سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
مسیح علینژاد

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

اسرائیل به پایان خط رسید

آوی گیل مدیر کل سابق وزارت خارجه رژیم صهیونیستی و پژوهشگر یک مرکز صهیونیستی در مقاله‌ای در روزنامه «معاریو» با اشاره به وضعیت جمعیتی در بیت المقدس و افزایش چشمگیر جمعیت عرب و فلسطینی این شهر از مخاطرات پیش روی هویت یهودی و ظهور دوگانگی قومیتی در درون مرزهای رژیم صهیونیستی و در صورت ادامه روند حاضر امکان تقسیم این رژیم سخن گفته است. این تحلیلگر صهیونیست با درنظر داشتن مشارکت اعراب ساکن قدس در انتخابات های آتی شهرداری ها معتقد است دیر یا زود شاهد مشارکت اعراب ساکن قدس در انتخابات شهرداری خواهیم بود و آنها به زودی موفق خواهند شد تا موانع قبلی پیش پای خود را کنار زده و حقوق قانونی خویش از جمله حق رای را مطالبه نمایند. در چنین شرایطی در صورت ممانعت اسرائیل از رای دهی این گروه، جهان در کنار اسرائیل نخواهد ایستاد و از آن پشتیبانی نخواهد کرد. گیل تضعیف آرمان ملی فلسطین را زنگ خطری برای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی برشمرد و در ادامه هشدار داد این احتمال وجود دارد که تجربه قدس در میان سایر فلسطینیان نیز فراگیر شود که در این صورت گزینه جایگزین به جای راهکار دو دولتی به حل و فصل مسئله فلسطین از مسیر دولتی واحد خواهد انجامید. وی همچنین درباره پیامدهای خطرناک تضعیف تشکیلات خودگردان به ریاست ابومازن بر آینده رژیم اشغالگر هشدار داده است.گیل در بخش پایانی مقاله خود با اشاره به تهدیدات ناشی از تثبیت شکاف دوقومیتی در داخل سرزمین اشغالی می افزاید: « بسیاری از اسرائیلی‌ها بر این باورند که تضعیف آرمان ملی فلسطینیان موهبتی مبارک است؛ اما تاریخ ثابت کرده است که در این برکت عقوبتی کشنده مستتر است و آن پایان اسرائیل به عنوان دولتی یهودی است».

منبع: تسنیم

حزب الله دست اسرائیل را از میدان کاریش قطع کرد

آموس هرئیل تحلیلگر صهیونیست در یادداشتی برای روزنامه هاآرتص ابراز نگرانی کرد که احتمال تنش میان رژیم صهیونیستی و حزب الله لبنان، مانع از استخراج گاز از میدان گازی کاریش شود. وی عنوان کرد که تنش بین رژیم صهیونیستی و حزب الله، بازار جهانی انرژی را مجبور خواهد کرد موقتاً به فکر جایگزین‌هایی دیگر برای گازی باشد که قرار بود از میدان کاریش استخراج شود. هرئیل در ادامه این یادداشت پیش بینی کرد که رژیم صهیونیستی استخراج گاز از میدان کاریش را که قرار بود از ابتدای ماه سپتامبر آغاز شود، به تعویق بیندازد. هرئیل تاکید کرد که نگرانی نسبت به پیامدهای تنش با حزب الله بر آینده میدان کاریش، نه تنها موجب نگرانی رژیم صهیونیستی شده، بلکه نگرانی اروپایی‌ها را که در پی جایگزینی مناسب برای گاز روسیه هستند، نگران کرده است. به ادعای این تحلیلگر صهیونیست، حزب الله تشدید هدفمند تنش با رژیم صهیونیستی را راهی برای بهبود جایگاه داخلی خود می‌داند. وی افزود به رغم اینکه شیوه رفتار حزب الله حاکی از آن است که قصد کشاندن اوضاع به سمت جنگ با رژیم صهیونیستی را ندارد، اما با این حال سعی خواهد کرد تا اواخر تابستان منطقه را ملتهب نگه دارد. تحلیلگر هاآرتص تاکید کرد که نهاد نظامی رژیم صهیونیستی اهمیت ویژه‌ای به تحولات در مرزهای شمالی می‌دهد.

منبع: مهر

روی جاسوسی مسیح علی‌نژاد آشکار شد

هرگونه همکاری با شبکه‌های معاند علیه نظام اسلامی اعم از ارسال فیلم برای دشمنان نظام مشمول ماده ۵۰۸ قانون مجازات اسلامی است و از ۱ تا ۱۰ سال حبس دارد. این روزها شاهد انتشار فیلم‌هایی از بدحجابی و یا برخورد با آمران به معروف در شبکه‌ها و رسانه‌های معاند هستیم. فیلم‌هایی که توسط عده‌ای از شهروندان ناآگاه تهیه شده و برای معاندان ارسال می‌شود. موضوع بازداشت و یا برخورد با این افراد هم در روزهای اخیر مطرح می‌شود و برخی این کار را بر خلاف قوانین کشور می‌دانند در حالی که طبق قانون هرگونه همکاری با دشمنان و شبکه‌های معاند اعم از ارسال فیلم علیه نظام جمهوری اسلامی از بی‌حجابی و ... مشمول مجازات براساس ماده ۵۰۸ قانون مجازات اسلامی است. حجت‌الاسلام سیدعلی خان‌محمدی سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور درباره فیلم گرفتن از کشف حجاب و برخورد با آمران به معروف گفت: در این راستا هرگونه همکاری و همچنین فیلم‌گرفتن در رابطه با کشف حجاب بگیرند و یا اتفاقاتی که علیه نظام است مشمول ماده ۵۰۸ قانون مجازات اسلامی خواهند بود و بین یک تا ۱۰ سال حبس برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود. البته این موضوع فقط در حوزه کشف حجاب نیست، بلکه هر فیلمی که علیه نظام جمهوری اسلامی باشد و برای این خانم ارسال شود، مشمول این ماده خواهد بود. وی با بیان اینکه از همه شهروندان عزیز می‌خواهیم در دام عناصر خود فروخته‌ای، چون مسیح علی‌نژاد نیفتند، گفت: این افراد دشمنان ملت هستند و برای مقابله همه جانبه با تمامیت ارضی کشور و ایجاد تفرقه و دوقطبی بین آحاد مردم هستند و دشمن قسم خورده ما هستند.سخنگوی ستاد امر به معروف ادامه داد: با توجه به اینکه معصومه علی‌نژاد معروف به مسیح علی‌نژاد از سال ۲۰۲۱ عضو سرویس اطلاعاتی آمریکا CIA است و البته علی‌نژاد در سال‌های قبل هم با سرویس اطلاعاتی انگلیس MI۶ همکاری داشته، پس لازم است مردم بدانند با چه کسانی طرف هستند و آن‌ها منافعشان ایجاب می‌کند که مردم را فریب داده و آن‌ها را مقابل هم قرار دهند. حجت‌الاسلام خان‌محمدی با بیان اینکه این عناصر خبیث همانانی هستند که نامه نوشتند که تحریم‌ها تشدید شود و به کودکان سرطانی هم رحم نکردند و نمی‌کنند. این‌ها همان‌هایی هستند که نامه نوشتند که به ایران حمله نظامی شود. این‌ها از ایجاد اختلاف و دوقطبی دلارهای زیادی دریافت می‌کنند.ما خوب می‌دانیم بودجه‌های میلیون دلاری شبکه‌های معاند و ضد انقلاب توسط چه مجموعه و کشورهای تأمین می‌شود. آن‌ها همانی هستند که در جریان حوادث آبان‌ماه مردم را تشویق به اقدامات خرابکاری و ایجاد آشوب می‌کردند. پس ضروری است، مردم عزیزمان با هوشیاری بیش از بیش هجمه‌ها و اقدامات خصمانه و فضا سازی‌های جریان‌های معاند را خنثی کنند.

منبع: خبرنگاران جوان

سازمان جهانی بهداشت وضعیت اضطراری بهداشتی جهانی اعلام کرد

سازمان جهانی بهداشت شیوع و گسترش سریع بیماری آبله میمون را یک وضعیت اضطراری جهانی خواند. سازمان جهانی بهداشت (WHO) با فعال کردن بالاترین درجه هشدار خود برای شیوع رو به رشد آبله میمون، این ویروس را یک وضعیت اضطراری در بهداشت عمومی و یک نگرانی بین المللی خواند. طبق گزارش شبکه «سی ان بی سی» این اعلام وضعیت بدان معناست که سازمان جهانی بهداشت شیوع این بیماری را به عنوان «تهدیدی قابل توجه» برای سلامت جهانی می‌بیند که به منظور جلوگیری از گسترش بیشتر این ویروس و وخیم‌تر شدن بالقوه اوضاع در حدی که به وضعیت همه گیری (پاندمی) برسد، یک پاسخ بین المللی هماهنگ شده نیاز است. اگرچه بیانیه «سازمان جهانی بهداشت» الزاماتی را برای دولت‌ها به بار نخواهد آورد، اما به عنوان یک «درخواست فوری» برای انجام اقداماتی از سوی این کشورها محسوب می‌شود. سازمان جهانی بهداشت تنها می‌تواند راهنمایی و پیشنهاداتی را برای کشورهای عضو صادر کند؛ اما قادر به الزام آن‌ها نیست. همچنین از کشورهای عضو خواسته می‌شود تا رویدادهایی را که تهدیدی برای سلامت جهانی محسوب می‌شود را گزارش کنند. سازمان جهانی بهداشت که وابسته به سازمان ملل است، ماه گذشته میلادی از «اعلام وضعیت اضطراری جهانی» در ارتباط با آبله میمون خودداری کرده بود؛ اما موارد ابتلا به شکلی قابل توجه ظرف هفته‌های گذشته افزایش پیدا کرد و همین امر سبب شد تا «تدروس آدهانوم» مدیر سازمان جهانی بهداشت «بالاترین درجه هشدار» را در این زمینه صادر کند. تدروس آدهانوم گفت: ما شیوعی [از این بیماری]را داریم که با سرعت و به شیوه‌های جدید انتقال، در سراسر جهان گسترش یافته است؛ چیزی که ما اطلاعات کمی از آن داریم. برای تمامی این علل، من تصمیم گرفتم تا شیوع جهانی آبله میمون را به عنوان «وضعیت اضطراری بهداشت عمومی همراه با نگرانی بین المللی» بنامم. گفتنی است طبق آمار سازمان جهانی بهداشت، بیش از ۱۶ هزار مورد ابتلا به آبله میمون در بیش از ۷۰ کشور جهان در سال جاری میلادی گزارش شده است.

منبع: خبرنگاران جوان

آتش سوزی جنگل های کالیفرنیا را خاکستر کرد

آتش سوزی «اوک» طی جمعه شب مناطقی از بخش «ماریپوسا» در ایالت کالیفرنیای آمریکا را سوزاند. آتش سوزی «اوک» طی جمعه شب مناطقی از بخش «ماریپوسا» در ایالت کالیفرنیای آمریکا را سوزاند و در مسیر حرکت به سمت جنگل ملی سیِرا، خودروها و خانه‌ها را طعمه حریق کرد. به گزارش خبرگزاری رویترز، این آتش سوزی که بعد از ظهر جمعه آغاز شد، بیش از ۲۶۰۰ هکتار از اراضی این منطقه را دربر گرفته است. دفتر کلانتر بخش ماریپوسا، دستور تخلیه چندین منطقه را در اطراف این محدوده، صادر کرده است. این سومین آتش سوزی در این بخش از ایالت کالیفرنیا طی دو هفته گذشته است.

منبع: خبرنگاران جوان

انگلیسی ها برای تغییرات آب و هوایی دست به تظاهرات زدند

معترضان انگلیسی روز شنبه در خیابان‌های لندن و گلاسکو به منظور مطالبه برای اتخاذ اقدامات سریع‌تر جهت مقابله با تغییرات آب و هوایی پس از موج گرمای بی سابقه در هفته جاری تظاهرات کردند. بر اساس این گزارش، معترضان با تجمع در میدان پارلمان لندن از دولت خواستند تا اعطای مجوزهای جدید تولید نفت و گاز را متوقف کند و برای شرکت‌های بزرگ آلوده کننده هوا مالیات وضع کند. در گلاسکو نیز فعالان با برگزاری تظاهرات اتخاذ اقدامات سریع برای مقابله با تغییرات آب و هوایی را خواستار شدند. برخی از گروه‌ها همچنین تهدید کردند که در فصل پاییز تظاهرات بیشتری را اطراف مقر پارلمان برگزار خواهند کرد. گروه‌های معترض همچنین از دولت انگلیس خواستند تا بهای انرژی را با توجه به افزایش هزینه‌های زندگی کاهش دهد. این در حالی است که روز جمعه نیز معترضان به گرانی بنزین در انگلیس به اتوبان‌ها آمده و با کُند کردن سرعت حرکت وسایل نقلیه خود به صورت گسترده‌ای به این موضوع اعتراض کردند. اتوبان‌های اصلی انگلیس در لندن، لیورپول، منچستر، بیرمنگهام و کاردیف مملو از معترضانی شد که سرعت وسایل نقلیه خود را به حدی کاهش دادند که باعث ایجاد ترافیک سنگینی شد. مقامات بندر «دوور» در مواجهه با ترافیک ۵ ساعته مقابل گذرگاه مرزی میان انگلیس و فرانسه، وضعیت اضطراری اعلام کردند. به گزارش اِسکای نیوز، ۵۳ هزار راننده در این حرکت اعتراضی شرکت کردند. معترضان از دولت این کشور خواستند تا با کاهش عوارض بر فروش سوخت، قیمت انرژی را کاهش دهد.

منبع: مهر

دو شبکه از تلویزیون حذف شدند

صداوسیما با پخش تیزر اطلاع‌رسانی درباره دو شبکه تلویزیونی «شما» و «ایران کالا» خبر حذف این دو شبکه از آنتن را به‌صورت رسمی اعلام کرد. براساس این تیزر که از روز گذشته از شبکه‌های مختلف تلویزیونی پخش می‌شود، برنامه‌های این دو شبکه از پنجم مردادماه به شبکه‌های پرمخاطب سیما منتقل خواهند شد. در این تیزر آمده شده است: به اطلاع مخاطبان ارجمند رسانه ملی می‌رساند به منظور بیشتر دیده شدن برنامه‌های شاخص شبکه‌های «ایران کالا» و «شما» و برای ارائه وسیع‌تر زیبایی‌های گستره پهناور کشورمان و معرفی بیش از پیش ظرفیت‌های اقتصادی اجتماعی گردشگری آن‌ها و نیز بازنمایی گسترده‌تر تولیدات ملی، فعالیت‌های اقتصادی و مالی کشور، این برنامه‌ها از پنجم مرداد ماه به شبکه‌های پربیننده سیما منتقل می‌شوند تا با هم‌افزایی و استفاده بهینه از منابع رسانه ملی شاهد تقویت و ارتقای این برنامه‌ها باشیم. نکته مهم این اطلاعیه این است که در آن تأکید شده است: با اتمام فعالیت‌های شبکه‌های ایران‌کالا و شما از پنجم مردادماه رسانه ملی در بازآرایی شبکه‌ها بر اساس نظر مخاطبان و نیز صرفه‌جویی در امکانات خود گام دیگری را به سوی تحول بر می‌دارد. پیش از این و در دوران ریاست محمد سرافراز در رسانه ملی سیاست تعدیل و حذف شبکه‌های کم‌مخاطب و ترکیب و هم‌افزایی شبکه‌های دارای مأموریت‌های مشابه در دستور کار صداوسیما قرار گرفت اما با آمدن عبدالعلی علی‌عسگری شبکه‌های حذف و ادغام شده، بار دیگر به آنتن بازگشتند. به استناد نظرسنجی‌های اخیر تلویزیون افت مخاطب شبکه‌های مختلف بحرانی جدی است که پیمان جبلی رئیس رسانه ملی هم خود بر آن مهر تأیید زده است و باید دید آیا سیاست‌های جدید در راستای «حذف شبکه‌های کم‌مخاطب» و حرکت به سمت چابک‌سازی در تولید، تا چه اندازه می‌تواند این بحران را مرتفع کند.

منبع: مهر

شبکه‌ای جاسوسی رژیم صهیونیستی متلاشی شد

وزارت اطلاعات در اطلاعیه‌ای اعلام کرد؛ شبکه‌ای از عوامل سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) شناسایی و کلیّه‌ی عناصر عملیاتی بازداشت شدند. متن اطلاعیه به شرح زیر است:

بِسم الله الرَحمن الرَحیم«اِنَّ رِبِّکَ لَبِالمِرصاد»

به استحضار ملّت شریف ایران می‌رساند: شبکه‌ای از عوامل سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی که برای انجام عملیات تروریستی به کشور اعزام شده بودند، پیش از هر اقدام خرابکارانه‌ای توسط سربازان گمنام امام زمان (عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف) شناسایی و کلیّه‌ی عناصر عملیاتی بازداشت شدند. اعضای این شبکه که از طریق یکی از کشورهای همسایه با عوامل سازمان جاسوسی - تروریستی موساد در ارتباط بوده و از اقلیم کردستان وارد کشور شده بودند، با بهره‌گیری از به‌روزترین تجهیزاتِ عملیاتی و ارتباطی و قوی‌ترین مواد انفجاری، قصد انجام اقدامات خرابکارانه و عملیات تروریستی بی‌سابقه‌ای در برخی نقاط حسّاس و اهدافِ از پیش تعیین شده را داشتند که با عنایات الهی و عملیات چند مرحله‌ای و پیش‌دستانه‌ی مجاهدان گمنام ایران اسلامی جملگیِ آنها به دام افتاده، تسلیحات، مواد انفجاری، تجهیزات فنّی و ارتباطی آنها نیز به طور کامل کشف و ضبط شد. با توجه به ادامه‌دار بودن تحقیقات و رصدهای اطلاعاتی پیرامون هرگونه ارتباط داخلی و خارجی با این تیم تروریستی، اِن‌شاءالله، اطلاعات تکمیلی متعاقباً به استحضار ملّت شریف ایران خواهد رسید.

منبع: مهر

قاچاق تابلو مظفرالدین‌شاه تایید شد

مدیرکل موزه‌های وزارت میراث فرهنگی تایید کرد که تابلوی پرتره مظفرالدین شاه قاجار، در فاصله سال‌های ۱۳۱۷ تا ۱۳۶۱ از کاخ گلستان خارج شده و بعدها قاچاقی به خارج از کشور منتقل شده و به فروش رفته است. پس از انتشار عکس‌هایی از تابلو به فروش‌رفتۀ پرتره مظفرالدین شاه قاجار در حراجی کریستیز بریتانیا و جای خالی این تابلو روی دیوارهای کاخ گلستان در تهران، این سوال پرسیده شد که این اثر کمال‌الملک چه زمان و چگونه از ایران خارج شده و از یک حراجی سر درآورده است؟مسؤولان کاخ گلستان در اظهارات اولیه از وجود چنین تابلویی ابراز بی‌اطلاعی کرده و حتی احتمال تقلبی بودن آن را مطرح کردند. احمد دِزواره‌ای که از اواخر دهه ۵۰ تا سال ۱۳۸۶ ریاست موزه‌های کاخ گلستان را به عهده داشت نیز وجود چنین تابلویی را در این مجموعه به طور کامل رد کرد و ادعاهای مطرح شده درباره خروج این تابلو یا به سرقت رفتن آن را تهمت و دروغ محض خواند. حالا پس از بررسی اسناد و اموال ثبت شده در کاخ گلستان، مرتضی ادیب‌زاده ـ مدیرکل موزه‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ تایید کرد که این تابلو قاچاقی از کشور خارج شده است. نام تابلو «پرتره مظفرالدین شاه» تا سال ۱۳۱۷ در فهرست اموال کاخ گلستان ثبت شده است و پس از آن، اثری از آن در فهرست اموال کاخ نیست. او برای شفاف‌سازیِ موضوع تابلو «پرتره مظفرالدین شاه» برای بررسی چگونگی خروج این اثر از کاخ گلستان و متعاقب آن، فروش در حراجی کریستیز لندن در سال ۲۰۰۰ میلادی، نتیجه بررسی‌های انجام شدۀ کارشناسان روی دفاتر اموالی کاخ گلستان متعلق به سال‌های ۱۳۱۲، ۱۳۱۷ و ۱۳۶۱ خورشیدی را، در حساب کاربری خود در اینستاگرام این چنین اعلام کرد: نام تابلو و مشخصات دقیق آن از جمله ابعاد (همراه با قاب) در دفتر سال ۱۳۱۲ خورشیدی ثبت شده است، اما جزو اموال بنای موسوم به خوابگاه (اندرونی ناصرالدین شاه) ثبت شده است و نه کاخ اصلی و تالار برلیان. به نظر می‌رسد پیش از سال ۱۳۱۲ تابلوهای شاهان قاجار در اوایل دوره پهلوی از تالار برلیان خارج شده و به بنای خوابگاه منتقل شده‌اندمدیرکل موزه‌ها این توضیح را اضافه کرد که تصمیم به ساخت عمارت خوابگاه ناصری سال ۱۳۰۳ قمری گرفته شد. در تاریخ ۱۳۰۴ قمری ساخت بنا به پایان رسید و شاه به این عمارت نقل مکان کرد. در دوره رضا شاه جزو تحویل شده وزارت دارایی درآمد و مدت‌ها محل حوزه وزارتی بود. این ساختمان تا سال ۱۳۳۵ پابرجا بود و مستندات تصویری نیز در این ارتباط وجود دارد. خوابگاه ناصری اوایل سال ۱۳۴۰ یعنی دوره پهلوی تخریب می‌شود. به گفته ادیب‌زاده، در دفتر سال ۱۳۱۷ دوباره این تابلو (پرتره مظفرالدین شاه اثر کمال الملک) جزو اموال انتقالی از خوابگاه به کاخ گلستان ثبت شده است، اما در دفاتر سال ۱۳۶۱ که مربوط به وزارت فرهنگ و هنر وقت است، هیچ نشانی از نام تابلو نیست.مدیرکل موزه‌ها گفت: قطعا تابلو متعلق به کاخ گلستان است و در فاصله سال‌های ۱۳۱۷ تا ۱۳۶۱ از مجموعه کاخ، خارج و بعدها از طریق قاچاق به خارج از کشور منتقل شده و به فروش رفته است. ادیب‌زاده با بیان این‌که کارشناسان حراج کریستیز باید قبل از برگزاری حراج، این تابلو را از ایران استعلام می‌کردند، اظهار کرد: در حال حاضر آنچه حائز اهمیت است خروج غیرقانونی اثر است. از این رو، این اداره کل براساس وظیفه ذاتی خود و مطابق با قوانین بین‌الملل اقدامات لازم برای بازگرداندن اثر را در دستور کار خود قرار داده است.عکس‌ها از حساب کاربری اینستاگرام مرتضی ادیب‌زاده، مدیرکل موزه‌ها برداشته شده است پرتره رنگ روغن مظفرالدین‌شاه با امضای کمال‌الملک ـ نقاش شهیر ایرانی ـ در سال ۲۰۰۰ میلادی، حدود ۲۲ سال پیش در حراجی کریستیز بریتانیا به قیمت ۴۴ هزار و ۶۵۰ پوندِ انگلیس فروخته شد. برخی پژوهشگران تاریخ، رد این تابلو را تا مجموعه الصباح کویت گرفته‌اند.

منبع: ایسنا

عراق کمیته حقیقت یاب تشکیل داد

پارلمان عراق در نشست روز شنبه خود به اتفاق آرا تصمیم گرفت کمیته حقیقت یاب مشترک در مورد حمله ترکیه به دهوک تشکیل دهد.مهدی آمرلی، عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق گفت: وزرای دفاع و امور خارجه، رئیس ستاد ارتش و فرمانده عملیات مشترک بر انجام دو گام در خصوص این حمله تأکید کردند؛ گام اول شامل ارائه شکایات بین المللی و گام دوم نیز اخراج نیروهای ترکیه از عراق است و در صورت پافشاری ترکیه برای ماندن واکنش دیگری وجود خواهد داشت. وی خاطرنشان کرد: کمیته‌ای از کمیسیون امنیت، دفاع و روابط خارجی پارلمان با حضور رئیس ستاد کل ارتش، وزارت دفاع و عملیات مشترک برای بررسی جزئیات میدانی حمله دهوک تشکیل شد تا مشخص شود آیا منبع این حمله از سمت ترکیه بوده یا خیر. روز شنبه پارلمان عراق جلسه فوق العاده‌ای را به ریاست محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان و با حضور فؤاد حسین وزیر امور خارجه، جمعه عناد، وزیر دفاع، عبدالامیر یارالله، رئیس ستاد ارتش و عبدالامیر الشمری،معاون فرمانده عملیات مشترک عراق برگزار کرد. همچنین وزارت امور خارجه از احضار کاردار عراق در آنکارا به بغداد خبر داد. چهارشنبه گذشته روستای "برخ" در ناحیه "درکار" از توابع شهرستان "زاخو" در استان دهوک اقلیم کردستان عراق آماج حملات توپخانه‌ای شدید قرار گرفت که به کشته شدن هشت شهروند و زخمی شدن ۲۳ شهروند دیگر که همه آنها از گردشگران بودند، انجامید. این حمله که عراق می‌گوید از سوی ترکیه بوده، واکنش‌های شدید داخلی و خارجی را به دنبال داشت و گروه‌های مقاومت عراق خواهان اخراج نیروهای ترکیه از خاک این کشور هستند. همچنین قرار است روز سه شنبه شورای امنیت نشستی را درباره این حمله برگزار کند.

منبع: ایسنا

روسیه قاعده بازی را تغییر داد

یکی از افسران سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) تاکید کرد که روسیه در جنگ اوکراین موفق شد از لحاظ سیاسی، اقتصادی و نظامی بر غرب پیروز شود.اسکات ریتر، افسر سابق سیا در اظهاراتی درباره اقدامات کشورهای غربی علیه روسیه از زمان آغاز جنگ اوکراین گفت: روسیه در همه جبهه‌ها پیروز می‌شود؛ در جبهه نظامی و میدان جنگ و در جبهه سیاسی چنان که شاهد فروپاشی نظام سیاسی در اروپا و ادامه سقوط مستمر دولت بایدن در ایالات متحده هستیم. وی ادامه داد: در جبهه اقتصادی، روسیه قواعد بازی را با تحریم‌های متقابل علیه غرب تغییر داده است. ریتر تاکید کرد که هیچ چیز نمی‌تواند روسیه را از پیشروی در هر سه جبهه باز دارد. وی در تایید اظهاراتش استعفای اخیر بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس و استعفای ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا را مثال زد. این عضو سابق سیا به ناکارآمدی تامین تسلیحات آمریکایی ارسالی به کی‌یف اشاره و این واقعیت را که به زودی تمام ذخایر آمریکایی‌ها تمام خواهد شد، یادآوری کرد. به رغم تلاش‌های کشورهای غربی و در راس آن‌ها آمریکا از آغاز حمله روسیه به اوکراین برای به شکست کشاندن روسیه در جنگ اوکراین و منزوی کردن این کشور در جهان با توسل به ابزارهایی چون تحریم‌های اقتصادی سخت، این جنگ همچنان ادامه دارد.

منبع: ایسنا

عراق کاردار سفارت خود در آنکارا را فراخواند

در پی حمله ترکیه به اراضی عراق، وزارت خارجه عراق کاردار سفارت بغداد در ترکیه را فراخواند.احمد الصحاف، سخنگوی وزارت امور خارجه عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که این وزارت خانه تصمیم گرفته تا کاردار سفارت عراق در آنکارا را به بغداد فرابخواند. او در ادامه برای اطلاع افکار عمومی تاکید کرد که هیچ توافق امنیتی و نظامی با ترکیه وجود ندارد. از طرفی دیگر نیز منابع امنیتی عراق از تشدید تدابیر امنیتی در ورودی منطقه سبز در مرکز بغداد و استقرار نیروهای ویژه در مقابل ساختمان سفارت ترکیه در آن منطقه به منظور جلوگیری از هرگونه اعتراض و ایجاد درگیری خبر دادند. طبق گفته این منابع امنیتی، نیروهای ویژه بلوک‌های سیمانی را در مقابل ساختمان سفارت قرار دادند و نیروهای ویژه تقویت شده با زره را در نزدیکی سفارت واقع در منطقه مستقر کردند تا از رسیدن معترضان به آن جلوگیری کنند. پیش از این نیز وزارت امور خارجه عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که به شورای امنیت سازمان ملل متحد به دلیل تجاوزات نیروهای ترکیه در شمال این کشور شکایت کرده و خواسته است تا جلسه‌ای اضطراری برای رسیدگی به این مسئله برگزار شود. شایان ذکر است که بامداد روز چهارشنبه گذشته، جنگنده‌های ترکیه استراحتگاه برخ در استان دهوک را هدف قرار دادند که منجر به کشته شدن ۹ نفر و زخمی شدن ۲۳ نفر از غیرنظامیان شدند. پس از این حمله وزارت امور خارجه عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که «علی رضا کنای» سفیر ترکیه در بغداد را درپی حمله وحشیانه و جنایتکارانه علیه یک اقامتگاه گردشگری در روستای «برخ» ناحیه «درکار» در استان «دهوک» از توابع اقلیم کردستان احضار کرده است.

منبع: خبرنگاران جوان

شایعه کرونای اسکوچیچ منفی شد

ابتلای سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان به ویروس کرونا تکذیب شد. در حالی که گفته می‌شد تست کرونای دراگان اسکوچیچ، سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان مثبت شده است، اما این خبر تکذیب شد. البته علی اصغر قربانعلی پور، مربی بدنساز تیم ملی فوتبال کشورمان حدود ۱۰ روز پیش به ویروس کرونا مبتلا شده است و هم اکنون در قرنطینه خانگی به سر می‌برد. با تکذیب شدن ابتلای اسکوچیچ به ویروس کرونا برنامه سفر او به ترکیه برای بازدید از تمرینات تیم‌های استقلال و سپاهان و همچنین گفت و گو با سرمربیان این تیم‌ها در خصوص وضعیت بازیکنان ملی پوش همچنان برقرار خواهد بود.

منبع: خبرنگاران جوان

تب کریمه در کرمان قربانی گرفت

ابتلای قطعی ۱۱ مورد به تب کریمه کنگو و مرگ یک دامپزشک در استان کرمان ضرورت هوشیاری و آگاهی بخشی و نیز تشدید مراقبت ها را تشدید کرده است.براساس تازه ترین آمارها سازمان دامپزشکی کشور ۳۱ تیرماه با اتکا به آمار وزارت بهداشت اعلام کرد که از ابتدای سال جاری تاکنون ۵۷ نفر بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو شناسایی شده اند که متاسفانه پنج نفر فوت شده اند.این آمار کشوری درحالی است که بنا به گزارش ها در سال جاری تاکنون ۱۱ مورد قطعی ابتلای به تب کریمه کنگو در استان کرمان گزارش و یکی از آنها که دامپزشک بوده نیز به فوت منجر شده است. نشانه های این بیماری در نقاط مختلف استان وجود دارد لذا ضرورت دارد که مراقبت ها نیز فراگیرتر شود. توضیحات و توصیه های مدیران متولی علوم پزشکی در این زمینه از ابعاد مختلف حائز اهمیت است؛ مدیر گروه مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: در بحث درمان بیماران مبتلا به تب کریمه کنگو مهمترین عامل تشخیص زودهنگام بیماری است. سعید صحبتی که مسئولیت سخنگویی دانشگاه علوم پزشکی کرمان را نیز برعهده دارد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۲ راه برای تشخیص زودهنگام بیماری در افراد مبتلا به تب کریمه کنگو وجود دارد که راه اول کنترل علائم بالینی فرد مشکوک و دومین روش نیز انجام آزمایش های تخصصی است. وی تاکید کرد: بخشی از آزمایش افراد مشکوک به تب کریمه کنگو در کرمان و بخش دیگری نیز توسط انستیتو پاستور در تهران انجام و نتیجه نهایی پس از سه تا چهار روز اعلام می شود.

منبع: ایرنا

اروپا وارد مذاکرات گازی با نیجریه شد

متیو بالدوین معاون مدیرکل بخش انرژی کمیسیون اروپا اعلام کرد که اتحادیه اروپا همزمان با آمادگی در مقابل کاهش احتمالی عرضه گاز روسیه، به دنبال تامین گاز مورد نیاز خود از نیجریه است.بالدوین که در نیجریه حضور دارد، این هفته با مقامات بزرگترین تولیدکننده نفت آفریقا دیدار کرد. بالدوین شنبه شب گفت، اتحادیه اروپا ۱۴ درصد از کل گاز مورد نیاز خود را از نیجریه وارد می‌کند و ظرفیت افزایش دو برابری گاز از نیجریه وجود دارد. تولید نفت و گاز در نیجریه به دلیل سرقت و خرابکاری در خطوط لوله کاهش یافته است و پایانه شرکت تولید کننده گاز ال ان جی نیجریه در جزیره بانی با ۶۰ درصد ظرفیت به فعالیت خود ادامه می‌دهد. وی افزود: اگر بتوانیم ظرفیت این شرکت را به بیش از ۸۰ درصد افزایش دهیم، گاز ال ان اجی اضافی برای ارسال به اروپا ایجاد خواهد شد. کمیسیون اروپا روز چهارشنبه اعلام کرد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید مصرف گاز خود را از اوت تا مارس ۱۵ درصد کاهش دهند. سال گذشته، نیجریه ۲۳ میلیارد متر مکعب گاز به اتحادیه اروپا صادر کرد، اما این رقم در طول چند سال گذشته رو به کاهش بوده است. بالدوین تصریح کرد: اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۸، حدود ۳۶ میلیارد متر مکعب گاز ال ان اجی از نیجریه خریداری کرده است. اتحادیه اروپا در پاسخ به عملیات نظامی روسیه در اوکراین از کشورها عضو خواسته تا از وابستگی به گاز روسیه بکاهند. در حالی که کمیسیون اروپا از کشورهای عضو خواسته است تا میزان وابستگی به گاز روسیه را از ماه اوت آتی تا پایان ماه مارس سال آینده میلادی (۲۰۲۳) به میزان ۱۵ درصد کاهش دهند؛ آلمان از هم اکنون زنگ خطر را درمورد فوریت طرح گاز به صدا در آورده است. مقامات آلمانی هشدار داده‌اند که به محض قطع دریافت گاز از مسکو، این امر به شدت بر اقتصاد این کشور آسیب وارد خواهد ساخت. مجارستان نیز اعلام کرده که اتحادیه اروپا باید بر منافع شهروندان خود متمرکز باشد تا آنکه بطور فزاینده‌ای خود را در مناقشه بین روسیه و اوکراین وارد کند. ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان نیز ماه گذشته گفته بود بروکسل با اعمال تحریم علیه مسکو، راه تنفسی خود را بست. پیش از این صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد، تحریم گاز روسیه موجب رکود اقتصادی شدید در مجارستان، اسلواکی، جمهوری چک و ایتالیا خواهد شد. عرضه گاز روسیه در چند ماه اخیر از طریق خط لوله‌های اصلی از جمله مسیر اوکراین و بلاروس و نورد استریم کاهش یافته است. گازپروم در ۱۴ ژوئن (۲۳ خرداد) ظرفیت نورد استریم ۱ را به ۴۰ درصد کاهش داد. گازپروم با اشاره به تاخیر در بازگرداندن توربین گازی از تعمیر و نگهداری در کانادا توسط تامین کننده تجهیزات زیمنس انرژی (ENR۱n. DE) تحریم‌ها را عامل این کاهش عرضه دانسته است. اتحادیه اروپا که تحریم‌هایی علیه مسکو اعمال کرده، قصد دارد استفاده از سوخت‌های فسیلی روسیه را تا سال ۲۰۲۷ متوقف کند، اما می‌خواهد تا زمان یافتن جایگزین، به واردات گاز از روسیه ادامه دهد.

منبع: ایرنا

حمله بزرگ سایبری به آلبانی نشست منافقین را لغو کرد

آلبانی در حالی این هفته میزبان نشست سالانه گروهک منافقین است که حمله گسترده سایبری به دستگاه‌های دولتی این کشور طی روزهای اخیر خدمات عمومی آنلاین را به کما برده است.آلبانی در حالی میزبان نشست سالانه گروهک منافقین شده است که قطع خدمات آنلاین دولتی در آلبانی در یکشنبه هفته گذشته، انتقاد گروه‌های مخالف دولت را در پی داشته است. آژانس ملی جامعه اطلاعاتی آلبانی، علت قطع تمام خدمات آنلاین دستگاه های دولتی را حمله گسترده سایبری از خارج از این کشور اعلام کرده بود. تا بعدازظهر دوشنبه، همه وب‌سایت‌های دولتی آلبانی غیرقابل‌دسترس بودند. باتوجه به شروع مذاکرات اتحادیه اروپا با آلبانی برای عضویت در این اتحادیه، رسانه های محلی، مسکو را به انجام این حمله سایبری متهم کردند. آسیب‌پذیر بودن پورتال‌های دولتی آلبانی مورد انتقاد احزاب مخالف دولت قرار گرفت و آنها دولت را به خاطر در خطر قراردادن امنیت داده‌های شهروندان این کشور تحت فشار قرار دادند. بر اساس گزارشات رسانه‌های اروپایی حمله سایبری اخیر به آلبانی در نوع خود بی‌نظیر بوده و از پیشرفته‌ترین روش‌های حوزه هک بهره برده‌است. دولت آلبانی در حالی، هفته گذشته، پورتال‌های دستگاه‌های دولتی را به روی شهروندان این کشور بست که سفارت آمریکا در آلبانی از تدابیر شدید امنیتی در این کشور، در آستانه برگزاری نشست سالانه گروهک تروریستی منافقین و احتمال اختلال در حمل‌ونقل عمومی در شهر محل برگزاری نشست خبر دادسفارت آمریکا در آلبانی در پیامی هشدارآمیز، درباره سفر شهروندان این کشور به آلبانی برای شرکت در نشست سالانه گروهک منافقین که شنبه و یکشنبه در حومه شهر «دراج» در ۳۳ کیلومتری تیرانا برگزار می‌شود، هشدار داد. در اطلاعیه سفارت آمریکا آمده است که احتمالا مقامات آلبانی تدابیر شدید امنیتی را در منطقه اتخاذ کنند که حتی ممکن است حمل‌ونقل عمومی، تحت تاثیر این تدابیر مختل شود.سفارت آمریکا در آلبانی خواستار همکاری شهروندان آمریکایی با مقامات محلی آلبانی، برای جلوگیری از مشکلات احتمالی شد. بعد از اخراج گروهک منافقین از عراق، این گروهک به دستور آمریکا و با هماهنگی دیگر اعضای ناتو به آلبانی مهاجرت کرد تا بتواند از آنجا به جاسوسی و اقدامات خرابکارانه علیه مردم ایران ادامه دهد.

منبع: ایرنا

بلژیک استرداد مجرمین را تصویب کرد

سرانجام بعد از بحث‌ها، کشاکش‌ها و مخالفت گروهی از نمایندگان، پارلمان بلژیک معاهدۀ استرداد متقابل مجرمین با ایران را به تصویب رساند.رادیو فرانسه گفت : بالاخره بعد از چند بار تعویق، پارلمان بلژیک نیمه شب چهارشنبه ۲٠ ژوئیه توافقنامۀ استرداد متقابل مجرمین با ایران را در صحن علنی به رأی گذاشت و آن را با ۷۹ رأی موافق، ۴۱ مخالف و ۱۱ رأی ممتنع به تصویب رساند. دو هفته قبل، کمیسیون روابط خارجی پارلمان بلژیک طرح مبادلۀ محکومان میان ایران و بلژیک را تأیید کرده بود. این طرح برای اجرا شدن نیاز به رأی اکثریت نمایندگان پارلمان داشت. اما از سه هفته قبل که محتوای طرح معلوم شد، بحث‌های تندی در پارلمان بلژیک به راه افتاد. به موازات آن، گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی بشدت از این طرح انتقاد کردند. اما سرانجام تصوب طرح، آنهم در نیمه‌شب، حاکی از آن است که بحث‌های مخالف و موافق بسیار جدی و طولانی بوده است.

منبع: ایرنا

چین به آمریکا هشدار قرمز داد

چین هشدارهای تندی به دولت آمریکا درباره سفر احتمالی ماه اوت نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان این کشور به تایوان ارسال کرده است. ۶ مقام آگاه گفته‌اند که این هشدارها به‌طور قابل‌توجهی از اخطارهای پیشین چین به آمریکا در خصوص سیاست واشنگتن در باره تایوان، شدیدتر بوده است. فایننشال تایمز به نقل از چند نفر از افراد آشنا به این مسائل ادعا کرد که هشدارهای خصوصی چین به آمریکا به پاسخ نظامی احتمالی در صورت انجام این سفر اشاره می‌کند. این روزنامه در ۱۸ جولای گزارش داد که پلوسی قصد دارد در ماه اوت از تایوان بازدید کند. یک روز پس از این گزارش، وزارت خارجه چین اعلام کرد که سفر پلوسی به تایوان به طور جدی حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور را تضعیف می‌کند و آمریکا با عواقب این اقدام مواجه خواهد شد. جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا چهارشنبه گذشته اعلام کرد که قصد دارد تا پایان ماه جاری با شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین صحبت کند. با این حال بایدن در مورد سفر پلوسی به تایوان ابراز تردید کرد. وی گفت: من فکر می‌کنم ارتش معتقد است این سفر درحال حاضر ایده خوبی نیست اما من از وضعیت آن خبر ندارم. نانسی پلوسی که همواره مورد انتقاد چین بوده است در ماه ژانویه جلسه مجازی با «ویلیام لائی» معاون رئیس جمهوری تایوان برگزار کرد. اکنون در دولت آمریکا درباره اینکه آیا پلوسی به تایوان سفر کند یا نه شکاف‌هایی بوجود آمده است. چین معتقد است تایوان بخشی از این کشور است، اما تایوان خود را کشوری مستقل می‌داند. مقامات تایوان، آمریکا را بزرگترین متحد خود به شمار می‌آورند و واشنگتن نیز به استناد به قانونی خود را ملزم به کمک به این جزیره برای دفاع از خود می‌کند. به تازگی، «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امورخارجه چین در سخنانی در پکن خاطرنشان کرد هرگونه دیداری از سوی نانسی پلوسی به شکل جدی حاکمیت، تمامیت ارضی و یکپارچی چین را تضعیف می‌کند. وی در ادامه سخنانش تاکید کرد: «اگر آمریکا سرسختانه بر روی مواضعش درباره این مسئله پافشاری کند، چین قطعا اقداماتی قدرتمند و قاطعانه در این خصوص اتخاذ خواهد کرد تا به شکل جدی از حق حاکمیت و تمامیت ارضی و یکپارچگی خود دفاع کند. آمریکا باید کاملا متوجه پیامدهای رفتارش باشد و مسئولیت آنرا بپذیرد.» اخبار سفر پلوسی در ماه اوت پس از آن منتشر شد که چین از آمریکا خواست تا فورا فروش کمک‌های فنی ارتشی به ارزش تقریبی ۱۰۸ میلیون دلار را لغو کند. وزارت دفاع چین در عین حال مسئولیت هر گونه تضعیف صلح و ثبات در تنگه تایوان را بر عهده واشنگتن دانسته است.

منبع: ایرنا

چین حریم هوایی تایوان را نقض کرد

وزارت دفاع تایوان روز جمعه مدعی شد ۶ فروند هواپیمای نظامی ارتش چین به قلمرو هوایی این کشور وارد شده‌اند. وزارت دفاع تایوان از پرواز جنگنده‌های چینی بر فراز آب‌های سرزمینی جنوب غرب این کشور خبر داد. براساس این گزارش، چهار فروند جنگنده جی-۱۶ و دو هواپیمای تجسسی چین در این عملیات مشارکت داشته‌اند. وزارت دفاع تایوان از ارائه هشدار رادیویی و استقرار پدافند هوایی برای مقابله با این هواپیماها توسط ارتش این کشور خبر داد. قلمرو هوایی کشورها مثل قلمرو زمینی مشخص و ثبت‌شده نیست و به همین خاطر، قلمرو هوایی از مسائل مورد مناقشه بین کشورهای مختلف است. چین، تایوان را بخش جدایی‌ناپذیر این کشور می‌داند و درباره حمایت آمریکا از این جزیره هشدار داده است. واشنگتن با ارسال تسلیحات و حمایت از تایپه به تنش‌ها در شرق دور دامن می‌زند.

منبع: ایرنا

ژاپن تزریق چهارمین دوز واکسن کرونا را آغاز کرد

پس از آغاز موج هفتم کرونا در ژاپن، تزریق دوز چهارم واکسن برای کارکنان بخش بهداشت، سلامت و مراقبت از سالمندان آغاز شد.پس از اینکه دولت ژاپن، معیارهای دریافت دوز چهارم واکسن کرونا را در موج هفتم این بیماری اعلام کرد، کارکنان بخش پزشکی و مراقبت از سالمندان در توکیو چهارمین واکسن کووید-۱۹ خود را دریافت کردند. ژاپن از هفته گذشته شاهد افزایش بی سابقه مبتلایان به نوع اومیکرون کرونا بود و تصمیم گرفت واکسیناسیون را با هدف حصول اطمینان از در دسترس بودن کادر پزشکی و مراقبتی آغاز کند. برخی از موسسات پزشکی در پایتخت مجبور شده‌اند تعداد بیماران اورژانسی را که می‌پذیرند محدود کنند و عمل های جراحی را به دلیل کمبود کارکنان ناشی از موج هفتم کرونا، کاهش دهند. پیش از این، دوز چهارم فقط برای افراد ۶۰ سال و بالاتر و افراد بین ۱۸ تا ۵۹ سال با بیماری های قبلی که در معرض خطر بالاتر ابتلا به علائم شدید در هنگام آلوده شدن به ویروس در نظر گرفته می شدند، در دسترس بود. یک مطالعه نشان می‌دهد که چهارمین واکسن کارایی نسبی برای افراد مسن دارد، اما ممکن است محافظت کمی برای افراد جوان فراهم کند. شمار مبتلایان روزانه در سراسر کشور روز جمعه از ۱۹۰۰۰۰ فراتر رفت و برای سومین روز متوالی رکورد جدیدی را ثبت کرد. هیاتی از کارشناسان بهداشت که زیر نظر وزارت بهداشت کار می کنند، با استناد به داده های بالینی گفتند که تزریق دوز چهارم، تا حدی در جلوگیری از گسترش این نوع فرعی موثر است.

منبع: ایرنا

هواشناسی هشدار وزش باد شدید داد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران از صدور هشدار زرد هواشناسی مبنی بر وزش باد شدید در پایتخت خبرداد و گفت: شهروندان مراقب ریزش ساختمان‌های نیمه کاره و تابلوهای تبلیغاتی باشند.حامد یزدی مهر افزود: طبق گزارش هواشناسی، وزش باد و گرد و خاک از امروز شنبه یکم مرداد آغاز و تا آخر وقت دوشنبه سوم مرداد ادامه خواهد داشت. مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران توصیه کرد: شهروندان توجه جدی داشته باشند و از پارک خودرو در کنار محل‌های پر خطر پرهیز کنند. وی در ادامه با اشاره به افراد دارای مشکل تنفسی گفت: توصیه اکید به این افراد این است که از تردد در فضای باز خودداری کنند.

منبع: شبکه خبر

خبرنگار پرس تی وی در فهرست ترور قرار گرفت

خبرنگار شبکه تلویزیونی پرس تی وی می‌گوید در فهرست ترور گروه‌های ملی گرای اوکراین قرار دارد."جانی میلر" خبرنگار ما در دنباس به ما ملحق می‌شود. شما در گزارش خود درباره یک فهرست ترور و درباره افزایش خشونت ضد نوجوانان طرفدار روسیه در منطقه دنباس صحبت کردید. هم اکنون شما در این فهرست قرار داریدخبرنگار گفت: بله این وبسایت به طور فعال با دولت اوکراین در ارتباط است. در حدود بیش از سیصد کودک و نوجوان در آن فهرست قرار دارند. نام و آدرس محل زندگی این کودکان و نوجوانان در این وبسایت قرار گرفته است. در میان آن‌ها نام یک دختر سیزده ساله هم به چشم می‌خورد. این وبسایت به طور فعال به خشونت ضد کودکان و نوجوانان دامن می‌زند. وی افزود: من به عنوان خبرنگار شبکه تلویزیونی پرس تی وی با مسئوولان این وبسایت تلفنی ارتباط برقرار کردم و آن‌ها در بیانیه‌ای اعلام کردند که نام من هم در این فهرست قرار دارد. خبرنگارانی که واقعیت‌ها را گزارش می‌کنند با کابوس قرار گرفتن در این فهرست ترور روبرو هستند. خبرنگار شبکه تلویزیونی پرس تی وی ادامه داد: من درباره خطرات قرار گرفتن در این فهرست به شما مطالبی را باید بگویم. من در اینجا و در منطقه دنباس که حامی روسیه هستم حضور دارم. ارتش روسیه و ارتش دنباس در اینجا حضور دارند. ملی گرایان اوکراینی در غرب این کشور حضور دارند. با وجود آنکه آن‌ها در غرب اوکراین هستند، اما من تهدیدی جدی را از جانب آن‌ها ضد جان خود احساس می‌کنم. وی خاطرنشان کرد: خبرنگاران اوکراینی، سیاستمداران و شهروندان در این فهرست قرار دارند. شما با تهدیدی جدی برای زندگی خود روبرو هستید. آنچه که وبسایت به طور فعالانه انجام می‌دهد این است که هرگونه انتقاد مردم از افراط گرایی را در اوکراین غیرممکن می‌سازد. اگر شما شهروند اوکراین باشید و از این وبسایت انتقاد کنید، شما در این فهرست قرار می‌گیرید. اگر شما از افراط گرایی انتقاد کنید شما در این فهرست قرار می‌گیرید. جانی میلر تاکید کرد: ملی گرایان اوکراینی هرگونه انتقاد از افراط گرایی در اوکراین را با گلوله پاسخ می‌دهند. مشکل بزرگتر این است که اگر همه پرسی در اوکراین درباره صلح با روسیه برگزار شود بسیاری از مردم اوکراین از صلح با روسیه دفاع خواهند کرد. اما عوامل افراطی دست راستی و نئونازی‌ها از جنگ دفاع می‌کنند. این گروه‌ها به شدت از اقلیت ها، یهودیان و سیاه پوستان نفرت دارند. در این حالت از روس‌ها نفرت دارند. خبرنگار پرس تی وی افزود: شما شاهد آن هستید که افراط گرایی سبب شده است که کودکان و نوجوانان هم در فهرست ترور آن‌ها قرار بگیرند. من شبیه این موضوع را در سوریه و در رابطه با داعش مشاهده کردم. آن سطح از توحش به خوبی در این وبسایت مشاهده می‌شود و به خشونت ضد کودکان و نوجوانان دامن زده می‌شود. عملا این وبسایت قانون را نقض می‌کند و در جهت توقف هرگونه انتقاد از این گروه‌های افراطی حرکت می‌کند. مجری گفت: چرا رسانه‌ها در اوکراین به این موضوع نمی‌پردازند؟خبرنگار پاسخ داد: بدیهی است که جنگی تبلیغاتی در اوکراین در جریان است تا غرب ارائه تسلیحات خود را به اوکراین توجیه کند. مقامات سازمان ملل خواهان صلح در اوکراین هستند. قبل از آنکه جنگ آغاز شود گزارش‌هایی درباره مشکل ناشی از گروه‌های نئونازی در اوکراین منتشر می‌شد، اما به محض اینکه جنگ آغاز شد این روند متوقف شد. هرگونه انتقاد در غرب از دولت اوکراین به منزله حمایت از تبلیغات به نفع روسیه است. وی افزود: شبکه‌های تلویزیونی غربی و سیاستمداران تلاش می‌کنند که سیل تسلیحات را به جای حرکت در مسیر صلح راهی اوکراین کنند. اگر دولت‌های غربی در آینده سیاست‌های خود را تغییر دهند و تسلیحات بیشتری به اوکراین ندهند آنگاه شاهد انتقاد رسانه‌های غربی از افراط گرایی در اوکراین خواهیم بود. رسانه‌های غربی با اقدامات خود از خشونت ضد کودکان و نوجوانان دفاع می‌کنند. باید فعالیت این عناصر افراطی در اوکراین تحت کنترل باشد، اما اینگونه نیست.

منبع: شبکه خبر

اسرائیل شاهزاده بحرینی را برکنار کرد

روزنامه رای الیوم فاش کرد که حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین «شیخه می بنت محمد آل خلیفه» را از ریاست سازمان فرهنگ این کشور به علت مخالفت با دست دادن با ایتان نائیه سفیر رژیم صهیونیستی در منامه، برکنار کرده است. شاه بحرین در ۲۱ جولای ۲۰۲۲، شیخ «خلیفه بن احمد بن عبدالله آل خلیفه» را به عنوان رئیس سازمان فرهنگ و میراث فرهنگی بحرین به جای شیخه می بنت محمد آل خلیفه به دنبال مخالفت با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی تعیین کرده است. شیخ می بنت محمد آل خلیفه به مدت بیست سال در این سازمان حضور داشت. منابع بحرینی اعلام کردند که در ۱۶ ژوئن ۲۰۲۲، استفان بوندی سفیر آمریکا در منامه مجلسی در منزلش برگزار کرده و از سفیران و مسئولان از جمله «ایتان نائیه» سفیر رژیم صهیونیستی دعوت به عمل آورده است. هنگامی معرفی حضار هنگامی که شیخه می بنت به سفیر رژیم صهیونیستی رسید و فهمید که صهیونیست است از دست دادن خودداری کرد و از منزل سفیر آمریکا بیرون آمد و از سفارت آمریکا هم خواست که عکسی از او در این مجلس منتشر نکند.

منبع: تسنیم

سپاه به اسرائیل هشدار نهایی داد

سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه در یادواره شهدای روستای آتان از توابع الموت استان قزوین، با بیان اینکه خانواده های معظم شهدا سرمایه های ارزشمند و الهی کشور برای ادامه راه شهیدان به شمار می روند، اظهار کرد:مهمترین و شاخص ترین درخواست شهدا از ما اطاعت از ولایت و رهبری ،حفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی و اقتدار روزافزون ایران اسلامی است که به ابتکار امام راحل (ره) بنیانگذاری شد و با همت ، تلاش و حکمت خلف صالح و شایسته ایشان مقام معظم رهبری ( مد ظله العالی) همچنان مانند خورشید در کره زمین می درخشد. وی افزود:شهدا از ما انتظار دارند که با اطاعت از ولایت فقیه این نظام مقدس را حفظ کنیم. این حقیقتی است که تقریبا در تمام وصیت نامه های شهدا ذکر شده که «پشتیبان ولایت فقیه باشید» زیرا آنها مسیر اصلی حفظ نظام را پشتیبانی از ولایت فقیه می دانند. سخنگوی سپاه با اشاره به اینکه تدابیر ولی فقیه چیزی جز متن آیات الهی قرآن کریم، احادیث و روایات امامان معصوم(ع) و مکتب حیات بخش پیامبر اکرم(ص) نیست با یادآوری نقش ولی فقیه و امام در دوران دفاع مقدس تصریح کرد: در دفاع مقدس ملت ما نه تنها پیروز و سرافراز شد بلکه در مبارزه با استکبار به سرکردگی آمریکایی ها و صهیونیست ها نیز نظام ما موفق شد. مسئول روابط عمومی کل سپاه با اشاره به اینکه در هفته اخیر شاهد دو رخداد تقریباً همزمان در منطقه بودیم که پیام های راهبردی و معناداری به ویژه به دشمنان ملت ایران تفهیم کرد، گفت:سفر رئیس جمهور بیمار و خسته ایالات متحده آمریکا به سرزمین های اشغالی و عربستان سعودی که در راستای گدایی امنیت برای رژیم صهیونیستی و عادی سازی روابط رژیم با دولت های غربی و با هدف اجماع سازی علیه جمهوری اسلامی ایران انجام پذیرفت نه تنها به هدف گذاری شوم خود منتهی نشد بلکه در معادله ای معکوس و آن طور که از مواضع و اظهارات سران و مقامات کشورهای عربی شرکت کننده در نشست ریاض بر می آید جایگاه و میزان اعتبار امروز امریکایی ها نزد دوستان منطقه واشنگتن به مراتب کاسته شده است. وی افزود : در صحنه دیگر ما شاهد برگزاری نشست سران کشورهای ضامن روند آستانه با حضور روسای جمهور ایران ، روسیه و ترکیه در تهران بودیم که ایران را به عنوان کانون جوشش دیپلماتیک برای حل مشکلات و چالش های منطقه‌ای از جمله سوریه تبدیل کرد و نشان داد به رغم تلاش ها و دشمنی های نظام سلطه و صهیونیزم ، قدرت تعیین کننده جمهوری اسلامی ایران نزد کشورهای بزرگ و قدرتمند معتبر و مورد احترام است. سخنگوی سپاه سخنان مضحک و بی ربط بایدن در سفر اخیر خود به منطقه را که موجب خندیدن دنیا شد را نشانه ناتوانی و افول ایالات متحده آمریکا در افکار عمومی جهانیان توصیف و تصریح کرد:امروز محور مقاومت در منطقه به طور کامل مقابل سیاست های خصمانه امریکایی ها است و رژیم صهیونیستی که روزی مدعی بود اگر همه ارتش های کشورهای عرب مقابل ما باشند شکست می خورند، امروز دیوارهای بلندی برابر اراده و خشم مقدس رزمندگان و مجاهدان مقاومت به دور خود کشیده است. سردار شریف در ادامه با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در تقبیح دخالت های رژیم صهیونیستی در قضایای منطقه و قدردانی از مواضع تحسین‌برانگیز رئیس جمهور روسیه علیه صهیونیست‌ها که برای نخستین بار انجام پذیرفت، گفت: صهیونیست‌ها تلاش زیادی در تهدید جمهوری اسلامی دارند اما به رژیم غاصب اسرائیل اعلام می‌کنیم اگر دست از پا خطا کنید آنچنان درسی خواهید گرفت که برای همیشه این ۲۷ هزار کیلومتری که اشغال کرده‌اید را از دست می‌دهید و نسبت به این موضوع هرگز به خود شک و تردید راه ندهید. سخنگوی سپاه نفوذ، اثرگذاری و نقش بسیج کنندگی امروز جمهوری اسلامی ایران برای مشارکت در حل مسائل منطقه‌ای را مرهون حماسه مقاومت و شهادت فرزندان ملت ایران و به برکت خون های پاک آنان دانست و تصریح کرد: خدای بزرگ را شاکریم که آرمان بلند شهیدان در تبدیل ایران اسلامی به یک قدرت منطقه‌ای و بین‌المللی تحقق یافته است و ملت ایران همچنان دفاع مقدس و فرهنگ و آرمان شهدا را سرمایه عظیم برای عبور از گردنه های سخت فراروی امروز و فردای کشور می دانند و به احدی اجازه نمی دهند گنجینه عظیم دفاع مقدس فراموش و مورد تحریف و روایت سازی های وارونه قرار گیرد. سردار شریف گفت: پیشرفت‌ها و دستاوردهای اقتدار آمیز جمهوری اسلامی ایران طی ۴۳ سال گذشته درخشان و انکار ناپذیر است و این از برکت خون شهداست که فضای مجازی و امپراطوری رسانه‌ای دشمن قادر نخواهد بود با کتمان آن جمهوری اسلامی را ناموفق نشان دهد. انسان های عاقل که روند تحولات را صادقانه و واقع بینانه دنبال می کنند، اقتدار این نظام را می بینند. وی بیان کرد: امروز صهیونیست ها گاهی که از پریشان حالی به حرف می آیند، می گویند ما گزینه نظامی را هم روی میز داریم که در جواب آنها باید بگوییم بزرگتر و قدرتمندتر از شما، آمریکا و اتحادیه جماهیر شوروی بود که تمام امکانات خود را در اختیار رژیم بعث عراق قرار دادند اما شهدای ما آبروی همه آنها را حتی در بعد نظامی بردند. سردار شریف افزود: ایران اسلامی کانون بیداری دنیای اسلام و کانون احیای فرهنگ اهل بیت(ع) است و هیچ رژیمی قدرت رویارویی با آن را ندارد. وی با اشاره به اینکه ما با وجود همه توانمندی هایی که در حوزه های مختلف داریم همچنان نباید از توجه به ظرفیت ها و توانمندی های داخلی کشور غافل شویم، تصریح کرد: اراده ملت ایران مانند اراده شهدا در دفاع مقدس راهگشاست و با نصب العین قرار دادن تدابیر و منویات رهبر عظیم الشأن انقلاب مصمم است با تکیه بر توانمندی های بومی و ایرانی به فضل الهی نیازهای خود را تامین کند. سخنگوی سپاه در ادامه اظهار امیدواری کرد دولت و مسئولین با همت و عزم جهادی خود به کار آفرینان کمک کرده و اطمینان داشته باشند که شهیدان وقتی از ما راضی هستند که یک قدرت منطقه ای الهام بخش برای دنیای اسلام باشیم کما اینکه امروز هستیم. سردار شریف بیان کرد: از معیشت مردم و کمک به یکدیگر دریغ نکنیم، ما در سپاه با تمام وجود نوکر خالص شما مردم هستیم و همزمان که نگاه ما به امنیت کشور است به معیشت مردم نیز توجه داریم. وی یادآور شد: دست همه کسانی که برای رفع مشکلات معیشتی مردم تلاش می کنند را می بوسیم و اگر به فضل الهی به این تحریم ها غلبه کنیم این گردنه، گردنه نهایی است. سخنگوی سپاه در پایان گفت: سپاه استان قزوین جزو سپاه های بسیار فعال در سطح کشور به شمار می رود و در عرصه های فرهنگی، جهاد تبیین، کمک های مؤمنانه و محرومیت زدایی که امروز در زمره وظایف ذاتی سپاه است، سپاه صاحب الامر(عج) استان قزوین پیشرو است.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha