پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
عزاداری امام حسین

حوزه/ استاد جامعه الزهرا(س) با اشاره به اینکه قیام امام حسین(ع) را باید از نگاه دانشمندان غیر مسلمان شناخت گفت: عظمت قیام امام حسین(ع) و فداکاری‌هایش، به قدری جامع است که دانشمندان غیر مسلمان سخن‌های بسیاری در وصف ایشان به میان آورده‌اند.

رقیه درویشی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، در خصوص آثار و برکات قیام امام حسین(ع) در نگاه دانشمندان غیرمسلمان اظهار داشت: "موسیو ماربین" مورخ معروف آلمانی در این باره می گوید: من امام حسین(ع) را یک شخصیت سیاسی و مذهبی می دانم که در ۱۴ قرن پیروز میدان بوده است گرچه در ظاهر امام حسین کشته شد ولی امام حسین(ع) در باطن یزید و بنی امیه را هزاران بار به کشتن داد.


وی افزود:بر این اساس ما ظاهرا نباید به یک روز عاشورا بسنده کنیم بلکه باید آثار این شهادت را در دل های مردم بررسی کنیم.


استاد جامعه الزهرا(س) ادامه داد: توماس کارلایل؛ فیلسوف و مورّخ انگلیسی نیز در باره امام حسین(ع) می گوید: بهترین درسی که از تراژدی کربلا می گیریم این است که حسین علیه السلام و یارانش، ایمان استوار به خدا داشتند، آنها با عمل خود ثابت کردند که تفوّق عددی در جایی که حق با باطل روبه رو میشود اهمیّت ندارد و پیروی حسین علیه السلام با اقلیتی که داشت، باعث شگفتی من است.


وی با اشاره به جاودانگی قیام امام حسین(ع) گفت: بسیاری از رخدادها و جنگ ها روی زمین اتفاق افتاده و در فرایند گذشت زمان فراموش شده است اما نهضت امام حسین(ع) در بستر زمان فراموش نمی شود و گستره آن در جهان فراگیر می شود.


درویشی گفت: اراده خلوص امام حسین(ع) به خداوند به قدری زیاد است که بعضی از دانشمندان درباره این جاودانی خلوص صحبت کرده اند. در این باره، واشنگتن ایروینگ (مورخ آمریکایی) می گوید: برای امام حسین (ع) ممکن بود که زندگی خود را با تسلیم شدن بر اراده یزید نجات بخشد، لیکن مسئولیت پیشوا و نهضت بخش اسلام اجازه نمی ‏داد که او یزید را به عنوان خلافت بشناسد. او به زودی خود را برای قبول هر ناراحتی و فشاری به منظور رها ساختن اسلام از چنگال بنی امیه آماده ساخت، و در زیر آفتاب سوزان سرزمین خشک، و در روی ریگ‌های تفتیده عربستان روح حسین فناناپذیر است.‌ای پهلوان وای نمونه شجاعت وای شهسوار من،‌ای حسین!


وی با اشاره به مظلومیت خاندان امام حسین(ع) در واقعه کربلا گفت: مادام نویسنده انگلیسی در مظلومیت امام حسین(ع) می گوید: بزرگترین دلیل بر اثبات مظلومیت حسین علیه السلام قربانی دادن بچه شیر خواره اش بود که در هیچ تاریخی سابقه ندارد، بچه شیرخواری را برای طلب آب (بی قیمت و قدر) بیاورند و آن قوم دغا عوض دادن آب او را طعمه تیرجفا قرار دهند این عمل دشمن مظلومیت حسین علیه السلام را اثبات کرد و به همین نیروی مظلومیت بساط عزت خاندان مقتدر بنی امیه را برچید و رسوای عالمشان کرد. در اثر جانبازی های او و اهل بیت دین بزرگ محمدصلی الله علیه و آله حیات نوینی به خود گرفت.


استاد جامعه الزهرا(س) گفت:سلیمان کتانی نویسنده مسیحی نیز درباره این مظلومیت می گوید: هنوز هم صدای خونخواهی امام حسین(ع) بعد از قرن ها به گوش می رسد. همچنین تاملاس توندون (رییس سابق کنگره ملی هندوستان) نیز تاکید می کند:  این فداکاری‌های عالی از قبیل شهادت امام حسین (ع)، سطح فکر بشریت را ارتقا بخشیده است و خاطره آن شایسته است همیشه باقی بماند و یادآوری شود.


وی با بیان اینکه شهادت امام حسین(ع) بیداری امت اسلامی را رقم زد گفت: با اینکه این شهادت یک حادثه دلخراشی را در جامعه آنروز به یادگار گذاشت اما دمیدن روحیه مبارزه و فداکاری حصار در خود فرورفتگی را در هم کشید.


درویشی تاکید کرد: واقعه کربلا، موجی از تنفر از دستگاه بنی امیه را ایجاد کرد و آزادی خواهی را به راه انداخت در همین باره در زیارت اربعین می خوانیم وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیْرَةِ الضَّلاَلَةِ؛ یعنی «و خون پاکش را در راه تو به خاک ریخت تا بندگانت را از جهالت و حسرت و گمراهی نجات دهد».

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha