جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ دیدار مدیر شبکه قرآن و معارف با آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه گفت: صداوسیمای تمدنی در طراز انقلابی نیازمند است در جهت نشر معارف اهل بیت علیهم السلام حضور پررنگی داشته باشد و در تولید برنامه های دینی در تبیین معارف الهی دینی و اهل بیتی(ع) نباید اشکال و صورت های ظاهری را لحاظ کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله اعرافی در دیدار مدیر شبکه قرآن و معارف ضمن بیان استفاده از ظرفیت دهه محرم و روز عاشورا در تبیین معارف اهل بیت علیهم السلام گفت: با تاکید بر ضرورت کار رسانه در جهت معارف قرآنی گفت: امروزه حوزه علمیه در عرصه های مختلف دارای طرح ها و مطالعات و ذخایر علمی غنی می باشد که این امر کار رسانه ای درخور فعالیت های علمی می طلبد؛ چرا که حوزه علمیه طرح‌های تحولی دانشی که دارای مباحث تخصصی و رشته های متناسب با نیاز روز است را مورد توجه قرار داده است.

عضو فقهای شورای نگهبان خاطرنشان ساخت: حوزه‌های علمیه در راستای رسالت های خود در دوره های مهارتی و پودمانی در صدد تولید محتوا می باشد و همچنین در این نهاد فاخر، شاهد منابع علمی و غنی در پایان نامه ها و مجلات علمی پژوهشی هستیم و می توان گفت، وجود انجمن های علمی حوزه ظرفیت بسیار بالای در زمینه گفتمان سازی علمی را دارد.

نگارش بیش از ۵۰ پایان نامه در مورد هوش مصنوعی توسط طلاب حوزه علمیه

وی در ادامه راه اندازی ستاد های راهبردی حوزه های علمیه را در جهت جریان سازی گفتمان انقلاب اسلامی در جامعه را امری مهم دانست و ابراز داشت: ستادهای راهبری حوزه که با حضور نمایندگان نهادهای مختلف و اعضای حقیقی فعال، تشکیل شده است می تواند در زمینه فرهنگ سازی و گفتمان سازی ارزش های انقلاب اسلامی جامعه را همراهی کند.

آیت الله اعرافی توجه حوزه های علمیه به هوش مصنوعی را امری مهم خواند و تصریح کرد: حوزه های علمیه در مباحث علمی و نخبگانی پیشرو بوده و در عصر حاضر با توجه به اهتمام یادگیری هوش مصنوعی، طلاب حوزه‌های علمیه برنامه‌های متعددی در این زمینه دارند که می تواند وجود بیش از ۵۰ پایان نامه در مورد هوش مصنوعی که مورد نگارش قرار گرفته است را نام برد.

وی توجه نخبگانی رسانه ها به ۱۰۰ سالگی باز تاسیس حوزه علمیه قم را مهم خواند و ابراز داشت: توجه رسانه ها به ۱۰۰ سالگی حوزه امری مهم است که باید به آن توجه داشته باشیم، لذا لازم است برنامه های تلویزیونی تهیه و تدوین شود و شبکه قرآن با توجه با رسالت های خود فعالیت های قرآنی حوزه علمیه که در ۱۰۰ سال اخیررقم خورده است را مورد توجه قرار دهد لذا در این راستا می توان به تفسیر المیزان و تفاسیر موضوعی که توسط بعضی از مراجع نگارش شده است نام برد همچنین تفسیرهای تخصصی معطوف به علوم انسانی و غیر علوم انسانی که گام مهمی در حوزه علمیه قم می باشد مورد توجه باشند.

تعاملات حوزه‌های علمیه و صدا و سیما تنها در کار میدانی گسترده می شود

عضو فقهای شورای نگهبان توجه تفسیر قرآن به زبان هنر را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان ساخت: ارائه تفاسیر قرآن کریم به زبان هنر در عرصه تفسیر و ترجمه باید مورد توجه باشد لذا صداوسیما در تولید برنامه های تفسیر باید پای کارباشد، چرا که این نهاد اطلاع رسانی همواره در جهت نشر و تبیین معارف الهی گام برداشته است.

وی لزوم همکاری بیشتر صداوسیما با حوزه‌های علمیه در جهت نشر معارف اهل بیت علیهم السلام را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان ساخت: صداوسیمای تمدنی در طراز انقلابی نیازمند است در جهت نشر معارف اهل بیت علیهم السلام حضور پررنگی داشته باشد و در تولید برنامه های دینی در تبیین معارف الهی دینی و اهل بیتی(ع) نباید اشکال و صورت های ظاهری را لحاظ کند.

آیت الله اعرافی در پایان گفت: با توجه به اینکه صدا و سیما در عرصه انتقال مفاهیم اسلامی تلاش بسیاری کرده است در ادامه راه در جهت پیشبرد اهداف متعالی نیاز است، تعاملات حوزه‌های علمیه و صدا و سیما گسترده شود و در جهت تحقق این امر مهم تنها به امضای تفاهم نامه نباید اکتفا شود، بلکه کارمیدانی بین این دو نهاد صورت بپذیرد.

اعتلای رویکرد معارفی شبکه قرآن تنها به واسطه همراهی نخبگان حوزه رقم می خورد

محمد حسین کشکولی مدیر شبکه قرآن در ادامه این دیدار ابراز داشت: شبکه قرآن در نشر معارف اهل بیتی و قرآنی توجه خود را به سمت قم قرار داده است و در تلاش است از ظرفیت های قرآنی این شهر مقدس بهره کافی را ببرد.

وی در ادامه در بیان تولیدات قرآنی ابراز داشت: شبکه قرآن در تبیین گفتمان انقلاب و حوزه علمیه دو برنامه تولید کرده است که یکی از آن برنامه «طاقچه» می باشد و در این برنامه به معرفی کتب دینی و گفتمان علمی انقلاب توجه شده است و همچنین برنامه «صدرا» دیگر برنامه تولیدی می باشد که معرفی پایان نامه های طلاب و دستاوردهای علمی حوزه و نخبگان آن در این برنامه مورد توجه قرار گرفته است.

مدیر شبکه قرآن تصریح کرد: توجه به جریان معارفی در شبکه قرآن مورد توجه جدی است و در این عرصه تولید مباحث قرآنی و هسته ای فکری نیازمند استفاده از تجارب نخبگان حوزه قم است که در این راستا در میدان برنامه های تولیدی به مباحث تفسیر و سبک زندگی اسلامی توجه می شود و امید است تحولی در رویکرد معارفی رقم بخورد که این امر نیازمند تولید محتوای دینی و نخبگان حوزوی است.

وی در پایان همراهی حوزه های علمیه در عرصه رسانه را امری مهم خواند و ابراز داشت: دغدغه بنده اعتلای رویکرد معارفی در شبکه قرآن و صداوسیما است که این امر مهم تنها به واسطه همراهی نخبگان حوزه رقم می خورد و همواره سعی می شود روایت انقلاب اسلامی که اسلام آن حوزه و امتداد آن جهان اسلام است در شبکه قرآن مورد توجه قرار گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • صلوات IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    0 0
    چرا رادیو معارف و قرآن از صلوات مجالس که صلوات اصلی و عاری از روش لهوی است، استفاده نمی کنند؟
  • شاخصه IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    0 0
    از شاخصه های رسانه ی دینی متانت مجریان و کلیت فضای برنامه هاست. متاسفانه در رادیو معارف دیده می شود، بهره این چنینی بسیار کمتر از برخی رسانه هایی هست، که سمه و عنوان دینی یدک نمی کشند.
  • خدا کند IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    0 0
    اگر صدا و سیما اصلاح شود، که خدا تفضل فرماید چنین شود، ورق کاملا برخواهد گشت.
  • یا محول IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    0 0
    معضلات فرهنگی کنونی از جمله بدپوششی، حاصل کم عملی و بدعملی رسانه عمومی است.
  • ترک و بد IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    0 0
    رسانه ی آنچنان عریض و طویل و ۲۴ ساعته، اگر روی اصلاح پوشش و حتی ارتقای آن زوم می کرد، الآن بیچاره گشت ارشاد، به این گستردگی نیاز نبود ورود کند، موارد نادر هم جامعه آماده بود.
  • امام خمینی رضوان الله تعالی علیه IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    0 0
    و من از همۀ شما تقاضا دارم به اینکه برنامه هایتان را اصلاح کنید. برنامه هایی باشد که‏‎ ‎‏مفید باشد برای جامعه. برنامه هایی باشد که مسائل ‏‏[‏‏و‏‏]‏‏ مشکلات جامعه را بگوید. از‏‎ ‎‏برنامه های انحرافی پرهیز بکنید. گاهی من می بینم که در رادیو هست چیزهایی که‏‎ ‎‏انحرافی است، و مع الأسف آن انحرافی را چند دفعه می گذارند؛ و آن چیزی که صحیح‏‎ ‎‏است یا نمی گذارند، و یا منحرفش می کنند و می گذارند. خوب، این یک خیانت بزرگی‏‎ ‎‏است. ما چه قدر باید به اینها بگوییم! من کراراً گفتم که شما باید خدمت بکنید به این‏‎ ‎‏دستگاه، به این کشور؛ نه اینکه یک اشخاص منحرفی را در آنجا راه بدهید که برنامه های‏‎ ‎‏انحرافی را ‏‏[‏‏درست کنند‏‏]‏‏ اگر یک کسی یک صحبت انحرافی بکند، مکرر، مکرر،‏‎ ‎‏تمامش را می گذارند. در رادیو می گذارند؛ در این رادیو و تلویزیون هم می گذارند.‏‎ ‎‏همین که یک مسئلۀ انحرافی شد، در رادیو می گذارند؛ در تلویزیون هم می گذارند. اگر‏‎ ‎‏یک کسی جواب این انحراف را بدهد، یا نمی گذارند اصلاً؛ و یا اگر بگذارند به طور‏‎ ‎‏انحراف می گذارند.‏/ ۲۹ مهر ۱۳۵۸.
  • رسول ملکیان اصفهانی IR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    1 0
    با عرض سلام و امید تحول درشبکه قرآن چرا برای موضوع مدیریت صدای قرآن و سیمای قرآن تلاش جدی و مضاعف نمی شود ؛ که این دو رسانه حدود ۹۰درصد برنامه شان قرائت و مسابقه است و حدود ۱۰درصد تفسیر.؟ اینهم درحوزه تفسیر بسیارضعیف و بیشتردرقالب سخنرانی. برای اثبات این مطلب نیازبه هیچ سندی نیست ؛ فقط کافی است به جدول برنامه درچندسال گذشته و هم اکنون نظری بیندازید. متاسفانه این دو رسانه پاتوق قاریان و حافظان و مسابقات قرآنی شده و ازعرصه قرآن درمعانی و تفسیر خالی شده است. درصورتیکه با دعوت ازصدها مفسرقرآن و بحث در باره هزاران موضوع قرآنی می توان تحولی شگرف درعرصه معانی و تفسیرقرآن آفرید ؛ و پایه گذاری خوبی برای علوم اسلامی انسانی و تمدن نوین اسلامی بود. چرا عزیزانی که درحوزه تفسیر وعالم معنای قرآن زحمت می کشند ازاین موضوع مهم و اساسی غافل هستند. آیا اکتفا کردن این دو رسانه عظیم و ملی (صدا قرآن ؛ سیمای قرآن ) به چندنفر کافی است ؟؟ ما که برای تشکیل کلاس چندنفری تفسیرقرآن این همه زحمت می کشیم چرا بفکر کلاس های آموزشی و تفسیری و پژوهشی و گفتمانی و….چند صدهزار نفره درصدا وسیما نیستیم؟ خواهش می کنم دراین زمینه هرچه می توانید رایزنی و فعالیت کنید تا انشاء الله مدیریت این دو رسانه به دست دلسوز و کاردان بیفتد و شاهد جهاد تفسیری درحوزه قرآن باشیم. ( حالا اگر این اتفاق افتاده و مدیر محترم شبکه قرآن جناب آقای محمد حسین کشکولی علاقه وافر به این تحول دارند) امید است قدمهای راسخی بردارند. به عنوان مثال موضوعات قرآنی : براساس سیرمنطقی و فهم منظم و منظومه ای الف.(درحوزه اعتقادی) ۱.قرآن و معرفت شناسی ۲.قرآن وهستی شناسی ۳.قرآن و انسان شناسی ۴.قرآن و خداشناسی ۵.قرآن و اسماء الهی ۶.قرآن و صفات الهی ۷.قرآن وتوحیدشناسی ۸.قرآن و عدل شناسی ۹.قرآن وافعال الهی ۱۰.قرآن و انبیاء شناسی (عام) ۱۱.قرآن و پیامبراسلام (ص) نبوت خاصه ۱۲.قرآن و هرکدام ازپیامبران(خاص) ۱۳.قرآن وقرآن شناسی ۱۴.قرآن و امام شناسی( امامت عامه) ۱۵.قرآن وامام علی (ع) (امامت خاصه) ۱۶.قرآن و معادشناسی. ۱۷. قرآن و ادیان الهی ۱۸.قرآن و ادیان غیرالهی ۱۹.تاریخ اعتقادات ۲۰.اعتقادات معاصر ب. حوزه اخلاق دین (بسیارمفصل است) ج.حوزه اعمال و احکام( بسیاربسیارمفصل). د.قرآن وعلم که صدها علم و ارتباطش با قرآن قابل بحث است.