سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
سید محمد سعیدی

حوزه/ تولیت حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه در امور امنیتی و قضایی حسن ظن جایز نیست، گفت: شهیدان رجایی و باهنر به خاطر صداقت و رأفتی که داشتند برخی نفوذی ها به آنها نزدیک شدند و آنها را به شهادت رساندند و این هشدار به مسئولان امروز است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله سیدمحمد سعیدی در دیدار با حجت الاسلام والمسلمین علی مظفری رئیس کل دادگستری استان، دادستان و جمعی از مسئولان ارشد قضایی استان قم که ظهر امروز در سالن محراب حرم مطهر بانوی کرامت انجام شد، اظهار کرد: ما چند دستور در شرع مقدس داریم که در دستگاه قضایی مصداق دیگری پیدا می کنند که از جمله آنها می توان به حسن ظن داشتن به دیگران و حمل فعل دیگران به بهترین صورت آن اشاره کرد.

وی با بیان اینکه وظایف دستگاه قضا با رفتار عادی مردم فرق دارد، گفت: دستگاه قضا مسئول تعامل مردم نیست بلکه مسئول امنیت مردم است و باید با نگاه دیگری به این دستورات دینی نگاه کند و این منافاتی با دستورات شرع مقدس ندارد.

تولیت حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه قاطعیت و سرعت در دستگاه قضایی کار خوبی است، گفت: هر چند قاطعیت و سرعت در رسیدگی به شکایات و جرایم باعث رنجش برخی از متهمین و افراد وابسته به آنان می شود ولی امنیت و آرامش عموم مردم را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه در امور امنیتی و قضایی حسن ظن جایز نیست، گفت: شهیدان رجایی و باهنر به خاطر صداقت و رأفتی که داشتند برخی نفوذی ها به آنها نزدیک شدند و آنها را به شهادت رساندند و این هشدار به شما است که حواستان به نفوذی ها باشد و به افرادی که می خواهند به شما نزدیک شوند با بدبینی نگاه کنید.

آیت الله سعیدی گفت: شما در کار خود خیلی نیاز به ذکر و دعا دارید و اگر می خواهید خدا شما را حفظ کند ذکر خدا را زیاد بگویید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علی IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
    1 0
    امنیت تنها با توکل به خدا و اطاعت از دستوراتش حاصل می شود، همانگونه که انبیاء الهی امنیت یافتند، خداوند متعال فرمان داده: «ای کسانی که ایمان آورده‌اید! از بسیاری از گمانها بپرهیزید، چرا که بعضی از گمانها گناه است؛ و هرگز (در کار دیگران) تجسّس نکنید؛ و هیچ یک از شما دیگری را غیبت نکند»؛ پس چگونه می توان مردم را به ذکر خدا راغب گردانید درحالیکه خود، دستورات الهی را نادیده گرفته ایم! آیا مردم را به خوبی امر می کنید و خود را فراموش کرده اید؟
    • اسباب IR ۰۷:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
      1 0
      در عین حال در روایات اسلامی شدیدا این معنی نفی شده است که مفهوم توکل، ترک استفاده از اسباب و وسایل عادی باشد. در حدیث معروفی می خوانیم: مرد عربی در حضور پیامبر (ص) شتر خود را رها کرد و گفت: «توکلت علی الله! » پیامبر اکرم (ص) فرمود: «اعقلها و توکل؛ شتر را پایبند بزن و توکل بر خدا کن» ! (با توکل زانوی اشتر ببند) . (30) روی همین جهت آیات قرآن و تاریخ پیامبر (ص) پر است از تعبیراتی که نشان می دهد مؤمنان تا آنجا که امکان دارد باید از اسباب عادی استفاده کنند، و این کار هیچ منافاتی با توکل ندارد، در یک جا می فرماید: «و اعدوا لهم ما استطعتم من قوة و من رباط الخیل ترهبون به عدو الله و عدوکم... ؛ هر نیرویی را در اختیار دارید برای مقابله آماده [268] کنید و از اسبهای ورزیده فراهم سازید تا به وسیله آن دشمن خدا و دشمن خویش را بترسانید» !
    • علی IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
      1 0
      ترک گناه، ترک اسباب و وسایل عادی نیست، بلکه استفاده از بازرس به جای جاسوس و وسایل جاسوسی است
    • تبصره IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
      0 0
      «اسباب» پاسخ به «تنها با توکل...» بود. «لاتجسسوا» را معنی کرده اید: «هرگز (در کار دیگران) تجسس نکنید» هرگز را از کجا آوردید؟ ترجمه همان «تجسس نکنید» هست و لاغیر. عمومات و اطلاقات فراوان تخصیص و تقیید می خورند، یکی از موارد مساله اهم و مهم است که تخصیص و تقیید آور است، اطلاق آیه در موارد اهم مقید می شود.
  • احمدی IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
    1 0
    نمی توان به فردی اتهام زد و به بهانه امنیت، وی و اطرافیانش را تحت نظر و شنود قرار داد و در زندگی وی تجسس کرد و با انجام انواع و اقسام گناهان، اعمال خویش را شرعی دانست؛ هرگز هدف وسیله را توجیه نمی کند و با انجام گناه نمی توان به سعادت و امنیت خود و جامعه دست پیدا کرد.
    • تقدم IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
      0 0
      امنیت جمعی بر امنیت فردی مقدم است، لذا اگر امنیت اجتماعی اقتضای تجسس داشت، طبعا مقدم بر رعایت عدم تجسس از افراد است.
  • محسن IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    1 0
    امام علی علیه السلام می فرمایند: سُوءُ الظَّنِّ بِمَنْ لایخُونُ مِنَ اللُّؤمِ؛ از پستی انسان است که به کسانی که خیانت پیشه نیستند، بدگمان باشد.
    • مسلم الامانه IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
      0 0
      در این روایت با تعبیر «من لایخون» خیانت نکردن مسلم گرفته شده است، بنا بر این وقتی انسان کسانی را به امانت داری شناخته، سوء ظن نسبت به آنان عقلا هم نشانه پستی است. اما روایت شامل همگان نمی شود.
  • موسوی IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    0 0
    رجایی و باهنر به دست دبیر شورای امنیت(مسعود کشمیری و به اصطلاح نفوذی) به شهادت رسیدند ولی دفتر نخست وزیری اصرار داشته وی(کشمیری) شهید شده و عده ای توانستند پنهانی او را از کشور خارج سازند. حتی فرمانده کل ژاندارمری، وزیر کشور و فرمانده سپاه و فرمانده نیروی زمینی و ستاد مشترک، خود در جلسه ای که بمب گذاری شده بود شرکت نکرده و معاونشان را برای شرکت در جلسه فرستاده بودند!
  • طلبه IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
    0 0
    بهتر از هر کس در حوزه هایی که تخصص دارد ورود پیدا کند. در شرع مقدس و بالتبع ، اصل بر برائت است آیا این معنایی جز حسن ظن دارد؟؟؟؟ حتی اگر اصل جرم ثابت شد و در کیفیت آن مشکوک بودیم بازهم به دلیل اصل حقوقی «تفسیر به نفع متهم» که ریشه در اصالت البرائة دارد، خفیف ترین مجازات برای او در نظر گرفته میشود همچنین در امور کیفری قاعده درء حاکم است که آن نیز نوعی دیگر از اصالة البرائة در حدود است.
  • علی IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
    0 0
    امام علی(ع) از افرادی که آنها را عین(چشم) یا عیون(چشم ها) در نامه هایش خطاب می فرمود، جهت بررسی امور توسط کارگزاران و مسئولان استفاده می نمود؛ وجود چشم در چهره انسان نه تنها مخفی نیست بلکه وسیله ای جهت ارتباط بهتر با مخاطب است و برخلاف گوش است که اگر چه بی حرکت و مخفی به نظر می رسد ولی دائماً در حال شنیدن است. پس باید همانند امیرالمومنین علی(ع)، از چشم(مامور آشکار) و چشم ها(مردم) به جای جاسوس در دستگاه معاویه بهره گرفت.