جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
1

حوزه/ رئیس قوه قضائیه در بیست و پنجمین گردهمایی ائمه جمعه سراسر کشور برای همکاری بیشتر با ائمه جمعه در سراسر کشور اعلام آمادگی کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت‌الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه ای، رئیس قوه قضائیه در مراسم افتتاحیه بیست و پنجمین گردهمایی ائمه جمعه سراسر کشور با بیان اینکه نماز جمعه از جهاتی یک پایگاه منحصر به فرد است و از جهاتی شبیه به آن وجود ندارد، اظهار کرد: نماز جمعه با توجه به جایگاهی که دارد می‌تواند بیشترین تأثیر را بین مردم و مسئولان و مردم و نظام ایجاد کند.

وی، ایجاد آرامش و امیدآفرینی بیشتر در جامعه، بالا بردن آگاهی‌ و ایجاد وحدت بین آحاد مردم، رساندن پیام مردم به مسئولان، تبیین مسائل نظام و کشور را از کارکردهای مهم ائمه جمعه کشور برشمرد و تصریح کرد: ائمه جمعه با برنامه‌های کاربردی که در پیش می گیرند، می‌توانند حلقه واسط فوق العاده‌ای میان مردم و مسئولان باشند.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه نماز جمعه پایگاه تبیین مسائل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در کشور است؛ خاطرنشان کرد: نماز جمعه در حقیقت بصیرت‌افزا، وحدت‌آفرین، آگاهی بخش، تعلیم دهنده و تعلیم گیرنده است؛ یعنی هم در جایگاه تعلیم و هم در جایگاه تعلم قرار دارد؛ هم با مردم و هم با مسئولان است؛ هم وظیفه‌شناس است و هم می‌تواند مردم را وظیفه‌شناس کند؛ هم خود متخلق به اخلاق اسلامی است و هم می‌تواند ناصح خوبی برای همه مسئولان و مردم باشد.

وی جایگاه و پایگاه نماز جمعه را بسیار عظیم عنوان کرد و گفت: این اهمیت جایگاه امامت جمعه تنها در مراکز استان‌ها منحصر نمی‌شود؛ هم اینک ۹۰۰ پایگاه نمازجمعه در شهرهای کوچک و بزرگ ایران فعال است که ائمه جمعه در این پایگاه‌ها نقش مهمی در تبیین ارزش‌های الهی دارند.

حجت الاسلام و المسلمین اژه‌ای بر اهتمام و حمایت بیشتر از نهاد امامت جمعه تاکید کرد و گفت: نماز جمعه ظرفیت عظیمی است که جا دارد از هر جهت مورد حمایت قرار گیرد و این جایگاه ارتقا یابد تا شاهد نقش آفرینی بیشتر نمایندگان ولی فقیه و ائمه جمعه مرکز استان و حدود ۹۰۰ امام جمعه در شهرهای مختلف کشور باشیم.

وی به جایگاه قوه قضائیه اشاره کرد و گفت: در قانون اساسی برای قوه قضائیه، جایگاه رفیعی دیده شده است؛ بنابراین اگر قوه قضائیه‌ی مقتدر و مستقل و سریع العمل داشته باشیم، می‌تواند از بسیاری از تخلفات جلوگیری کند و حق هر مظلومی را از ظالمی بستاند، دست هر متجاوز و متعدی را از مال و جان و عرض و ارزش‌های الهی و خائنان قطع کند؛ خیانت‌ها را برملا و خیانتگران را مجازات کند.

رئیس قوه قضائیه به وضعیت فعلی قوه قضائیه اشاره کرد و ادامه داد: نیروی انسانی یکی از سرمایه‌های مهم هر نهادی به شمار می‌آید و در قوه قضائیه این مهم از اهمیت بیشتری برخوردار است، بنابراین اگر از نیروی انسانی خوب در این قوه استفاده شود، حتی اگر کمبود بودجه و تجهیزات و ساختار وجود داشته باشد، می‌توان کار را تا حدود زیادی انجام داد و جلو برد؛ اما اگر در این عامل ضعف، نارسایی و کوتاهی بود، هرچند مشکل دیگری نباشد، در کل کاستی داریم.

وی با اشاره به گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی تصریح کرد: باید به این نظام، کشور و مردم متدین کمک و خدمت‌رسانی کنیم. به همین منظور بنده از حوزه علمیه، دانشگاه و نخبگان استمداد می‌کنم تا در این زمینه به قوه قضائیه کمک کنند تا بار زمین مانده را به مقصد نهایی خود برسانیم.

حجت الاسلام و المسلمین اژه‌ای به اولویت‌بندی‌های ۱۰ گانه قوه قضائیه اشاره کرد و گفت: این اولویت ها بر اساس مسائل پیش رو، قانون اساسی جمهوری اسلامی، اسناد بالادستی و بیانات رهبر معظم انقلاب تهیه و تنظیم شده است، کمک به مظلومان ناتوان، افزایش فعالیت های نظارت و بازرسی سازمان بازرسی و دیوان عدالت اداری از جمله اولویت‌های ویژه قوه قضائیه به شمار می آید.

وی بر تعامل قوه قضائیه با دولت تأکید کرد و گفت: سه قوه باید در کنار هم مشکلات را شناسایی و حل کنیم؛ امروز رئیس جمهور انقلابی، دلسوز، ولایتمدار و مردمی است و می‌خواهد کار کند؛ بنابراین وظیفه ما است که با رئیس جمهور نهایت همکاری را داشته باشیم، اما با وجود همه همکاری ها از وظایف خود در مقابل دولت و مجلس چشم‌پوشی نمی کنیم.

رئیس قوه قضائیه به توافق‌های این قوه با مجلس و حوزه علمیه قم اشاره کرد و با ارائه پیشنهادی به ائمه جمعه سراسر کشور گفت: شما ائمه جمعه هم اینک در 900 نقطه کشور حضور دارید، بهترین جایگاه را در اختیار دارید، مردم بهترین ارتباط را با شما می‌گیرند و حرف دلشان را به شما می‌زنند و سنگ صبورشان هستید، از فقیر تا سرمایه‌دار به شما مراجعه می کند، شما پدر معنوی این مردم هستید، طرفدار جناح و جریان خاصی نیستید، چه کسی بهتر از شما می‌تواند به ما مشورت بدهد؟

وی در پایان افزود: یک کارگروه مشترک میان ائمه جمعه سراسر کشور و قوه قضائیه ایجاد شود تا مسائل هر استان و شهر را بررسی و اولویت ها را مشخص کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha