شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
منطقه سبز بغداد

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

کاخ سفید «برجام جدید» روی میز گذاشت

کاخ سفید مدعی شد «برجام جدید» روی میز است و ایران باید تصمیم بگیرد که آیا آن را بپذیرد یا خیر. «جان کربی» هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید درباره توافق هسته‌ای مدعی شد مذاکرات درباره «برجام جدید» تقریباً کامل شده است و ایران باید تصمیم بگیرد که آیا آن را بپذیرد یا خیر. به گزارش الجزیره، جان کربی مدعی شد: «همچنان متعهد هستیم نظاره‌گر آن باشیم که ایران هرگز به توانمندی‌های نظامی هسته‌ای دست پیدا نکند. رئیس‌جمهور بایدن باور دارد که دیپلماسی بهترین راه پیش رو برای نتیجه گرفتن است.» کربی در نشست خبری در کاخ سفید مدعی شد: «مذاکرات درباره یک برجام جدید، تقریباً کامل شده است. توافق اکنون روی میز است. اینکه بخواهند توافق را بپذیرند یا نه، با ایران است.» روز گذشته نیز پایگاه آمریکایی آکسیوس گزارش داد «برت مک گورک» هماهنگ کننده کاخ سفید در امور خاورمیانه به گروهی از کارشناسان هفته گذشته گفته بسیار بعید است توافق هسته‌ای با ایران در آینده نزدیک احیا شود. روز سه‌شنبه نیز «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد که این کشور تغییرات پیشنهادی اتحادیه اروپا درمورد روند بازگشت به توافق هسته‌ای را بررسی می‌کند. ادعاهای مقام‌های مختلف آمریکا درباره آمادگی این کشور برای بازگشت به برجام در حالی مطرح شده است که این کشور برای اجرای تعهدات خود حاضر به ارائه ضمانت‌های لازم برای دوجانبه بودن توافق و مشمول شدن منافع ایران نیست.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

منطقه سبز بغداد قرمز شد

آخرین اخبار از تشدید اوضاع امنیتی در «منطقه سبز» بغداد حکایت دارند. بر اساس این گزارش، منابع عراقی اعلام کردند که معترضان عراقی دقایقی قبل به مقر پارلمان عراق در منطقه سبز حمله کردند. این منابع اعلام کردند که نیروهای امنیتی نتوانستند مانع از ورود معترضان به پارلمان شوند. در حال حاضر، معترضان به بخش هایی از پارلمان ورود پیدا کرده اند. از سوی دیگر، «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق به تحولات بغداد و منطقه سبز واکنش نشان داد. وی در این خصوص گفت: از تظاهرات کنندگان می خواهم به آرامش پایبند باشند و فوراً از منطقه سبز بغداد عقب نشینی کنند. نخست وزیر عراق یادآور شد: نیروهای امنیتی به حفاظت از نهادهای دولتی و ماموریت های بین المللی متعهد خواهند بود. در همین حال، منابع رسانه ای اعلام کردند که معترضان پس از ورود به بخش های مختلف پارلمان شعارهایی را در حمایت از مقتدی صدر سر داده اند. با این حال، مقتدی صدر در سخنانی اعلام کرد: آنچه که در پارلمان رخ می دهد تلاش های مردمی خودجوش برای انجام اصلاحات است. وی همچنین خطاب به معترضان گفت: برخی علیه شما توطئه می کنند. اگر شما تصمیم به عقب نشینی بگیرید، من به تصمیم‌تان احترام می گذارم. گفتنی است، شماری از عراقی ها در اعتراض به معرفی محمد شیاع السودانی به عنوان نامزد تصدی پست نخست وزیری، به منطقه سبز حمله کرده اند.

منبع: مهر

دومین نیروگاه بزرگ اوکراین به دست روس ها افتاد

منابع خبری از تسلط روس‌ها بر دومین نیروگاه انرژی اوکراین خبر دادند. بر اساس این گزارش، منابع خبری به نقل از مشاور ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین اعلام کردند که نیروهای روسیه کنترل دومین نیروگاه بزرگ اوکراین را در دونتسک به دست گرفتند. مشاور زلنسکی گفت که نیروهای روسیه کنترل نیروگاه حرارتی ووهلهیرسک به عنوان دومین نیروگاه بزرگ اوکراین را در اختیار گرفتند. این در حالی است که وزارت دفاع روسیه پیش از این اعلام کرده بود که مسکو قصد دارد در ماه آینده یک رزمایش راهبردی را در شرق این کشور آغاز کند. به نوشته رویترز رزمایش «وستوک» (شرق) از ۳۰ آگوست تا ۵ سپتامبر (۸ تا ۱۴ شهریور) برگزار می‌شود. به نظر می‌رسد روسیه با انجام این رزمایش این پیام را ارسال می‌کند که علی‌رغم جنگ پرهزینه اوکراین، همچنان تمرکز اصلی‌اش دفاع از تمامیت ارضی روسیه است و از نظر نظامی شرایط پایداری دارد. رویترز در ادامه مدعی می‌شود «با توجه به تلفات سنگین مسکو در جنگ اوکراین، هم در بُعد تجهیزات نظامی و هم نیروی انسانی، بزرگترین چالش پیش روی روسیه، ارسال نیرو و تجهیزات کافی به این رزمایش است».لازم به ذکر است که روسیه در ۲۴ فوریه سال جاری میلادی (۵ اسفند سال گذشته) عملیات ویژه نظامی خود در اوکراین را با هدف غیرنظامی و نازی زدایی کردن این کشور آغاز کرد. این اقدام روسیه در حالی صورت گرفته است که به گفته مقامات این کشور چاره دیگری در برابر مسکو در مقابله با سیاست‌های خصمانه غرب و ائتلاف نظامی ناتو نمانده بود.

منبع: مهر

کره شمالی فرمان آماده باش نظامی داد

کیم جونگ اون رهبر کره شمالی همسایه جنوبی خود را به انهدام ارتش آن در صورت ماجراجویی خطرناک علیه پیونگ یانگ تهدید کرد. بر اساس این گزارش، رهبر کره شمالی در مراسمی به مناسبت شصت و نهمین سالروز آتش بس که منجر به توقف جنگ کره شد، گفت: به دولت کره جنوبی هشدار می دهیم که در صورت هرگونه ماجراجویی خطرناک، ارتش آن را نابود خواهیم ساخت. وی افزود: اگر رژیم کره جنوبی و اشخاص باندهای نظامی آن به فکر اقدام نظامی علیه ما باشند و فکر کنند که می توانند بخشی از توان نظامی ما را به شکل پیشدستانه و بر اساس امکانات یا روش های نظامی معین محدود یا تخریب نمایند، در اشتباه هستند. رهبر کره شمالی در عین حال افزود که پیونگ یانگ کاملاً برای هرگونه درگیری نظامی با ایالات متحده آمریکا آمادگی دارد. پیونگ یانگ پیش از این تهدید کرده بود که ایالات متحده آمریکا و کره جنوبی در صورتی که اقدامات خصمانه خود از جمله تمرین های نظامی مشترک را متوقف نکنند با چالش های امنیتی بی سابقه ای مواجه خواهند شد. «چوی جین» معاون رئیس انستیتوی صلح و خلع سلاح که یک مرکز پژوهشی تحت مدیریت وزارت امور خارجه کره شمالی گفت: اگر ایالات متحده آمریکا و متحدانش درگیری نظامی با ما را انتخاب کنند از لحاظ امنیتی با عدم ثبات بی سابقه ای مواجه خواهند شد. وی همچنین افزود که تمرین های نظامی مشترک بین واشنگتن و سئول طی سال جاری شبه جزیره کره را به سمت جنگ می کشاند.

منبع: مهر

ایران قهرمان‌ جهان شد

رقابت‌های کشتی فرنگی نوجوانان قهرمانی جهان روزهای ۳ تا ۵ مردادماه در شهر رُم ایتالیا برگزار شد که در پایان تیم ایران توسط علی احمدی وفا در وزن ۴۸ کیلوگرم به مدال طلا، محمد غلامی در وزن ۵۱ کیلوگرم، اهورا بویری در وزن ۶۵ کیلوگرم به مدال نقره، پیام احمدی در وزن ۴۵ کیلوگرم، سیدرضا آذرشب در وزن ۸۰ کیلوگرم، حمیدرضا کشتکار در وزن ۹۲ کیلوگرم و محمد جهانگیری در وزن ۱۱۰ کیلوگرم به مدال برنز دست یافت و با کسب ۱۳۵ امتیاز بعنوان قهرمانی رسید. پس از تیم ایران آذربایجان با ۱۳۰ امتیاز و گرجستان با ۱۲۱ امتیاز در جایگاه‌های دوم و سوم ایستاند.

منبع: مهر

حشد شعبی داعش را از دیالی عقب راند

حشد شعبی عراق از مقابله با حمله داعش در شمال شرقی استان دیالی خبر داد. بر اساس این گزارش، حشد شعبی اعلام کرد که یگانی از هنگ اول لشکر ۶۲ این نیروها روز چهارشنبه توانست حمله بقایای تروریست‌های داعش در شمال شرقی استان دیالی را دفع نماید. حشد شعبی افزود که گروهی از بقایای تروریست‌های داعش قصد حمله به یک مرکز امنیتی در منطقه شروین را داشتند که نیروهای حشد با آنها به مقابله برخاستند. این در حالی است که روز شنبه گذشته رژه نظامی نیروهای حشد شعبی عراق در استان دیالی به مناسبت هشتمین سالگرد تأسیس آن، برگزار شد. این مراسم در پایگاه نظامی شهید ابومنتظر المحمداوی در استان دیالی و با حضور برخی از دیگر تشکیلات نظامی وزارت دفاع و کشور و دستگاه مبارزه با تروریسم برگزار شد. حشد شعبی همچنین در جریان این رزمایش از سیستم‌های هدایت و کنترل پهپادهای خود که به دست نیروهای عراقی تولید شده، رونمایی کرد. مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر به عنوان فرمانده کل قوا نیز در جایگاه و در کنار شخصیت‌های نظامی حضور یافت. در ابتدای رژه نیز تصویر شهید ابومهدی المهندس از روبروی جایگاه عبور داده شد. فالح الفیاض رئیس هیأت حشدشعبی عراق چهارشنبه شب در سخنانی گفت که این نیروها از زمان تأسیس خود عامل مثبتی در حمایت از عراق بودند و حشدشعبی در جلوگیری از کشیده شدن این کشور به سمت جنگ داخلی ایفای نقش می‌کند. فالح الفیاض در گفتگو با المیادین تاکید کرد: حشدشعبی ضامن صلح داخلی و جلوگیری از سوق یافتن به سمت جنگ داخلی در عراق است و در هر نزاع سیاسی داخلی به عنوان طرف سوم عمل خواهد کرد و حامی مردم و حاکمیت عراق است.

منبع: مهر

سیلاب در امامزاده داوود(ع) خساراتی وارد کرد

بنابر اعلام شهرداری منطقه ۵، در پی هشدارهای قبلی هواشناسی و اعلام صورت پذیرفته و بروز طوفان و بارش‌های نیمه شب گذشته جاده امام‌زاده داوود (ع) دچار سیلاب شد. در حال حاضر سیلاب فروکش کرده و گل و لای ناشی از سیلاب در محل است که کارکنان شهرداری در کنار سایر دستگاه‌های اجرایی و خدماتی در محل حاضر و در حال تخلیه گل و لای و کمک‌رسانی به شهروندان هستند.

منبع: مهر

موج باران های سیل آسا در پاکستان ۳۴۰ قربانی گرفت

بدترین موج باران های موسمی در تاریخ پاکستان صدها نفر قربانی گرفت. سیل و رانش زمین ناشی از بارندگی‌های بی‌سابقه در مناطق مختلف پاکستان طی هفته های اخیر ۳۴۰ قربانی گرفت و علاوه بر تخریب سدها و جاده‌های ارتباطی، خسارت جدی به زیرساخت‌ها به ویژه در ایالت بلوچستان وارد کرد. امدادگران در جنوب غرب پاکستان روز گذشته تلاش کردند که به هزاران نفر که در روستاهای خود به دنبال باران های سیل آسا گرفتار شده بودند، کمک کنند. این بدترین موج باران سیل آسیا در این کشور واقع در جنوب آسیا محسوب می شود که نگرانی درباره تغییرات آب و هوایی را بیش از پیش افزایش داده است. مقامات محلی به استفاده از بالگردهای نظامی و قایق ها در عملیات امداد و نجات برای رسیدن به ۵۰ هزار خانواده گرفتار شده که سیل ارتباط آنها را در مناطق دورافتاده ایالت بلوچستان پاکستان قطع کرده، اشاره کردند. سیل، پل ها و راهها را ویران کرده است. بارانهای موسمی در بلوچستان پاکستان و کراچی که پرجمعیت ترین شهر جنوبی محسوب می شود سبب آبگرفتگی خیابانها شد. مقامات هواشناسی پاکستان این باران را سیل آساترین در تاریخ پاکستان قلمداد کردند. نیروهای ارتش پاکستان هم برای نجات گرفتاران در سیل به کمک آمدند. مقامات پاکستان آمار قربانیان ناشی از باران های سیل آسا و سیل را در این کشور بیش از ۳۴۰ اعلام کردند که این رقم قابل افزایش است. این درحالی است که ستاد مدیریت بحران ملی پاکستان از زمان آغاز بارندگی‌ها در این کشور زنگ خطر سیل را به صدا درآورده بود در عین حال باران‌های موسمی خسارت جدی به مردم وارد کرد درحالی که در چند هفته اخیر ۵۴۰۰ واحد مسکونی تخریب شد. پاکستان که در اوایل سال جاری از موج گرمای شدید رنج می‌برد، در فهرست آسیب‌پذیرترین کشورها در فهرست خطر جهانی آب و هوا قرار دارد که خسارات اقتصادی و انسانی ناشی از آب و هوای شدید را ثبت می‌کند. تخمین زده می‌شود که پاکستان در دهه منتهی از سال ۲۰۱۸ با ۴ میلیارد دلار خسارت مالی به دلیل بلایای زیست محیطی و از دست دادن ۱۰ هزار نفر روبرو شده است. ستاد مدیریت بحران ملی پاکستان در روزهای اخیر اعلام کرد که بارندگی‌ها در بسیاری از مناطق از جمله در کراچی، کویته و مناطقی در ایالت بلوچستان بی‌سابقه بوده و شدت آن زندگی مردم را فلج کرد. سال گذشته نیز سیل و رانش زمین در پی بارش شدید باران‌های موسمی در مناطق مختلف پاکستان صدها کشته و مصدوم برجای گذاشت و به بسیاری از واحدهای مسکونی نیز خسارت وارد کرد.

منبع: مهر

جزئیات دستگیری تیم تروریستی منتشر شد

وزارت اطلاعات جزئیات بیشتری از دستگیری و تجهیزات تیم تروریستی شناسایی شده رژیم صهیونیستی را منتشر کرد. متن اطلاعیه دوم وزارت اطلاعات درباره این تیم تروریستی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

به دنبال اعلام گزارش بازداشت یک تیم تروریستی وابسته به رژیم غاصب صهیونیستی، بخشی از اطلاعات به دست آمده را به استحضار ملت شریف ایران می‌رساند.

۱- هدف تروریست‌های وابسته به رژیم صهیونیستی، انفجار یک مرکز صنایع حساس دفاعی کشور بود.

۲- صهیونیست‌های تبهکار، متناسب با اهمیت و حساسیت مرکز مورد نظر، پیچیده‌ترین شیوه‌های ترکیبی برای شناسایی جغرافیای هدف و تخریب وسیع آن را طراحی کرده بودند

۳- عناصر عملیاتی تیم عمل کننده از اعضای گروهک تروریستی و مزدور کومله هستند که مستقیماً توسط عبدالله مهتدی، سرکرده‌ی آن گروهک برای این مأموریت انتخاب و به افسران موساد معرفی شده بودند. شایان ذکر است که مُزدوری گروهک کومله برای رژیم صهیونیستی از گذشته کشف و مستند شده بود اما این ارتباط در سال‌های اخیر کاملاً نزدیک و نیمه علنی شده است تا آنجا که انجام عملیات نیابتی از طرف رژیم صهیونیستی به کارکرد شناخته شده آن گروهک مزدور تبدیل شده است.

۴- سربازان گمنام امام زمان (عج) پس از بازداشت تروریست‌ها، و در مرحله‌ی اول با هدفِ حفظ ارتباط آنها با افسرانِ عملیاتی موساد، دستگیری‌ها را به صورت کاملاً سفید انجام دادند. این رهیافت موجب فراهم آمدن امکان شناسایی کلیه‌ی اعضای تیم‌های عملیاتی، پشتیبانی و شیوه‌های راهبری عملیاتی سازمان موساد و کشف زمان دقیق اجرای عملیات شد. آن سازمان تروریستی پس از شکست بزرگ در اجرای عملیات و بی اطلاعی از وضعیت تیم عملیاتی، مرتبطین و تجهیزات حسّاس همراه آنها، در روز یکشنبه‌ی گذشته به گروهک مزدور کومله دستور دادند ضمن اقدام بی سابقه‌ای، بازداشت تعدادی از عناصر خود را اعلام نماید! این وزارت خانه در روزهای آینده و با برطرف شدن برخی ملاحظات اطلاعاتی و حفاظتی، تعداد و هویت عواملِ عملیاتی بازداشت شده و نیز عناصرِ مرتبطِ مقیم خارج از کشور را اعلام خواهد نمود.

۵- گستردگی و تعدد تجهیزاتِ همراه تروریست‌ها در حدی بوده که امکان حمل مستقیم آنها توسط اعضای تیم عملیاتی وجود نداشته است. بنابراین در قالب جاسازی در لوازم پوششی و از مسیر کولبری، از اقلیم کردستانِ عراق وارد کشور کرده بودند.

۶- بخشی از تسلیحات و تجهیزاتِ کشف و ضبط شده از تروریست‌ها به شرح ذیل است:

۱/۶- تعداد ۸ بمب بسیار قوی برای انفجار هدف اصلی و ۸ بمب کوچک مخصوص تخریب تجهیزات همراه تیم پس از اجرای عملیات اصلی.

۲/۶- ۴ قبضه سلاح کمری ویژه همراه با صدا خفه کن و تعداد زیادی فشنگ مربوطه.

۳/۶- آخرین نسخه‌های سیستم‌های ارتباطی ویندوز قرمز، تعداد قابل توجهی لپ تاپ و گوشی‌های تلفن همراه و روترهای مخصوص.

۴/۶- ابزارهای فنی ویژه برای اخلال در سیستم‌های کنترلی محیط هدف و نیز برای انفجار از راه دور.

۵/۶- مجموعه‌ی کاملِ ابزار گریم، کلاه گیس و وسایلی برای تغییر اثر انگشت.

۶/۶- مقادیر قابل توجهی ارزهای خارجی و ریال ایرانی.

۷/۶- اسناد هویتی مختلفِ جعلیِ ایرانی و غیر ایرانی.

۷- وزارت اطلاعات ضمن سپاس خاضعانه به درگاه بیکران الهی که همواره هادی، حامی و حافظِ مجاهدانِ گمنام اسلام و ایران در عرصه‌های خطیر مأموریت‌های شأن بوده است اعلام می‌دارد که تیم عملیاتی دستگیر شده نه تنها موفق به کارگذاری بمب‌ها در محیط هدف نشدند بلکه پیش از دستگیری اعضای آن و در حالی که به طور کامل در محاصره تور امنیتی دلاورانِ گمنام قرار داشتند و به عنوان اقدامی کاملاً احتیاطی، اطلاعات و هشدارهای لازم به مراکز مرتبط داده شده بود تا در صورت بروز هرگونه رخدادِ پیش بینی نشده در مراحل دستگیری‌ها، تروریست‌ها نتوانند حتی به اطرافِ محیط هدف نیز دسترسی پیدا کنند.

در پایان وزارت اطلاعات به غاصبانِ رسوایِ قدس شریف و حامیان عمال تروریستی آنها صریحاً و قویاً اعلام می‌نماید که گرچه در انجام هدف جنایت کارانه خویش با شکست بزرگ مواجه شدند، اما صرفِ «اعزام تیم به حریم مقدس جمهوری اسلامی ایران» نیز بی پاسخ نخواهد ماند، همچنان که پیش از این هم هیچیک از اقدامات تروریستی آنها بی جواب نمانده، اما مصالح «صهیونیزم بین الملل» در سکوت و کتمانِ مصائب وارده به آنها بوده است.

منبع: مهر

رئیس‌جمهور وارد همدان شد

سیدابراهیم رئیسی، دقایقی پیش در سی‌اُمین سفر استانی خود، به همراه ۱۳ نفر از اعضای هیأت دولت وارد همدان شد. سیدابراهیم رئیسی در رأس هیأتی از اعضای دولت، امروز -پنج‌شنبه ۶ مرداد- وارد فرودگاه همدان شد و مورد استقبال رسمی جمعی از مسئولان استانی قرار گرفت. دیدار با اقشار مختلف مردم در شهرهای همدان و کبودراهنگ، دیدار با نخبگان، شرکت در جلسه شورای اداری و برگزاری نشست خبری در پایان سفر از مهمترین برنامه‌های رئیس‌جمهور در سفر یک روزه به استان همدان است. رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، وزیر راه‌ و شهرسازی، وزیر کشور، یکی از اعضای شورای هماهنگی ارتباطات ریاست جمهوری با حوزه و روحانیت، معاون اجرایی رئیس جمهور، رئیس دفتر رئیس جمهور، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزیر جهادکشاورزی، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر نیرو، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزیر آموزش‌و پرورش، رئیس جمهور را در سفر به همدان همراهی می‌کنند.

منبع: ایسنا

ارتش برزیل خیال آمریکا را راحت کرد

به گفته لوید آستین، برزیل به وزیر دفاع آمریکا اطمینان خاطر داده که نیروهای مسلح آن روی تامین امنیت برای تضمین یک انتخابات امن، ایمن، شفاف در ماه اکتبر تمرکز کرده‌اند.وفاداری ارتش به قانون اساسی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در برزیل، جایی که ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهوری آن علناً اعتبار سیستم رأی‌گیری الکترونیکی این کشور را زیر سوال برده، به موضوع اصلی تبدیل شده است. پائولو سرجیو نوگویرا، وزیر دفاع برزیل در جریان گردهمایی وزرای دفاع از قاره‌ آمریکا که در برازیلیا برگزار شد، این اطمینان خاطر را به لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا داد. لوید آستین به خبرنگاران گفت: وزیر دفاع برزیل اظهار داشت که تمرکز زیادی بر تامین امنیت دارد تا اطمینان حاصل شود که آنها می‌توانند انتخاباتی امن، ایمن و شفاف برگزار کنند. او به توانایی خود برای تامین امنیت اطمینان داشت. رئیس پنتاگون همچنین در مورد اهمیت کنترل مستحکم غیرنظامی نظامیان در منطقه، موضوعی که در این کنفرانس علنا بر آن تاکید کرد، اظهار نظر کرد. آستین در اظهاراتی که احتمالاً پیش از انتخابات دوم اکتبر (دهم مهرماه) در برزیل بازتاب پیدا می‌کند، گفت: من فقط تاکید می‌کنم که برای ارتش‌ها بسیار حیاتی است که نقش خود را در طول برگزاری انتخابات‌ها به طور مسئولانه ایفا کنند. در جریان این کنفرانس، آستین به وزرایی از سراسر قاره آمریکا گفت که نقش مناسب ارتش در یک جامعه دموکراتیک شامل "حفاظت از دموکراسی، احترام به خواست مردم و دفاع از حقوق بشر و حاکمیت قانون" است. بولسونارو که از نظامیان ارشد سابق در ارتش برزیل است، بیشتر فعالیت سیاسی خود را بر حسب نوستالژی دیکتاتوری نظامی ۱۹۶۴-۱۹۸۵ برزیل بنا نهاده است، کنگره و دادگاه‌ها را تحقیر کرده و در عین حال دولت خود را با افسران فعلی و سابق نیروهای مسلح این کشور پر می‌کند. تردیدافکنی بولسونارو روی سیستم انتخاباتی برزیل این نگرانی را ایجاد کرده است که او ممکن است از پذیرش شکست در ماه اکتبر، به تبعیت از دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا، امتناع کند. برخی از نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که او تقریباً ۲۰ درصد نسبت به لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس‌جمهوری سابق برزیل از محبوبیت کمتری برخوردار است.

منبع: ایسنا

لیتوانی ویزای رئیس کلیسای ارتدوکس روسیه را باطل کرد

وزارت خارجه لیتوانی گزارش داد که این کشور، رئیس کلیسای ارتدوکس روسیه، پاتریارک کریل را به دلیل حمایت از عملیات روسیه در اوکراین، از ورود به خاک این جمهوری منع کرده است.در بیانیه وزارت امور خارجه لیتوانی آمده است: «کریل پاتریارک، اسقف اعظم کلیسای ارتدوکس مسکو و تمام روسیه به دلیل حمایت از عملیات نظامی روسیه از ورود به لیتوانی منع شده است». مقامات لیتوانی از 23 ژوئن، رئیس کلیسای ارتدکس روسیه را در فهرست افراد نامطلوب قرار دادند وزارت کشور لیتوانی اعلام کرد که "پاتریارک عمدا تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین را انکار ، و اقدامات فدراسیون روسیه، که به گفته این وزارتخانه، زمینه کافی برای اعمال چنین ممنوعیتی را علیه وی ایجاد می کند توجیه و حمایت می کند.. پیش از این، ولادیمیر لگویدا، رئیس بخش روابط کلیسا با جامعه و رسانه‌های گروهی گفت که رئیس کلیسای ارتدکس روسیه به هیچ وجه به تحریم ها علیه وی واکنش نشان نمی دهد. به گفته لگویدا، پدر تنها به تأثیر تحریم ها بر زندگی خارج از کلیسا توجه دارد. رئیس کلیسای ارتدکس روسیه در خطبه های خود بارها از اسقف ها، روحانیون و همه مؤمنان خواسته است تا به وحدت کلیسا وفادار بمانند و برای بازگرداندن صلح در اوکراین دعا کنند.

منبع: ایسنا

زور ویلموتس به فدراسیون رسید

حکم پرونده مارک ویلموتس از سوی دادگاه CAS اعلام شد و فدراسیون فوتبال به پرداخت بیش از سه میلیون یورو محکوم شد.حکم نهایی پرونده مارک ویلموتس از سوی دادگاه داوری ورزش (CAS) اعلام شد و فدراسیون فوتبال با نصف شدن رای اولیه، به سه میلیون و ۳۲۵ هزار یورو محکوم شد. به این مبلغ به ازای هر سال تاخیر پنج درصد سود اضافه خواهد شد. کمیته تعیین وضعیت فدراسیون جهانی فوتبال سال ۹۹ این فدراسیون را ۶.۲ میلیون یورو محکوم کرده بود. روزبه وثوق احمدی، وکیل فدراسیون فوتبال در پرونده ویلموتس، گفت: چند ساعت قبل حکم پرونده ویلموتس در دیوان داوری ورزش به من ابلاغ شد. در حکمی که این دیوان صادر کرده، حکم فیفا شکسته شده و ایراداتی که در پرونده توسط وکلای فدراسیون فوتبال که من یکی از آنها بودم، مورد پذیرش قرار گرفت. وی ادامه داد: عدد باقی مانده برای پرداخت به ویلموتس سه میلیون و ۳۲۵ هزار یورو است.

منبع: ایسنا

آئین نامه صندوق بیماران خاص و صعب العلاج تصویب شد

وزیر بهداشت از تصویب آئین نامه صندوق بیماران خاص و صعب العلاج در هیئت دولت خبر داد . بهرام عین اللهی با اعلام اینکه دولت سیزدهم برای رفع مشکل بیماران خاص و صعب العلاج برنامه های خوبی دارد گفت : متاسفانه مبتلایان به بیماری های خاص با مبالغ سنگینی برای تامین دارو و تجهیزات مورد نیازشان مواجه هستند . وی با بیان اینکه امسال با همکاری مجلس شورای اسلامی پنج هزار میلیارد تومان برای رفع مشکلات بیماران خاص و صعب العلاج اختصاص یافته است افزود : برای عملیاتی شدن این هدف ، تشکیل صندوق حمایت از بیماران خاص در نظر گرفته شده است . عین اللهی در ادامه با اشاره به اینکه امروز در جلسه هیئت دولت آئین نامه صندوق بیماران خاص و صعب العلاج به تصویب رسیده است گفت : امید واریم از طریق این صندوق بتوانیم مشکلات این بیماران را مرتفع سازیم . وی بیان کرد: ارسال دارو و تجهیزات مورد نیاز بیماران به درب منزل بخشی از برنامه های وزارت بهداشت برای رفع مشکل بیماران خاص و صعب العلاج است . وزیر بهداشت افزود: تصویب آئین نامه صندوق بیماری های خاص و صعب العلاج در راستای اجرای تکلیف قانونی بند (ن) تبصره (۱۷) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور انجام شده و دولت این تصمیم را در راستای ایجاد وحدت رویه و انسجام در منابع مالی و خدمات برای گسترش پوشش هزینه بیماران مذکور و ایجاد عدالت در دسترسی و بهره‌مندی از خدمات درمانی، اتخاذ کرده است . عین اللهی گفت: فراهم کردن امکان دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه برای مشمولین از طریق بانک‌های عامل، فراهم آوردن زمینه تأمین مالی بهینه داروها، تجهیزات پزشکی، کالاها و خدمات سلامت محور مرتبط با بیماری خاص و صعب‌العلاج مشتمل بر خدمات ارتقای سلامت، خدمات پیشگیرانه، خدمات تشخیصی و درمانی، خدمات بازتوانی و توانبخشی و مراقبت‌های دوره‌ای و تسکینی، خدمات پرستاری و درمان در منزل برخی از محورهای این آئین نامه است . وزیر بهداشت همچنین واکسن های تزریق شده در کشور را مورد تایید وزارت بهداشت عراق دانست و گفت :‌ زائران عتبات عالیات هیچ مشکلی برای مشارکت در مراسم اربعین حسینی ندارند . وی افزود : خوشبختانه نیاز کشور برای واکسیناسیون دز یاد آور نیز از طریق واکسن های داخلی مرتفع می شود . عین اللهی با اعلام اینکه ۹۶ دصد هموطنان دز اول و بیش از ۸۶ درصد نیز دو دز واکسن کرونا را دریافت کرده اند افزود : برای مسافران دیگر کشور ها به غیر از عراق نیز تزریق دو دز واکس ملاک است، به همین جهت مسافران دیگر کشور ها نیز برای سفر انجام سفرهای خود مشکلی نخواهند داشت .

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

روسیه به غرب هشدار داد

وزارت خارجه روسیه به کشورهای غربی در زمینه تجهیز تسلیحاتی اوکراین و استفاده کی‌یف از سلاح های آمریکایی و ناتو هشدار داد. وزارت خارجه روسیه در هشداری به کشورهای غربی در زمینه تجهیز تسلیحاتی اوکراین گفت: افزایش تأمین تسلیحات از سوی غرب برای کی‌یف، ممکن است مسکو را به اتخاذ پاسخی قاطعانه وادارد. طبق گزارش آر تی، وزارت خارجه روسیه همچنین اعلام کرد در صورتی که اوکراین از سلاح های آمریکایی و یا سلاح های دوربرد ناتو در بمباران خاک روسیه استفاده کند، با پیامدهای خطرناک تری روبرو خواهد شد. از سوی دیگر، ایوان نچایف معاون اداره اطلاعات و مطبوعات وزارت خارجه روسیه تاکید کرد که آلمان و اتحادیه اروپا عمدا پایه‌های همکاری با روسیه را در زمینه انرژی از بین بردند. نچایف در واکنش به اظهارات اولاف شولتز، صدراعظم آلمان مبنی بر اینکه روسیه تامین کننده قابل اعتمادی در زمینه گاز نیست، گفت: «چنین ادعاهای مضحک و اتهامات بی اساس علیه روسیه» از سوی مقامات آلمانی تعجب آور نیست. این مقام روس افزود: متأسفانه چنین اتهاماتی هر روز از سوی آن‌ها بیان می‌شود، گویی این خود طرف آلمانی نبوده است که به طور سیستماتیک و عمدی، همراه با همفکران خود در اتحادیه اروپا، پایه‌های همکاری در زمینه انرژی روسیه را تخریب کرده است. وی تأکید کرد که دولت شولتز به تامین سلاح‌های ساخت آلمان و شوروی برای نیروهای اوکراینی ادامه می‌دهد و نازی‌های اوکراین نیز از این تسلیحات برای شلیک به محله‌های مسکونی و تاسیسات غیرنظامی استفاده می‌کنند. هشدار وزارت خارجه روسیه در خصوص انتقال تسلیحات از غرب به اوکراین در حالی بیان شده است که روز گذشته «کریستین لامبرشت» وزیر دفاع آلمان از تحویل سه راکت انداز چندگانه به کی‌یف خبر داده بود. خبرگزاری آلمان به نقل از وزیر دفاع این کشور گزارش داده بود این کشور سه راکت انداز چندگانه مارس را تحویل اوکراین داده است. این راکت اندازها شبیه راکت انداز چندگانه آمریکایی M۲۷۰ است؛ اما تا حدودی با نیازهای ارتش آلمان مطابقت داده شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

آیت‌الله جنتی ابقا شد

هادی طحان نظیف گفت: در انتخابات هیات رئیسه سال جدید شورای نگهبان که صبح امروز برگزار شد، آیت‌الله جنتی به عنوان دبیر این شورا ابقا شد. سخنگوی شورای نگهبان گفت: انتخابات هیات رئیسه سال جدید شورای نگهبان در جلسه صبح امروز برگزار شد و در این انتخابات با رای اعضای شورای نگهبان، آیت الله جنتی به عنوان دبیر، دکتر ره پیک به عنوان قائم مقام دبیر و دکتر هادی طحان نظیف به عنوان سخنگوی شورای نگهبان ابقا شدند. آیت‌الله احمد جنتی عضو فقیه و دبیر شورای نگهبان، رئیس مجلس خبرگان رهبری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی است. ایشان از دوره اول شورای نگهبان در سال ۱۳۵۹ به‌عنوان عضو فقهای این نهاد منصوب شد و از سال ۱۳۷۱ دبیری شورا را بر عهده داشته‌ است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اس ۴۰۰ فعال شد

پایگاه خبری اینتل نیوز به نقل از منابع عربی ادعا کرد، نشستی در دمشق بین فرماندهان سوری، روسی و ایرانی برگزار شده و در این نشست روس‌ها آمادگی خود را برای تسلیم سامانه‌های پدافندی پیشرفته به سوری‌ها اعلام داشتند. به نوشته این رسانه عبری زبان، روس‌ها قول دادند در همین راستا سامانه‌های پدافندی اس 300 و اس 400 را در اختیار ارتش سوریه قرار داده خواهد شد. به زعم اینتل نیوز در این نشست ژنرال های روسی اعلام آمادگی کردند برای مختل کردن حملات هوایی اسرائیل به سوریه جنگ افزارهای پیشرفته‌ای از جمله سامانه‌های پدافندی اس 300 و اس 400 را در اختیار سوری‌ها قرار خواهند داد. این رسانه صهیونیست نوشت، روس ها در دوره گذشته به دلیل عدم فعال سازی سامانه‌های پدافندی خود در مقابل حملات (تجاوزات) اسرائیل به سوریه مورد انتقاد دو متحد خود قرار داشتند. گفتنی است شبکه 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی دیروز سه شنبه به نقل از وزیر جنگ رژیم صهیونیستی خبر داده بود، یکی از جنگنده های ارتش (رژیم) اسرائیل توسط سامانه پدافندی روسی مستقر در سوریه رهگیری شدند. این رسانه عبری زبان به نقل از بنی گانتس وزیر جنگ رژیم صهیونیستی خبر داد، سامانه پدافند روسی اس 300 دو ماه پیش برای اولین بار به سوی جنگنده‌های ما در سوریه موشک شلیک کرد. به زعم گانتس این حادثه برای یک بار اتفاق افتاده بود و موشک‌های روسی آسیبی به جنگنده اسرائیلی وارد نیاوردند، چون جنگنده ها در حال دور شدن از منطقه بودند. گانتس حاضر به ادای توضیحات بیشتری در رابطه با این حادثه و اینکه آیا بعد از این مورد، واکنش های مشابه دیگری از سوی سامانه‌های پدافندی مستقر در سوریه انجام گرفته است یا خیر نشد.

منبع: تسنیم

اصفهان برای تکمیل زنجیره هسته ای دست به کار شد

رئیس سازمان انرژی اتمی در مجتمع هسته‌ای اصفهان : برای تکمیل زنجیره تولید هسته ای، بزودی احداث راکتور تحقیقاتی در سایت اصفهان آغاز می‌شود. محمد اسلامی در بازدید از بخش‌های مختلف مجتمع هسته‌ای اصفهان با اشاره به اینکه با راه اندازی راکتورهای تحقیقاتی، عملیات آزمایش سوخت در بخش‌های مختلف امکان پذیر می‌شود افزود: همه جزئیات این طرح مبتنی بر دانش بومی و ایرانی است و زنجیره تحقیقاتی، ارزیابی، تست و اطمینان بخشی تولید هسته‌ای را تکمیل خواهد کرد. وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم با بکارگیری ظرفیت‌های داخلی و شرکت‌های دانش بنیان به سمت صنعتی سازی پیش برویم افزود: تولید سوخت راکتورهای اتمی در مجتمع هسته‌ای اصفهان از جمله برنامه‌های این سازمان است که با تولید این سوخت، ایران نیز به جمع سازندگان سوخت پاک در دنیا بپیوندیم. رئیس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه افزایش ظرفیت نیروگاه‌های برق اولویت دیگر این سازمان است افزود: در حال حاضر برای تولید هزار مگاوات برق اتمی در کشور نیروگاه ساخته شده و دو هزار مگا وات دیگر هم دردست ساخت است. اسلامی با اشاره به اینکه چشم انداز سازمان رسیدن به ۱۰ هزار مگاوات برق اتمی در کشور است افزود: درتلاش هستیم با جانمایی بویژه در جنوب کشور در اماکنی که با الزامات نیروگاه‌های هسته‌ای سازگاری دارد این طرح را عملیاتی کنیم.وی با اشاره به اینکه غربی‌ها اینگونه وانمود می‌کنند که برنامه هسته‌ای ایران اهداف پنهانی دارد و بر این اساس سند برجام را تعریف کرده اند تا برنامه هسته‌ای ایران را مهار کنند گفت: با این وجود در هیچ کدام از بازرسی‌ها موفق نشده اند تا این ادعا را ثابت کنند. رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه این اتهامات، پراکنده گویی‌ها و جوسازی‌ها ریشه دار است افزود: آن‌ها می‌گویند ایران اهدافی غیرصلح آمیز دارد، اما باید بدانند بیان این اخبار جز اتلاف وقت چیزی عایدشان نمی‌کند. اسلامی با تاکید بر اینکه نخستین بار سند چارچوب برنامه‌های هسته‌ای کشور ، در راستای سند راهبردی ۲۰ ساله سازمان تحت عنوان سی پی اف در اختیار آژانس قرار داده شد گفت: غربی‌ها تا بحال اظهار می‌کردند از برنامه اتمی ایران اطلاع ندارند، اما حالا بصورت مستند، مکتوب و رسما مطلع می‌شوند.

منبع: شبکه خبر

مونسون به بوشهر رسید

معاون هواشناسی استان بوشهر گفت: سامانه پرقدرت بارشی از اواخر وقت دیروز وارد استان شد و از ۵ صبح امروز بارش باران در جنوب استان آغاز شد. زهرا راستگو افزود: در پی ورود سامانه مونسون که از قبل درباره فعالیت آن هشدار داده شده بود، بارش باران همراه با وزش باد و رعدوبرق صبح امروز جنوب استان بوشهر را فراگرفت و تا کنون در کنگان ۴۸ میلیمتر، بندر دیر ۲۱.۵، دوراهک ۳۹، لمبدان ۳۴ و بردستان ۳۵ میلیمتر باران باریده است. وی ادامه داد: سرعت وزش باد در دیر به ۴۴ کیلومتر در ساعت رسیده است. بارش باران که در مدت کوتاهی اتفاق افتاد باعث آبگرفتگی معابر و روان شدن آب در دره‌های فصلی شد. مدیرکل مدیریت بحران استانداری نیز در گفت‌وگو با صداوسیما گفت: بارش‌های صبح امروز در شهرستان‌های کنگان و دیر خسارتی نداشته است. کوروش دهقان افزود: همه دستگاه‌های امدادی برای مقابله با حوادث احتمالی ناشی از فعالیت سامانه مونسون آماده هستند. مدیرکل هواشناسی استان بوشهر پیش از این گفته بود، بارش‌های رگباری، نقطه‌ای و بارش زیاد در زمان اندک که فرصت نفوذ به زمین را از آب می‌گیرد و منجر به ایجاد رواناب می‌شود از ویژگی‌های سامانه "مونسون" است که از پنجم تا نُهم مرداد این استان را دربرمی‌گیرد. فرج الله شکوهی پور افزود: در این سامانه بارشی با توجه به اینکه مناطق بالادستی دارای بارش هستند مناطقی که ممکن است هیچ بارشی نداشته باشند نیز تحت تاثیر این رواناب‌ها و سیل‌ قرار می‌گیرند. وی گفت: از ویژگی‌های سامانه مونسون صاعقه، رعد و برق و تندباد لحظه‌ای است و افراد در این روزها از رفتن به ارتفاعات در این شرایط پرهیز کنند همچنین با توجه به اینکه این سامانه در دریا هم اتفاق می‌افتد، از هرگونه تردد دریایی و حضور شناورهای صیادی و سفاری در دریا نیز باید خودداری شود. محمدهادی رستمیان معاون امور عمرانی استاندار بوشهر نیز گفته است: همه دستگاه‌های اجرایی با تمام امکانات و ظرفیت آماده خدمات رسانی در حوادث احتمالی هستند.

منبع: شبکه خبر

حبیب‌الله صادقی درگذشت

حبیب‌الله صادقی هنرمند نقاش شناخته شده کشورمان که آثارش در بازتاب مفاهیم انقلاب و دفاع مقدس نقش مهمی ایفا کرده بود، چهارشنبه (۵ مردادماه) در سن ۶۵ سالگی بر اثر بیماری قلبی درگذشت. بهمن نامورمطلق رئیس فرهنگستان با تایید خبر درگذشت حبیب‌الله صادقی گفت: این استاد پیشکسوت عرصه نقاشی و و چهره نامدار هنر متعهد انقلابی صبح امروز (چهرشنبه ۵ مرداد ماه) به دلیل عارضه قلبی دار فانی را وداع گرفت. وی ادامه داد: استاد صادقی مدتی قبل به دلیل سابقه بیماری؛ عمل فلب انجام داده بود و مدتی بود که کسالت داشت و ساعتی قبل با خبر شدم که آسمان هنر ایران یکی از ستاره‌های درخشان خود را از دست داد. نامورمطلق درباره زمان تشییع و تدفین زنده‌نام صادقی گفت: زنده‌یاد حبیب الله صادقی شنبه هشتم مرداد ساعت ۹:۳۰ صبح از ابتدای خیابان مظفر( روبه روی در موسسه صبای فرهنگستان هنر) تا موزه فلسطین تشییع و سپس در قطعه هنرمندان به خاک سپرده می شودهمزمان باانتشار این خبر تلخ؛ محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی درگذشت استاد حبیب‌الله صادقی، هنرمند روایتگر انقلاب و حماسه را تسلیت گفت. در متن پیام تسلیت معاون امور هنری چنین آمده است: بسمه تعالی؛ إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ؛ خبر درگذشت اندوه‌بار هنرمند متعهد، انقلابی و پیشکسوت عرصه نقاشی، کاریکاتور و گرافیک استاد حبیب الله صادقی، موجب تألم و تأثر فراوان اینجانب شد. سالاری در این پیام خاطرنشان کرده است: استاد حبیب‌الله صادقی شخصیت بزرگی که عمر پربرکت خویش را با عشق و هنرمتعهدانه درهم آمیخته و سالها با جان و دل خود در دوران پیروزی انقلاب و دفاع مقدس با آثارش کنار مردم بود و باورها و آرمان های مردم را نقش زد؛ انقلابی بود و تفکر آرمانی داشت، همواره به دنبال ایجاد تحول، تجلی، قرائت و رهیافت جدید از روحیه انقلابی با زبان هنر، ثابت قدم پای آرمان های انقلاب اسلامی ایستاد. معاون امور هنری در ادامه این پیام تسلیت یادآور شده است: یقینا نام وآثار هنری این استاد و هنرمند پیشکسوت ارزشمند روایتگر انقلاب و حماسه برای همیشه در تاریخ هنر ایران اسلامی ماندگار خواهد بود. اینجانب فقدان این هنرمند پیشکسوت را به خانواده محترم ایشان، اصحاب فرهنگ و هنر تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم، رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان صبر و اجر آرزومندم.محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهمن ماه سال گذشته (۱۴۰۰) با حضور در موزه هنرهای معاصر فلسطین ضمن گفت‌وگو با استاد حبیب‌الله صادقی از کارگاه نقاشی ایشان بازدید کرد و در جریان روند آماده‌سازی آثار این هنرمند پیشکسوت قرار گرفت. حبیب‌الله صادقی در سال ۱۳۳۶ در محله تهران نو چشم به جهان گشود. از دوران کودکی در محل کار پدر با نام روزنامه اطلاعات آشنا شد و سال‌ها بعد او و یکی از برادرانش به عنوان روزنامه‌نگار در بخش تحریریه مشغول به کار شدند. زنده‌نام صادقی نخستین بار نقاشی را در ۸ سالگی شروع کرد. زنده‌نام حبیب‌الله صادقی هنرمند نقاش، استاد دانشگاه، منتقد هنری و رئیس گروه هنرهای تجسمی فرهنگستان هنر بود. وی در دانشگاه‌های مختلفی همچون دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، دانشکده هنر دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه الزهرا و واحد هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز به آموزش هنر و مدیریت هنری پرداخته است. عضویت در واحد تجسمی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، عضویت پیوسته فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران و ریاست موزه هنرهای معاصر تهران از مهمترین سوابق مدیریتی او به حساب می‌آید.

منبع: ایرنا

افراد مسلح در مالی 43 کشته و زخمی بر جای گذاشتند

منابع خبری چهارشنبه شب گزارش دادند، در حملات افراد مسلح به مرکز و غرب کشور مالی، ۱۸ نفر کشته و ۲۵ نفر زخمی شدند. افراد مسلح به منطقه کالومبا واقع در نزدیکی مرزهای موریتانی در غرب مالی حمله کردند که در پی این حمله ۱۲ نفر از جمله ۹ نظامی و سه غیرنظامی کشته شدند. بر اساس این گزارش، در حمله دیگری در منطقه سوکولو واقع در مرکز مالی نیز، ۶ نظامی کشته و ۲۵ نفر دیگر زخمی شدند. چند هفته پیش نیز ۲ تن از نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد بر اثر انفجار مین در مالی کشته شده و پنج تن دیگر نیز به شدت زخمی شده بودند. پیش تر سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرده بود که در درگیری‌های ماه ژانویه تا مارس سال جاری میان ارتش و شبه نظامیان در کشور مالی بیش از ۵۰۰ غیرنظامی کشته شده‌اند. این تلفات نشان دهنده افزایش ۳۲۴ درصدی تلفات غیرنظامیان نسبت به سه ماهه قبل و ناکامی حکومت نظامی کشور مالی در محدود کردن نقض حقوق بشر یا مقابله با اقدام‌های خشونت آمیز گروه‌های مرتبط با القاعده و داعش در این کشور است. مالی به دنبال کودتای سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به فاصله کمتر از یک سال، به دلیل تمایل شورای نظامی حاکم به ماندن در قدرت برای چندین سال، از نهم ژانویه متحمل یک سری تحریم‌های شدید اقتصادی و دیپلماتیک به ویژه از سوی جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (ECOWAS) شده است.

منبع: ایرنا

اعتراضات ضد سازمان ملل در کنگو خونین به پایان رسید

مقامات محلی کنگو اعلام کردند، در دو روز اعتراضات علیه سازمان ملل در سراسر این کشور حداقل ۳ نیروی حافظ صلح سازمان ملل و ۱۶ غیرنظامی کشته شدند.مقامات کنگو اعلام کردند که در روز چهارشنبه، شلیک گلوله هشدار سربازان در شهر اوویرا به کابل برق برخورد کرد و منجر به سقوط این کابل‌ها بر روی معترضان شد. در این سانحه ۴ معترض جان خود را از دست دادند. همچنین سه نیروی حافظ صلح سازمان ملل و دست‌کم ۱۲ غیرنظامی روز سه شنبه در تظاهرات علیه ماموریت سازمان ملل در شرق کنگو کشته شدند. معترضان معتقدند که سازمان ملل نتوانسته از آن‌ها در مقابل شبه نظامیان محافظت کند. تظاهرات روز چهارشنبه علیه سازمان ملل در کنگو عمدتاً در شهرهای گوما و بوتمبو رخ داد اما به شهر اوویرا در استان کیوو جنوبی نیز گسترش یافت. فرماندار شهر اوویرا گفت: تظاهرات روز چهارشنبه علیه سازمان ملل برگزار شد. اما کابل برق بر روی معترضان افتاد و فاجعه رخ داد. تحقیقات در مورد مشخص شدن منشاء این تیراندازی آغاز شده است. خاسیم دیاگن سرپرست موقت ماموریت تثبیت سازمان ملل متحد در کنگو، کشته شدن محافظان صلح سازمان‌ملل را محکوم و با خانواده‌ها و همکاران این افراد ابراز همدردی کرد. دیاگن خشونت علیه سازمان ملل را غیرقابل قبول و مخرب توصیف کرد و گفت که نیروهای سازمان ملل در کنار مقامات محلی برای محافظت از غیرنظامیان، مقابله با گروه‌های مسلح و ایجاد ظرفیت نهادها و خدمات دولتی در کنگو حضور دارند. وی از مقامات کنگو، جامعه مدنی و گروه‌های اجتماعی خواست تا این خشونت را محکوم کنند. پیش از این نیز، در حمله با بمب دست ساز به کاروان نیروهای حافظ صلح در مالی، دو نیروی مصری حافظ صلح سازمان ملل کشته و ۹ نفر دیگر زخمی شدند. سازمان ملل حمله به نیروهای حافظ صلح خود را همواره محکوم کرده و از مقامات مالی نیز خواست عاملان این حمله را سریع شناسایی و محاکمه کنند.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha