یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 1041146
۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۰
امام جمعه قزوین

حوزه / در مراسمی با حضور نماینده ولی فقیه در استان قزوین حجت الاسلام قنبری به عنوان امام جمعه جدید شهر ارداق معرفی شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی عصر پنچشنبه در مراسم تکریم و معارفه امام جمعه شهر ارداق اظهار کرد: خداوند در قرآن فرموده «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نُودِیَ لِلصَّلَاةِ مِنْ یَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَی ذِکْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَیْعَ ذَلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُون»، ما باید اینجا تکلیف خود را روشن کنیم که جزو مخاطبان خدا هستیم، خطاب این آیه به کسانی است که ایمان آورده‌اند، بنابراین مایی که همه شرف و عزت خود را به ایمانمان می‌دانیم، نمی‌توانیم بی‌تفاوت از کنار آن گذر کنیم، طبق این آیه معلوم می‌شود که یک جریان و گروهی باید باشند که مردم را به نماز جمعه دعوت کنند.

وی ادامه داد: خداوند در این آیه می‌فرماید ای کسانی که ایمان آورده‌اید چون برای نماز جمعه ندا سر داده شد به سوی ذکر خدا بشتابید و داد و ستد را واگذارید اگر بدانید این برای شما بهتر است، این یک دعوت معمولی نیست، یعنی باید برای شرکت در نماز جمعه انگیزه جدی داشته باشید و دیگران را هم با خودتان همراه کنید.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: خداوند می‌گوید حتی اگر مشغول خرید و فروش و مسائل دنیوی هستید، زمان نماز جمعه این‌ها را رها کنید، چون خیر و سود شما در این است، پس از نماز نیز به دنبال مشاهده فضل خدا بروید، یعنی اگر چنین کنید خدا دیگر معمولی با شما معامله نمی‌کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: خداوند وقتی می‌خواهد به نماز جمعه دعوت کند می‌فرماید «فَاسْعَوْا إِلَی ذِکْرِ اللَّهِ»، وقتی هم که نماز جمعه تمام می‌شود می‌فرماید بسیار ذکر و یاد خدا را داشته باشید، ذکر خدا در روز جمعه و نماز جمعه پمپاژ می‌شود، نه اینکه فقط مختص آن روز باشد، بلکه برای تمام روزهای هفته است، بنابراین نباید این معنا در هیچ ایامی فراموش شود.

وی خاطرنشان کرد: سفارش شده در نماز جمعه در رکعت اول سوره جمعه خوانده شود و در رکعت دوم نیز سوره منافقون قرائت شود؛ سوره جمعه سه بخش جدی دارد، بخش اول آن تعلیم، تربیت، تزکیه نفس، توجه به رسالت، نبوت و امامت است، بخش دوم آن یعنی چهار آیه دوم راجع به یهود که اصلی‌ترین دشمنان بیرونی ما هستند صحبت می‌کند، معنای آن این است که خطیب جمعه همیشه باید راجع به دشمنان بیرونی روشنگری داشته باشد و بگوید که آنان در این برهه از زمان چه نقشه‌ای برای مملکت کشیده‌اند، دشمن در برجام دنبال چه هست، چرا تا وقتی موشک‌های ما جدی نشده بود خلیج‌فارس را ملک خود می‌دانستند اما الان خفه شده‌اند و هوس خلیج‌فارس نمی‌کنند، این‌ها مسائل مهمی است که در نماز جمعه باید تکلیف آن‌ها مشخص شود.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین تصریح کرد: در رکعت دوم نماز جمعه نیز سوره منافقون سفارش شده است، برای اینکه ما یک دشمن خارجی از قدیم‌الایام تا همیشه داشته‌ایم، و یک دشمن داخلی نیز داریم که منافقین هستند، در هر خطبه نماز جمعه باید ما خودمان را ببینیم که در چه مراحلی در مقابل دشمن خارجی و داخلی هستیم، آیا دستمان پر است؟ آیا سلاح و امکانات داریم؟

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: می‌گویند هر کاری موقع نماز انجام دهی برکت ندارد؛ آن ساعتی که موقع نماز است هر کاری غیر از اقامه نماز بی‌برکت است، این‌ها را بارها در زندگی‌مان تجربه کرده‌ایم.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: ما یک مال داریم، یک رزق داریم، خیلی آدم‌ها مال دارند اما رزق ندارند، ثروت دارند، اما به دردشان نمی‌خورد و در جای مناسبی خرج نمی‌شود، این مال است، رزق نیست، خداوند می‌گوید من رزاق هستم، من به شما رزق می‌دهم، اگر خداوند رزاق است ما در هنگام نماز کجا می‌رویم؟ خداوند می‌فرماید وقت اذان برو عبادت خود را انجام بده، رزقت را هم به من بسپار.

وی ادامه داد: اگر ما کوچه و خیابان آبادی داشتیم معلوم می‌شود شهردار و دهیار خوبی داریم، اگر مدرسه و دانشگاه ما خوب بود معلوم می‌شود مسئولان آموزشی خوبی داریم، اگر وضعیت بهداشتی خوبی داشتیم، مشخص می‌شود مسئولین بهداشتی و درمانی خوبی داریم، اگر وضعیت امنیتی خوبی داشتیم مشخص می‌شود مسئولین امنیتی خوب انجام وظیفه می‌کنند اما اگر همه این‌ها با هم برقرار بود معلوم می‌شود امام جمعه ما خوب دارد کارش را انجام می‌دهد.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین تصریح کرد: امام جمعه لشکر دارد، فرمانده بدون لشکر کارش پیش نمی‌رود، لشکر امام جمعه مأمومین هستند، مسئولین نیز فرماندهان رده بالای لشکری هستند که نماز جمعه را تشکیل می‌دهد و فرمانده آن نیز امام جمعه است

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند نماز جمعه قلب تپنده شهر است، از سوی دیگر هم فرمودند قرارگاه است، وقتی قلب تپنده و قرارگاه است، بدون لشکر که نمی‌شود، آن‌هایی که در صفوف می‌نشینند لشکر هستند، ستادی‌ها هم لشکر هستند، مسئولین هر منطقه‌ای لشکر پای کار و ستادهای واقعی و افتخاری نماز جمعه هستند.

وی ادامه داد: وقتی قیامت می‌شود آن موقع می‌فهمیم اگر عضو ستاد نماز جمعه بودیم چقدر می‌ارزید، امام جمعه جمع‌کننده مردم از تفرقه و پراکندگی است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین عنوان کرد: خداوند راجع به مؤمنین می‌فرماید این‌ها حامی و پشتیبان هم هستند و نسبت به یکدیگر هم‌افزا هستند، به آبرو و شخصیت یکدیگر احترام می‌گذارند و به منافع همدیگر اهمیت قائل هستند، دلسوز و یاور یکدیگر هستند.

وی اظهار کرد: همه ائمه جمعه محترم استان برای ما ارزشمند هستند، حجت‌الاسلام‌ سعیدی که پیش از این امامت جمعه شهر ارداق را بر عهده داشت بسیار جدی و فعال بود. حجت‌الاسلام‌ قنبری نیز ان‌شاءالله از تجربیات ایشان استفاده کند. بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در جمع ائمه جمعه سراسر کشور نیز باعث ایجاد انقلاب در نمازهای جمعه شده، ان‌شاءالله ما هم در این انقلاب شریک باشیم.

امام جمعه جدید شهر ارداق استان قزوین معرفی شد

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha