی سیزدهم نیز انتظار بر این است که با مطالعات عمیق، توجه خوبی به مسائل فرهنگی داشته باشد.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha