پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
پاپ

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

پاپ از بومیان کانادایی عذرخواهی کرد

پاپ فرانسیس در سفر به کانادا از مردمان بومی این کشور بابت نقش کلیسای کاتولیک در مدارسی که کودکان بومی در آنها مورد سوءرفتار قرار می‌گرفتند، عذرخواهی کرد و همسان‌سازی فرهنگی اجباری آنها را "خباثت اهریمنی رقت‌انگیز" و "خطای فاجعه‌بار" خواند. «پاپ فرانسیس» رهبر کاتولیک‌های جهان دوشنبه در شهر ماسکواسیس در استان آلبرتا در نزدیکی محلی که سابقا دو مدرسه در آن قرار داشت، به دلیل حمایت مسیحیان از "ذهنیت استعمارگر" آن زمان عذرخواهی کرد و خواستار تحقیق "جدی" در مورد این مدارس برای کمک به بهبود بازماندگان و فرزندان آنها شد. پاپ گفت: من با سرافکندگی و شرمساری و همچنین آشکارا و بدون ابهام، متواضعانه بابت شرارت و خباثت بسیاری از مسیحیان علیه این مردمان بومی طلب‌بخشش می‌کنم. این سخنان خطاب به بومیان کانادایی، اولین عذرخواهی در خاک کانادا از سوی پاپ فرانسیس به شمار می‌رود و بخشی از سفر او برای التیام بر زخم‌های عمیقی است که پس از آن در کانون توجه قرار گرفت که سال گذشته گورهای بی‌نام و نشان در محل مدارس شبانه‌روزی کشف شد. پاپ ۸۵ ساله، اوایل امسال در جریان دیدار با گروهی از مردمان بومی در واتیکان قول انجام این سفر را داد و اولین عذرخواهی را همان جا به زبان آورده بود. رهبر کاتولیک‌های جهان گفت: به اینجا آمده‌ام زیرا اولین قدم زیارت توبه من در میان شما این است که دوباره استغفار کنم و یک بار دیگر به شما بگویم که عمیقا متاسفم. متاسفم به خاطر شیوه‌هایی که متأسفانه بسیاری از مسیحیان از ذهنیت استعمارگر قدرت‌هایی که مردم بومی را سرکوب می‌کردند، حمایت کردند. واقعا متاسفم. کلیسای کاتولیک در برابر این خباثت اهریمنی در برابر خدا زانو زده و از پیشگاه او برای گناهان فرزندانش طلب‌بخشش می‌کند. پاپ گفت: من به ویژه برای راه‌هایی که بسیاری از اعضای این کلیسا و جوامع مذهبی، به خصوص از طریق بی‌تفاوتی، در پروژه‌های تخریب فرهنگی و یکسان‌سازی اجباری که توسط دولت‌های آن زمان ترویج می‌شد، همکاری کردند و اوج آن در سیستم مدارس مسکونی بود، طلب‌بخشش می‌کنم. پیش از این سخنرانی، فرانسیس در قبرستان یک کلیسا برای مردمان بومی دعا خواند و بعد در کنار سنگ یادبود دو مدرسه شبانه‌روزی سابق که زمانی در این مکان قرار داشتند، ایستاد. بین سالهای ۱۸۸۱ و ۱۹۹۶ بیش از ۱۵۰ هزار کودک بومی کانادایی از خانواده‌هایشان جدا شده و به این مدارس شبانه‌روزی آورده شدند. بسیاری از این کودکان بابت صحبت به زبان‌های بومی خودشان مورد ضرب و جرح قرار گرفته، گرسنگی می‌کشیدند و هدف سوءرفتار جنسی در تشکیلاتی قرار می‌گرفتند که کمیسیون حقیقت و سازش کانادا آن را "نسل‌کشی فرهنگی" نامیده است.

منبع: ایسنا

اوکراین تصمیم به عملیات سمی گرفت

رئیس مرکز ملی مدیریت دفاعی روسیه اعلام کرد سازمان امنیت اوکراین تصمیم دارد طی روزهای آینده انبارهای حاوی مواد سمی به میزان بیش از ۱۲۰ تن را در شهر اسلاویانسک منفجر کند.میزنتسیف، رئیس مرکز ملی مدیریت دفاعی روسیه اعلام کرد سازمان امنیت اوکراین تصمیم دارد طی روزهای آینده انبارهای حاوی مواد سمی و سرطان زای هگزان به میزان بیش از ۱۲۰ تن را در کارخانه روغن شهر اسلاویانسک منفجر کندرئیس مرکز ملی مدیریت دفاعی روسیه از تصمیم نظام کی‌یف برای اقدامات تحریک آمیز وحشیانه با استفاده از مواد سمی خبر داد. به گزارش شبکه تلویزیونی روسیاالیوم، میخائیل میزنتسیف افزود نظام کی‌یف تصمیم دارد این اقدامات تحریک آمیز را با استفاده از مواد سمی در شهر اسلاویانسک اجرا کند.

منبع: شبکه خبر

کانادا هشدار اضطراری امنیتی صادر کرد

در پی وقوع چند فقره تیراندازی در استان بریتیش کلمبیای کانادا، هشدار اضطراری برای شهروندان صادر شد. مقامات استان بریتیش کلمبیای کانادا پس از وقوع چندین تیراندازی در مرکز شهر «لنگلی» واقع در استان بریتیش کلمبیا، «هشدار اضطراری» صادر کردند و از شهروندان خواستند تا هوشیاری خود را حفظ کرده و از منطقه حادثه دور بمانند. طبق گزارش خبرگزاری رویترز، در هشدارهایی که به تلفن ساکنان فرستاده شده است، آمده: صحنه‌های تیراندازی متعدد در هسته مرکزی شهر در لنگلی رخ داده است. همچنین شبکه CTV کانادا گزارش داد نخستین هشدار در حدود ساعت ۶:۲۰ دقیقه صبح به وقت محلی ارسال شده است. در هشدار فرستاده شده همچنین یک مرد سفیدپوست با موهای مشکی و لباسی سرتاسری به رنگ قهوه‌ای توصیف شده است؛ هر چند در این هشدار مشخص نشده این فرد آیا مظنون است یا خیر. همچنین در هشدار صادر شده از سوی مقامات استان بریتیش کلمبیای کانادا آمده است: پلیس در تعامل با یک مظنون است و فعلا مشخص نیست افراد دیگری نیز در این مسأله دخیل هستند یا خیر. پس لطفا هشیار باشید و خارج از منطقه [حادثه]بمانید.

منبع: خبرنگاران جوان

اردوغان بازار خرید نفتی و گازی از ایران را داغ تر کرد

رئیس جمهور ترکیه در مصاحبه تلویزیونی تاکید کرد که آنکارا خرید نفت و گاز طبیعی خود از ایران را افزایش خواهد داد.«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه دوشنبه شب به وقت تهران در گفتگو با شبکه خبری «تی آر تی» از افزایش خرید نفت و گاز از ایران خبر داد.اردوغان در این گفتگو اظهار داشت که حجم تبادل تجاری ایران و ترکیه به ۳۰ میلیارد دلار در سال خواهد رسید. اردوغان از هشت توافقنامه مهم با مقام‌های ایران حین سفر اخیر خود به تهران خبر داد. رئیس جمهور ترکیه در نشست خبری اخیر خود با آیت الله رئیسی رئیس جمهور ایران در تهران، اظهار داشته بود: «همراه برادر عزیزم نشست دو جانبه داشتیم و هفتمین نشست شورای همکاری‌های عالی ترکیه و ایران را با موفقیت برگزار کردیم و آن را به پایان رساندیم. معتقد هستیم رایزنی‌ها باعث جهش در ارتقا روابط می‌شود.» وی با بیان اینکه چشم انداز آیت‌الله رئیسی از روابط ایران با همسایگان را بسیار ارزشمند ارزیابی می‌کند، افزود: در موارد سیاسی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی وزرای مربوطه دو کشور و همچنین در نشست دو جانبه رایزنی شد. رئیس‌جمهور ترکیه گفت: «هدف ما رسیدن به حجم تجارت ۳۰ میلیارد دلاری است. متأسفانه به دلیل بیماری کرونا این حجم تجارت به شکل معناداری کاهش پیدا کرد و این حجم هم اکنون به ۷ میلیارد دلار رسیده است از این رو باور دارم با عزم راسخ دو کشور خواهیم توانست به حجم تجارت ۳۰ میلیارد دلاری برسیم. همچنین با برداشتن گام‌هایی در حوزه نفت و گاز طبیعی می‌توانیم به این امر سرعت ببخشیم.» «مولود چاووش اغلو» وزیر خارجه ترکیه در دیدار با وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران روابط دو کشور را دوستانه بیان کرده بود.

منبع: شبکه خبر

کومور مورد اصابت چند راکت قرار گرفت

منابع عراقی شامگاه دوشنبه از حمله راکتی به اطراف میدان نفتی در جمجمال در سلیمانیه خبر دادند. بر اساس این گزارش، یک منبع امنیتی گفت که اطراف میدان نفتی کومور در جمجمال شامگاه دوشنبه هدف حمله دو فروند راکت قرار گرفت. این منبع در عین حال به جزئیات بیشتری در این خصوص اشاره نکرد. در همین حال، گردان های حزب الله عراق به حمله راکتی به میدان نفتی در سلیمانیه واکنش نشان داد و گروه های جنایتکار را به دست داشتن در این حمله متهم کرد. جعفر الحسینی سخنگوی گردان های حزب الله عراق در واکنش به حمله راکتی به میدان نفتی در سلیمانیه عراق، در پیامی توئیتری نوشت: گروه های جنایتکار از طریق حمله راکتی مشکوکی که یک شرکت نفتی فعال در سلیمانیه را هدف قرار داد قصد فتنه انگیزی دارند. وی افزود: دولت پیشبرد امور و دستگاه های امنیتی اگر جدی هستند باید با رویارویی و مجازات این گروه ها به وظیفه خود در خصوص این رویداد امنیتی عمل نمایند.

منبع: مهر

حماس هتل‌سازی رژیم صهیونیستی را محکوم کرد

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس تصمیم رژیم صهیونیستی برای ساخت یک هتل و شهر آبی در شهرک معالیه آدومیم (از شهرک‌های صهیونیست نشین در قدس اشغالی) را محکوم کرد.حماس در این بیانیه تاکید کرده است که تصمیم شهرداری شهرک معالیه ادومیم در شرق قدس اشغالی برای ساخت هتلی گردشگری و شهری آبی در این شهرک، یک جنایت تازه از سوی اشغالگران است. محمد حماده سخنگوی حماس در شهر قدس تصریح کرد که این طرح جدید، نقض صریح قطعنامه‌های بین‌المللی در مخالفت با شهرک‌سازی و استعمارگری رژیم صهیونیستی در اراضی فلسطینی است که آخرین مورد آن قطعنامه صادره از کمیساریای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل در رابطه با نامشروع بودن شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی بود. حماده بار دیگر بر مخالفت قاطع جنبش متبوعش با هرگونه ساخت و ساز و عملیات یهودی‌سازی رژیم صهیونیستی در قدس و کرانه باختری تاکید کرد و گفت این طرح‌ها تلاشی نافرجام از سوی صهیونیست‌هاست که هرگز به یهودی‌سازی و تغییر آثار و نشانه‌های شهر قدس منجر نخواهد شد.

منبع: مهر

سیلاب های احتمالی به هلال احمر آماده باش کامل داد

مهدی ولی‌پور رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر گفت: با توجه به ورود سامانه بارشی و هشدار سازمان هواشناسی نیروهای امدادی این جمعیت در آماده‌باش کامل هستند. ولی‌پور تصریح کرد: تجهیز و تقویت انبارهای امدادی شعب در معرض آسیب از دیگر اقدامات این جمعیت است. رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر افزود: همچنین فعال سازی مرکزEOC سازمان امداد و نجات و استان‌های در معرض آسیب از دیگر موضوعاتی است که باعث بالا رفتن هماهنگی و کیفیت خدمت رسانی خواهد شد. همچنین ولی‌پور از هماهنگی با مرکز پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی کشور خبر داد.

منبع: مهر

قرعه کشی لیگ انجام شد

مراسم قرعه کشی بیست و دومین دوره مسابقات لیگ برتر فوتبال عصر امروز دوشنبه در هتل اوین تهران برگزار شد. در ابتدای این مراسم، ابتدا میرشاد ماجدی سرپرست فدراسیون فوتبال صحبت کرد و از تیم‌ها و باشگاه‌ها درخواست کرد از اعتراض و جنجال خودداری کنند. وی همچنین تاکید کرد که فدراسیون برای وارد کردن تکنولوژی کمک داور ویدئویی به لیگ در تلاش است. در ادامه سهیل مهدی مسئول کمیته مسابقات سازمان لیگ روی سن رفت و پروسه قرعه کشی را توضیح داد. سپس قرعه کشی با حضور ابراهیم میرزاپور و محمدرضا مهدوی دو پیشکسوت فوتبال آغاز شد.

منبع: مهر

آمریکا به فروش موشک به ژاپن رای مثبت داد

وزارت دفاع آمریکا از موافقت وزارت امور خارجه این کشور با قرارداد احتمالی به ارزش ۲۹۳ میلیون دلار برای فروش موشک‌های هوا به هوا به ژاپن خبر داد. بر اساس این گزارش، پنتاگون افزود که این قرارداد شامل موشک‌های میان برد AIM-۱۲۰C-۷/۸ و برخی تجهیزات لازم ویژه آن می‌شود. وزارت دفاع آمریکا همچنین گفت که طرف ژاپنی تحویل ۱۵۰ فروند از این موشک را خواستار شده است. پنتاگون در عین حال ادامه داد که این قرارداد احتمالی به تحقق اهداف سیاست خارجی و امنیت ملی آمریکا کمک خواهد کرد. طبق اعلام وزارت دفاع آمریکا، دریافت این موشک‌ها توان ژاپن برای پاسخ به تهدیدات موجود و آینده و نیز حفاظت از نظامیان آمریکایی در منطقه را بالا خواهد برد.

منبع: مهر

شمارش آرای همه پرسی قانون اساسی جدید تونس آغاز شد

منابع خبری از آغاز شمارش آرای همه پرسی قانون اساسی جدید تونس در پی پایان رأی گیری خبر دادند. از سوی دیگر، ماهر الجدیدی نایب رئیس کمیسیون عالی مستقل انتخابات تونس میزان مشارکت در این همه پرسی را حدود ۳۰ درصد اعلام کرد. الجدید گفت: میزان مشارکت همزمان با بسته شدن مراکز رأی گیری بالغ بر ۳۰ درصد بوده است.

منبع: مهر

ترکیه به سوئد و فنلاند نه گفت

رئیس جمهور ترکیه گفت که آنکارا تا زمانی که سوئد و فنلاند به تعهدات خود در زمینه مقابله با تروریسم پایبند نباشند از عضویت آنها در ناتو حمایت نخواهد کرد. بر اساس این گزارش، رجب طیب اردوغان در گفتگو با شبکه تی آر تی افزود: تا زمانی که سوئد و فنلاند حمایت از سازمان‌های تروریستی را متوقف نکنند نباید انتظار موضع گیری مثبت از سوی ما پیرامون عضویت خود در ناتو داشته باشند. کسی نباید از ما انتظار امتیاز دادن در این خصوص داشته باشد. رئیس جمهور ترکیه در بخشی دیگر از سخنانش با بیان اینکه سوریه به کانون گروه های تروریستی تبدیل شده است، مدعی شد که روسیه و ایران باید موضع شفافی در قبال تروریست ها اتخاذ کنند. اردوغان در خصوص توافقنامه صادرات غلات از اوکراین هم که اخیراً در ترکیه به امضا رسید، گفت که تمام طرف ها باید به توافقی که امضا کرده اند پایبند باشند. گفتنی است که ترکیه، اوکراین، روسیه و سازمان ملل روز جمعه هفته گذشته (۲۲ ژوئیه) در شهر استانبول سندی مربوط به «انتقال امن غلات و مواد غذایی از بنادر اوکراین» را امضاء کردند. «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد در مراسم امضای توافقنامه چهارجانبه صادرات غلات اوکراین در استانبول گفت: این توافق روزنه امید و توافقی برای جهان محسوب می شود. توافقنامه انتقال غلات روزنه امیدی است و لذا از همه طرف های مذاکره در استانبول قدردانی می کنم. یک مرکز هماهنگی مشترک برای نظارت بر صادرات غلات از بنادر اوکراین ایجاد خواهد شد.

منبع: مهر

قصور در سیل استهبان و نیریز منتفی شد

استاندار فارس گفت: بر اساس بررسی های صورت گرفته قصوری در وقوع سیل استهبان و نیریز رخ نداده است بلکه به گفته کارشناسان برای پیش بینی باران های نقطه ای نیازمند یک شبکه ماهواره ای مرکب از ۱۹ ماهواره هستیم که اکنون تنها در آمریکا این شبکه موجود است. محمد هادی ایمانیه با اشاره به جزییات سیل اخیر در استهبان و نیریز، بیان کرد: آنچه که بنده از مدیر هواشناسی استان سوال کردم گفتند پیش بینی صورت گرفته به صورت کلی بوده است. پیش بینی هواشناسی رگبارهای پراکنده و وزش باد در شرق استان بوده است. در فصل تابستان نیز مرتب این پیش بینی تکرار می شود. بنابراین طبیعی بوده مردمی که در کنار رودخانه در حال تفریح بودند باورشان نمی‌شده که سیل در کمین آنهاست. وی اظهار کرد: در حالی که همان نقطه آفتابی بوده سیلی رخ داده که آنها را نیز با خود برده است. در فاصله ۳۷ کیلومتری آنها باران شدید باریده و اثرش را در این نقطه به صورت سیل نشان داده است. خود هواشناسی هم مدعی نیست که پیش بینی کرده باشد که یک رگبار با این خطر رخ خواهد داد. بنده از کارشناسان سوال کردم و به بنده گفتند که برای پیش بینی باران های نقطه ای نیاز به یک شبکه ماهواره مرکب از۱۹ ماهواره است که اکنون فقط در آمریکا وجود دارد. واقعا قصوری رخ نداده است. کسی باورش نمی‌شده که این رگبار به سیل تبدیل شود. استاندار فارس در ادامه تصریح کرد: خداوند خیلی به افراد کنار رودخانه کمک کرده است. حدود ۲ تا ۳ هزار نفر در کنار رودخانه بودند. البته جای تاسف دارد که ما ۲۳ نفر را از دست دادیم. باید خدا را شاکر باشیم که تلفات بیش از این نبوده است. ظاهرا دهیاران و اعضای شورای روستا با موتور و در حال دویدن کنار رودخانه هشدار دادند که سیل در حال آمدن است. اما عده ای باورشان نشده و فکر کردند افرادی که هشدار می‌دهند می‌خواهند جای آنان را بگیرند. وی در ادامه تاکید کرد: یکی از گام ها برای پیشگیری این است که اجازه ندهیم کسی کنار رودخانه اسکان یابد و به زودی این تدبیر را خواهیم کرد. باید محوطه محافظت شده ایجاد شود. نباید اجازه داد اتومبیل به کنار رودخانه برده شود. خیلی از افرادی که گرفتار شدند به خاطر این بود که می‌خواستند اتومبیل خود را از کنار رودخانه بردارند. باید مناطقی شبیه این نقطه محافظت شده باشد.

منبع: ایسنا

اردوغان پشت پوتین ایستاد

دفاع تمام قد اردوغان از پوتین:رفتار غرب شایسته سیاست نیست/از شروطمان درباره ناتو کوتاه نمی‌آییم رئیس جمهور ترکیه ضمن انتقاد از عملکرد رهبران غربی، از ولادیمیر پوتین، همتای روس خود دفاع و اعلام کرد رفتار رهبران غربی در قبال روسیه شایسته سیاست نیست.رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در مصاحبه با شبکه "آرتی" سیاستمداران غربی را به خاطر موضعشان در قبال ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه مورد حمله قرار داد و تاکید کرد که اقدامات رهبران غرب باعث بهتر جلوه دادن آن‌ها نمی‌شود. اردوغان گفت: شما موضع سیاستمداران غربی در قبال پوتین را می‌دانید، این رفتار شایسته سیاست نیست. رئیس جمهوری ترکیه با اشاره به تحولات اوکراین گفت که مذاکرات برای دستیابی به توافق جهت انتقال غلات اوکراین به جهان از مدت‌ها قبل آغاز شد و اکنون منتظر اجرای عملی مفاد توافقنامه صادرات غلات اوکراین از سوی همه طرف‌ها پس از امضای آن است. اردوغان هشدار داد:شکست در این زمینه همه را تحت تاثیر قرار خواهد داد. وی افزود: تلاش‌های ما برای برقراری آشتی میان روسیه و اوکراین قبل از جنگ آغاز شده و ما همچنان به تلاش‌های خود ادامه می‌دهیم. رئیس جمهور ترکیه پیشتر گفته بود که توافق استانبول در مورد غلات می‌تواند به غلبه بر بحران تولید جهانی کمک کند. وی در بخش دیگری از اظهاراتش به روند عادی سازی روابط دیپلماتیک با قاهره اشاره کرد و گفت که مذاکرات بین کشورش و مصر در پایین‌ترین سطح ادامه دارد. اردوغان گفت: هیچ مانعی برای ارتقای آن به سطوح بالاتر وجود ندارد و کافی است که درک متقابل وجود داشته باشد. رئیس جمهور ترکیه همچنین تاکید کرد که تلاش‌هایی برای توسعه روابط با عربستان و امارات همچنان در جریان است. درخصوص حمله به یک گردشگاه در دهوک واقع در شمال عراق که منجر به کشته شدن ۹ تن شد، اردوغان گفت که این حمله توسط تروریست‌ها برای آسیب رساندن به روابط ترکیه و عراق انجام شده است. وی با بیان اینکه ترکیه، متحدان خود در ناتو از جمله آمریکا و مقامات عراقی را از موضعش در قبال این حمله مطلع کرده است، افزود: از عراق خواستیم در دام تبلیغاتی شبه نظامیان کُرد، نیفتد. درباره مساله گسترش دامنه اعضای ناتو و عضویت کشورهای جدید در این ائتلاف نظامی اردوغان گفت: ترکیه به کشورهایی که به دنبال پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هستند اجازه نخواهد داد از سازمان‌های "تروریستی" حمایت کنند. رئیس‌جمهور ترکیه از کشورهایی که می‌خواهند به ناتو بپیوندند، خواست به شرایط آنکارا در خصوص مبارزه با گروه‌های مسلح احترام بگذارند و خاطرنشان کرد که کشورش "ولو ذره‌ای" از شروطی که برای پیوستن به این ناتو تعیین می‌کند کوتاه نخواهد آمد. وی علاوه بر این آمریکا را به آموزش کردهای سوریه برای انجام حملات علیه نیروهای ترکیه متهم کرد. اردوغان با بیان این که آمریکا چهار پایگاه نظامی جدید در جزایر بین کشورش و یونان ایجاد کرده است، گفت که مذاکرات با واشنگتن در مورد تکمیل قرارداد جنگنده‌های F-۱۶ ادامه دارد.

منبع: ایسنا

طالبان به آمریکایی ها وقت ملاقات دادند

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد، معاون وزیر خزانه داری و نماینده ویژه این کشور در امور افغانستان قرار است حین حضور در ازبکستان با نمایندگان طالبان افغانستان دیدار کنند.برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا و توماس وست، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان با نمایندگانی از طالبان افغانستان درباره مشکلات اقتصادی که این کشور جنگ زده با آنها روبروست، گفت‌وگو می‌کنند. وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: ۲۷ ژوئیه سال جاری میلادی بریان نلسون و نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان با طالبان دیدار می‌کنند و به بررسی چالش‌های اقتصادی که این کشور و مردمش با آنها روبروست، می‌پردازند. این دیدار در جریان سفر هیات آمریکایی به ازبکستان انجام می‌شود. توماس وست و "رینا امیری"، فرستاده ویژه آمریکا در امور زنان، دختران و حقوق بشر افغانستان امروز و روز سه شنبه در کنفرانس بین المللی درباره افغانستان شرکت می‌کنند. وزارت خارجه آمریکا همچنین در ادامه بیانیه خود آورده است: در جریان این کنفرانس، هیات آمریکایی قرار است همصدا به جامعه بین الملل برای تاکید بر حمایت مداوم و بی چون و چرا از مردم افغانستان بپیوندد و از طالبان افغانستان بخواهد تا به تعهداتش در قبال مردم افغانستان و جامعه بین الملل پایبند بماند. در ادامه این بیانیه همچنین ذکر شده است: جامعه بین الملل به دنبال یک افغانستان فراگیر، صلح آمیز و با ثبات است که به حقوق بشر و آزادی‌های بنیادین تمامی مردم این کشور از جمله زنان و گروه‌ها و جوامع مذهبی و قومی احترام گذاشته و از تهدید تروریستی از داخل خاک افغانستان جلوگیری به عمل بیاورد. آمریکا در اوت ۲۰۲۱ از افغانستان خارج شد و زمینه را برای قدرت گرفتن مجدد طالبان در این کشور فراهم کرد؛ اقدامی که به بی ثباتی اقتصادی و کمبود مواد غذایی منجر شده و افغانستان را در آستانه بحران بشری و فروپاشی اقتصادی قرار داده است.

منبع: ایسنا

مسکو معاملات ین را تعلیق کرد

بورس مسکو معاملات ین ژاپن را از هشت آگوست به حالت تعلیق در می‌آورد . صرافی مسکو اعلام کرد که تعلیق عملیات مشروط به خطرات و مشکلات احتمالی هنگام تسویه حساب به ین ژاپن است. صرافی گفت: «محدودیت‌ها ابزارهای نقدی و مبادله‌ای را برای جفت ارز ین ژاپن - روبل روسیه (JPYRUB) و دلار آمریکا - ین ژاپن (USDJPY) در مبادله و خارج از بورس پوشش می‌دهد و ین ژاپن از هشت آگوست دیگر به عنوان امنیت معاملات در بازارهای بورس مسکو پذیرفته نخواهد شد».صرافی افزود: «علت تعلیق عملیات به دلیل وجود مشکلات احتمالی هنگام تسویه حساب به ین ژاپن است».اجرای تعهدات تحت تراکنش‌های انجام شده قبلی و معاملاتی که در تاریخ پنجم آگوست ۲۰۲۲ یا قبل از آن انجام می‌شود، عادی خواهد بود در ادامه این بیانیه آمده است: بورس مسکو تلاش خواهد کرد تا بعدا معاملات با ین را از سر بگیرد.

منبع: ایسنا

روبل جای دلار را گرفت

همین چند روز پیش بود که کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه از ایجاد سیستم تبادل ارزی مشترک بین ایران و روسیه خبر داد. موضوعی که پیشتر علی صالح‌آبادی رئیس کل بانک مرکزی درباره آن گفته بود که ارزهای محلی و پیمان‌های پولی دو و چندجانبه وسیله و راه‌حل مناسبی برای خنثی‌کردن ابزار سلطه و سیاسی ارزهای جهان روا خواهد بود و در همین راستا شاهد برداشتن گام اول و بسیار مهم در زمینه پیمان پولی دوجانبه ایران و روسیه هستیم. البته از همان زمانی که خبر از این حضور روبل به جای دلار در مبادلات دو کشور انجام شد. بسیاری از ایجاد سیاه نمایی هم جا نماندند. صحبت‌هایی که باعث شد به سراغ روح الله مدبر کارشناس مسائل اوراسیا برویم و درباره چند و چون این ماجرا بیشتر جویا شویم. یکی از دستاوردهای مهم اجلاس آستانه و سفر ولادیمیر پوتین به تهران خصوصا در دیداری که با رهبر معظم انقلاب داشت تاکید بر تبادل مالی مشترک بر مبنای پول مشترک بین ایران و فدراسیون روسیه بوده است، موضوعی که بر مبنای سیاست‌های ضد تحریمی اعمال شده است. از سال ۲۰۱۴ و پس از شرایطی که بعد از ابتکار عمل نظامی روسیه در اوکراین صورت گرفت، با وجود تمام تحریم‌هایی که توسط غرب بر ضد روسیه ایجاد شد شاهدیم که روسیه ارزش پول ملی خود را به شدت حفظ کرده و هرروز نیز بر ارزش پول ملی روسیه یعنی روبل افزوده می‌شود.

منبع: خبرنگاران جوان

نظارت گروسی بر برنامه هسته‌ای قطع شد

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت دسترسی این آژانس به نیروگاه‌های هسته‌ای ایران محدود شده است. رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مصاحبه با شبکه سی ان ان هر گونه گزارش اخیر در مورد فعالیت‌های ایران روی سلاح‌های هسته‌ای را رد کرد و گفت در شرایط فعلی لازم است تمامی بازرسی‌های پیشین احیا شود، زیرا در حال حاضر آژانس اطلاعات جدیدی در مورد اینکه ایران بر روی سلاح اتمی کار می‌کند یا خیر در اختیار نیست. گروسی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه برنامه هسته‌ای ایران با سرعت در حال پیشروی است اظهار کرد: من باید بگویم که آژانس تا به حال چنین ارزیابی‌هایی را انجام نداده است. این تحلیل‌های خبرنگاران است. گزارش‌های ما صرفاً در مورد فعالیت‌های هسته‌ای یک کشور و نحوه پیشبرد آنهاست. مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در پاسخ به سوال دیگری در این باره که ایران در حال غنی سازی اورانیوم در سطوح بالاست تاکید کرد: ایران در حال راه اندازی سانتریفیوژهای نسل جدید است که تمام آن‌ها برای غنی سازی لازم و ضروری هستند. اما بار دیگر تاکید می‌کنم ما هیچ اطلاعات دقیقی که آن‌ها در حال ساخت سلاح هسته‌ای هستند یا خیر در اختیار نداریم. ایران دسترسی آژانس را محدود کرده و نظارت ما بر روی فعالیت‌های هسته‌ای ایران قطع شده است. آنها هم تاکید کرده اند که تعدادی از دوربین‌های نصب شده ما را برداشته اند. وی در پاسخ به سوال دیگری که غنی سازی اورانیوم ایران تا چه اندازه تا رسیدن به درجه سلاح هسته‌ای فاصله دارد عنوان کرد: آنچه اهمیت دارد این است که واقعیت را همان گونه که هست نگاه کنیم. مواد هسته‌ای که می‌تواند منجر به ساخت سلاح اتمی شود در حال حاضر در جهان فراوان است. ولی موضوع اصلی این است که آیا نظارتی بر آن‌ها وجود دارد یا خیر. گروسی با رد این گفته‌ها که ایران در حال ساخت سلاح اتمی است تصریح کرد: آنچه ما از ایران انتظار داریم این است که آن‌ها باید تمام بازرسی‌های ما را به حالت اول بازگردانند تا بتوانیم دوباره به آن‌ها اعتماد کنیم. در زمینه اتمی تنها راه اعتماد داشتن نظارت کافی است و حرف زدن فایده ندارد. مدیرکل آژانس انرژی اتمی در پاسخ به سوالی در مورد احیای برجام افزود: آژانس اتمی در گروه مذاکره کنندگان نیست و فقط نقش ضامن را دارد. ولی آنچه مشخص است این است که مذاکرات به نتیجه‌ای که باید می‌رسید نرسیده است و ما در مدت زمانی خیلی کوتاه وارد مرحله‌ای خواهیم شد که در آن برنامه هسته‌ای ایران با سرعت پیش می‌رود، ولی هیچ نظارتی روی آن وجود ندارد. گروسی مدعی شد زمان برای رسیدن به توافق در مذاکرات هسته‌ای در حال کم شدن است و آژانس انرژی اتمی دیگر نظارتی بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران ندارد. وی در این زمینه تاکید کرد: در حال حاضر ما با دو مشکل رو به رو هستیم: نخست اینکه فعلاً به توافق نرسیده ایم. و دوم، اگر توافقی حاصل شود دوباره باید تکه‌های این پازل را بچینیم تا به نتیجه دلخواه برسیم. چون تا زمان رسیدن به توافق به احتمال زیاد ایران سانتریفیوژهای زیادی در اختیار خواهد داشت که لازم است ما به آن‌ها نظارت داشته باشیم. گروسی پیشتر در مصاحبه با برخی رسانه‌های غربی گفته بود که دور شدن تهران از تعهدات هسته‌ای خود به معنای رسیدن ایران به سلاح اتمی نیست. این در حالی است که بیشترین نظارت های تاریخ آژانس بر برنامه هسته ای ایران اعمال شده است. با این وجود، مدیر آژانس و کشورهای غربی در اقدامی کاملا سیاسی اقدام به صدور بیانیه سیاسی علیه ایران در شورای حکام کردند. همین موضوع باعث شد مقامات تهران واکنش مناسب به این اقدام را انجام دهند.

منبع: خبرنگاران جوان

هشدار سیل در جنوب کشور صادر شد

طی پنج روز آینده بارش در نیمه جنوبی کشور سبب سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌ها خواهد شد. سه شنبه در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، نیمه شرقی فارس، جزایر خلیج فارس و جنوب خراسان جنوبی رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقت پیش بینی می‌شود. چهارشنبه این شرایط علاوه بر مناطق ذکر شده برای نیمه جنوبی فارس و جنوب استان‌های یزد و بوشهر نیز رخ خواهد داد. پنج شنبه با کاهش شدت ناپایداری‌ها در نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان همچنان برای نیمه شمالی این استان و همچنین استان‌های هرمزگان، کرمان، یزد، فارس، بوشهر، اصفهان، کهگیلویه و بوریر احمد، چهارمحال و بختیاری و برخی نقاط استان‌های همدان، لرستان و مرکزی رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقت پیش بینی می‌شود. روزهای جمعه و شنبه فعالیت این سامانه در جنوب شرق، جنوب و بخش‌هایی از جنوب غرب و مرکز کشور ادامه دارد. طی پنج روز آینده بارش در نیمه جنوبی کشور سبب سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌ها خواهد شد. طی پنج روز آینده به طور متناوب برای استان‌های ساحلی خزر، اردبیل، شمال آذربایجان شرقی و خراسان شمالی و همچنین روزهای سه شنبه تا جمعه در دامنه و ارتفاعات البرز در استان‌های تهران، البرز، قزوین، زنجان وسمنان در بعضی ساعات بارش باران گاهی رعد و برق و وزش باد شدید موقت پیش بینی می‌شود. طی سه روز آینده در شمال شرق و شرق کشور برخی نقاط استان‌های سمنان، تهران، البرز، قم، قزوین، مرکزی و شمال اصفهان وزش باد شدید و گرد و خاک پیش بینی می‌شود که موجب کاهش کیفیت هوا و دید افقی در این مناطق خواهد شد. همچنین طی این مدت به سبب وزش باد در برخی مناطق غرب و جنوب غرب کشور پدیده گرد و غبار رخ می‌دهد. دریای عمان و تنگه هرمز از سه شنبه تا پایان هفته و نواحی مرکزی و شرق خلیج فارس از سه شنبه تا جمعه مواج است.

منبع: خبرنگاران جوان

آمریکابه فکر جایگزین غلات افتاد

مقامات آمریکایی مدعی شدند واشنگتن و کی‌یف پس از حمله روسیه به اودسا، روی طرح جایگزین برای صادرات غلات اوکراین کار می‌کنند. «سامانتا پاور» مدیر آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا (USAID) مدعی شد که واشنگتن و کی‌یف پس از حمله روسیه به شهر بندری اودسا، روی طرح جایگزین (پلن B) برای صادرات غلات اوکراین کار می‌کنند.«سامانتا پاور» که نماینده آمریکا در سازمان ملل بود، گفت: «طرح B شامل جاده، راه آهن و رودخانه و فرستادن لنج‌ها و تنظیم سیستم‌های ریلی به‌گونه‌ای است که آن‌ها با سیستم‌های ریلی هماهنگ‌تر شوند تا صادرات سریع‌تر انجام شود.» علی‌رغم این‌که طرح B ایمن‌تر است، رئیس USAID اذعان کرد که در واقع هیچ جایگزینی برای حمل غلات کی‌یف از طریق دریا وجود ندارد، که کارآمدترین راه ممکن باشد. مقامات اوکراینی روز دوشنبه ضمن تکرار ادعاهای خود در مورد حملات موشکی روسیه به بنادر اوکراین گفتند آماده‌سازی‌های لازم برای از سرگیری صادرات غلات از بنادر این کشور آغاز شده است. این سخنان در حالی مطرح شد که تلویزیون دولتی اوکراین روز یکشنبه در گزارشی اذعان کرد که موشک‌های روسی به منطقه انبار غلات در بنادر دریای سیاه اصابت نکرده و خساراتی به این منطقه وارد نشده است.

منبع: خبرنگاران جوان

آبله میمون به ژاپن رسید

فرماندار توکیو اعلام کرد روز دوشنبه نخستین مورد ابتلا به آبله میمون در ژاپن ثبت شد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، یوریکو کوئیکه، فرماندار توکیو اعلام کرد روز دوشنبه نخستین مورد ابتلا به آبله میمون در ژاپن ثبت شد. او افزود یک مرد ۳۰ ساله که به خارج از کشور سفر کرده بود به این بیماری مبتلا شده است. کوئیکه در گفتگو با خبرنگاران گفت: این فرد مردی ۳۰ ساله با سابقه سفرهای خارجی است که از اروپا به ژاپن بازگشته است. این نخستین مورد ابتلا به آبله میمون در ژاپن محسوب می‌شود. او بدون ارائه جزئیات بیشتر گفت این مرد در بیمارستانی در توکیو بستری شده است. این مورد از ابتلا به آبله میمون در ژاپن ساعاتی پس از تشکیل جلسه دولت ژاپن برای جمع آوری اطلاعات و آماده شدن برای انجام آزمایش و پذیرش بیماران در کلینیک‌ها گزارش شد. روز شنبه، سازمان جهانی بهداشت شیوع آبله میمون را یک وضعیت اضطراری بهداشتی در سطح جهان اعلام کرد. این بالاترین سطح هشداری است که می‌توان برای شیوع یک بیماری صادر کرد. بر اساس آمار منتشر شده توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها آمریکا در روز ۲۲ ژوئیه، آبله میمون بیش از ۱۶۸۰ تن را در ۷۴ کشور تحت تأثیر قرار داده است. افزایش موارد ابتلا به آبله میمون از اوایل ماه مه در خارج از غرب و مرکز آفریقا که در آن، این بیماری همه گیر بوده است، گزارش شد. یک داروساز دانمارکی که واکسن آبله تولید کرده است روز دوشنبه گفت کمیسیون اروپا تزریق آن را برای استفاده در مقابل آبله میمون تأیید کرده است. یک هیأت در وزارت بهداشت ژاپن روز جمعه در این باره رایزنی خواهد کرد که آیا واکسن‌های آبله موجود در این کشور می‌تواند برای درمان آبله میمون استفاده شود یا خیر. سیگیوکی گوتو وزیر بهداشت ژاپن در ماه مه اعلام کرد این واکسن‌ها «با هدف مبارزه با تروریسم در ژاپن تولید و ذخیره می‌شوند» تا این کشور برای پاسخگویی به حملات احتمالی با یک عامل ویروسی آماده باشد.

منبع: خبرنگاران جوان

"مونسونی" سرباز را وادار به طغیان کرد

رودخانه سرباز از بعد از ظهر امروز در پی فعالیت سنگین سامانه بارشی مونسون طغیان کرده است. هم‌اکنون حجم زیادی سیلاب در شهرستان‌های جنوب سیستان و بلوچستان به ویژه شهرستان‌های سرباز و نیکشهر جاری شده و گزارش‌های میدانی خبرنگاران تسنیم از عدم رعایت نکات ایمنی توسط برخی مردم با وجود هشدارهای مکرر استانداری و اداره‌کل هواشناسی حکایت دارد.در برخی نقاط کودکان در اقدامی بسیار خطرناک به پریدن در آب جاری سیلاب اقدام کرده، موضوعی که بدون شک اگر توسط خانواده‌ها کنترل نشود، خسارت جانی در پی خواهد داشت.

منبع: تسنیم

حساب ارزی چند بانک مسدود شد

صندوق توسعه ملی از مسدود کردن حساب ارزی بانک‌هایی که اقساط آن‌ها سررسید شده، خبر داد.با ابلاغ شیوه‌نامه اصول مطالبات غیرجاری صندوق‌ توسعه ملی، شرایط پرداخت تسهیلات معوق از سوی تسهیلات‌گیرندگان اعلام و در دستور کار قرار گرفت. این موضوع مدت‌ها به چالشی بین صندوق توسعه ملی و تسهیلات گیرندگان دارای وام‌های معوق، تبدیل شده بود. در همین رابطه معاون بانکی و اعتباری و عضو هیأت عامل صندوق توسعه ملی گفت: صندوق توسعه ملی باید در زمان سررسید وام‌ها، مطالبات خود را اخذ کند، بر این اساس صندوق، با هماهنگی بانک مرکزی شروع به مسدود کردن حساب‌های ارزی بانک‌هایی کرده که اقساط آن‌ها سررسید شده است. همچنین در جلسات مشترکی که با بانک مرکزی برگزار کردیم، مقرر شد با همه بانک‌ها به صورت جداگانه، درمورد پروژه‌هایی که اقساط آن‌ها سررسید شده است، جلساتی برگزار شود.

منبع: شبکه خبر

احمد نواف نخست وزیر کویت شد

امیر کویت در فرمانی، «احمد نواف الصباح» را به عنوان نخست وزیر جدید این کشور تعیین و وی را مامور تشکیل کابینه کرد. امیر کویت در فرمانی، «احمد نواف الصباح» را به عنوان نخست وزیر جدید این کشور تعیین و وی را مامور تشکیل کابینه کرد. «نواف الاحمد الجابر الصباح» پیشتر در مارس ۲۰۲۲ در حکمی پسرش احمد نواف الصباح را به عنوان معاون اول نخست وزیر و همچنین وزیر دفاع کویت تعیین کرده بود. احمد نواف الصباح، نخست وزیر جدید کویت، ۶۶ ساله و نظامی بازنشسته با درجه سپهبدی است. وی که پسر ارشد امیر کویت است پیش از معاون اولی نخست وزیر و تصدی وزارت دفاع، مسئولیت معاونت گارد ملی کویت را بر عهده داشت.

منبع: شبکه خبر

زنان هم به جمع سلسله تیراندازی‌های بزرگ جمعی آمریکا پیوستند

این تیراندازی موجب هرج و مرج در فرودگاه «دالاس لاو فیلد» شد و رسانه‌های محلی گزارش دادند که مسافران می‌دویدند، فریاد می‌زدند یا پناه می‌گرفتند. در پی اقدام یک زن به تیراندازی در فرودگاهی در ایالت تگزاس آمریکا در روز دوشنبه، پلیس بلافاصله او را دستگیر کرد. در این تیراندازی به کسی آسیبی نرسید، اما موجب ترس و وحشت در میان مسافران شد «ادی گارسیا»، رئیس پلیس دالاس، در مصاحبه‌ای گفت: کمی پیش از ساعت ۱۱:۰۰ صبح (۴ بعد از ظهر به وقت گرینویچ)، یک زن ۳۷ ساله نزدیک کانترهای فرودگاه «دالاس لاو فیلد» (Dallas Love Field) حضور یافت و بعد به دستشویی رفت. وی افزود: این زن در حالی که کلاهی بر سر خود گذاشته بود، از دستشویی خارج شد و با یک تپانچه شروع به تیراندازی کرد و به ویژه به سقف شلیک می‌کرد. انگیزه او از این کار هنوز مشخص نیست. رئیس پلیس دالاس توضیح داد: یک مأمور با تیراندازی به پای این زن، او را خلع سلاح کرد. این زن که در وضعیت بازداشت به سر می‌برد، به بیمارستان منتقل شد. این تیراندازی موجب هرج و مرج در فرودگاه شد که در این دوره تابستانی بسیار شلوغ و پر رفت و آمد است. رسانه‌های محلی گزارش دادند که مسافران می‌دویدند، فریاد می‌زدند یا پناه می‌گرفتند. پروازها نیز به طور موقت به حال تعلیق درآمدند تا آرامش دوباره برقرار شود. آمریکا هنوز از شوک سلسله تیراندازی‌های بزرگ جمعی با سلاح گرم به ویژه در یک سوپرمارکت پررفت و آمد آمریکایی‌های آفریقایی تبار (۱۰ کشته، ۱۴ مه)، مدرسه‌ای در تگزاس (۲۱ کشته، ۲۴ مه)، یا رژه جشن ملی (هفت کشته، چهار ژوییه) خارج نشده است.

منبع: شبکه خبر

۳۱ هزار سودانی آواره شدند

دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل متحد در سودان روز دوشنبه از آوارگی ۳۱ هزار سودانی در پی خشونت‌ها در استان «نیل آبی» واقع در جنوب شرق این کشور خبر داد.در بیانیه دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل متحد آمده اسـت: بیش از ۳۱ هزار نفر در پی خشونت‌های قبیله‌ای در استان نیل آبی خانه‌هایشان را ترک کردند. بر اساس این گزارش، ۱۲ هزار و ۶۰۰ نفر به شهر الدمازین مرکز استان نیل آبی پناه بردند، ۱۲ هزار و ۸۰۰ نفر به استان سنار واقع در جنوب شرق این کشور، ۴ هزار و ۵۰۰ نفر به استان نیل سفید واقع در جنوب این کشور و یکهزار و ۲۲۰ نفر نیز به استان الجزیره واقع در مرکز این کشور رفته‌اند. بر اساس آخرین آمارها، شماره کشته‌های درگیری‌های قبیله‌ای در نیل آبی به ۱۰۵ نفر رسیده و شمار زخمی‌ها به ۲۹۱ نفر افزایش یافته است. درگیری‌های قبیله‌ای در استان نیل آبی در شرق سودان از روز شنبه هفته گذشته با سلاح‌های سنگین از سر گرفته شد و ده‌ها خانواده ساکن این مناطق به سمت شهر الروصیرص فرار کردند. خبرگزاری فرانسه روز یکشنبه از خارطوم گزارش داد که ده‌ها خانواده روز شنبه از درگیری قبیله‌ای در استان نیل آبی سودان، در مرز اتیوپی پا به فرار گذاشتند. یکی از مقام‌های شهرداری «الروصیرص» گفت: «من شاهد زخمی‌ها و صف‌های طولانی افرادی بودم که به پاسگاه‌های پلیس پناه می‌آوردند».یک پل «الروصیرص» را از الدمازین مرکز استان نیل آبی که در ۸۰۰ کیلومتری جنوب خارطوم واقع است، جدا کرده است. یکی از ساکنان محلی به این خبرگزاری گفت که ده‌ها خانواده به ویژه زنان و کودکان برای فرار از درگیری‌ها از روی این پل گذشتند. احمد العمده استاندار نیل آبی در تلویزیون دولتی سودان اعلام کرد وضعیت در قیسان بهتر شده، اما درگیری‌ها اکنون در الروصیرص ادامه دارد. در جریان درگیری بین روستاییان قیسان از روز دوشنبه تا جمعه که بر سر زمین رخ داد، ۱۶ مغازه به آتش کشیده شد. مقام‌های محلی در آنجا مقررات منع رفت وآمد برای مغازه داران اعلام کردند و هر گونه تجمع یا راهپیمایی از روز جمعه به مدت یک ماه ممنوع شده است. سازمان ملل ۲۵ نوامبر (۴ آذر) نیز از کشته شدن ۴۳ نفر و آتش سوزی در ۴۶ روستا منطقه دارفور خبر داده بود. مناطق مختلف دارفور هر از چند گاهی شاهد درگیری‌های خونین بر سر زمین و چراگاه‌ها و منابع آبی بین قبایل عرب و آفریقایی است.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha