دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
علیرضا پناهیان

حوزه/ سخنران حرم بانوی کرامت گفت: ایجاد شغل در جامعه برای مردم مایه عزت است و لازم است دولتمردان برای مردم شغل ایجاد کنند چرا که امام حسین علیه‌السلام برای تحقق عزت انسان‌ها به شهادت رسید.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان شب گذشته در ادامه سلسله مباحث جهاد تبیین، شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س)، گفت: امام حسین علیه‌السلام هزینه بسیار گرانی را برای جهاد تبیین در ماه محرم پرداخت نمودند و برای حفظ دین و بیان حقیقت دین از خون خودشان گذشتند.

وی افزود: جنس عاشورا از جنس تبیین و تبلیغ است و این همه مصائبی که برای اهل‌بیت(ع) رقم خورد چیزی نبود جز ثبت کردن برای تاریخ و شیوه شکل‌گیری این مسئله برای تبیین حقایق دین، که در تاریخ تثبیت شد و دچار انحراف نشد.

استاد حوزه و دانشگاه خاطر نشان کرد: تمام حوزه های‌علمیه، فقه و فقاهت، کلام و فلسفه و معارف دینی مدیون خون مبارک امام‌حسین علیه‌السلام هستند و اگر این حماسه در عاشورا اتفاق نیفتاده بود همه چیز از بین می‌رفت.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان تاکید کرد: اصل ماجرای عاشورا باید در ماه محرم در منابر ذکر شود در حالیکه در بعضی مواقع مجلس عاشورایی برگزار می‌شود اما به اصل مسئله پرداخته نمی‌شود.

وی اظهار داشت: در ماه محرم لازم است از روضه‌های سطحی دوری کرد و مسائل اصلی عاشورا مورد غفلت واقع نشود و از حماسه‌ای که در عاشورا روی داده صحبت و اصلی‌ترین اتفاقات عاشورا را به درستی تبیین شود.

سخنران حرم بانوی کرامت در ادامه گفت: فلسفه خروج و قیام حضرت سیدالشهداء به سبب دعوت کوفیان جهت امر به معروف و نهی از منکر بود اما واقعه عاشورا در کربلا اتفاق افتاد و تمامی کسانیکه حضرت را دعوت کرده بودند حضرت را تنها گذاشتند و بحث عاشورا کلا عوض شد و از سمت امربه معروف و نهی ازمنکر به سمت بیعت و تسلیم در برابر یزید کشیده شد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان تاکید کرد: عاشورا در مسیر قیام اتفاق افتاد اما یک حادثه جداگانه دیگری است چرا که نبرد عاشورا برای تحقق شعار«هیهات منا الذله» روی داد.

وی افزود: محور حادثه عاشورا و فلسفه عاشورا تحقق شعار «هیهات منا الذله» چرا که دشمنان به دنبال تسلیم و بیعت نمودن حضرت سیدالشهداء با یزید بودند که حضرت مقاومت کردند.

استاد حوزه علمیه اظهار داشت: گاهی از اوقات روضه‌های عاطفی در عاشورا بر شعار «هیهات منا الذله» غلبه پیدا می‌کند در حالی که شخصیتی همچون حضرت‌عباس علیه‌السلام گرچه در مسیر آوردن آب به شهادت رسید اما در حقیقت در راستای عزت امام حسین علیه‌السلام به شهادت رسید.

وی خاطر نشان کرد: اصلی‌ترین حادثه عالم خلقت کربلا است و بی‌تردید اصل ماجرای کربلا هم در راستای عزت است که امام حسین علیه‌السلام این عزت‌مندی را با همراهی اصحاب خود رقم زدند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان تاکید کرد: امام حسین علیه‌السلام اصحابی داشتند که این اصحاب از امام‌حسین علیه‌السلام اطاعت نکردند بلکه به معنای واقعی کلمه حمایت کردند چرا که امام به همه آن‌ها اجازه داد که بروند، اما در کربلا ماندند و با بصیرت خود به نصرت سیدالشهدا آمدند.

وی افزود: عاشورا محل نمایش قیمت عزت امام و نمایش شیوه ولایت‌مداری بدون امر مولا توسط ولایت مدارانی است که به نصرت امام آمدند.

سخنران حرم بانوی کرامت اظهار داشت: در ماه محرم باید ابتدا اصل ماجرای عاشورا تبیین و سپس مسائل فرعی بازگو شود چرا که امام‌حسین‌علیه‌السلام برای تحقق شعار«هیهات منا الذله» با اصحابی ولایت‌مدار این حادثه را رقم زدند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان تأکید کرد: حضرت‌زینب سلام‌الله‌علیها شاهد خیانت‌های اصحاب و یاران امام‌علی علیه‌السلام و امام‌حسن علیه‌السلام بود، به همین خاطر از سیدالشهدا سوال می‌کنند که یاران شما چگونه هستند؟ که حضرت جواب می‌دهند این اصحاب فرق می‌کنند.

وی افزود: ایجاد شغل در جامعه برای مردم مایه عزت است و لازم است دولتمردان برای مردم شغل ایجاد کنند چرا که امام حسین علیه‌السلام برای تحقق عزت انسان‌ها به شهادت رسید.

سخنران حرم بانوی کرامت در پایان گفت: در سیاست خارجی کسانی عزت کشور و مردم را پایمال می‌کنند که می‌گویند نمی‌توانیم در مقابل دشمن مقاومت نماییم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha