جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
امام جمعه قزوین

 حوزه / امام جمعه قزوین، گفت: حکمت در زندگی مهجور مانده و این حقیقت آن طور که باید در زندگی ملت جریان پیدا نکرده است، بنابراین باید عالمان، فرهیختگان و حکمت شناسان به میدان بیایند و خودشان این حقیقت نورانی را بچشند و به ما نیز بچشانند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی شب گذشته در همایش حکمت اسلامی و مدیریت اقتصاد که در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی قزوین برگزار شد، اظهار داشت: حکمت موضوعی بسیار مهم در دین ماست و به همین اندازه نیز ناشناخته مانده و آن گونه که باید در متن زندگی جاری نشده است.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب تعبیری داشتند که فرمودند در قرآن کریم بیش از ۱۰۰ اصل و قاعده زندگی داریم، مانند اصل ولایت، امامت، کرامت، عزت، صداقت و از جمله همان اصول و شاید مهمترینشان اصل حکمت است، این اصل و قاعده در زندگی مهجور مانده و این حقیقت آن طور که باید در زندگی ملت جریان پیدا نکرده است، بنابراین باید عالمان، فرهیختگان و حکمت شناسان به میدان بیایند و خودشان این حقیقت نورانی را بچشند و به ما نیز بچشانند.

امام جمعه قزوین با تاکید بر اینکه کلمات امیرالمومنین(ع) و ائمه اطهار (ع) عین حکمت است، عنوان کرد: امیرالمومنین(ع) فرمودند: حکمت درختی است که در دل می‌روید، یعنی جایگاه و خاستگاه آن دل است، اگر این درخت در دل کسی روئید ثمره و میوه آن در زبان و بیان و قلم او آشکار می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: امام علی(ع) در کلام دیگری فرمودند: حکمت از خزائن غیب ظاهر می‌شود، خاستگاه آن جای دیگری نیست و نمی‌شود آدرس اشتباهی را برای پیدا کردن آن رفت، تلاش‌های بیهوده و خسته کننده آدم را به حکمت نمی‌رسد، بلکه با آدرس صحیح باید به دنبال آن رفت.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین تصریح کرد: حضرت در جای دیگری فرمودند: قلب به عنوان مرکز وجود ما با حکمت روشن می‌شود و حق و باطل را تشخیص می‌دهد، اگر این این موضوع محقق نشود، انسان در تاریکی می‌ماند.

وی با اشاره به اینکه امیرالمومنین(ع) در خطبه ۸۷ نهج البلاغه به تشریح ضد حکمت می‌پردازند، گفت: در این خطبه حضرت در مقابل افراد حکیم، برخی را مطرح می‌کند که خودشان را عالم معرفی می‌کنند اما عالم نیستند و لذا حکمت و ضد حکمت را قاطی می‌کنند و بنابراین نمی‌شود روی حرف آن‌ها حساب کرد.

امام جمعه قزوین تاکید کرد: حضرت در ادامه می‌فرماید: این افراد شبکه‌های دام از ریسمان دروغ، فریب و غرور درست می‌کنند که انسان را به دام بیندازند و لذا قرآن در رابطه با این رفتارها می‌گوید که صورت این‌ها مانند صورت انسان اما قلبشان مانند قلب حیوان است، این‌ها مانند مرده‌های زنده نما هستند که شاید دارای معلومات باشند اما بویی از حکمت نبرده‌اند.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: خدای متعال در سوره حشر فرمود: کوه طاقت پذیرش قرآن را ندارد و در همین رابطه نیز امیرالمومنین(ع) در حکمت ۱۱۱ نهج البلاغه فرمودند: اگر محبت من به کوه اصابت کند، کوه طاقت و توان پذیرش ولایت و محبت من را نخواهد داشت و متلاشی می‌شود، بنابراین قرآن و امیرالمومنین(ع) که قرآن ناطق است، دارای این ویژگی مشترک هستند.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: امیرالمومنین(ع) رمز این ویژگی مشترک را این گونه بیان می‌کنند که اگر حکمت به کوه اصابت کند، کوه را به لرزه در می‌آورد، بنابراین به خاطر حکمت است که کوه توان تحمل قرآن را ندارد و معجزه محبت و ولایت امیرالمومنین (ع) هم بخاطر حکمت است.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین اظهار کرد: حضرت در جای دیگر فرمودند: اگر کسی چیزی از حکمت گیرش بیاید هم خطیر و هم جذاب است، آنقدر جذاب است که صبر و طاقتش در اینکه بیشتر از حکمت بهره‌مند شود را از دست می‌دهد و عاشق و اسیر می‌شود.

وی ادامه داد: خدای متعال در سوره بقره فرمودند: حکمت چیزی نیست که به هر کس بدهم، به هر کس که بخواهم حکمت را می‌دهم، یعنی معلوم است که چه کسانی خواستنی هستند، چون خدا می‌گوید به هر کس حکمت بدهم به او خیر کثیر می‌دهم.

امام جمعه قزوین با تاکید بر اینکه خدا به همه عالم هستی متاع قلیل می‌گوید، اما به حکمت خیر کثیر می‌گوید، گفت: هر کس نزد خدا خواستنی بشود خدا به او حکمت و هدایت عنایت می‌کند، پروردگار می‌فرماید اگر می‌خواهید نزد خدا خواستنی شوید باید مطیع پیامبر باشید و در جای دیگر می‌فرماید هر کس به خدا اعتماد کند او را هدایت می‌کنیم و این گونه است که خداوند به ما راه را نشان می‌دهد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین اظهار کرد: خداوند راجع به حکمت نیز راه را نشان می دهد، و لذا پیامبر(ص) فرمودند، هر کس چهل روز خود را برای خدا خالص کند، چشمه‌های حکمت از قلب وی بر زبانش جاری می‌شود.

وی افزود: امام رضا(ع) فرمودند هرگاه خداوند بنده‌ای را برای رتق و فتق امور بندگانش برگزیند، برای این کار سینه‌اش را گشاده می‌گرداند و چشمه‌های حکمت به دل او می‌سپارد و علم را به کمال بر او الهام می‌کند و لذا از آن پس دیگر در پاسخی درمانده نگردد و در تشخیص صواب، سرگشته نشود و او معصوم و تأیید شده از جانب خدا است.

وی ادامه داد: در این حدیث آمده که خداوند سه جایزه به مدیری می‌دهد که خودش او را برای رتق و فتق امور بندگانش برگزیند، نخست اینکه خدا شرح صدر خاصی به او می دهد تا دیگر برای مسائل جزئی و حاشیه‌ای وقت تلف نکند و با نگاهی ملکوتی به مسائل نگاه کند، نگاهی که عاری از تکبر و سرشار از علو است.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: همچنین دومین جایزه نیز این است که خدا قلب او را از حکمت مملو می‌کند، یعنی جان او از چشمه‌های حکمت لبریز می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین عنوان کرد: سومین جایزه نیز این است که خداوند به او علم الهامی می‌دهد، یعنی به گونه‌ای می شود که در پاسخ به هیچ سوالی درمانده نمی‌شود و در سر هیچ دو راهی به سرگردانی و حیرت نمی‌رسد.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین بیان کرد: اگر بخواهیم به ثمرات و میوه‌ها و نتایج حکمت هم نگاهی داشته باشیم، امیرالمومنین (ع) در این حوزه فرمودند: حفظ دین، ثمره معرفت و سرآمد حکمت است، بنابراین اگر بخواهیم ببینیم کسی حکیم است، دین داری، نگهبانی از دین و دغدغه مندی او را در فضای دین ببینیم، چون این از ثمرات و میوه‌های حکمت است.

وی اظهار کرد: حضرت همچنین از خدعه و نیرنگ بر حذر بودن و به صداقت نزدیک بودن را معنای حکمت می‌دانند و لذا می‌بینیم که در بساط معاویه به شدت نیرنگ وجود داشت، لذا حضرت امیر(ع) فرمودند اگر می‌خواهید به هر مقصدی برسید باید از طریق صداقت به آن مقصد برسید، من هیچ سپری را نگه دارنده‌تر از صداقت نمی‌شناسم، هر کس واکنش عالم هستی را بفهمد هیچ گاه سراغ حیله و نیرنگ را نمی‌گیرد، آن کسی که به حیله و نیرنگ روی می‌آورد واکنش های عالم را نمی شناسد.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: بسیار به حضرت می‌گفتند شما زرنگ نیستی و معاویه زرنگ است که حضرت در جواب می‌فرمودند: متاسفانه بسیاری از مردمان حیله و نیرنگ را زرنگی می‌پندارند، درحالی که حضرت آن‌ها را نفرین می‌کند و می‌فرماید مرگشان باشد که این اندازه از فرهنگ حکمت و معرفت و انسانیت فاصله گرفته‌اند.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین عنوان کرد: امام صادق (ع) نیز فرمودند: اگر کسی حکمت بنوشد، نسبت به دنیا بی رغبت می‌شود و اگر کسی دنیا بنوشد، نسبت به حکمت بی‌رغبت می‌شود، بنابراین شکم بارگی حکمت را فاسد می‌کند، در دلی که برای آدم‌های شکم پرست است، حکمت جان نمی‌گیرد، چرا که شکم پرستی کیاست مومنانه را از انسان سلب می‌کند.

وی اظهار کرد: این در عرصه‌های مدیریتی یک اصل است که انسان حق مدار باشد، داد مردم از دست او بلند نشود، راس حکمت این است که انسان پای حکمت هر چند که علیه او باشد محکم بایستد، آن کاری که امثال مقداد و ابوذر در غریبانه‌ترین شرایط امیرالمومنین(ع) انجام دادند، بنابراین بسیار اهمیت دارد که انسان جایگاه حق را محکم کند.

عالمان و فرهیختگان برای ترویج حکمت در جامعه وارد میدان شوند

عالمان و فرهیختگان برای ترویج حکمت در جامعه وارد میدان شوند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha