جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مقتدی

حوزه/ محمد صادق الهاشمی تحلیلگر عراقی طی یادداشتی نوشت: امیدواریم همگان مسئولیت ساختن کشور عراق و مقابله با استکبار را بپذیرند و نگذارند دشمنان در روابط میان شیعیان نفوذ کنند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری حوزه، چارچوب هماهنگی شیعی عراق سوم مرداد ماه بیانیه‌ای منتشر کرد و «محمد شیاع السودانی» با اجماع اعضای این چارچوب به عنوان نامزد نخست وزیری عراق معرفی شد و جریان صدر به آن اعتراض کرد؛ اعتراضی که منجر به ورود معترضان صدری به منطقه سبز بغداد و پارلمان این کشور و سپس تحصن در محوطه پارلمان شد.

تحصن صدری‌ها باعث شد تا سایر جریان‌های سیاسی و مسئولان این کشور طی دو هفته اخیر موضع‌گیری کرده و با توجه به حساسیت شرایط عراق خواهان خویشتنداری و حل و فصل اختلافات از طریق گفت وگو شوند و بر لزوم حفاظت از نهادهای قانونی این کشور تاکید کرده و از مقتدی صدر بخواهند تا با چارچوب هماهنگی وارد گفت و گو شود. روز گذشته، منابع آگاه در حالی از تصمیم کمیته سازماندهی تظاهرات حمایت از قانون اساسی برای تظاهرات عصر امروز جمعه در نینوا، بصره و بغداد خبر دادند که جریان صدر، همزمان با این رویداد برای تظاهرات دیگری در شهرهای مختلف فراخوان داد اما دو شهر کربلا و نجف را استثنا کرد.

«محمد صادق الهاشمی» تحلیلگر عراقی طی یادداشتی به بررسی مسائل سیاسی روز عراق پرداخته است.

ترجمه یادداشت به شرح ذیل است:

۳۰۰ روز از برگزاری انتخابات می گذرد و همچنان مناقشه بین احزاب سیاسی در صحنه سیاسی کشور بارز و غالب است. با تمام تلاش های چارچوب هماهنگی برای متقاعد کردن جنبش صدر در مشارکت برای انتخاب نخست وزیر، این جریان با پیشنهادات چهار چوب هماهنگی مخالفت کرد و اصرار دارد که به تنهایی احزاب شیعه را رهبری کند که این اقدام موجب شده که شیعیان یک اقلیت سیاسی بمانند.

پس از استعفای نمایندگان جنبش صدر، این صحنه سیاسی پیچیده‌تر شد، چرا که این مشکلات به خیابان و به میان مردم انتقال پیدا کرد و این امر حاوی هشدارهایی برای جریان صدر است. جنبش صدر در این استعفای نسنجیده ضررهای زیادی کرد. اولین ضرر بر اساس قانون، دیگر امکان بازگشت و جبران ندارد و به این ترتیب ائتلاف سه جانبه مختل شد و سنی ها و کردها را در مقابل گزینه همکاری با چارچوب هماهنگی قرار داد.

دو هفته پیش جنبش صدر پارلمان عراق را اشغال و حیات سیاسی را مختل کرد و از سوی دیگر شروط بیشتری را تعیین کرد که بیشتر آنها نقض قانون اساسی تلقی می شوند؛ از جمله اشغال پارلمان، برگزاری مجدد انتخابات و تغییر قانون اساسی و موارد دیگر. علاوه بر اینها از بین بردن هیبت و حیثیت دولت، اشغال نهادهای قانون اساسی و دولتی، مخالفت کردن با همه راه حل ها و همراه با این اقدامات توئیت های آقای مقتدی صدر که صحنه سیاسی عراق را پر تنش کرده است.

از این رو، چارچوب هماهنگ کننده خود را موظف به حمایت از دولت، روند سیاسی، قانون اساسی و همه خروجی های قانونی آن می بیند. بنابراین نامزد خود را برای نخست وزیری انتخاب کرد و از کردها خواسته تا در انتخاب نامزد خود برای پست ریاست جمهوری موضع قاطعی را اتخاذ کنند و چارچوب هماهنگی تصمیم به تکمیل ساختار دولت و تشکیل یک دولت خدماتی گرفته است.

از آنجا که جنبش صدر همچنان مانع تشکیل دولت می شود و از طرفداران خود می خواهد تا به خیابان بیایند، ملت عراق مجبور شد روز جمعه با تظاهرات مسالمت آمیز به خیابان ها و میادین بیایند و ضمن نشان دادن قدرت خود، آمادگیشان را برای دفاع از آینده عراق و جلوگیری از انحصار طلبی در عرصه سیاسی کشور اعلام کنند.

احتمال درگیری شیعی–شیعی بین تظاهرات حامیان صدر و مردم حامی قانون پیش بینی نمی شود، اگرچه این احتمال تاحدی محدود وجود دارد، اما عاقلانه نیست که مردم عراق در مقابل خطر مصادره حق انتخاباتیشان و تلاش برای نابودی کل روند سیاسی کشور، سکوت کنند. از این رو، چارچوب هماهنگ کننده و ملت عراق تصمیم به تظاهرات خردمندانه ای گرفتند که پیام های متعددی را به همراه دارد که مهمترین آن حضور و آمادگی ملت برای حفاظت از قانون اساسی است.

مشکل جنبش صدر در حال حاضر با چارچوب هماهنگ کننده نیست، بلکه این چارچوب آماده گفت و گو برای تضمین قدرت دولت است. چهارچوب هماهنگی نمی خواهد جریان صدر یا هر قدرت سیاسی دیگری را نادیده بگیرد، بلکه مشکل جریان صدر استعفایی است که انجام داد و طبق قانون اساسی امکان بازگشت برای آن وجود ندارد. جنبش صدر همچنین سنی ها و کردها را دچار مشکل کرده است، چرا که آنها مخالف برگزاری مجدد انتخابات هستند.

جریان صدر جزئی از روند سیاسی است و در مقابلش آینده ای مهم قرار دارد و امیدواریم همگان به مسئولیت ساختن کشور عراق و مقابله با استکبار را بپذیرند و نگذارند دشمنان در روابط میان شیعیان نفوذ و از آن سوء استفاده کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha