سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
کد خبر: 1045748
۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۸
یادداشت

حوزه/ هنوز بی حجابی برای ما حتی برای برخی از مذهبی ها و محجبه ها، جرم انگاری نشده است. به خطر افتادن امنیت اقتصادی، در مثال سارق برایمان کاملا واضح و ملموس است؛ اما برباد رفتن امنیت در حوزه اخلاق و فرهنگ به آن اندازه، واقع نمایی نشده است.

خبرگزاری حوزه | در ذهنم خبری را تخیل می‌کردم‌. فردی که سال‌هاست دست به سرقت اموال مردم می‌زد، روز گذشته توسط نیروهای خدوم انتظامی دستگیر شد؛ اما دقایقی بعد از دستگیری به دلیل نامعلومی فوت کرد.

احتمال دارد علت فوت به دلیل ترس و دلهره ای باشد که به دلیل برخورد خشن نیروهای انتظامی برای وی ایجاد شده است. در هر حال مسلما مجازات او اعدام نبود؛ اما مسئله پیش آمده قابلیت عقبگرد ندارد.

به نظر شما واکنش صحیح نسبت به این خبر چیست؟ باید عمل نیروی انتظامی را تقبیح کنیم و خواستار عدم تکرار چنین اقداماتی در مبارزه با سارقان باشیم؟ آیا باید از مقامات بالای نیروی انتظامی تقاضای استعفا کنیم؟ آیا باید مردم را دعوت به تحصن و تجمع علیه نیروهای انتظامی کنیم؟ آیا باید به مظلوم نمایی سارقان بپردازیم؟

هر عقل سلیمی اذعان دارد که هرچند پیشگیری از ایجاد بزه در اجتماع امری مهم و واجب است ولی برخورد با سارق امری ضروری است. بالاخره همیشه جرم و جنایت به انحاء مختلف در جامعه وجود دارد و هیچ مملکتی ادعای توانایی حذف کامل تخلفات و جرائم را ندارد. البته این دلیل موجهی بر عدم تربیت نیروی انتظامی در نحوه مواجهه با مجرم و رعایت تناسب شدت برخورد آنها، با جرم انجام گرفته نیست.

اما وقتی این مسئله درباره حجاب و بی حجابی مطرح می شود؛ برخورد طور دیگری است. برخی فرد بازداشت شده را جوان مظلومی قلمداد می کنند که قربانی خشونت نابجای نیروهای حکومتی شده و مجریان قانون را به چشم مجرمان اصلی می نگرند که فرد بی گناه و معصومی را مورد خطاب قرار دادند و بی رحمانه به او تاخته اند.

این تفاوت در نگرش از کجا نشأت می گیرد؟ چرا در مورد این دو جرم موضع گیری ها تا این حد متفاوت است؟

دلیل آن این است که هنوز بی حجابی برای ما حتی برای برخی از مذهبی ها و محجبه ها، جرم انگاری نشده است. به خطر افتادن امنیت اقتصادی، در مثال سارق برایمان کاملا واضح و ملموس است؛ اما برباد رفتن امنیت در حوزه اخلاق و فرهنگ به آن اندازه، واقع نمایی نشده است؛ درحالی که اگر یک سارق با ربودن دسترنج چند ساله یک خانواده، باعث ایجاد اختلال در جنبه ی اقتصادی می شود، بی حجابی یا بدحجابی کانون گرم خانواده های زیادی را که بعد از سال ها شکل گرفته است، از هم می پاشد و بچه های زیادی را بی سرپرست می کند.

اگر سرقت، مال را ضایع می کند، بی حجابی، حیا را از دختران این سرزمین می رباید و دل پسران نجیب را می لرزاند. اگر درست به ماجرا بنگریم جرم بد پوششی، اگر از سرقت شنیع تر نباشد، کم آسیب تر هم نیست.

همه ی آنچه گفتیم لزوم بررسی دقیق نحوه ی اجرای قانون، توسط پلیس امنیت اجتماعی را کمرنگ نمی کند. اگر تخلفی صورت گرفته باید با آن برخورد شود تا دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم. لیکن توجه داشته باشیم که تشکیل اتاق فکرهای متعهد و متخصص برای ترویج حیا و پوشش در جامعه برای طرح های دراز مدت ضروری است؛ لکن نیازمند برخوردهای قاطع اما اصولی و حساب شده برای مقطع کنونی، در سطح جامعه هستیم.

حجاب هویت دینی زن مسلمان است و نهی از منکر بی حجابی، از واجبات غیر قابل انکار در دین مقدس اسلام است که باید به صورت صحیح و با ضوابط تعیین شده در شرع صورت پذیرد حال یا از طریق گشت ارشاد و پلیس امنیت اخلاقی یا توسط بسیج و دیگر ارگان های مردمی یا تلفیق هر دو راهکار.

آزاده ابراهیمی فخاری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha