سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
عراق

حوزه/ سکوت رسانه‌ای در قبال اجتماع میلیونی اربعین در حالی صورت می‌گیرد که کوچکترین اجتماع در هر کجای دنیا که گاهی تعداد آن به ده‌ها نفر هم نمی رسد، زیر ذره‌بین رسانه‌های غربی و عربی قرار گرفته و با تمام توان مورد بررسی، تحلیل و نقد قرار می‌گیرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، وجیهه سادات حسینی فعال رسانه‌ای در خصوص حماسه میلیونی اربعین حسینی در سایه سکوت رسانه های جهان در یادداشتی نوشت:

زیارت اربعین امام حسین(ع) از جمله ویژگی‌های فرد مؤمن در روایات ما معرفی شده است. امام حسن عسکری(ع) در حدیثی فرمودند؛ «نشانه‌های مؤمن پنج چیز است؛ خواندن ۵۱ رکعت نماز واجب و نافله در طول شبانه روز، زیارت اربعین حضرت سیدالشهداء (ع)، انگشتر در دست راست کردن،پیشانی بر خاک گذاردن و بلند گفتن «بسم‌ الله ‌الرحمن الرحیم» در نمازهای جهریّه (صبح، مغرب و عشا).»

برای درک صحیح اهیت زیارت اربعین امام حسین (ع) نیازمند تفکر عمیق هستیم و بایستی نگاهی به چرایی وقوع حادثه عاشورا داشته باشیم. از سوی دیگر در میان اهل بیت(ع)، تنها برای شهادت امام حسین(ع) اربعین در نظر گرفته شده است و این موضوع نشان دهنده اهمیت واقعه‌ای است که در سال ۶۱ هجری رخ داد.

امام حسین(ع)، پس از اجبار یزید برای گرفتن بیعت از ایشان از این کار سرباز زدند و به اتفاق جمعی از خانواده خود از مدینه خارج شدند. پیوستن یاران اندکی به امام در طول مسیر سپاه به ظاهرکوچک، اما در عمل سپاه عظیم امام حسین (ع) را تشکیل داد. ایشان در روز عاشورا بارها جمله «هل من ناصر ینصرنی» را فریاد می‌زدند. امام حسین(ع) با اینکه می‌دانستند در این جنگ نا برابر و ناجوانمردانه به شهادت می‌رسند با بیان این جمله به دنبال بیداری مسلمانان بودند تا مردم بتوانند امام زمان خود را دریابند.

پس از شهادت امام حسین(ع ) و آغاز ماموریت رسانه ای و افشاگری اسرای دشت کربلا، حضرت زینب(س)، امام سجاد(ع) و سایر بازماندگان سپاه امام حسین(ع)، بسیاری از مسلمانان متوجه توطئه بنی امیه و یزید شدند و به این ترتیب اولین اثر خون سید الشهدا که همان ایجاد فرق و تمایز بین اسلام یزیدی و اسلام ناب محمدی بود، مشخص شد.

این مسئله تا آنجا تاثیر گذار بود که یزید از ترس قیام مردم تصمیم به آزادی اسرای کربلا گرفت و بازگشت اسرا برای زیارت قبر امام حسین(ع) و برپایی مجلس عزاداری برای امام حسین (ع) آغاز بزرگداشت اربعین ابا عبدالله الحسین(ع ) شد.

از این رو شیعیان هرساله با یادکرد وقایع عاشورا و عزاداری به مدت ۴۰ روز برای امام حسین(ع) و یاران و اصحاب ایشان به دنبال زنده نگه داشتن یاد امام زمان خود هستند تا دیگر چنین واقعه‌ای تکرار نشود.

میلیون ها عراقی که سال ها است با انواع توطئه های داخلی و خارجی از اشغال آمریکایی ها گرفته تا خیانت برخی از سیاستمداران دست و پنجه نرم می کنند و دارای مشکلات اقتصادی و اجتماعی بسیاری هستند، در ایام اربعین حسینی بهترین میزبانی را از زائران اربعین حسینی انجام می دهند.

گویی تمام مردم جهان بویژه مردم عراق که میزبان این جمعیت میلیونی هستند، در این مسیر می‌خواهند به شکل عملی نشان دهند که آماده حکومت جهانی مهدی موعود هستند. حضور کودکان شیرخوار تا افراد سالخورده و دارای معلولیت‌های حرکتی، جلوه‌های زیبا و پر معنایی از این رویداد مهم جهانی را هر ساله به تصویر می‌کشد.

جلوه‌های هم‌دلی، همکاری، دوستی، ایثار و فداکاری در جای جای مسیر راهپیمایی زیارت اربعین به چشم می‌خورد، صحنه‌هایی که مشابه آن در هیچ کجای جهان دیده نشده و جای آن در رسانه های مطرح جهانی خالی است.

از این رو در سال‌های اخیر زیارت اربعین اباعبدالله الحسین(ع) به یک نهضت جهانی تبدیل شده است. گردهمایی میلیونی با حضور تمام آزادگان جهان از بیش از ۸۰ کشور جهان که خود را در این ایام به کربلا می‌رسانند و در این مسیر فریاد عدالت خواهی سر می‌دهند.

نکته حائز اهمیت در این گردهمایی میلیونی این موضوع است که بیشتر رسانه‌های مطرح جهان این کنگره عظیم را سانسور کرده و نادیده می‌گیرند. اما آزادی خواهان جهان با عشق و شور حسینی، خود را به این راهپیمایی میلیونی می‌رسانند.

سکوت رسانه ای در قبال این اجتماع میلیونی در حالی صورت می گیرد که کوچکترین اجتماع در هر کجای دنیا که گاهی تعداد آن به ده ها نفر هم نمی رسد، زیر ذره بین رسانه های غربی و عربی قرار می گیرد و با تمام توان مورد بررسی و تحلیل و نقد قرار می گیرد.

برخی از رسانه های غربی چون "بی بی سی" که در اثر فشار افکار عمومی ناچار می شوند به این اجتماع عظیم بپردازند با نگاه های اختلاف افکنانه خود سعی در انتشار گزارش هایی با محوریت شیعه و سنی و اختلاف افکنی میان دو ملت ایران و عراق دارند. همانطور که با جستجوی واژه روز عاشورا، تصاویر قمه زنی نشان داده می شود تا حرکت عظیم عاشورا در هاله ای از ابهام قرار بگیرد، در خصوص انعکاس خبری اربعین حسینی نیز تصاویر و گزارش های مغرضانه ای تهیه می شود تا این حرکت جهانی را بتوانند تحت الشعاع قرار دهند.

اما امسال حضور بیش از ۲۱ میلیون زائر از سراسر جهان از ملیت ها و مذاهب مختلف نشان داد که سانسور رسانه های غربی در سال های اخیر بی نتیجه بوده است. رسانه‌های غربی سعی دارند؛ بگویند که این رویداد تنها توسط شیعیان برگزار می‌شود و کسانی هم که در آن حضور دارند، فقط شیعیان‌ هستند. اما حضور نماینده مسیحیان ارتودوکس در اسپانیا و پرتغال در کربلا و سایر ادیان ابراهیمی بین المللی بودن و فرا شیعی بودن این مراسم را اثبات کرد.

از این رو هرساله تمام شرکت کنندگان این مراسم معجزه آسا تبدیل به عامل رسانه ای در کشورهای خود می شوند و بسیاری از هم وطنان خود را برای حضور در این گردهمایی عظیم در سال آینده دعوت می کنند.

از سوی دیگر با وجود شبکه های اجتماعی این پدیده معجزه آسا در سراسر جهان هر ساله بیشتر معرفی می شود. براساس برخی گزارش‌ها، بیش از ۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان رویداد اربعین را از طریق بسترهای دیجیتال دنبال می‌کنند.

مسیر اربعین حسینی از شهادت امام معصوم و مظلوم مقتدری آغاز شد که هدفش نجات بشریت از ضلالت و جهالت بود و این مسیر تا روزی که فرزند امام حسین(ع) حضرت صاحب الزمان(عج)، از پرده غیبت خارج شوند ادامه دارد و آزادی خواهان جهان که تشنه عدالت هستند هر ساله از سراسر جهان خود را به این گردهمایی می رسانند تا آمادگی خود را برای تحقق این حکومت الهی اعلام کنند، هر چند رسانه های وابسته عربی، غربی و عبری با راهکارهای مختلف بخواهند این رویداد مهم را نادیده بگیرند.

به تعبیر رهبر انقلاب اسلامی رهزنانی هستند که نمی‌پسندند، امثال حرکتِ شما جوانها را؛ رهزنانی هستند که نمی‌پسندند حادثه‌ای مثل حادثه‌ی اربعینِ بین نجف و کربلا را؛ نمی‌پسندند این حضور پُرشور و شورانگیز مردم را؛ لذا مشغول تلاشند، مشغول کارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha