یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
دفاعیه

حوزه/ طلبه سطح سه رشته مطالعات اسلامی زنان، از پایان نامه خود با عنوان: «واکاوی اندیشه های مقام معظم رهبری پیرامون زن» دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، ریحانه علی‌عسکری، طلبه سطح سه رشته مطالعات اسلامی زنان، از پایان نامه خود با عنوان «واکاوی اندیشه های مقام معظم رهبری پیرامون زن»، با راهنمایی محمدرضا کدخدایی و داوری اسماعیل چراغی در سالن جلسات مؤسسه آموزش عالی مجتهده امین (ره) اصفهان دفاع کرد.

علی‌عسکری در دفاع از پایان نامه خود گفت: اندیشه‌های مقام معظم رهبری پیرامون موضوعات مختلف مرتبط با زن، در سراسر بیانات ایشان پراکنده است. گردآوری و صورت‌بندی روش‌مند این اندیشه‌ها و هدایت آن‌ها در چارچوب‌های متفاهم و متعارف معرفتی، مسئله اصلی این پایان‌نامه است.

وی ادامه داد: گردآوری مطالب با روش اسنادی و کتابخانه‌ای است. روش تحقیق در شمار روش‌های تحلیل محتوا قرار می‌گیرد که کدگذاری باز و محوری مراحل اصلی آن را تشکیل می‌دهد.

علی‌عسکری بیان کرد: نتایج پژوهش در بخش کدگذاری باز، حجم وسیعی از مباحث مرتبط با زن را فرارو قرار داد. بعد از رفع هم‌پوشانی‌ها مباحث کدگذاری شده در ذیل شش محور اصلی کدگذاری محوری شدند.

وی ادامه داد: این شش محور عبارتند از جایگاه زن؛ نقش، مسئولیت و فعالیت‌های زنان؛ زن در نظام فقه و حقوق؛ الگوی زن؛ خانواده و ازدواج؛ عوامل مؤثر بر مسائل زنان و آسیب شناسی آن‌ها. جایگاه زن در اسلام و غرب، برابری و تفاوت زن و مرد؛ شاخص‌ترین مباحث مرتبط با جایگاه زن است.

علی‌عسکری گفت: در محور دوم مهم‌ترین موضوعات بازنمایی شده در بیانات مقام معظم رهبری عبارتند از: نقش‌های زنان، مسئولیت زنان و فعالیت‌های زنان. در نظام فقه و حقوق، شاخص‌ترین مباحث عبارت بودند از: احکام و فقه زن در قرآن، دفاع از حقوق زنان، حقوق و وظایف زنان و مقایسه حقوق زن در اسلام و غرب. در محور چهارم، الگوهای قرآنی زن و برترین الگوها آورده‌شده‌است. سپس در محور پنجم، ازدواج و تشکیل خانواده را از جنبه‌های مختلف بررسی و خانواده در اسلام و غرب را بیان می‌کند. محور ششم عوامل مؤثر بر مسائل زنان را بیان می‌کند؛ سپس در خاتمه به آسیب‌شناسی مسائل زنان اشاره می‌گردد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha