دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کد خبر: 1036683
۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۸
تصاویر/همایش عفاف و حجاب(اصفهان به رنگ خدا)

حوزه/ حجاب یک زن همان حریم شخصی است که نه تنها مصونیت را برای خود فرد بلکه برای خانواده و اجتماع پیرامون او نیز ایجاد می‌کند؛ حجاب غرایز را تعدیل می کند؛ عفت و پاکدامنی را به ارمغان می آورد؛ امنیت همه جانبه را به همراه دارد که سبب می شود در حیطه اندیشه، گرایش، رفتار و گفتار مصونیت ایجاد شود.

خبرگزاری حوزه | حریم شخصی یا خصوصی یک حق انسانی است که نتیجه رعایت و حفظ آن، احساس امنیت و آرامش افراد یک جامعه را به دنبال دارد.

حریم شخصی به افراد این امکان را می دهد تا برای محافظت خود در برابر مداخلات و آسیب ها، یک سپر ایمنی را ایجاد کنند. بدون حریم شخصی نمی توان یک زندگی آرام را تجربه کرد.

حجاب یک زن همان حریم شخصی است که نه تنها مصونیت را برای خود فرد بلکه برای خانواده و اجتماع پیرامون او نیز ایجاد می‌کند؛ حجاب غرایز را تعدیل می کند؛ عفت و پاکدامنی را به ارمغان می آورد؛ امنیت همه جانبه را به همراه دارد که سبب می شود در حیطه اندیشه، گرایش، رفتار و گفتار مصونیت ایجاد شود و وقتی مصونیت به واسطه حجاب ایجاد شد، زمینه پیشرفت و توسعه یک جامعه ایجاد می شود و آن جامعه می تواند در مسیر صحیح و کمال گام نهد؛ زیرا اجتماع، متشکل از افراد و خانواده است.

همچنان که تکامل فرد و خانواده موجب تکامل اجتماع می شود، رکود فرد و خانواده نیز موجب رکود اجتماع می شود و وقتی محیط خانواده با رعایت حجاب و عفاف که سلامت روح و روان را به دنبال دارد عاری از آلودگی بود و به یک خانواده سالم تبدیل شد، تباهی و سستی در آن بی معنا می شود و خلاقیت و بالندگی به سرعت جریان پیدا می کند و افراد یک خانواده در بُعد فردی و اجتماعی می توانند موفق و کارآمد باشند و بدون آنکه مساله جنسیت استعدادهای آنها را تحت الشعاع قرار دهد توانمندی های خود را درجامعه بکار ببندند و جامعه از ظرفیت های مختلف آنها بهره مند گردد.

پس حجاب نه تنها محدودیت نیست و بین پوشش و آزادی منافاتی وجود ندارد بلکه با حفظ مصونیت، امری تاثیرگذار در سرنوشت فرد، کشور و خانواده است.

چنانچه از آغاز واقعه تحریم تنباکو و نهضت مشروطه که سرآغاز نهضت های اسلامی است، زنان چادری حضور جدی در جامعه داشتند و دوشادوش مردان بلکه جلوتر از آنها در عرصه اجتماع حرکت کرده اند.

در تاریخ نقل شده است که خانم های محجبه جلوی کاخ ناصرالدین شاه آمدند و از فتوای میرزای شیرازی حمایت کردند و در واقعه گریبایدوف نیز بانوان چادری نقش اساسی داشته اند.

وقتی وکلای مجلس ایران تصمیم گرفتند تسلیم اولتیماتوم روس شوند ۳۰۰ نفر از زنان با چادر وارد پارلمان شدند و به وکلا گوشزد کردند که اگر شما تسلیم خواسته ی قدرت های خارجی شوید ما در مقابل شما خواهیم ایستاد تا اینکه وکلا مرعوب شدند و نتوانستند سیاست روس را عملی کنند و زنان ایرانی با حجاب و چادر خود انقلاب را پیش بردند و موجب بیداری اسلامی در سایر کشورها شدند.

در بُعد بین المللی نیز حجاب بواسطه ایجاد مصونیت می تواند حافظ کیان ملت ها باشد و آنها را از پیامدهای شومی چون نسخ ارزش ها و آرمان ها و دگرگونی فرهنگ ها که عامل سقوط جوامع است حفظ کند که این خود نوعی شکست ایدئولوژی های غیر اسلامی می باشد که می خواهند با طرح مساله حجاب، جامعه را به انزوا بکشانند؛ در حالیکه حجاب یکی از نیازهای ضروری جوامع است و سدی است در مقابل هجمه فرهنگی دشمنان که سعی دارند شخصیت، استقلال و عظمت ملت ها را از بین ببرند و افکار و روحیات آنها را زیر سلطه خود درآورند و این کار، خود مقدمه استضعاف اقتصادی، سیاسی و اجتماعی مستکبرین است.

بُعد دیگر مصونیت‌بخشی حجاب، تأثیر بسزای آن در معنویت است که عامل بازدارنده در ارتکاب معاصی است که این خود موجب صعود الی الله و انقطاع از ماسوی الله می شود.

فرد باحجاب با وسوسه های نفسانی و غرایز سرکش که او را بسمت هوسرانی و تبرج سوق می دهد، مبارزه می کند و در مسیر کمال قدم بر می دارد و قلب او مهبط جایگاه و مجرای اراده حق تعالی می شود تا اراده های نفسانی و انسانی و اینجاست که با عمل صالح مسیر الهی را طی می کند و به سعادت دنیا و آخرت دست می یابد.

مینا سادات حسینی، فارغ التحصیل سطح سه رشته تفسیر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha