جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام والمسلمین هادی عباسی خراسانی

حوزه/ سخنران حرم بانوی کرامت گفت: دلیل اینکه مرحوم علامه حسن زاده آملی یک عالم ربانی شدند این بود که ایشان اهل برنامه شخصی و نگهبان نفس خود بودند و مدیریت نفس را به درستی انجام دادند.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین عباسی خراسانی طی سخنانی در اولین سالگرد بزرگداشت علامه حسن زاده آملی که در شبستان امام خمینی(ره) حرم بانوی کرامت برگزار شد،اظهار داشت: وقتی رفتار بزرگان از یک جمعی تحول ایجاد می کند باید مجالس بزرگداشت آنان نیز برای کسانیکه به دنبال سیر و سلوک هستند تحول ایجاد نماید.

وی افزود: بررسی شخصیت سیر و سلوکی ، عرفانی و معرفتی علامه حسن زاده آملی در یک جلسه امکان پذیر نیست اما به قدر امکان باید بازگو شود.

استاد حوزه علمیه تاکید کرد: انگیزه آفرینش جز عبادت چیز دیگری نیست و تمایز انسان با دیگر انسان‌ها و دیگر مخلوقات به علم و دانش و معرفت است.

سخنران حرم بانوی کرامت اضافه کرد: بر اساس روایات، مردم سه دسته هستند که عبارتند ازعالم ربانی، یا متعلمانی که در محضر علما کسب فیض می کنند و یا کسانی هستند که حزب باد هستند و ثباتی ندارند.

شاگرد علامه حسن زاده آملی تاکید کرد: مرحوم علامه حسن زاده آملی به مرحله ای رسیدند که یک عالم ربانی شدند که معنای ربانی شدن این است که حرف خدا را می زنند و در این دنیا دو مرتبه متولد شدند چرا که حقیقت ربانی شدن یعنی تولدی دوباره در مسیر زندگی که نیاز به مراحل و مراتب خاصی دارد.

وی افزود: دلیل اینکه مرحوم علامه حسن زاده آملی یک عالم ربانی شدند این بود که ایشان اهل برنامه شخصی و نگهبان نفس خود بودند و مدیریت نفس را به درستی انجام دادند.

سخنران حرم بانوی کرامت در ادامه گفت: تمام اندیشه و کلام مرحوم علامه حسن زاده آملی کاملا خدایی بود و خود را در محضر خدا می دانست و همه را دعوت به خدا می نمود.

وی افزود: حالات عرفانی علامه حسن زاده آملی مثال زدنی است چرا که وی حتی یک مرتبه هم مخاطبان را دعوت به خود نکردند.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی خراسانی تأکید کرد: علامه حسن زاده آملی در یک قله عرفان و معرفتی قرار گرفته داشت که به مقام دستگیری از دیگران رسیده بود و برای تمام حالات اجتماعی، فرهنگی، عرفانی و سیاسی خود برنامه داشتند.

کارشناس مذهبی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها خاطر نشان کرد: ایشان مقید به انجام اربعینیات مختلف بودند و سیر و سلوک های مختلفی را برای خود انجام می دادند.

وی تأکید کرد: نوشته‌ها و کتاب‌های توحیدی، معرفت نفس و موضوعات معادی مرحوم حسن زاده آملی دارای منبع فیض هستند و لازم است جوانان به آن‌ها مراجعه کنند.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی خراسانی خاطر نشان کرد: علمای ربانی به مراتب بعد از مرگ بیشتر می‌توانند منشا و منبع فیض باشند.

سخنران حرم بانوی کرامت اظهار داشت: علامه حسن زاده آملی بیش از چهل سال قرائت سوره واقعه در هر شب را ترک نکردند و این باید یک الگو باشد برای کسانیکه به دنبال سیر و سلوک هستند.

وی خاطر نشان کرد: یکی دیگر از خصلت‌های ایشان این بود که ایشان یک سالک توحیدی بودند و همواره خود را ملزم به زیارت حرم بانوی کرامت می دانستند.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی خراسانی تأکید کرد: از حالات و نوشته‌های ایشان نباید غفلت کنیم چرا که ایشان دارای چشم برزخی و یک گوش الهی بودند.

استاد حوزه علمیه یادآور شد: ایشان یک عالم خستگی‌ناپذیر در تحصیل ، تدریس و عبادت بودند به همین خاطر لازم است طلبه‌ها سیر علمی علمای ربانی را برای خود الگو قرار بدهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha