چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
پیاده روی اربعین

حوزه/ اربعین و پیاده روی باید بزرگ داشته شود، چرا که اربعین، حاصل و نتیجه ی عاشورای امام حسین علیه السلام است. هر آنچه را که حضرت سیدالشهداء علیه السلام در عاشورا آغاز کرد در اربعین به بار نشست.

خبرگزاری حوزه/ پیاده روی اربعین امسال با عظمت و شکوه خاصی در حال برگزاری است. حجم جمعیت به حدی است که تمام برنامه ریزی های دو کشور برای پذیرایی از زائران را مختل کرده است. این حضور انبوه جمعیت از زن و مرد و پیر و جوان از سراسر دنیا پیام آور یک مفهوم ناب انسانی است که در اعمال این حضور جای گرفته است.

با تمام تفاسیر و تمام مشکلاتی که شاید امسال پیش روی زائران ایجاد شده باشد هیچ چیزی نمی تواند و نباید بتواند این عظمت و شکوه و اهمیت این حضور را خدشه دار کند. قطعا برنامه ریزی بهتر مسئولان هر دو کشور می تواند این عظمت و شکوه را دو چندان کند.

حجت الاسلام بهادری از محققین و نویسندگان حوزوی در گفت گو با خبرگزاری حوزه در خصوص این راهپیمایی عظیم گفت: پیام پیاده روی اربعین این است که محبّین و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام، که از اقصی نقاط جهان، اعم از زن و مرد و پیر و جوان و رنگ ها و نژادها وگویش های مختلف، اما با شور و شعور حسینی در این مراسم معنوی و با شکوه میلیونی که در عالم بی سابقه بوده و نظیر ندارد شرکت کرده و راهپیمایی می کنند و هر لحظه بر مَجد و عظمت آن می افزایند این باشد: «پیاده روی اربعین یعنی زنده نگه‌ داشتن یاد و خاطره ی امام حسین علیه السلام و یاران باوفای آن حضرت، همچنین مبارزه‌ی فرهنگی، علیه نظام های ظالم و ستمکار در طول تاریخ بشریت.

وی افزود: اربعین، پیام دیگری نیز دارد و آن پیام این است: پیام پیروزی «حق بر باطل و خون بر شمشیر» و همچنین نبرد فرهنگی با طاغوت‌های زمانه است. حادثه ی عاشورا نشان داد که شعار«هیهات مناالذله» همواره باید شعار همه ی مسلمانان و آزادی خواهان در هر جای عالم باشد و مبارزه با ظلم و ظالمین تا زمانی که ظلم و ظالمین وجود دارند، تمام ‌نشدنی است.

این نویسنده حوزوی بیان کرد: در هر زمانی باید با مستکبران و طاغوت های زمانه مبارزه کرده و بر علیه آن ها قیام نمود. و این مبارزه تا قیام قیامت و تا پیروزی حق بر علیه باطل استمرار داشته باشد. زنده نگه داشتن شعائر حسینی علیه السلام از جمله: خواندن زیارت اربعین، زیارت کردن امام حسین (ع) در روز اربعین و پاسداشت چنین روزی در میان شیعیان اهل‌ بیت (علیهم السلام) همواره باید ساری و جاری باشد. از برکت پیاده روی اربعین است که شیعیان عالم جانی تازه می گیرند.

وی گفت: با تأسی از قیام امام حسین علیه السلام و همچنین نهضت عاشورا، شیعیان ظهور و قدرتمندی را در عرصه‌های سیاسی و فرهنگی و نظامی از خود نشان می‌دهند. پیام اربعین این است که «عاقبت نیک و پیروزی از آن حق و حق‌ طلبان خواهد بود».

حجت الاسلام بهادری عنوان کرد: امویان که با تمام قدرت برای از بین بردن قیام و نهضت امام حسین (ع) به میدان آمده بودند، به ناچار در اربعین به شکست خود اعتراف کرده و اهل‌ بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) را با عزت و احترام به سوی مدینه روانه ساختند. در نتیجه بعد از قیام امام حسین علیه السلام قیام های دیگری نیز برای خونخواهی امام حسین علیه السلام در تاریخ صورت گرفت از جمله ی این قیام ها: قیام توابین، قیام مردم مدینه و قیام مختار ثقفی که در امتداد همین قیام ها پدید می‌آید و لرزه بر اندام طاغوت های زمان شان می‌افکند.

وی یادآورشد: شیعیان جهان در پیاده روی عظیم اربعین با بزرگداشت و تکریم اربعین، پیروزی امام حسین علیه السلام و یارانش را فریاد می‌زنند. لذا اربعین و پیاده روی باید بزرگ داشته شود چرا که اربعین، حاصل و نتیجه ی عاشورای امام حسین علیه السلام است. هر آنچه را که حضرت سیدالشهداء علیه السلام در عاشورا آغاز کرد در اربعین به بار نشست.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha