سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
تصاویر/ دیدار اعضای کمیته علمی «همایش بین المللی حضرت ابوطالب (ع) حامی پیامبر اعظم (ص)» با آیت الله سیفی مازندرانی

حوزه/ نشست علمی «مبانی فقهی حکم اعدام سلمان رشدی» (با رویکرد پاسخ به شبهات) به همت موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه‌السلام برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، نشست علمی «مبانی فقهی حکم اعدام سلمان رشدی» ،با رویکرد پاسخ به شبهات با سخنرانی آیت الله سیفی مازندرانی از اساتید حوزه علمیه قم برگزار شد. سوال و پاسخ به علاوه صوت کامل این جلسه به این شرح است:

آیت الله سیفی مازندرانی در مقدمه گفت: لازم است شبهاتی که در رابطه با این موضوع مطرح می‌شود با استدلال و براساس مبانی شیعه و سنی مورد بررسی قرار بگیرد، بررسی تفصیلی این مبانی و شبهات نیازمند ساعتها مطالعه است.

وی در بیان اینکه آیا حکم مرتد، اعدام است اشاره کرد: طبق روایات و مستندات رسیده از سوی بزرگان شیعه و سنی، اغلب بر حکم ارتداد اجماع دارند.

آیت الله سیفی مازندرانی اضافه کرد: براساس کلام بزرگان و از کلمات فقها ساب نبی مکرم باید فورا و به سرعت کشته شود، فرقی نمی‌کند که او یهودی باشد یا مسلمان و یا کافر.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: بر شخص شنونده واجب است که ساب را در صورت امکان و بدون نیاز به مراجعه به حاکم شرع بکشد، البته لازم است که شرط عدم خوف را نیز رعایت کرد یعنی باید ضرر جانی و مالی هم نباشد و فرد ایمن باشد که این حکم در رابطه با ائمه اطهار علیهم السلام نیز جاری است.

وی با تأکید بر اینکه سب نبی مکرم اسلام و اهل بیت علیهم السلام کیان اسلام را بر خطر بیاندازد بیان کرد: به واسطه سب پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار علیهم السلام ممکن است کیان اسلام در خطر باشد، دستگاه تبلیغاتی امپراتوری جهان پشت ساب است و مورد حمایت این استکبار است.

وی افزود: نویسنده کتاب آیات شیطانی با حمایت امپراتور تبلیغاتی استکبار جهانی این کتاب را در جهان گسترش داده و بر این اساس میان و پایه اسلام و یاد و نام رسول خدا (ص) و سنت او را به خطر می اندازند که ضرورت دین این است که ساب کشته شود.

آیت الله سیفی مازندرانی سلمان رشدی را دست پرورده انگلیس دانست و عنوان کرد: استکبار جهانی با برنامه و هدف برای کمرنگ کردن اسلام قدم برداشته که وقتی امام راحل خطر کیان اسلام را احساس کرد آن حکم را صادر کرد.

استاد حوزه در پاسخ به اینکه آیا اگر سلمان رشدی توبه کند و زاهد زمان نیز شود بر مسلمانان لازم است او را به سزای اعمالش برسانند گفت: شب نبی مکرم اسلام حکم شرح را دارد که قابل آمرزش نیست و این حکم یک حکم تعبدی است که برای حفظ اسلام لازم است.

وی در ادامه ضمن اشاره به اینکه آیا حد شرعی در سرزمین دشمن انجام می‌شود یا باید در محل ارتکاب جرم اجرا می‌شود افزود: در جلد اول کتاب عدول آمده است، اجرا و اقامه حد در سرزمین دشمن جایز نیست و برحسب اجماع و نص در فتوای صادر شده مدلول نصوص بر حسب اجماع در جایی است که امکان اقامه حد مسلمان در سرزمین اسلامی مقدور باشد و اگر در سرزمین کفر واقع شود این مدلول ظهور و دلالت دارد، که اجرای این حکم در باره سلمان رشدی قابل اجرا نبود.

آیت الله سیفی مازندرانی در پاسخ به اینکه سلمان رشدی سنی بوده و آیا نباید حکم ارتداد او را حاکمان‌سنی بدهند اظهار کرد: فقهای اهل عامه قائل به ارتداد هستند و آمده است کسی که مرتد شده باید کشته شود.

استاد حوزه در جواب به اینکه در سیره امیرالمؤمنین و ائمه اطهار آمده که غافلگیر کردن در زدن دشمنان را نیز نهی می‌کردند، آیا کشتن سلمان رشدی به نحو غافلگیری نبوده، گفت: کشتن غافلگیرانه زمانی است که به خاطر ظلم باشد اما کشتن سلمان رشدی اجرای فرمان الهی و اقامه دین الهی بوده و از موضوع کشتن غافلگیرانه ساقط است.

آیت الله سیفی مازندرانی در پاسخ به اینکه این حکم ،حکم امام خمینی است و او از دنیا رفته آیا لزوم دارد که اجرا شود بیان کرد: ولیّ امر بعد از امام راحل این حکم را ابقاء کرده که در این صورت حکم منتفی نمی‌شود و بیانیه امام راحل در واقع اجرای فرمان الهی بوده و حکم انشایی حکومتی به مقتضای به مصلحت نبوده و از قبیل حکم قضایی عندالمخاصمه نیز نبوده، امام راحل حکم اجرا داده و اصل حکم را شارع مقدس داده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha