جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/نشست خبری مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم

حوزه/ مسجد محلی برای حضور جوانان و تولید معرفت و محتواست و این جایگاه ارزشمند نیازمند یک برنامه ریزی و حمایت و هدایت است و رسانه ها باید این جایگاه را مهم ببینند و به آن بپردازند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام محمدرضا حیدری مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد قم امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان قم که در سالن جلسات ساختمان سابق اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم برگزار شد در سخنانی به تبیین اهمیت و جایگاه مساجد و کانون های فرهنگی و هنری پرداخت.

وی با بیان اینکه خداوند متعال در قرآن کریم فرموده انس و جن را خلق نکردیم مگر برای عبودیت، گفت: اساس مسجد مبتنی برعبودیت و بندگی است و هرکسی می خواهد در مسیر عبودیت قرار بگیرد نیازمند یک ظرف است و این ظرف چیزی نیست جز مسجد و عبودیت به وسیله مسجد تحقق پیدا می کند.

مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم با اشاره به طراحی نظام ارزش گذاری مبتنی بر رشد و تلاش کانون ها گفت: اگر قرار باشد در حوزه حمایت های ریالی کاری انجام شود بر اساس رشد و تلاش کانون خواهد بود و همانطور که امام راحل گفتند "ما مامور به وظیفه هستیم نه نتیجه"، ما باید کار خود را به نحو احسن انجام دهیم و منتظر نمره نمانیم.

حجت الاسلام حیدری با بیان اینکه در جامعه اسلامی ما آنچنان که باید و شایسته است به مسجد توجه نشده، خاطرنشان ساخت: مقام معظم رهبری یکی از علل ایجاد انقلاب اسلامی را مسجد عنوان می کند، در دوران دفاع مقدس یا همین دوران کرونا نقش مساجد را به خوبی می توان شاهد بود.

مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم افزود: هیچ ارگان یا سازمان مردم نهادی در دوران کرونا نتوانست به اندازه مسجد ایفای نقش کند، اصل مسجد نیز همین است که در ابعاد سیاسی و فرهنگی و اجتماعی و هنری بتواند تاثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه هرچه از مسجد فاصله بگیریم از آرمان های انقلاب و حتی از آرمان های اسلام فاصله گرفته ایم گفت: مسجد محلی برای حضور جوانان و تولید معرفت و محتواست و این جایگاه ارزشمند نیازمند برنامه ریزی، حمایت و هدایت است و رسانه ها باید این جایگاه را مهم ببینند و به آن بپردازند.

حجت الاسلام حیدری تاکید کرد: اگر بخواهیم آسیب های اجتماعی را کاهش دهیم باید به مسجد توجه کنیم، احیای جایگاه واقعی مساجد نیازمند برنامه ریزی و هدایت است، آن هم مسجدی که پیوست محله داشته باشد و برون داد اجتماعی فرهنگی سیاسی داشته باشد و مقوله تربیت را دنبال کند، در این زمینه باید مطالبات مردم و رسانه جدی شود و هرچه مطالبات در حوزه مسجد جدی تر شود به همان اندازه به آرمان های اسلام و انقلاب نزدیکتر می شویم.

مدیرستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد قم گفت: ۴۲۵ کانون در مساجد قم فعال هستند و افزون بر آن ما ۲۰۰ کانون خواهران نیز داریم و تنها استان در کشور هستیم که به نام خواهران کانون ثبت کرده ایم.

وی با بیان اینکه این تعداد کانون یک ظرفیت عظیم فرهنگی است، گفت: ما تلاش داریم با آموزش های تخصصی در کانون ها به رشد و نوآوری برسیم چرا که اعتقاد داریم مساجد به عنوان یک زیست بوم می توانند شرکت خلاق و دانش بنیان باشند همانطور که یکی از کانون های ما با طراحی و تولید بازی های معارفی به یک واحد خلاق و دانش بنیان تبدیل شده و از این دست کانون ها در قم بسیار است اما نیاز به حمایت دارند.

حجت الاسلام حیدری در بخش دیگری از سخنان خود به طراحی مجامع تخصصی آموزشی برای کانون ها اشاره کرد و گفت: مجامع سرود، داستان و رمان از جمله این آموزش های تخصصی است که از صفر تا صد آن را در خدمت کانون های فرهنگی و هنری مساجد خواهیم بود.

مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم افزود: ما باید در حوزه کانون های مساجد عملیات مشترک داشته باشیم تا برونداد اجتماعی داشته باشد که نمونه آن برپایی موکب فرهنگی تربیتی اربعین بود که به مدت دو روز و با همکاری ۱۳ کانون برپاشد؛ در این موکب عملیات مشترک ما مبتنی بر مقوله فرهنگ و هنر بود و کانون ها توانمندی های خود از جمله گروه های سرود، نمایش، پرده خوانی، قصه گویی را در این موکب حاضر کردند که در نهایت مورد استقبال چشمگیر مردم و زائران قرار گرفت و کار موفقی بود.

حجت الاسلام حیدری تصریح کرد: در زمینه خدمات و برنامه ریزی سازمانی کنار کانون های مساجد هستیم، گاهی مسجدی نیرو و امکانات دارد اما راهبرد و ایدئولوژی ندارد و برنامه بدون راهبرد قطعا شکست پذیر است لذا در اینجا ما برنامه های آنها را راهبری می کنیم و در این زمینه به آنها مشاوره و آموزش خواهیم داد.

مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم با بیان اینکه آسیب جدی کانون های مساجد عدم پیوست رسانه ای آنان است، گفت: کانون ها در حوزه دیجیتال مارکتینگ باید تقویت شوند و با استفاده از بستر فضای مجازی به نشر محتواهای تولیدی خود بپردازند؛ پیوست های مالی کانون ها نیز باید تقویت شود تا درآمدزایی کنند و توانمند شوند و در این راستا نیز ما به آنها آموزش می دهیم تا خودکفا شوند.

مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم در پایان گفت: از نظر ما کانونی موفق است که در متن اجتماع حضور پیدا کند، کانون نباید تنها در فضای مسجد محصور شود بلکه مسجد باید به خیابان ها و پارک ها سرریز شود، کانون و فعالیت های مسجدی باید به کف میدان بیاید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha