پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
نماز جمعه قم

حوزه/ خطیب جمعه قم در تذکر به طالبان گفت: ایران با شما حکیمانه و عاقلانه رفتار کرده است و علیرغم اشکالاتی که در کار شما است، نخواستیم که از سر مقابله دربیاییم؛ الآن هم سیاست دستگاه‌ها و مسئولان این است؛ اما از شما انتظار می‌رود به عقاید جامعه شیعه در افغانستان احترام بگذارید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت‌الله علیرضا اعرافی در خطبه نماز جمعه ۲۱ مردادماه ۱۴۰۱ که در مصلای قدس قم برگزار شد، با اشاره به روز صنایع کوچک عنوان کرد: صنایع کوچک و متوسط نقش مهمی در ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی دارند که متأسفانه در سال‌های اخیر شاهد بودیم که این صنایع با مشکلاتی مواجه شدند و اُفت کردند.

وی ادامه داد: با توجه به شعار سالی که رهبر معظم انقلاب بیان کردند، انتظار می‌رود دستگاه‌های مسئول به احیا، دانش بنیان کردن و نقش صنایع کوچک به عنوان یک محور در اقتصاد مقاومتی توجه بیشتری کنند و در اعطای تسهیلات و فراهم کردن امکانات لازم برای سرمایه‌گذارانی که وارد این قلمرو می‌شوند توجه کنند و دستگاه‌های مسئولین جلوی تعطیلی آن‌ها را بگیرند.

امام‌ جمعه قم با بیان اینکه امسال با شور ایمانی، عظمت روحی و اخلاقی مردم ایران شاهد رونق فوق‌العاده‌ای در سوگواری سالار شهیدان (ع) در سراسر ایران بودیم، افزود: در قم نیز مراسم‌های باشکوهی برگزاری شد و آسیب‌هایی که گاهی وجود داشت کمتر شد و توجه به اطعام مستمندان، رعایت اصول اساسی در عزاداری و اینکه عزاداری علاوه بر اینکه مظهر شور، شوق و حماسه است، باید جایگاه معرفت هم‌افزایی باشد در حد وسیعی توجه شد.

وی با بیان اینکه در همین مراسم‌ها و سوگواری‌ها است که باید شعائر دین تقویت و پایه‌های حجاب و ارزش‌های الهی استوارتر شود، ادامه داد: جامعه عزادار واقعی امام حسین (ع) جامعه‌ای است که بعد از عاشورا شاخص‌های اجتماعی و ارزش‌های آن تغییر کرده باشد.

آیت الله اعرافی بیان کرد: محنت‌ها و چالش‌هایی که امروز در ارزش‌های الهی و حجاب داریم، باید با عزای امام حسین (ع) حل شود؛ عزاداری واقعی آن است که درون ما را اصلاح و برون و جامعه را هم سرافراز و پاک ‌کند.

وی در تذکر به طالبان به خاطر برخورد با شیعیان گفت: ایران با شما حکیمانه و عاقلانه رفتار کرده است و علیرغم اشکالاتی که در کار شما است نخواستیم که از سر مقابله دربیاییم؛ الآن هم سیاست دستگاه‌ها و مسئولان این است؛ اما از شما انتظار می‌رود به عقاید جامعه شیعه در افغانستان احترام بگذارید.

خطیب جمعه قم با اشاره روز مقاومت اسلامی تاکید کرد: قصه مقاومت اسلامی و جنگ ۳۳ روزه یک قصه عادی نیست؛ در این جنگ معادلات منطقه و عالم تغییر کرد و برای اولین بار یک گروه مقاوم و مبارز با تکیه بر امت اسلامی، ملت بزرگ ایران و نظام اسلامی توانست تمام معادلات آمریکا و صهیونیست را تغییر بدهد که نقطه عطف تاریخ بود.

وی ادامه داد: داعش برآمده از اتاق فکر آمریکا و اسرائیل بود تا چهره اسلام را مشوش نشان دهد و به مقاومت ضربه بزند و ایران را مورد تهدید قرار بدهد؛ اما در این کارزار مقاومت، سپاه قدس و سرداران ما آمدند و افتخار آفریدند و دنیا را تکان دادند.

نادان ها به افتخارات ملی دهن کجی می‌کنند

مدیر حوزه‌های علمیه اظهار کرد: امروز شاهد هستیم که نادان‌ها، مغزهای سست و دور از خدا به این افتخارات ملی، اسلامی و تاریخی دهن‌کجی می‌کنند؛ شما کوچک هستید. ملت ایران در تشیع حاج قاسم نشان داد که اهل مقاومت و اسلام است.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه اضافه کرد: شما که به ارزش‌های دموکراسی پایبند نبودید، امروز دارید همه ارزش‌های اسلامی را زیر سوال می‌برید؛ این قابل قبول نیست خودتان را اصلاح کنید؛ زیرا به فضل خدا راه اسلام و انقلاب استمرار پیدا می‌کند.

آیت‌الله اعرافی در خطبه اول در رابطه با تربیت کودکان و نسل جدید عنوان کرد: در نگاه و منطق اسلام، زمینه‌ سازی‌های پرورش نسل پاک و سالم از قبل از تولد و دوران شیرخوارگی و دوران پس از آن جایگاه مهمی دارد.

خطیب جمعه قم با بیان اینکه اظهار محبت و علاقه رشته محبت را بین نسل جدید و بزرگان محکم می‌کند، افزود: احترام و اکرام یک وظیفه متقابل در عموم جامعه به ویژه در فضای خانه و تربیت است.

وی در رابطه با اشتباهاتی که در اصل اظهار محبت و صیانت از شخصیت انجام می‌شود، تصریح کرد: یکی از اشتباهات در صیانت از شخصیت افراد به ویژه در امر تربیت این است که شخصیت انسان فقط در ابعاد مادی تصور می‌شود در حالی که اسلام انسان را ودیعه الهی، ریشه‌دار در عالم قدس و در مسیر سلوک ابدی تصویر می‌کند.

مدیر حوزه‌های علمیه با تأکید بر اینکه احترام و آداب نباید معطوف به ظواهر مادی و سطحی باشد، بیان کرد: گاهی احترام‌ها همراه با دورویی و نفاق است و عمق و واقعیتی ندارد.

وی اظهار کرد: احترام و اکرام از شخصیت گاهی به جای انجام وظایف اخلاقی و تربیتی می‌نشیند؛ برای مثال گاهی فرزندش اشتباه می‌کند، اما به جای تذکر دادن، احترام می‌گذارد که امر اشتباهی است؛ زیرا احترام زمانی محقق می‌شود که همراه با انجام وظایف اخلاقی و تربیتی باشد.

عضو جامعه مدرسین با اشاره به اینکه احترام برای این است که راهی برای انتقال معارف الهی و تربیت درست باز شود، ادامه داد: احترام و تکریم ضمن اینکه وظیفه عام اجتماعی و تربیتی است باید ابزاری در دست انسان باشد تا دیگران را به راه درست هدایت کند و تربیت درست را محقق کند.

آیت‌الله اعرافی بابیان اینکه یکی دیگر از اشتباهات افراط است، تصریح کرد: اگر در رعایت احترام و اکرام تندروی کنیم و سایر ابعاد را فراموش کنیم منشأ یک لوسی می‌شود و آن فرد دیگر نمی‌تواند به درستی خود را ارزیابی کند.

وی با اشاره به نوسان بی‌جا در تکریم و تحقیر گفت: گاهی افراد با تمام وجود احترام می‌گذارد و ناگهان یک دفعه او را تحقیر میکند که این نوسان بین تکریم و تحقیر باعث آشفتگی شخصیت می‌شود.

۶۲\۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha