دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
محمد رسول بهرامیان

حوزه/ کارشناس و پژوهشگر مسایل فرهنگی با تأکید بر این که تقویت فرهنگ دینی، رسالت کلیدی دولت در نظام اسلامی است، تصریح کرد: دغدغه مندی دولتمردان نسبت به فرهنگ، لازمه توفیق آن ها در امر حکمرانی است.

حجت الاسلام محمدرسول بهرامیان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه ضمن گرامیداشت هفته دولت و زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهیدان والامقام انقلاب اسلامی، شهیدان رجایی و باهنر ابراز داشت: یکی از مهم ترین شئون و وظایف دولت ها در نظام جمهوری اسلامی ایران ناظر به امور فرهنگی است که با وجود همه تلاش های صورت گرفته در این زمینه هنوز آن طور که شایسته و بایسته است در عرصه فرهنگ، کار قوی و جدی صورت نگرفته و یا این که اگر کاری هم صورت گرفته، آن نتایج و دستاوردهای لازم و مورد انتظار را به همراه نداشته است.

وی افزود: قبل از هر چیز باید بدانیم که اولویت داشتن حل مشکلات اقتصادی و لزوم پاسخگویی به مردم در این رابطه، نباید دولتمردان و مسئولان کشور را از اهمیت فرهنگ غافل کند، چرا که دغدغه مندی در این خصوص لازمه ی حکمرانی صحیح و شایسته می باشد.

لزوم توجه مناسب به همه عرصه های حکمرانی

این فعال رسانه ای با تأکید بر این که در نظام حکمرانی و امر خدمت رسانی، توجه معقول و مناسب به کلیه عرصه های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و ... می بایست در دستور کار دولتمردان باشد، گفت: از نگاه رهبر فرزانه انقلاب، مسأله‌ی فرهنگ و تعلیم وتربیت، مسأله‌ی اول در نظام اسلامی است، کما این که معظم له در یکی از بیانات خویش می فرمایند:"ما فرهنگ را بستر اصلی زندگی انسان می‌دانیم؛ نه فقط بستر اصلی درس خواندن و علم آموختن. فرهنگ هر کشور، بستر اصلی حرکت عمومی آن کشور است. حرکت سیاسی و علمی‌اش هم در بستر فرهنگی است".

وی در ادامه با بیان این که رصد و پایش وضعیت فرهنگی کشور و تلاش در راستای گفتمان سازی و جریان سازی در این باره از جمله مهم ترین تکالیف دولت در بخش فرهنگی است، ابراز داشت: در دوره های مختلف زمانی، کم توجهی و یا بی توجهی به مساله جریان سازی فرهنگی باعث شده که کشور دچار خسارت های قابل توجهی شود، به خصوص ناظر به مقوله فرهنگ عمومی که این مساله مشهودتر هم بوده است.

از جریان سازی فرهنگی غافل نشویم

وی افزود: یکی از مسائل بسیار مهم در عرصه فرهنگ عمومی، بحث جریان سازی است به این معنا که مسئولان و مدیران فرهنگی نباید از ایجاد جریان ها و موج های فرهنگی شایسته و بایسته غافل شوند.

حجت الاسلام بهرامیان خاطرنشان کرد: از سوی دیگر از این نکته هم نباید غافل شویم که از روش ها و شیوه های دشمن همین است که با ایجاد جریان های کاذب و انحرافی، توجه افکار عمومی را از مسایل اصلی دور می کند و بعضاً با حاشیه سازی نمی گذارد که مردم و نسل جوان به ارزش ها توجه نمایند.

وی با بیان این که مسئولیت ایجاد جریان های فرهنگی سالم و مطلوب، بر عهده نهادها، دستگاه ها و مسئولان فرهنگی کشور است، گفت: از جمله شاخصه های مهم موفقیت در عرصه فرهنگ و فرهنگ سازی، توجه به بُعد زمان و اقتضائات آن است، چنان که ما با نگاهی به کلام نورانی اهل بیت(ع) و نیز رهنمودهای حکیمانه امامین انقلاب اسلامی به خوبی متوجه اهمیت و ضرورت این قضیه می شویم.

اهمیت زمان شناسی در کلام امام صادق(ع)

این کارشناس مسایل فرهنگی ادامه داد: امام صادق (ع) در آن حدیث معروف می فرمایند که"العالم بزمانه لا تهجم علیه اللوابس" یعنی کسی که آگاه به زمانش باشد، توطئه ها و شبهات مشکل آفرین بر او هجوم نخواهند آورد.

وی بیان داشت: از دیگر مؤلفه های کلیدی در این زمینه مخاطب شناسی است که متأسفانه گاهی اوقات ما در عرصه عملیات های فرهنگی نسبت به این مهم کم توجهی داریم و این در حالی است که باید بدانیم برای چه مخاطبی داریم کار فرهنگی انجام می دهیم و طبعاً چه انتظارات معقولی در این باره داریم.

ضرورت توجه به مقوله مهندسی فرهنگی

وی تأکید کرد: از دیگر عوامل مهم توفیق در عرصه فرهنگ، توجه به بحث مهندسی فرهنگی است، کما این که مقام معظم رهبری نیز در طول سال های اخیر بارها اذهان عمومی به خصوص مسئولان و کارگزاران نظام را متوجه اهمیت این مساله نموده اند.

مدرس و پژوهشگر رسانه افزود: در واقع فرهنگ کشور به یک نظم و جهت گیری و جهت یابی و انسجام میان بخش های مختلف دولتی و غیردولتی در خصوص فرهنگ نیاز دارد. رهبر عزیزمان در یکی از دیدارهای اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با ایشان به نکات بسیار مهمی اشاره کرده و بیان داشتند که :" مقوله ی فرهنگ، مقوله ای غیرقابل اداره و غیر قابل مدیریت نیست؛ مقوله ای رها و خود رو که نباید سر به سرش گذاشت و وارد آن شد، نیست. لذا بایستی نگاه معقول اسلامی را ملاک قرار داد و نوع برخورد باآن را بر طبق ضوابطی که معارف و الگوهای اسلامی به ما نشان می دهد، تنظیم کرد. این کار همان مهندسی فرهنگ نظام جمهوری اسلامی است. "

نظارت صحیح از الزامات مدیریت فرهنگی است

وی ابراز داشت: بعد از توجه به مقوله مهندسی فرهنگی وارد بحث مدیریت فرهنگی می شویم که از جمله الزامات توفیق در این باره، رصد و پایش و نظارت صحیح بر مسایل و امور فرهنگی است. قبل از هر چیز باید حدود و نحوه ی نظارت بر سیستم های فرهنگی به خوبی مشخص شود و البته ناظران امین و متعهد برای این امر خطیر مورد استفاده قرار گیرند.

وی افزود: در حال حاضر یکی از آفت های مدیریت فرهنگی در کشور ما دچار شدن به موضع انفعال، روزمرگی و کم تحرکی است و این که به وضع فعلی بسنده شده و از تمهید مقدمات برای ایجاد تحول در عرصه فرهنگ غفلت صورت گیرد.

تقویت فرهنگ دینی؛ وظیفه ای برعهده دولت ها

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که یکی از رسالت های دولت در جمهوری اسلامی بر اساس رویکرد انقلابی، احیای هویت دینی افراد جامعه و تقویت فرهنگ دینی است، گفت: دشمن با سرمایه گذاری گسترده و با ابزارهای پیشرفته ای که در اختیار دارد، از جمله رسانه ها و خصوصاً شبکه های اجتماعی و فضای مجازی به دنبال مسخ ارزش های اسلامی و در نتیجه مسخ هویت دینی جامعه ماست و حال آن که در مواجهه با چنین نبردی، وظیفه مدیران فرهنگی ما، تلاش برای تقویت فرهنگ دینی و رفع مشکلات و موانع در این راستاست.

حجت الاسلام بهرامیان همچنین گفت: از جمله رسالت های ما در امر مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن این است که دین را نهادینه کنیم؛ به این معنا و مفهوم که آن را در قالب یک نظام اجرایی و عملی، برای اداره کردن جامعه ریخته و با ضوابط و قوانین دینی، با آن احکامی که جهت گیری های دینی دارند، جامعه را اداره کنیم.

وی در خاتمه افزود: در این راستا باید رسانه های متعهد و انقلابی از مسئولان فرهنگی مطالبه گری کنند و اگر در برخی قسمت ها ضعف ها و کم کاری هایی وجود دارد در قالب نقد درون گفتمانی به بررسی و تحلیل چرایی آن بپردازند و از سویی راهکارهای پیشنهادی را نیز بیان نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha