شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
امام حسین

حوزه/ استاد جامعة الزهرا(س) گفت: امام حسین (ع) شخصیتی محدود به یک مذهب و یا یک عده خاص نیست، بلکه شخصیت این امام و عظمت قیام ایشان را باید از بیان اندیشمندان سایر ادیان نیز شناخت.

رقیه درویشی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به اینکه شخصیت امام حسین(ع) و عظمت قیام ایشان میتوان از بیان اندیشمندان سایر ادیان نیز شناخت، اظهار داشت: تعدادی از بزرگان و متفکّران جهان درباره امام حسین (ع) مباحث مختلفی را بیان کرده اند.

وی افزود: قیام امام حسین از نگاه دانشمندان غیر مسلمان بیان شده است، صدها سال پیش در سرزمین کربلا حادثه ای رخ داد که بعد ها به واقعه کربلا شناخته شد با همین عنوان هم قدم به عرصه تاریخ گذاشته است و با دل های آزادگان جهان پیوند عمیقی را برقرار کرده است که جاودانه است.
این استاد ادامه داد: تاثیر قیام کربلا آنقدر عمیق است که گذشت زمان نتوانسته است آن را به بایگانی تاریخ بسپارد این طور نیست که بگوییم اتفاقی افتاده و در تاریخ مانده است افرادی که دنبال پویندگی و الگو برداری هستند برای شناخت راه حقیقت وقتی به امام حسین می رسند زانوی ادب می زنند.
وی با بیان اینکه امام حسین گوهر جاودانه است گفت: این امام در سرزمین اسلامی به دنیا آمده است و به عنوان یک مسلمان فقط شناخته نشده است بلکه به عنوان یک شخصیت انسان نابی که نهضت آن فرامرز و فرامنطقه ای باشد از نظر ماندگاری هرگز کهنه نمی شود.
درویشی گفت: آنتوان بارای مسیحی ، امام حسین را گوهر ادیان می دادند در کتاب الحسین می گوید امام حسین خاص شیعه و مسلمانان نیست بلکه یک گوهر جاودان است که همه ادیان آن را فقط در یک مقطع تاریخی نمی شناسد بلکه حرکت آزادگی آن یک اصل اساسی و جاودانه است. مسلمانان را نمی توانیم تنها عاشق امام بدانیم بلکه شخصیت ایشان به قدری بزرگ است که در همه ادیان ماندگار است
وی به شخصیت امام حسین در دیدگاه توماس کارلایل اشاره کرد و گفت: او می‌نویسد: «بهترین درسی که از تراژدی کربلا می‌گیریم، این است که حسین (علیه‌السلام) و یارانش ایمان استوار به خدا داشتند. آن‌ها با عمل خود روشن کردند که تفوق عددی در جایی که حق با باطل روبه‌رو می‌شود، اهمیت ندارد و پیروزی حسین (علیه‌السلام) با وجود اقلیتی که داشت، باعث شگفتی من است».
استاد حوزه تاکید کرد: جاودانگی قیام حضرت است که نهضت ایشان نه تنها فراموش نشده است بلکه گستره آن جهان را فرا گرفته است هر چند عوامل بسیاری در ماندگاری آن تاثیر گذار بود اما خلوص ایشان در این جاودانگی بی اثر نبوده است.

وی با اشاره به دیدگاه واشنگتن ایرونیک گفت: این مورخ آمریکایی در تمجید و ستایش از شخصیت و قیام سید و سالار شهیدان (علیه‌السلام) می‌نویسد: «برای [امام] حسین (علیه‌السلام) ممکن بود که زندگی خود را با تسلیم شدن به اراده یزید نجات بخشد، لیکن مسئولیت پیشوایی و نهضت نجات‌بخش اسلام اجازه نمی‌داد که او یزید را به عنوان خلافت بشناسد؛ لذا خود را برای هر ناراحتی و فداکاری برای رها ساختن اسلام از چنگال بنی‌امیه آماده ساخت. در زیر آفتاب سوزان و روی ریگ‌های تفتیده عربستان، روح حسین (علیه‌السلام) فناناپذیر است. ‌ای رهبر نمونه شجاعت و ‌ای شهسوار من ‌ای حسین (علیه‌السلام)»
درویشی خاطر نشان کرد: مادام، انگلیسی از نویسندگان دائرة المعارف قرن نوزدهم فرانسه می گوید: بزرگ ترین دلیل بر اثبات مظلومیت امام حسین (ع) مسلمان ها قربانی دادن بچه شیر خواره اش بود که در هیچ تاریخی سابقه ندارد بچه شیرخواری را برای طلب آب بیاورند و آن قوم عوض دادن آب، او را طعمه تیر جفا قرار دادند . این عمل دشمن اثبات مظلومیت حسین (ع) را نمود و به همین نیروی مظلومیت بساط عزت خاندان مقتدر بنی امیه را برچید و رسوای عالمشان نمود . در اثر جانبازی های او و اهل بیت بزرگش دین محمد صلی الله علیه وآله حیات نوینی بخود گرفت .

313/61

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha