شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
سید علیرضا ادیانی

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین ادیانی گفت: مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) فراجا، از رهنمودها و تدابیر رهبری عزیز در خصوص تکریم مقام اهل بیت(ع) استفاده کنند و جهاد تبیین گفتمان رایج مداحان و ذاکرین در این ایام عزیز(محرم و صفر) باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا ادیانی، در جلسه نشست تخصصی، توجیهی، معرفتی مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) و شبکه فرهیختگان فراجا گفت: مداحی اهل بیت(ع) معجونی است از لحن خوب، صوت خوب، محتوای مناسب و در خور مقام و شان اهل بیت(ع) است که داشتن هر کدام از اینها برای انسان جای شکر دارد و خدا را شکر گذاریم که خادمی اهل بیت را به ما داد که موجب افتخار است. امام باقر(ع) فرمودند: گرد هم آیید و اجتماع کنید و در خصوص ما اهل بیت با هم مذاکره کنید.

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی فراجا ادامه داد: بزرگترین هدف ، ایجاد همدلی و انگیزه بخشی و توجه به ارزشمند بودن هنر مداحی است و اتفاقی که قرار است بیفتد حرارت بخشیدن به مجالس عزاداری امام حسین(ع) در ماه های محرم و صفر است. و چه افتخاری بالاتر از اینکه انسان در مجالسی باشد که در آن فرشتگان الهی حضور دارند.

وی افزود: شهدای کربلا آقای همه شهدای عالم و امام حسین(ع) سرور و سالار تمام شهدای عالم است. چرا که او سید الشهدا است. خون مقدس امام حسین(ع) ملت ایران و همه ملت های مسلمان را به جوشش در خواهد آورد. دین مبین اسلام و مکتب تشیع این علم را که خدای متعال آن را تضمین کرده است همیشه پابرجا و با شور بر پا خواهد داشت. ماه محرم جزء شعائر دین است.

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی فراجا تاکید کرد: بنده معتقد هستم ریشه انقلاب اسلامی در نهضت اباعبدالله(ع) نهفته است. امروز خانه های هر کدام از شیعیان باید مجلس اباعبدالله(ع) باشد. یقینا یکی از مجموعه هایی که می توان نقش عمده و عمیقی در برپایی شور واقعه کربلا و القای آن به مخاطبان را داشته باشد، جامعه مداحان است.

وی با اشاره به یکصد توصیه رهبر معظم انقلاب به مداحان اهل بیت(ع) که باید مطالعه کنند، خاطر نشان کرد: مداحی ترکیبی از چند هنر است، خوش صدا بودن، انگیزه بالا داشتن و... است. این هنر مداح است که از محتوایی استفاده کند تا زندگی و خصوصیات اهل بیت(ع) را در دل مخاطب القاء کنند. از مجموعه اشعاری که توسط مداحان در طول تاریخ تا امروز بیان شده است می توان گفت، این هنر آمیخته ای از دو شکل و یک محتوا است. ارزش هر کار به هدف آن کار است. چون هدف مداحی آموزه های دین و شناساندن معارف اهل بیت(ع) و تقویت اعتقاد مردم به اهل بیت است، نباید از سبک های خواننده های غربی برای مداحی استفاده کرد و مداحی را به سمت ابتذال کشاند.

حجت الاسلام و المسلمین ادیانی در بخش پایانی سخنان خود گفت: حادثه عاشورا خود یک جبهه عظیم در مقابل جبهه کفر است. یعنی ایستادگی تا سر حد شهادت در مقابل جرم ظالمان. انقلاب اسلامی از بُعد سیاسی آتش به خرمن سلطه گران انداخت. از بعد معنوی نیز باید این اتفاق بیفتد؛ با تبیین حقایق و القای خصوصیات ائمه(ع) توسط مداحان و ذاکران اهل بیت در مراسمات مذهبی و هیئت ها در این روز ها که دشمن آخرین حربه خود یعنی مشکلات معیشتی را عَلَم کرده است. تبلیغات و مداحی هم باید سیاسی باشد یعنی تبلیغات نباید بدون جبهه بندی، صف بندی، موضع گیری، بیان حقایق و بدون بیان دشمنی دشمن باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha